Death bed conversions
Moderator: Moderators
Death bed conversions
Is het niet opvallend dat een heel aantal bekende intellectuelen/ wetenschappers, mensen van naam, zich op het laatst van hun leven van hun hele levenswerk afkeren? Sterker nog, sommige felle atheïsten bekeren zich op hun doodsbed.
Een paar voorbeelden:
Jean-Paul Sartre:
...In deze fascinerende en zeer omstreden dialoog tussen de blinde en afgematte filosoof en zijn jeugdige orthodox-joodse secretaris lijkt Sartre zich gewonnen te geven voor een denken naar Messiaans-joodse snit en zich volledig te hebben gedistantieerd van zowel zijn linkse opvattingen als van zijn meest intieme vrienden. http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/233279" onclick="window.open(this.href);return false;
Anthony Flew (wetenschapper)
Schreef aan het eind van zijn leven een boek There is a God, terwijl hij tijdens zijn leven vele boeken schreef om het tegendeel te bewijzen.
Lord Kenneth Clark (kunsthistoricus en schrijver, bekend van de BBC serie uit de jaren 60: Civilization)
It is significant, perhaps, that Clark was received into the Catholic Church on his death bed
Toegegeven, van Anthony Flew wordt beweerd dat de mede-auteur van het boek hem heeft overgehaald, of zelf zijn invulling aan het boek heeft gegeven.
In het geval van Sartre wordt dit echter ontkend en hij schijnt te hebben gezegd dat zijn uitspraken over zijn joodse ideeën bij zijn volle verstand zijn gedaan.
Hoe is dit te verklaren en zijn er nog meer van dit soort gevallen bekend?
Een paar voorbeelden:
Jean-Paul Sartre:
...In deze fascinerende en zeer omstreden dialoog tussen de blinde en afgematte filosoof en zijn jeugdige orthodox-joodse secretaris lijkt Sartre zich gewonnen te geven voor een denken naar Messiaans-joodse snit en zich volledig te hebben gedistantieerd van zowel zijn linkse opvattingen als van zijn meest intieme vrienden. http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/233279" onclick="window.open(this.href);return false;
Schreef aan het eind van zijn leven een boek There is a God, terwijl hij tijdens zijn leven vele boeken schreef om het tegendeel te bewijzen.
Lord Kenneth Clark (kunsthistoricus en schrijver, bekend van de BBC serie uit de jaren 60: Civilization)
It is significant, perhaps, that Clark was received into the Catholic Church on his death bed
Toegegeven, van Anthony Flew wordt beweerd dat de mede-auteur van het boek hem heeft overgehaald, of zelf zijn invulling aan het boek heeft gegeven.
In het geval van Sartre wordt dit echter ontkend en hij schijnt te hebben gezegd dat zijn uitspraken over zijn joodse ideeën bij zijn volle verstand zijn gedaan.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Re: Death bed conversions
Wat denk je zelf ?MoreTime schreef:Is het niet opvallend dat een heel aantal bekende intellectuelen/ wetenschappers, mensen van naam, zich op het laatst van hun leven van hun hele levenswerk afkeren? Sterker nog, sommige felle atheïsten bekeren zich op hun doodsbed.
Een paar voorbeelden:
Jean-Paul Sartre:
Misschien moet je geen atheïst zijn, het is alleen maar een positie die je inneemt ten opzichte van. ik proef in dit topic namelijk een soort twijfel. Het denken van mensen lijkt een constante maar is dat niet en we doen er alles aan om de indruk te wekken dat die ook constant is door onszelf een naam te geven, grappig dat je Sartre als eerste noemt, het is een existentialistisch probleem. Sartre bracht zijn eigen gedachtegoed nog even in praktijk door jou aan het twijfelen te brengen met een keuze die hij misschien wel alleen voor zichzelf maakt.
Want dat is waar het om te doen was mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes, individuele vrijheid, subjectiviteit en verantwoordelijkheid staan voorop.
Het is ook opvallend dat bij twee van de voorbeelden die er gegeven worden door jou sprake is van een tweede persoon en dat de persoon in kwestie nog eens moet uitleggen dat het toch echt waar is . Ik vind dat opmerkelijk merkwaardig.
Want dat is waar het om te doen was mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes, individuele vrijheid, subjectiviteit en verantwoordelijkheid staan voorop.
