hypocriet

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

hypocriet

Bericht door Arjen2015 »

Leave a reply
mijmeren

Een paar nachten geleden lag ik te mijmeren…en dacht na over wat ik zou gaan bloggen….

Het begon met hypocrisie. Begon met gedachtes dat ik een hekel heb aan hypocrisie (bij mezelf en anderen) en hypocriete mensen en waarom ik niet met ze wil omgaan. En vooral zogenaamde christenen die het ene zeggen en het andere doen ……de balk in hun eigen oog niet zien maar die splinter in het oog van de ander graag met oog en al verwijderen… maar doordenkende en het op mezelf betrekkende , zal ik me dus eerst op mezelf moeten richten……..Zelf heb ik me daar zeker schuldig aan gemaakt… hypocriet was ik! Maar ben blij dat ik me daarvan aan het losmaken ben…Ik ben wie ik ben….en als dat mensen niet bevalt jammer dan…Mensen mogen alles van me weten op één voorwaarde dat ik ook alles van de ander mag weten…

Als je ergens voor staat bijv: je bent een bekend vegetarier en iedereen weet het en je zit uitgebreid in een restaurant een lekkere biefstuk te eten moet je niet gek opkijken als je daarop wordt aangesproken, je staat immers bekend voor je mening betreffende vlees eten en nu zit je zelf vlees te eten! Als dat niet spoort met wat je uitdraagt ben je hypocriet.

wikipedia : iemand die voordoet bepaalde waarden te huldigen, maar zich er zelf niet aan houdt

Zo ook met christenen ze staan voor vergeving en liefde maar als er ergens wel onvergevingsgezindheid is en roddel en liefdeloosheid en veroordeling dan is het een christen….is dat werkelijk zo?.. .Ik denk dat waar je ook komt mensen hypocriet zijn…maar het is meer duidelijk vanwege hun standpunt …….om met het voorbeeld van vegetariër verder te gaan, het komt ook erg duidelijk naar voren, immers iemand die geen vegetariër is en vlees eet valt niet op maar een bekende vegetariër die vlees eet dat springt eruit..zo ook de christen die niet vergeeft de christen die roddelt en veroordeelt…de christen die zijn broeder of zuster niet opzoekt in het ziekenhuis omdat ze zo nodig zondag in de dienst moeten zitten…..ze halen hiermee ook het oordeel naar zichzelf zij pretenderen vegetariër te zijn maar zitten voor het oog van iedereen biefstuk te eten…dan kan je wel wat tegengas verwachten!

Ik wil me dus losrukken uit hypocrisie. gewoon doen waar ik voor sta, in eenheid zijn met wat denk en doe. Vroeger toen ik nog overtuigd christen meende te zijn…was ik dat niet….nu heb ik meer vrede…. …..ik sta ik nog steeds wel voor principes maar niet meer als vroeger… Ik geloof nog steeds in het huwelijk of partnerkeuze maar geloof ook dat de liefde centraal moet staan en je niet koste wat het kost bij elkaar moet blijven, maar ook elkaar moet kunnen durven loslaten, als het echt niet gaat. De belachelijke situatie dat sommige stellen alleen nog bij elkaar blijven omdat God gezegd zou zeggen dat scheiden niet mag…scheiden maakt je absoluut geen zondaar en een overspelige in de ogen van God, zoals Jezus het gezegd zou hebben …dat is nog zo’n puntje waar de hypocriete christen graag aan voorbij gaat…want als je een gescheiden man of vrouw trouwt dan pleeg je overspel en leef je in zonde volgens de bijbel. Als je dan als christen zegt de bijbel te volgen moet je er niet uitpakken wat je aanstaat. Ik geloof nog steeds in trouw zijn aan elkaar maar wat is trouw? In mijn ogen is trouw zijn, eerlijk naar elkaar kunnen zijn, elkaar durven en leren accepteren…..niet dingen achter elkaars rug doen of hoeven te doen, samen een weg zoeken …op elk gebied……elkaar niet manipuleren.. elkaar niet veroordelen…voor elkaar leven, niet egoïstisch zijn maar ook jezelf niet te kort doen…! Dat is pas trouw! Er niet vandoor gaan als je het even niet aanstaat….het spreekwoord is immers zo trouw als een hond. Je kan en mag vooraf aan het begin van een relatie, of huwelijk elkaar niet opleggen altijd dezelfde te blijven, je bent onderweg, je verandert, qua karakter, qua meningen. Je mag niet verwachten als je met een vvd-er trouwt dat degene voor de rest van zijn/haar leven vvd-er blijft. Dat is geen liefde. Sta elkaar toe te veranderen ..je bent onderweg…. Liefde gaat veel verder dan zogenaamde christelijke waarden en normen na te leven en je partner met de bijbel voor het hoofd slaan. Trouw zijn aan elkaar moet je leren . Op elkaar vertrouwen, niet je eigen pad kiezen, samen een pad en pas kiezen…samen een ritme. Niet op de een vooruit lopen, de ander niet terughouden…de ruimte kunnen geven maar ook nemen.

Dus voel me nu ook bevrijd van hypocrisie want ik word niet meer geleefd door geboden of wetjes..ik ben onderweg en geloof niet meer in zonden…wel in fouten maken en herstellen. Ik leef volgens mijn geweten…….en misschien vind ik wel dat een vegetariër goede redenen heeft om geen vlees te eten maar eet ik zo nu en dan nog steeds biefstuk omdat ik zelf er niet voor uitkom vegetariër te zijn. Ik ben ik en niemand die mij nog kan veroordelen hypocriet te zijn omdat ik niet meer gebonden ben aan een wet. Je kan als christen het niet met me eens zijn…maar hou je dan als christen ook aan je eigen wet ….oordeel niet!
Martim Cymbron -
Plaats reactie