Uitschrijven

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Uitschrijven

Bericht door PietV. »

Dit artikel komt uit het reformatorisch dagblad.

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft vorig jaar 59.837 leden verloren. Twee derde heeft zich uitgeschreven en een derde is overleden, schrijven het Reformatorisch en Nederlands Dagblad. Het kerkverband telt nu ongeveer 2.026.000 leden in ruim 1600 plaatselijke gemeenten. Dat blijkt uit de Statistische Jaarbrief 2014 die vrijdag werd gepubliceerd.

De laatste jaren verloor de Protestantse Kerk jaarlijks tussen de 50.000 en de 55.000 mensen. Uit de cijfers blijkt verder dat vorig jaar gemiddeld 25 doop- en belijdende leden per (wijk-)gemeente zich lieten uitschrijven. Daar staan ruim acht inschrijvingen tegenover. De leeftijd van de kerkleden is duidelijk vergrijsd vergeleken met de Nederlandse bevolking. 55+ is oververtegenwoordigd, daaronder ondervertegenwoordigd. Vooral de groep 0-15 jaar blijft duidelijk achter bij de landelijke bevolking.

Op dit moment is precies 12 procent van de Nederlandse bevolking lid van de Protestantse Kerk. Friesland is de meest 'protestantse' provincie: meer dan 26 procent van de bevolking is lid van de PKN. Noord-Holland (5,6), Noord-Brabant en Limburg (3,3) kennen de laagste percentages.

__________________________________________________________________________________

Een snelle rekensom leert dat er nu minder dan 2 miljoen mensen lid zijn van de PKN. Er zitten nogal veel papieren leden tussen, het kerkbezoek schijnt rond de 16% te liggen. Er valt nog veel te winnen als kerken verplicht worden om niet actieve leden jaarlijks te vragen of ze wel of niet ingeschreven willen blijven. Een beetje telecom provider mag ook niet het jaarcontract zomaar verlengen. Ook al zal een kerk gaan mompelen dat het gratis is. Maar op grond van het aantal leden claimen ze een maatschappelijke positie. Minder leden betekent in de regel minder aanzien. Aan de andere kant hebben een aantal Duitsers iets ludieks bedacht. Witte donderdag is uitschrijfdag. En via internet geven ze hier ruchtbaarheid aan.
Uitschrijving kan plaatsvinden nadat betrokkene dit uitdrukkelijk aan de kerkenraad gevraagd heeft. Indien de kerkenraad een schriftelijke verklaring (een brief of een getekend uitschrijfformulier) van betrokkene heeft ontvangen, vindt registratie van een Uitschrijving met schriftelijke verklaring in LRP plaats. Indien de betrokkene niet bereid is een schriftelijke verklaring af te geven kan de kerkenraad het besluit nemen om een Uitschrijving zonder schriftelijke verklaring in LRP te doen plaatsvinden. In beide gevallen wordt betrokkene, als hij / zij belijdend, doop- of gastlid is, van uitschrijving door middel van eenzelfde brief namens de generale synode in kennis gesteld.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Re: Uitschrijven

Bericht door HenkM »

Dat zijn er dan precies 2 miljoen teveel.
Maar hoop doet leven, toen jc zag dat ze geen spijkers van van Leeuwen gebruikten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Hier op de Veluwe, in de dorpen, merk je weinig van minder kerkgang. Bepaalde kerken lijken hier alleen te groeien. Er zijn dorpen waar de laatste jaren nieuwe kerken zijn gebouwd of verbouwd zijn. Het aantal geboortes neemt landelijk oa door de crisis af, maar het lijkt dat dit ook niet opgaat in de meer zware gemeenschappen waar geboortebeperking uit den boze is en blijven de kerken wel vol. Uit een dergelijke gemeenschap stappen is vaak geen optie, dan wordt je meteen door iedereen buiten gesloten. Ik vraag mij bij de cijfers dan ook af hoeveel mensen er min of meer om die reden aangesloten blijven bij de kerk.

Ik ben als kleine uk gedoopt en wordt dan ook ingeschreven. Toen ik mij op volwassen leeftijd heb laten uitschrijven, werd ik er door diverse mensen op aangesproken, want het staat natuurlijk in de kerkbode als je dat laat doen, een schande natuurlijk. :D

Het zal per gebied wel verschillen, de steden zullen heel andere cijfers laten zien dan het platte land.

