Hoe ouder hoe gekker

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hans van de mortel

Hoe ouder hoe gekker

Bericht door hans van de mortel »

Naam: Hans van de Mortel
Beroep: ouwe lul (12-9-1943)
Reden van bezoek: nieuwsgierig
En verder: lees hieronder verder

Ik vind sprookjesboeken de mooiste en spannendste boeken. En altijd goed leesbaar. Logisch. De schrijvers willen een goed verhaal vertellen in begrijpelijke taal. En hoe doe je dit? Met korte zinnen. Dat geldt voor de bijbel, maar helaas niet voor de koran. Wel korte zinnen, maar uitgedrukt in nietszeggende krom- en wartaal. Ik kom uit de reclame, dus ik kan het weten. Ik kijk allang niet meer naar advertenties in kranten of tijdschriften. Voor zover ik mij kan herinneren schrijven alle copywriters hun wervende teksten met korte zinsopbouw. Soms drie woorden voor een zin en dan alweer een punt erachter en op naar de volgende korte zin. Is niet zo moeilijk, maar mij ligt dit niet zo erg.

Loopbaan
Ik heb vroeger ook voor copywriter gespeeld, maar mijn beroep was grafisch vormgever. Vanaf mijn zestiende tot en met de leeftijd van 24 was ik bij vijf werkgevers in loondienst. Begonnen als jongste bediende bij advertentiebureau J. Poen Kzn (what’s in a name?), daarna opleiding tot handzetter (prachtig vak) en zo verder als layoutman en ontwerper tot ik geen zin meer had in loondienst en voor mijzelf ben begonnnen. Eerst op mijn zolderkamer en later met een reclamestudio nog geen honderd meter van het paleis op de Dam vandaan met op z’n top 7 man personeel.

Opleiding
Rooms-katholieke scholen (alleen jongens) doorlopen tot en met de Mulo. Diploma A gehaald met wiskunde. Wiskunde stelde niet zoveel voor, was erg moeilijk voor mij, maar ik heb het wel mooi kunnen meenemen. Ik had een 9 voor boekhouden en ben goed in talen. Spreek Engels, Duits en Spaans en een beetje Frans.
Met mijn twaalfde was ik, net zoals bij de meeste katholieke jongens, klaar met die religieuze flauwekul. Op mijn 47ste ging ik mij verwonderen over het weerbeeld dat maar niet in goede banen geleid kon worden door de wetenschap. Dan blijft automatisch God over; tenslotte ben je met God grootgebracht, nietwaar. Op zaterdagmorgen vroeg de deur uit om de bijbel aan te schaffen. En ja hoor. Toeval of niet. Ik liep al naar de deur en daar werd aangebeld door twee mannelijke supporters van de club van Jehovah’s Getuigen, de club die geleid wordt vanuit het hoofdkwartier in Brooklyn te New York.

De bijbel hoefde ik niet te kopen, die hadden zij wel voor me in petto. Gratis. Of ze me mochten helpen bij het bestuderen van de bijbel, vroeg de meest nederige van de twee. Nu ken ik mijzelf goed genoeg om te weten dat ik vele voornemens heb, maar ook veel laat liggen tot latere meer geschikte momenten. De facto komt er dan nooit meer wat van. OK! Aanbod aanvaard en zo is het gekomen dat deze jongen twaalf jaren een voorbeeldige Jehovah’s Getuige is geweest. Sterker nog, hij was de meest succesvolle in de Gemeente. Ondanks dat heeft hij het nooit ver mogen schoppen. Hij bleef een verdachte eend in de bijt bij de Ouderlingen. Begrijpelijk, want ik las en bestudeerde nooit de Wachttoren. Die vond ik maar niks. Nooit verteld natuurlijk, maar toch.

Update
Ik ben atheïst. Geloven is voor de domme die niet wil weten. Ik geloof dus ook niet in die lelijke Darwin die verdomd veel op een aap lijkt. Ik probeer te begrijpen. Ik streef naar logisch denken. Vandaar dat ik zeg: de mens heeft geen vrije wil. Politiek vind ik smerig. Het judaïsme en het christendom verkeren al vele jaren in rustig vaarwater. Nu alleen de islam nog. Of dat nog zal lukken binnen redelijke termijn valt te betwijfelen. Het heeft te maken met de inwendige mens. Als de mens zich niet vrij durft te voelen, niet gevrijwaard van een minderwaardigheidscomplex en last heeft van onberedeneerde gedachten die een plaats op de roestbank in zijn hersenen hebben gevonden, heeft redeneren geen zin meer. Want wat er onberedeneerd is ingekomen, komt er ook met redeneren niet meer uit.
Verder is het zo dat ik niet rook. Mee gestopt op mij 27e. Was niet moeilijk, want ik rookte nooit over mijn longen. Ik gebruik geen drugs. Vroeger ooit eens een wietje. Ben er overigens niet op tegen.

