Vuurwerkverbod voor particulieren?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

itsuka

Vuurwerkverbod voor particulieren?

Bericht door itsuka »

Op de valreep van actueel. Zie onderstaande bericht:

http://www.nu.nl/binnenland/3663741/mee ... ieren.html

Samenvatting: Een meerderheid van het Eenvandaag opiniepanel (steekproef blijkbaar rond de 20.000) meent dat er een vuurwerkverbod zou moeten komen voor particulieren. Het jongerenpanel vond (niet geheel onderwacht) dat juist niet.

Ik zou graag zien dat het onverantwoord gebruik van vuurwerk (zoals het gooien van vuurwerk naar argeloze voorbijgangers) beter in de grip zou kunnen worden gehouden, maar ik heb geen probleem met de volksstammen die netjes tussen 0.00 en 2.00 's nachts hun legale pakketjes opstoken, ook al doe ik dat zelf niet.

Het doet me enigszins denken aan de discussie in het forum maatschappijkritiek over roken in de buitenruimte. Niet alles waar een ander last van heeft zou verboden moeten worden. Waar houdt het op?
Men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in proportion to their readiness to doubt - Ambrose Bierce
lanier
Superposter

Re: Vuurwerkverbod voor particulieren?

Bericht door lanier »

Het vuurwerk wordt steeds zwaarder; er is momenteel vuurwerk in Nederland in omloop wat de kracht heeft van 3 handgranaten. Zolang er geen particulier verbod komt zal het vuurwerk steeds zwaarder worden, die trend zet al jaren door. Er zullen ook dit jaar wel weer een paar dronken gasten zijn die of zichzelf verwonden en/of omstanders. Ik heb nog een paar wensballonnen liggen voor de kinderen, gaan we aan het begin van de avond loslaten. Om 00:00 hoef ik niet zo nodig meer naar buiten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hier in Thailand steekt met het hele jaar vuurwerk of voornamelijk grpte slierten knalvuurwerk overdag. HEt is het meest populair met chinees nieuwjaar, maar je kunt het bij de gekste gelegenheden horen. Siervuurwerk wordt particulier vrijwel niet afgestoken. Alsje zoveel geld kun verbranden, wordt je politicus en doet het voor de halve stad tegelijk,
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Op zich heb ik niet zo'n groot bezwaar tegen een vuurwerk dat door de gemeenten zou worden verzorgd.
Alleen ben ik bang dat bezuinigingen aan zo'n gemeentelijk vuurwerk ook al snel een einde zullen maken.

En een oud en nieuw waarbij het stil is op straat, is het voor mij toch ook niet helemaal.
Een beetje lawaai hoort daar toch wel bij.

Er komt de laatste jaren ook wel veel op ons af.
Vuurwerk kan gevaarlijk zijn, maar er zijn ook zoveel andere dingen die "niet meer zouden moeten kunnen".

Er is roken, er is Zwarte Piet, er is misschien wel vlees eten, er is drank, er zijn (party)drugs, er is geluidsoverlast.. Ik moet wel bekennen dat bij mij de verliesaversie soms behoorlijk opspeelt in discussies over deze zaken. En dan nog niet eens omdat ik mijzelf nu zo graag met al deze zaken bezighoud.

Maar meer ten dele omdat ik zelf ook jong geweest ben, en nog weet hoe het voelde om voor het eerst een vuurwerkpakket te krijgen, en de halve nacht door te knallen.

Maar we wonen ook in een dichtbevolkt land, we zitten kort op elkaar, dus acties worden al snel door anderen opgemerkt, en als gevolg daarvan worden deze ook eerder storend.

Dus waar zal het ophouden?
Ik heb geen idee.
Het is ook een vraag die verder niemand interessant lijkt te vinden bij pogingen tot het schoonvegen van de eigen stoep.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

itsuka schreef:
Ik zou graag zien dat het onverantwoord gebruik van vuurwerk (zoals het gooien van vuurwerk naar argeloze voorbijgangers) beter in de grip zou kunnen worden gehouden, maar ik heb geen probleem met de volksstammen die netjes tussen 0.00 en 2.00 's nachts hun legale pakketjes opstoken, ook al doe ik dat zelf niet.
Hoe wou je dat in de grip houden Itsuka? Er zijn hier al een paar dagen en zeker vandaag knallen die mij doen denken aan de Harskamp tijdens oefeningen handgranaat werpen, maar dan harder.
Geen agent te zien. Of er zijn er niet genoeg of ze hebben ander werk?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
itsuka

Bericht door itsuka »