Groeten,
Rick.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet en is DigibronPlus vandaag niet toegankelijk.
Op de dag des Heeren zult gij niet internetten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit geeft volgens mij aan dat de kerk met haar tijd mee MOET gaan, wil ze de jonge generatie gelovigen behouden. De kerk krijgt dan nog meer de functie van sociale binding/groepsgevoel bevorderen, dan middels doempreken uitleggen hoe het allemaal werkt in de wereld.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

3 uur schreef:
Ik ben als kleine uk gedoopt en wordt dan ook ingeschreven. Toen ik mij op volwassen leeftijd heb laten uitschrijven, werd ik er door diverse mensen op aangesproken, want het staat natuurlijk in de kerkbode als je dat laat doen, een schande natuurlijk. :D

Het zal per gebied wel verschillen, de steden zullen heel andere cijfers laten zien dan het platte land.

Groeten,
Rick.
Belachelijk dat je publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Dit soort bekendmakingen zullen velen er van weerhouden om de daad bij het woord te voegen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
3 uur schreef:

Groeten,
Rick.
Belachelijk dat je publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Dit soort bekendmakingen zullen velen er van weerhouden om de daad bij het woord te voegen.
Schuldbelijdenis als soort aflaat kan toch ook positief werken? Niet als je je wilt laten uitschrijven natuurlijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: Schuldbelijdenis als soort aflaat kan toch ook positief werken? Niet als je je wilt laten uitschrijven natuurlijk.
Het omgekeerde heb ik ook meegemaakt, iemand die weer terugkeerde en publiekelijk zijn schuld bekende. Als je dit op een sportschool zou doen waar iedereen bij is, dan kijken ze je vreemd aan. In kerken hanteren ze hun eigen normen en waarden. En volgens DVG hebben ze op 60 plaatsen in het wetboek privileges. En daarbuiten nog een sociaal drukmiddel.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

3 uur schreef:Hier op de Veluwe, in de dorpen, merk je weinig van minder kerkgang. Bepaalde kerken lijken hier alleen te groeien.
Groeten,
Rick.

Is dat niet het gevolg van grote gezinnen 3 uur?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Ja, dat zal er zeker mee te maken hebben, maar ook dat mensen zich op latere leeftijd niet (durven) laten uitschrijven, of omdat ze "veroordeeld" worden of dat de familie er op aangekeken wordt. De "papieren leden" zoals hier al genoemd is, die wel meetellen in het grote geheel. Ik denk dat de daadwerkelijke cijfers anders liggen dan de genoemde aantallen.

Groeten,
Rick.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dat beloof ik schreef:
Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet en is DigibronPlus vandaag niet toegankelijk.
Kolossenzen 2 schreef:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
De zondag was in de ogen van Paulus niet eens noemenswaardig.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

dikkemick schreef:Dit geeft volgens mij aan dat de kerk met haar tijd mee MOET gaan, wil ze de jonge generatie gelovigen behouden. De kerk krijgt dan nog meer de functie van sociale binding/groepsgevoel bevorderen, dan middels doempreken uitleggen hoe het allemaal werkt in de wereld.
Het tegendeel is het geval. De jonge christenen worden steeds fundamentalistischer:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 39#p415636" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Jinny

Bericht door Jinny »

Hoe kleiner de groep wordt, hoe harder ze zal schreeuwen.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Bonjour schreef:
Dat beloof ik schreef:
Kolossenzen 2 schreef:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
De zondag was in de ogen van Paulus niet eens noemenswaardig.
Daarbij is de connectie tussen zondag en sabbat zeer twijfelachtig. Sabbat is dag waarop god rustte van het scheppingswerk (zaterdag). De zondag wordt verschillend uitgelegd, zie wikipedia hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar dit is alles offtopic.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Jin schreef:Hoe kleiner de groep wordt, hoe harder ze zal schreeuwen.
En je ziet duidelijk dat de groep die hards kleiner maar harder wordt.
Op zich wel apart. Want als je deze lijn doortrekt en je de oude mensen even vergeet, dan krijg je dus kleinere kerken, maar wel met een veel fundamentalistischer inslag. Op de lange duur zou dit misschien wel tot een groei bij deze kerken kunnen leiden, denk ik.
Plaats reactie