Het is ook opvallend dat bij twee van de voorbeelden die er gegeven worden door jou sprake is van een tweede persoon en dat de persoon in kwestie nog eens moet uitleggen dat het toch echt waar is . Ik vind dat opmerkelijk merkwaardig.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik kan op Wikepedia vermelding vinden van enige bekering op het doodsbed. Wel heeft Andrew Flew zijn standpunt al veel eerder herzien, en noemde zich niet langer een atheist mdeiaar een deist. Dat heeft echter niets te maken met de god van de monotheisten. Ik vraag me eerlijk gezed af at ik me bij deisme moet voorstellen. In elk geval du god dies geen persoon die god wordt genoemd. Flew aerlekels "bekeerling claimen is zo ongeveer te vergelijken als claimen dat de aarde plat is en iedereen als medestander beschouwen die erkent dat de aarde bij de polen is afgeplat!
Ik wens u alle goeds
Mijn naamgever, een opgewekte atheïst en doordachte vrijdenker, hield zijn kinderen altijd voor dat zij moesten aannemen dat hij zo ver heen was als hij om een dominee ging vragen dat ze dat best voor hun eigen gemoedsrust mochten doen.MoreTime schreef:Is het niet opvallend dat een heel aantal bekende intellectuelen/ wetenschappers, mensen van naam, zich op het laatst van hun leven van hun hele levenswerk afkeren? Sterker nog, sommige felle atheïsten bekeren zich op hun doodsbed.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hier ontbreekt het woordje "geen". Ik ben vaak blind voor mijn eigen fouten.Peter van Velzen schreef:Ik kan op Wikepedia vermelding vinden
Ik wens u alle goeds
In het geval van de Flew was een hele ploeg theïsten al twintig jaar lang hem eenzijdige informatie aan het voeren over de stand van de wetenschap voor Flew dat boek schreef.MoreTime schreef: Anthony Flew (wetenschapper)
http://www.nytimes.com/2007/11/04/magaz ... ref=slogin&" onclick="window.open(this.href);return false;
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Mensen die bijna dood zijn gaan wel vaker vreemd doen.
Mijn schoonmoeder kende ook ineens niemand meer, wees naar een kleinkind van een paar maanden en vroeg of dat haar kind was.
Mensen gaan dan soms vreemde dingen zien, al dan niet onder invloed van medicijnen.
Valt allemaal onder de categorie "niet meer bij het volle verstand".
Ik zou niet weten waarom dat ineens anders zou zijn bij bekende atheïsten.
Mijn schoonmoeder kende ook ineens niemand meer, wees naar een kleinkind van een paar maanden en vroeg of dat haar kind was.
Mensen gaan dan soms vreemde dingen zien, al dan niet onder invloed van medicijnen.
Valt allemaal onder de categorie "niet meer bij het volle verstand".
Ik zou niet weten waarom dat ineens anders zou zijn bij bekende atheïsten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
De 3 genoemde namen kan ik nu niet "een heel aantal bekende intellectuelen/ wetenschappers, mensen van naam" noemen. Welk percentage is dat? 1%?, 10%, 50%?
Googlend kom je veel namen tegen met evenveel berichten, dat het maar broodje aap bekeringen zijn.
Overigens lijkt me een bekering op het sterfbed gevaarlijk. Stel je voor, dat ze zich tot Christus en de Heere bekeren en in de hemel komen ze Allah tegen!!
Met de woorden van Dawkins: What if you are wrong?
Googlend kom je veel namen tegen met evenveel berichten, dat het maar broodje aap bekeringen zijn.
Overigens lijkt me een bekering op het sterfbed gevaarlijk. Stel je voor, dat ze zich tot Christus en de Heere bekeren en in de hemel komen ze Allah tegen!!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Allereerst antwoord op "Wat denk je zelf", een opmerking waar ik normaal gesproken niet op inga. Ik denk namelijk een heleboel. Je start een topic om van anderen te horen hoe zij denken, vandaar dit topic.Krautsjo schreef:Misschien moet je geen atheïst zijn, het is alleen maar een positie die je inneemt ten opzichte van. ik proef in dit topic namelijk een soort twijfel. Het denken van mensen lijkt een constante maar is dat niet en we doen er alles aan om de indruk te wekken dat die ook constant is door onszelf een naam te geven, grappig dat je Sartre als eerste noemt, het is een existentialistisch probleem. Sartre bracht zijn eigen gedachtegoed nog even in praktijk door jou aan het twijfelen te brengen met een keuze die hij misschien wel alleen voor zichzelf maakt.
Sartre heb ik genoemd omdat ik dit van hem las in genoemde boekbespreking. Toen schoten mij Flew en Clark ook te binnen. Het gaat me even niet om mezelf, maar om het fenomeen in het algemeen. Is het niet frappant dat mensen die zoveel hebben gelezen en gezien, gedacht en doordacht, toch nog zich bekeren op latere leeftijd? Bij Sartre ging het niet alleen om religie, maar ook om zaken waar hij zijn hele leven voor stond (als ik de boekbespreking mag geloven).
