Zijn de limieten van mijn taal de limieten van mijn wereld?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Alexdepape

Zijn de limieten van mijn taal de limieten van mijn wereld?

Bericht door Alexdepape »

Beste
dit jaar maak ik een onderzoekscompetentie en mijn onderzoeksvraag is bovenstaande. Graag had ik jullie meningen en bedenkingen. Ik zal deze niet quoteren in mijn werk, maar gewoon gebruiken ter verruiming van mijn eigen bevindingen en onderzoek.
Indien jullie ook interessante websites weten over dit onderwerp, zou ik het ongelooflijk appreciëren moest u die willen delen :)

Alvast hartelijk bedankt!
Alex de Pape
doctorwho
Ontoombaar

Re: Zijn de limieten van mijn taal de limieten van mijn were

Bericht door doctorwho »

Het antwoord is neen. Net zoals je kennis niet limiterend werkt. Weinigen hebben begrip van de natuurwetten die hun wereld kent maar, daarmee zijn deze niet ineens verdwenen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

Als je alleen plat gronings kunt praten word je wereld wel een stuk kleiner
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

A. T. Jist schreef:Als je alleen plat gronings kunt praten word je wereld wel een stuk kleiner
Het is wel weer een pre als je het kan verstaan. Quiet night zei de kapitein tegen de stuurman. Kwait ook nait zei deze.
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Ik zou zeggen dat voorstellingsvermogen een belangrijk concept is in perceptie.

Taal is een factor die voorstellingsvermogen vorm geeft, maar visualiserend vermogen is niet noodzakelijkerwijs gelimiteerd of bepaald door taal.

Tegelijkertijd wordt onze kennis van de wereld niet noodzakelijkerwijs beperkt door de grenzen van ons voorstellingsvermogen: daarvoor hebben we talen uitgevonden zoals wiskunde, die de beperkingen van het individuele voorstellingsvermogen omzeilen.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

De limiet van je wereld is de limiet van je taal.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
A. T. Jist
Ervaren pen

doctorwho schreef:
A. T. Jist schreef:Als je alleen plat gronings kunt praten word je wereld wel een stuk kleiner
Het is wel weer een pre als je het kan verstaan. Quiet night zei de kapitein tegen de stuurman. Kwait ook nait zei deze.
Verstaan zal het probleem niet zijn, moar of ze die ook begriepm das aans wat
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
A. T. Jist
Ervaren pen

In de taal der liefde ken ik alleen de scheldwoorden
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

A. T. Jist schreef:
doctorwho schreef:
Verstaan zal het probleem niet zijn, moar of ze die ook begriepm das aans wat
Een mede Drenth?
A. T. Jist
Ervaren pen

doctorwho schreef: Een mede Drenth?
Nee mien jong, die andere
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

A. T. Jist schreef:
doctorwho schreef: Een mede Drenth?
Nee mien jong, die andere
Ach da komp nie zo krek of dat stek niet zo nauw. Turf jenever en achterdocht of beerenburg en het peerd van ome Loeks. Heb nog kort in "Stad" gewoond wegens studie. Maar nu wordt het wel erg off topic.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Indien de limieten van je taal vaststaan als onwrikbare grenzen dan zal dat zeker beperkend werken, want daarbuiten zal dan nauwelijks communicatie mogelijk zijn. Ook als bijvoorbeeld door een ontwikkelingsstoornis de communicatie bemoeilijkt wordt zal dat beperkend werken in de omvang van iemands sociale wereldje.

Taalproblemen en spraakproblemen

Meertaligheid bij kinderen met een beperking

Taalbegrip bij autistisch kind met beperking

Ik heb zelf heel wat gereisd over de gehele wereld en mijn taalvaardigheid beperkt zich tot Engels, Duits, Nederlands en mijn dialect. Maar toch heb ik me altijd overal goed kunnen behelpen. Dagdagelijkse communicatie bestaat voor het merendeel uit non-verbale communicatie en als je in die non-verbale 'taal' vaardig bent,
dan lijkt de hele wereld net een dorp
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nee

De limieten zijn verschillend. In elke taal is het mogelijk om dingen te beschrijven die helemaal niet kunnen bestaan, Verder is het altijd mogelijk om dingen te ontdekken waarvoor we geen woorden hebben. En zelfs is het zo dat we dingen hebben ontdekt (quantum-mechanica, donkerer materie (een beter woord is onverklaarbare zwaartekracht), donkere energie (een beter woord is onverklaarbare afwijkingen in de verhouding tussen afstand en roodverschuiving voor verre objecten), waar we niet alleen nieuwe termen voor moeten verzinnen, maar waarschijnlijk zelfs een nieuwe dankwijze.

De limieten van onze taal, nemen toe met de tijd, de limieten van onze wereld zullen wij nooit geheel leren kennen
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mijn jongste zoon had bij drie nog geen zin om te gaan praten. Ik heb me toen ook vaak afgevraagd hoe zijn innerlijke stem hiermee om zou gaan. Zijn ontwikkeling bleef lang achter omdat je moeilijk met hem kon communiceren en zinnen vaak te moeilijk werden. Dat beperkte dus zijn wereld.

Gelukkig maakt ie nu een inhaal slag. Einstein sprak ook niet voor zijn derde, dus het kan nog goed komen. Hoop alleen dat er correlatie is met het kapsel.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

"In den beginne was het woord..." Als je deze neo-platonische redenering volgt dan ben je uiteraard beperkt tot je taal(kennis). Maar de mens heeft bij elke nieuwe kennis, idee of wat dan ook, een nieuw woord verzonnen. Het woord volgt de wereld, niet andersom.
Ni dieu, ni maître.
Plaats reactie