De onzin van religie...

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Delight
Ervaren pen

De onzin van religie...

Bericht door Delight »

Ik vraag me weleens af: als religie de grootst mogelijke kul is, hoe kan het dan zijn dat driekwart van de wereld het aanhangt? Weet iemand hier 'een antwoord' op? ;)
dikkemick
Adelaar

Re: De onzin van religie...

Bericht door dikkemick »

Omdat we evolueren en onze grijze massa nog niet altijd goed weten te gebruiken. Maar dat het de grootst mogelijke kul is, durf zelfs ik niet hardop te roepen. Het heeft soms zijn nut...

http://www.amazon.com/Religion-Explaine ... 0465006965" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ted.com/talks/michael_sherme ... nge_things" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Omdat religie ook evolueert
Omdat het lastig los te laten is
Omdat het een betere toekomst biedt dan je huidig bestaan
Omdat het een schande is om te laten blijken dat je minder gelovig is dan je buurman
Omdat ....
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ja geloof was vroeger en ook nu een middel om de wereld te begrijpen en de ondraaglijke lichtheid van het bestaan te verduren. Het idee dat het leven geen zin of bedoeling heeft maakt het echter veel interessanter dan een uitgestippeld pad en voorbestemming, alhoewel dood en belastingen wel aardig zeker zijn. NB het feit dat zoveel mensen gelovig zijn wil niet zeggen dat dit noodzakelijk is, maar wel dat het gedrag als gevolg van een memenbesmetting kan zijn. Mentale hygiene kan je hiervoor behoeden :)

Enfin de reden waarom zoveel mensen geloven is op dit forum al zo vaak de revue gepasseerd dat het een herhaling van zetten gaat worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

doctorwho schreef:Enfin de reden waarom zoveel mensen geloven is op dit forum al zo vaak de revue gepasseerd dat het een herhaling van zetten gaat worden.
Oh, sorry. Had ik kunnen weten natuurlijk... ;)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

LonelyThinker schreef:Ik vraag me weleens af: als religie de grootst mogelijke kul is, hoe kan het dan zijn dat driekwart van de wereld het aanhangt? Weet iemand hier 'een antwoord' op? ;)
Ja, ik heb het antwoord.
Het tweede heeft niets met het eerste te maken.
Als je het eerste toch met het tweede wil weerleggen, dan gebruik je een drogreden.
Ad populum.
Dat de meerderheid een bepaald uitgangspunt aanhangt, wil niet zeggen dat ze gelijk hebben.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Dat beloof ik schreef:
LonelyThinker schreef:Ik vraag me weleens af: als religie de grootst mogelijke kul is, hoe kan het dan zijn dat driekwart van de wereld het aanhangt? Weet iemand hier 'een antwoord' op? ;)
Ja, ik heb het antwoord.
Het tweede heeft niets met het eerste te maken.
Als je het eerste toch met het tweede wil weerleggen, dan gebruik je een drogreden.
Ad populum.
Dat de meerderheid een bepaald uitgangspunt aanhangt, wil niet zeggen dat ze gelijk hebben.
:D Wie had hier ook al weer dat leuke onderschrift?

10 billion fly's can't be wrong, eat more shit!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Religie heeft zich een machtsbasis verschaft en ze planten zich snel voort.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Religie betekent voor velen een (schijn)grip hebben op het leven en de wereld om hen heen.
Voor velen vooral ook grip hebben op de menigte, macht over mensen.
Voor vele niet tot slecht opgeleide mensen de enige manier om de wereld om heen te verklaren.

Vergeet ook niet dat al die gelovigen niet exact hetzelfde geloven.
Wat blijft er dan nog over van dat schijnbaar grote aantal?
Het aantal niet gelovigen is zo bezien veel groter.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Erik schreef:Religie betekent voor velen een (schijn)grip hebben op het leven en de wereld om hen heen.
Voor vele niet tot slecht opgeleide mensen de enige manier om de wereld om heen te verklaren.

Dat maakt volledig sense voor me. Maar de vraag is waarom die mensen dat zelf niet inzien. Dat zal dan wel aan het gebrek aan opleiding liggen...
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Nee, daar is opleiding niet altijd de enige factor.
Het is ook een combi met overlevingsinstinct en groepsdruk.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Dat beloof ik schreef:Nee, daar is opleiding niet altijd de enige factor.
Het is ook een combi met overlevingsinstinct en groepsdruk.
Je hebt gelijk.

Okee, bedankt voor de reakties! :)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

LonelyThinker schreef:
Erik schreef:Religie betekent voor velen een (schijn)grip hebben op het leven en de wereld om hen heen.

Dat maakt volledig sense voor me. Maar de vraag is waarom die mensen dat zelf niet inzien. Dat zal dan wel aan het gebrek aan opleiding liggen...
Religie beweert een antwoord te kunnen bieden op vragen waarvan men het antwoord niet weet. Dat is denk ik de reden dat veel mensen eraan vasthouden. Waartoe zijn wij hier op aard? Geen idee, dus we verzinnen een antwoord. Hoe is het universum ontstaan, geen idee, maar laten we een mooi antwoord bedenken. Veel mensen zijn ziende blind en horende doof. Als je het scheppingsverhaal leest met open ogen, dan gaat het over de verwondering over de pracht van het universum en de onmetelijke grootheid van het heelal. Als je leest over het verhaal van het verloren schaap, waarnaar de herder op zoek gaat, dan gaat het er niet over dat iedereen in de kudde moet blijven en zich moet confirmeren, maar juist over de blijdschap van de herder dat dit ene schaap zichzelf durft te zijn en zich als individu durft te zien. Dit soort verhalen zijn in alle religies te lezen, wat niet wil zeggen dat ze allemaal gelijk of ongelijk hebben, maar dat ze het allemaal niet goed begrepen hebben. Religie is geen doel, maar een weg naar zelfontdekking. Dat is de geestelijke wedergeboorte, en dat pad ben je nu ingeslagen. Wees blij dat je geen bang schaap meer bent, maar met eigen ogen de wereld in kunt en durft kijken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Graag verwijs ik je naar dit topic dat ook als sticky op de homepage van freethinker staat.http://www.freethinker.nl/boeken%20en%2 ... 0Explained" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een boek dat al eerder genoemd is door dikkemick en hier gratis te lezen. In het Engels dat wel .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

1. Religie is geen kul.
2. Mensen zijn in wezen geestelijke wezens en daarom zal enkel natuurwetenschap nooit antwoord kunnen geven op de wezenlijke vragen die de mens bezig houden.
3. Een mens die enkel materialistisch denkt is maar een half mens. Er is namelijk ook nog een andere kant en de meeste mensen beseffen dat of voelen dat instinctmatig aan.
Hallo meneer God, met Anna.
Plaats reactie