Euthanasiasme
Moderator: Moderators
Euthanasiasme
Een onderwerp dat veel gelijkenis heeft met abortus.
Ja ja, ik weet het: het embryo vraagt er niet om, en aan de andere kant wordt er naar de wens van de (oudere?) niet geluisterd.
Deze (denigrerende) term is nieuw voor mij, maar kwam die tegen in het artikel in Trouw van afgelopen weekend over euthanasie, van de hand van ene Peter Henk Steenhuis. Helaas kan ik niet bij het digitale artikel, want dan had ik dat kunnen laten zien. De term komt van Andreas Burnier,jaren 80 ,(schrijver/criminoloog/filosoof)
Even een quote van het eind van het artikel:
"..... in filosofie en literatuur kun je je verdiepen in zingevingsproblemen. Van anderen, van jezelf. Je kunt je trainen in existentiële problemen, en leren accepteren dat die bij het leven horen. Doen we dat niet, dan worden we als de dood voor het leven. En dan wordt het druk bij de Levenseindekliniek.
Te druk"
Eerder in het artikel wordt verwezen naar de 63-jarige man die wilde stoppen met leven, omdat hij vond dat zijn rol was uitgespeeld. Geen gezin,geen kinderen, geen hobby's, geen vrienden. En bijna met pensioen.
Het enige argument van o.a. Hans Achterhuis (ooit denker des vaderlands) en Willem Jan Otten (onlangs PC Hooft prijs) naar voren brachten: als je dit toestaat, wil straks iedereen er uitstappen.
Voorbij wordt gegaan, lijkt me, aan
a. de eigen wil van degene die (ooit) te kennen gaf onder bepaalde omstandigheden niet verder te willen leven
b. dat zulk een wens echt wel over nagedacht werd
c. dat het een KEUZE moet kunnen zijn. Niemand wordt ertoe verplicht.
Hier dan de overeenkomst met abortus. punt c.
Laat die keuze er gewoon zijn (nee ... ik werk niet voor de staat of een pensioenfonds of een verzekeraar)
Ja ja, ik weet het: het embryo vraagt er niet om, en aan de andere kant wordt er naar de wens van de (oudere?) niet geluisterd.
Deze (denigrerende) term is nieuw voor mij, maar kwam die tegen in het artikel in Trouw van afgelopen weekend over euthanasie, van de hand van ene Peter Henk Steenhuis. Helaas kan ik niet bij het digitale artikel, want dan had ik dat kunnen laten zien. De term komt van Andreas Burnier,jaren 80 ,(schrijver/criminoloog/filosoof)
Even een quote van het eind van het artikel:
"..... in filosofie en literatuur kun je je verdiepen in zingevingsproblemen. Van anderen, van jezelf. Je kunt je trainen in existentiële problemen, en leren accepteren dat die bij het leven horen. Doen we dat niet, dan worden we als de dood voor het leven. En dan wordt het druk bij de Levenseindekliniek.
Te druk"
Eerder in het artikel wordt verwezen naar de 63-jarige man die wilde stoppen met leven, omdat hij vond dat zijn rol was uitgespeeld. Geen gezin,geen kinderen, geen hobby's, geen vrienden. En bijna met pensioen.
Het enige argument van o.a. Hans Achterhuis (ooit denker des vaderlands) en Willem Jan Otten (onlangs PC Hooft prijs) naar voren brachten: als je dit toestaat, wil straks iedereen er uitstappen.
Voorbij wordt gegaan, lijkt me, aan
a. de eigen wil van degene die (ooit) te kennen gaf onder bepaalde omstandigheden niet verder te willen leven
b. dat zulk een wens echt wel over nagedacht werd
c. dat het een KEUZE moet kunnen zijn. Niemand wordt ertoe verplicht.
Hier dan de overeenkomst met abortus. punt c.
Laat die keuze er gewoon zijn (nee ... ik werk niet voor de staat of een pensioenfonds of een verzekeraar)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Re: Euthanasiasme
Beetje domme gedachte....Het enige argument van o.a. Hans Achterhuis (ooit denker des vaderlands) en Willem Jan Otten (onlangs PC Hooft prijs) naar voren brachten: als je dit toestaat, wil straks iedereen er uitstappen.
Net als dat je van een artikel over homofielen ook homo wordt.
Had wel beter verwacht, de heren zijn meer narrow minded dan dat ik verwachtte....
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik neem aan dat ze dit ironisch bedoelden toch? Of denken ze echt dat het leven heden ten dage zo onaangenaam is?Jin schreef:Beetje domme gedachte....Het enige argument van o.a. Hans Achterhuis (ooit denker des vaderlands) en Willem Jan Otten (onlangs PC Hooft prijs) naar voren brachten: als je dit toestaat, wil straks iedereen er uitstappen.
Net als dat je van een artikel over homofielen ook homo wordt.
Had wel beter verwacht, de heren zijn meer narrow minded dan dat ik verwachtte....
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Waarom willen ze dan niet zelf dood?Jin schreef:Ik proef de ironie niet echt...
Ik wens u alle goeds
Wie heeft de beslissing over leven en dood voor de meeste/veel mensen?
Die mening van de heren stamt uit 1994, en was zeker niet ironisch bedoeld.