Hobby’s
Logisch nadenken - Salsa dansen - naar vele uitingen van (goede) muziek luisteren - lekker slap lullen - sportief zijn (ik heb parachute gesprongen en bungee jumping), zwemmen, fietsen, voetbal - lief zijn voor elkaar en genegenheid tonen. Tekenen en schilderen doe ik niet meer. Ik heb een onbedwingbare drang om op forum te lezen en te posten. Dat is waarschijnlijk in de plaats gekomen van tekenen en schilderen. Gezellig met een vriend afspreken en kletsen en de daarbij onafscheidelijke alcoholische versnapering, boeit mij ook.

Vragen? E-mail: j.mortel@upcmail.nl
Ik weet alles al. Ik moet het mij alleen nog weten te herinneren.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Hoe ouder hoe gekker

Bericht door doctorwho »

Welkom,

Wie is de avatarheer die zijn hoed afneemt?
Laatst gewijzigd door doctorwho op 17 aug 2014 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Welkom Hans,
Ik begin steeds meer onderschriften te lezen en de diepte ervan te zien.

Jou onderschrift is in mijn ogen heel diep en in mijn ervaring ook heel waar.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom Hans,
ben je ook een fan van Fernandel?
Of wilde je gewoon een beeldende groet brengen?
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 17 aug 2014 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom Hans
Je klinkt boeiend.

Hoe ouder hoe gekker is ook mijn ervaring al. :D
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
hans van de mortel

Don Camilo

Bericht door hans van de mortel »

doctorwho schreef:Welkom,

Peter geeft het antwoord al. Fernandel als filmster Don Camilo. Zoek maar op Google. Rare aardige kwibus. Lag altijd overhoop als pastoor in een klein Italiaans dorpje met de communistische burgemeester. Toch konden die twee als vrienden goed met elkaar opschieten. Maar niet als ideologische tegenstanders. Zijn beeld past wel bij mij. Zo is het ook in onze kennisbeschaving. Christelijk, joods of atheïst, wat maakt het uit. Met moslims ligt het wat gevoeliger. Zij staan met lege handen en toch vullen we die. Maar zij waarderen dat niet. Zij willen dat wij tolerant zijn tegenover intolerantie en ons onderwerpen aan de visie van een woestijn analfabeet 1400 jaar geleden. Weleens een moslim met een hond gezien, lachend, dansend en naar muziek luisterend? Zou kunnen, maar dat zijn niet de echte moslims. En de niet-echte moslims zijn er nog veel te weinig. We zien steeds meer hoofddoekjes in het straatbeeld.

Zo, nu kennen jullie gelijk mijn standpunt inzake integratie en geloofsverwildering anno 21e eeuw.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom. Prachtintroduktie.
Zou ik misschien ook eens moeten doen.

@DoctorWho: Fernandel was in de zeventiger jaren toen ik nog in Nederland woonde op de TV. Ik keek er altijd naar, was erg grappig.
Born OK the first time
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Hij is een bekende verschijning op FFI Nederland, die floreert onder de bezielende leiding van de door ons allen gewaardeerde Ariel.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Don Camilo

Bericht door doctorwho »

hans van de mortel schreef:

Peter geeft het antwoord al. Fernandel als filmster Don Camilo
Vroeger wel eens op de tv gezien :) hoewel ik in die tijd meer aan Zwiebertje hing.
Peter van Velzen
Site Admin

doctorwho schreef:
hans van de mortel schreef:

Peter geeft het antwoord al. Fernandel als filmster Don Camilo
Vroeger wel eens op de tv gezien :) hoewel ik in die tijd meer aan Zwiebertje hing.
Tsja voor een timelord zal het wel heel verwarrend zijn, maar de laatste film met Fernandel als don Camillo werd 13 jaar voor jouw geboorte gemaakt (en 15 jaar na de mijne)

Dar verklaart waarom ik de foto direct als Fernandel herkende, en jij niet.
Hoe ouder, hoe meer dingen je herkent, totdat uiteraard dementia toeslaat.
Niet zo gek, , ,
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef: Tsja voor een timelord zal het wel heel verwarrend zijn, maar de laatste film met Fernandel als don Camillo werd 13 jaar voor jouw geboorte gemaakt (en 15 jaar na de mijne)

,
In 1965 deed ik al mee hoor :idea:
Peter van Velzen
Site Admin

doctorwho schreef:
Peter van Velzen schreef: Tsja voor een timelord zal het wel heel verwarrend zijn, maar de laatste film met Fernandel als don Camillo werd 13 jaar voor jouw geboorte gemaakt (en 15 jaar na de mijne)

,
In 1965 deed ik al mee hoor :idea:
Volgens mij is er een alter Ego op Facebook die anders beweert, maar uiteraard kun je de media niet vertrouwen :)
Ik wens u alle goeds
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Welkom Hans van de Mortel!

Gebeurt niet vaak: iemand die heeft wat hij is en er ook zijn beroep van maakt. :wink:
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Welkom! Ik had Fernandel direct herkend. Erg grappig inderdaad, alleen die kop al :D

Voor menig christen ging het toch wat te ver; dat praten met het beeld van Jezus. Ik heb het altijd grappig gevonden, een humanistische Jezus waar de meeste mensen wel achter kunnen staan denk ik.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Plaats reactie