Helaas, ik wou dat ik daar een antwoord op had. Veel overlast, te weinig prioriteit en menskracht bij de politie? Er is inmiddels een meldpunt voor vuurwerkoverlast, heb ik begrepen. Wellicht helpt dat een beetje

Ik ben zelf geen ouder, dus ik kan niet inschatten waarom zoveel ouders de andere kant opkijken bij de misdragingen van hun kroost. Veel ouders vinden het blijkbaar een soort vanzelfsprekendheid dat kinderen zich niet hoeven te houden aan de regels die we met elkaar af proberen te spreken. Wordt het dan ook niet een beetje moeilijk voor de openbare ordehandhaving als het begin, nl. de opvoeding, het al zo laat afweten?
Men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in proportion to their readiness to doubt - Ambrose Bierce
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fish schreef: Hoe wou je dat in de grip houden Itsuka?
Als ze dit al niet in de hand hebben.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/31/age ... restaties/" onclick="window.open(this.href);return false;
itsuka schreef: Veel ouders vinden het blijkbaar een soort vanzelfsprekendheid dat kinderen zich niet hoeven te houden aan de regels die we met elkaar af proberen te spreken. Wordt het dan ook niet een beetje moeilijk voor de openbare ordehandhaving als het begin, nl. de opvoeding, het al zo laat afweten?
Ik denk dat je gelijk hebt.
Zie het filmpje in het artikel achter de link vanaf 0.50 min.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

itsuka schreef:Helaas, ik wou dat ik daar een antwoord op had. Veel overlast, te weinig prioriteit en menskracht bij de politie? Er is inmiddels een meldpunt voor vuurwerkoverlast, heb ik begrepen. Wellicht helpt dat een beetje

Ik ben zelf geen ouder, dus ik kan niet inschatten waarom zoveel ouders de andere kant opkijken bij de misdragingen van hun kroost. Veel ouders vinden het blijkbaar een soort vanzelfsprekendheid dat kinderen zich niet hoeven te houden aan de regels die we met elkaar af proberen te spreken. Wordt het dan ook niet een beetje moeilijk voor de openbare ordehandhaving als het begin, nl. de opvoeding, het al zo laat afweten?
Een voordeel van grote gezinnen vroeger was dat er om geen chaos te krijgen de orde met harde hand werd verkregen. De ordebewaarder werd met 'respect' bejegend. :wink:
Tegenwoordig zijn er nogal wat mensen die de paar kinderen die ze hebben wel wat teveel vrijheid geven en niet nee durven zeggen.
Het zijn allemaal prinsjes en prinsesjes.
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Ik denk dat de meeste ouders hun kinderen prima opvoeden, en dat enkele azijnzeikerds teveel het incidentele wangedrag van enkelingen projecteren op "de jeugd van tegenwoordig" en het falende gezag van "de ouders van tegenwoordig".

Onderzoek na onderzoek geeft mij gelijk, overigens.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

nogal wat
Is niet de mainstream.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Alvorens ik een mening kan ventileren wil ik eerst weten in welke mate vuurwerk vervuilend werkt. Dat er miljarden de lucht in gaan, is aan de consument zelf, als dit leidt tot (onnodige) vervuiling stel ik inderdaad gemeentelijk vuurwerk voor. Mooier, wellicht beperkter (qua verspilling), veiliger, schoner (afval) en (hopelijk) minder vervuilend (qua rook/roet).
Maar: Als traditie ou ik het zeker missen in de straat!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Schoon vuurwerk bestaat niet.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jagang schreef:Schoon vuurwerk bestaat niet.
Schoner in de zin van afval op straat en naar verhouding minder als alleen gemeenten afsteken. Mooier in het algemeen ook. Ik vind dit 3 voordelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maar het "zelf afsteken" geeft er toch een extra dimensie aan..
Nu ja, dat deed het, toen ik het zelf nog afstak.
Henry Ford
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk dat een toekomstig verbod op vuurwerk vooral valt te danken aan de kinderen die bij wijze van spreken al op 1e kerstdag beginnen met nieuwjaar vieren. Aangenomen dat dit (vanuit het perspectief van mij) geen lokaal fenomeen is: als dat serieus aangepakt kan worden (en je zou verwachten dat dit kan; het mag strikt genomen niet) dan geloof ik dat de ergernis die het opinie-panel heeft al voor een groot deel kan worden weggenomen... laat staan voor de mensen die een (voor vuurwerk) bange hond hebben (de honden-valeriaantjes zullen het goed doen deze dagen :D)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie