Onderzoek naar oeroud DNA weet keer op keer te verbazen. Wie had ooit gedacht dat wetenschappers een genenkaart zouden kunnen maken van een mens die vierhonderdduizend jaar geleden leefde? Eigenlijk niemand. Toch is dat nu gelukt. In een koele Spaanse grot zijn botten al die tijd zo goed bewaard gebleven, dat het DNA met speciale technieken nog afgelezen kan worden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Het is onbegrijpelijk dat de echte creationisten hun almachtig, eeuwig levend en onfeilbaar god voor de bouw van zulke lelijke sterfelijke vol met fouten gecreëerd zijnde wezens verantwoordelijk houden.
Niet weten wordt zelden openlijk beleden.
Vaak is het een goed bewaard geheim, bedekt met de mantel der wijsheid.
Alleen herkenbaar voor de goede verstaander.
Alsof het eigenlijk een schande is om niet te weten.
Maar dat is het helemaal niet.
Integendeel
Niet weten is de rode draad van ons bestaan.
.
Ik ben schreef:Het is onbegrijpelijk dat de echte creationisten hun almachtig, eeuwig levend en onfeilbaar god voor de bouw van zulke lelijke sterfelijke vol met fouten gecreëerd zijnde wezens verantwoordelijk houden.
Het is volstrekt begrijpelijk als je beseft dat ze denken dat alles wat een mens hoeft te weten in hun heilige boek staat. Dat ben je logischerwijs doof van al het andere. Ik zou dat zelf niet kunnen, maar de logica is uiterst simpel en heel overzichtelijk. Het is te vergelijken met een Robot die stug volhoud aan zijn programma, ook in situaties waarvoor dat programma absoluut niet bedoeld was.
Roeland's "vleselijke Robots" bestaan dus wel degelijk. We noemen ze fundamentalisten!
(Zie ook: De na-aap is geen machine)
Volgens mij waren de mensachtigen van vierhonderdduizend jaar geleden echter geen fundamentalisten. Ze hadden immers geen heilige boeken. Ze zullen wellicht wel hun hele wereld beschouwd hebben als een enorme verzameling geesten en demonen. Geen ervan almachtig, maar toch.
Onderzoek naar oeroud DNA weet keer op keer te verbazen. Wie had ooit gedacht dat wetenschappers een genenkaart zouden kunnen maken van een mens die vierhonderdduizend jaar geleden leefde? Eigenlijk niemand. Toch is dat nu gelukt. In een koele Spaanse grot zijn botten al die tijd zo goed bewaard gebleven, dat het DNA met speciale technieken nog afgelezen kan worden.
Ik ben schreef:Het is onbegrijpelijk dat de echte creationisten hun almachtig, eeuwig levend en onfeilbaar god voor de bouw van zulke lelijke sterfelijke vol met fouten gecreëerd zijnde wezens verantwoordelijk houden.
Je kritiek gaat uit van de vooronderstelling dat die fouten er altijd al inzaten. En als je wat meer over creationisme wist, dan zou je weten dat ze geloven dat Adam met een genoom zonder fouten is geschapen. Of dat waar is valt natuurlijk te betwijfelen.
neutraal schreef:Je kritiek gaat uit van de vooronderstelling dat die fouten er altijd al inzaten. En als je wat meer over creationisme wist, dan zou je weten dat ze geloven dat Adam met een genoom zonder fouten is geschapen. Of dat waar is valt natuurlijk te betwijfelen.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat God alles perfect doet, maar de zaken na een tijdje toch altijd in de soep lopen.
neutraal schreef:Je kritiek gaat uit van de vooronderstelling dat die fouten er altijd al inzaten. En als je wat meer over creationisme wist, dan zou je weten dat ze geloven dat Adam met een genoom zonder fouten is geschapen. Of dat waar is valt natuurlijk te betwijfelen.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat God alles perfect doet, maar de zaken na een tijdje toch altijd in de soep lopen.
Ik heb dat nooit vreemd gevonden. Waarschijnlijk omdat ik niet veronderstelde dat alwetenheid ook kennis omtrent de toekomst zou bevatten. Ook als ik alles weet over het verleden, weet ik waarschijnlijk nog de toekomst niet. In tegenstelling tot wat de naive deterministen gelioven. Die denken dat he het vervallen van een individueel instabiel atoom precies kun voorspellen, hetgeen uiteraard rechtstreeks indruist tegen alles wat we daaromtrent weten. Maar in werkelijkheid, weet ook god niet of schroedingers kat nog leeft zonder eerst te kijken.
neutraal schreef: En als je wat meer over creationisme wist, dan zou je weten dat ze geloven dat Adam met een genoom zonder fouten is geschapen. Of dat waar is valt natuurlijk te betwijfelen.
Precies en zelfs dat betwijfelen hoeft niet, tenzij ontwerpfouten onderdeel van foutloosheid zijn.
De drie basisprincipes van evolutie voldoen als verklaringsmodel.
Variatie
Selectie
Erfelijkheid
Maar volgens mij heb jij hier nog wat vragen over kan je eens concreet aangeven waar de pijn zit?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik heb dat nooit vreemd gevonden. Waarschijnlijk omdat ik niet veronderstelde dat alwetenheid ook kennis omtrent de toekomst zou bevatten.
Ik vind het vreemd te moeten constateren dat je tot op heden niet wist wat alwetendheid vanuit religieus oogpunt behelst.
Edit: Nu ik er verder over nadenk had je dat wel kunnen weten en weet je dat ook wel weer wanneer je er aan herinnerd wordt, maar was je bij het schrijven van je reply even het grotere plaatje uit het oog verloren. Dat laatste vind ik dan ook weer niet zo vreemd, want dat zie ik je wel vaker doen.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Peter van Velzen schreef:
Ik heb dat nooit vreemd gevonden. Waarschijnlijk omdat ik niet veronderstelde dat alwetenheid ook kennis omtrent de toekomst zou bevatten.
Ik vind het vreemd te moeten constateren dat je tot op heden niet wist wat alwetendheid vanuit religieus oogpunt behelst.
Edit: Nu ik er verder over nadenk had je dat wel kunnen weten en weet je dat ook wel weer wanneer je er aan herinnerd wordt, maar was je bij het schrijven van je reply even het grotere plaatje uit het oog verloren. Dat laatste vind ik dan ook weer niet zo vreemd, want dat zie ik je wel vaker doen.
Je mist het feit dat ik hier verkondig.
Sinds ik niet meer in god geloof, stel ik mij meer vragen omtrent het geloof van anderen, en besef ik best dat velen - om voor mij onbegrijpelijke redenen - denken dat hun goed de toekomst precies kent. Uiteraard geloof ik daar nu geen bal van.
Toen ik zelf nog wel in een god geloofde dacht ik nooit dat die god precies zou weten wat er in de toekomst zou gebeuren. En het komt me nog steeds wat raar voor. Waarom zou god een wereld scheppen als hij al lang weet wat daar de gevolgen van zullen zijn? (en dat in combinatie met een straf in de hel! Nee, een kennis die alleen het verleden betreft lijkt me nog steeds logischer.