Zie ook de aangehaalde paragraaf: ... mensen moeten leren dat het leven ook nadelen heeft .....
Die mening van de heren stamt uit 1994, en was zeker niet ironisch bedoeld.
Zie ook de aangehaalde paragraaf: ... mensen moeten leren dat het leven ook nadelen heeft .....
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vreemd die mensen die altijd denken te weten wat goed is voor anderen en wat anderen zouden doen als ze de kans zouden krijgen.
Als een ziek (kudde) zoogdier ziek is trekt hij/zij zich vrijwillig terug om te sterven.
De mens is een zoogdier met zelfbewustzijn en vermogen tot reflectie.
Ieder mens is in staat te beslissen of hij/zij hulp wil hebben om te kunnen leven of niet meer wil leven. Al dat geneuzel over mensen die na een "mislukte suïcide" blij zouden zijn dat ze het 'overleefd' hebben wordt door moralisten misbruikt om ruimere generale regelgeving tegen te houden.
Als een ziek (kudde) zoogdier ziek is trekt hij/zij zich vrijwillig terug om te sterven.
Ieder mens is in staat te beslissen of hij/zij hulp wil hebben om te kunnen leven of niet meer wil leven. Al dat geneuzel over mensen die na een "mislukte suïcide" blij zouden zijn dat ze het 'overleefd' hebben wordt door moralisten misbruikt om ruimere generale regelgeving tegen te houden.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.
Integendeel
.
Zouden dat dezelfde mensen zijn die denken dat zonder bijbel er geen moraal en/of ethiek (mogelijk) zou zijn?Ik ben schreef:Vreemd die mensen die altijd denken te weten wat goed is voor anderen en wat anderen zouden doen als ze de kans zouden krijgen.
Probleem lijkt mij dat een doodwens een bijwerking kan zijn van een depressie. Dat levert dan de vraag of je eigen wil (Heeft iemand een vrije wil) boven een mogelijke behandeling laat gelden.
Ik vind het moeilijk, zeker met een regering die geen geld over heeft voor geestesziekten, terwijl ze daar heel wat van veroorzaken.
Ik vind het moeilijk, zeker met een regering die geen geld over heeft voor geestesziekten, terwijl ze daar heel wat van veroorzaken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ook dat (wel of niet behandelen) maakt de persoon zelf uit zolang hij/zij geen gevaar voor anderen is.Bonjour schreef:Probleem lijkt mij dat een doodwens een bijwerking kan zijn van een depressie. Dat levert dan de vraag of je eigen wil (Heeft iemand een vrije wil) boven een mogelijke behandeling laat gelden.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Integendeel
.
Integendeel
.
Is het zo simpel? Stel jij hebt een kind, iets ouder dan 21, dus volwassen, en een dokter gaat akkoord met een euthanasiewens, omdat je kind niet de medicijnen wil slikken die zijn/haar depressie prima zou kunnen bestrijden? Accepteer je dat? Zijn depressieve mensen bekwaam om dit soort keuzes te maken?Ik ben schreef:Ook dat (wel of niet behandelen) maakt de persoon zelf uit zolang hij/zij geen gevaar voor anderen is.
Gaan we depressie dan wilsonbekwaamheid maken?Bonjour schreef:Is het zo simpel? Stel jij hebt een kind, iets ouder dan 21, dus volwassen, en een dokter gaat akkoord met een euthanasiewens, omdat je kind niet de medicijnen wil slikken die zijn/haar depressie prima zou kunnen bestrijden? Accepteer je dat? Zijn depressieve mensen bekwaam om dit soort keuzes te maken?Ik ben schreef:Ook dat (wel of niet behandelen) maakt de persoon zelf uit zolang hij/zij geen gevaar voor anderen is.
Dat is sterker uitgedrukt dan ik wil stellen. Depressies heb je in veel verschillende soorten, maar de soort waarbij een doodswens komt opzetten, terwijl er behandeling mogelijk is? Dan komt wilsonbekwaamheid in de buurt.HenkM schreef: Gaan we depressie dan wilsonbekwaamheid maken?
-
- Banned
uiteindelijk is de vraag redelijk eenvoudig, ongeacht de mening van derden (familie, vrienden, buitenstaanders)
heb je recht op leven of de plicht om te leven?
we spreken altijd over pijn, ziekte, ondraaglijk lijden, depressies,... maar waarom mag een gezonde 80'er niet gewoon zeggen dat het genoeg is geweest?
een doodswens uiten heeft niets met wilsonbekwaamheid te maken. Mi een gevaarlijke stelling.
heb je recht op leven of de plicht om te leven?
we spreken altijd over pijn, ziekte, ondraaglijk lijden, depressies,... maar waarom mag een gezonde 80'er niet gewoon zeggen dat het genoeg is geweest?
een doodswens uiten heeft niets met wilsonbekwaamheid te maken. Mi een gevaarlijke stelling.
Ik zeg ook niet dat er altijd sprake is van wilsonbekwaamheid, maar dat dat wel een rol kan spelen. Dat betekent dat je de doodwens moet beoordelen.appelfflap schreef:een doodswens uiten heeft niets met wilsonbekwaamheid te maken. Mi een gevaarlijke stelling.