Ook gaat het me niet om de aantallen, het zullen er verhoudingsgewijs niet zoveel zijn. Ik begrijp de christenen die daarmee schermen. Zo is Flew nu hét bewijs dat de wetenschap het mis heeft, slaat natuurlijk nergens op.
Laatst gewijzigd door MoreTime op 04 feb 2014 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Ik heb het boek hier staan. Het is wel degelijk een christelijk boek. Hij heeft het boek niet alleen geschreven, maar wat erin staat wordt wel gepresenteerd als zijn eigen schrijfsel.Peter van Velzen schreef:Ik kan op Wikepedia vermelding vinden van enige bekering op het doodsbed. Wel heeft Andrew Flew zijn standpunt al veel eerder herzien, en noemde zich niet langer een atheist mdeiaar een deist. Dat heeft echter niets te maken met de god van de monotheisten. Ik vraag me eerlijk gezed af at ik me bij deisme moet voorstellen. In elk geval du god dies geen persoon die god wordt genoemd. Flew aerlekels "bekeerling claimen is zo ongeveer te vergelijken als claimen dat de aarde plat is en iedereen als medestander beschouwen die erkent dat de aarde bij de polen is afgeplat!
Hoe dan ook, desalniettemin, niettegenstaande, blijft het feit bestaan dat er zoiets is als een Death bed conversion. Laten we het wat breder trekken. Het verschijnsel op zich. Is het enkel angst dat mensen daartoe leidt? Ik ken ook persoonlijke verhalen van mensen die stellig waren bij het leven, maar toch twijfelden richting godsgeloof aan het eind... En nee dat waren geen demente bejaarden

Dat is een argument vóór bekering, als atheist heb je geen enkele kans dat je in de juiste god gelooft.Vilaine schreef:Overigens lijkt me een bekering op het sterfbed gevaarlijk. Stel je voor, dat ze zich tot Christus en de Heere bekeren en in de hemel komen ze Allah tegen!!
Angst lijkt me niet zo'n aannemelijke verklaring. Als je atheist bent, wat zal je dan bang zijn voor de dood? Het sterven zelf is hopelijk niet al te pjnlijk, maar je voelt vervolgens niets meer als je er niet meer bent. Geen angst voor een hel o.i.d.MoreTime schreef:Hoe dan ook, desalniettemin, niettegenstaande, blijft het feit bestaan dat er zoiets is als een Death bed conversion. Laten we het wat breder trekken. Het verschijnsel op zich. Is het enkel angst dat mensen daartoe leidt? Ik ken ook persoonlijke verhalen van mensen die stellig waren bij het leven, maar toch twijfelden richting godsgeloof aan het eind... En nee dat waren geen demente bejaarden
De aantallen zijn wel relevant om te weten of dit een bijzonder verschijnsel is. Er bekeren zich ook mensen op andere momenten dan vlak voor de dood (wellicht net zo veel) en misschien geven anderen vlak voor hun dood hun religie op en daar lees je niets over.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
@Gerard
Nou, better niet parkeren Dan fout parkeren!!
Nou, better niet parkeren Dan fout parkeren!!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Richard Dawkins over zijn death-bed conversion:
http://www.youtube.com/watch?v=mzZ7VkDGuPc" onclick="window.open(this.href);return false;
Want als ik Dawkins mag geloven zijn er veel conversions door onze vriendjes en vriendinnetjes creationisten bij elkaar gelogen. Maar goed...ijlen blijft een optie.
http://www.youtube.com/watch?v=mzZ7VkDGuPc" onclick="window.open(this.href);return false;
Want als ik Dawkins mag geloven zijn er veel conversions door onze vriendjes en vriendinnetjes creationisten bij elkaar gelogen. Maar goed...ijlen blijft een optie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Gerard daar zou ik niet al te zeker over zijn, er zullen best wel wat mensen zijn die op hun sterfbed nog een God (naar keuze) aanroepen, in doodsangst.gerard_m schreef:Als je atheist bent, wat zal je dan bang zijn voor de dood? Het sterven zelf is hopelijk niet al te pjnlijk, maar je voelt vervolgens niets meer als je er niet meer bent. Geen angst voor een hel o.i.d.
We zijn niet allemaal even stoïcijns.

Maar, daar kan je wel gelijk in hebben, dat zullen dan wel weer niet mensen zijn die daarvoor overtuigd atheïst waren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.