Hersenspoeling "allerkleinsten"!
Moderator: Moderators
- podocnemis
- Geregelde verschijning
Hersenspoeling "allerkleinsten"!
link: http://www.refdag.nl/opinie/beeldenstor ... e_1_739959" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele zinsnedes:
Het verhaal van Noach en de ark ontbreekt in geen enkele kinderbijbel. Zelfs de allerkleinsten krijgen deze dramatische geschiedenis mee.
Volgens England kan het zinvol zijn om de geschiedenis van de zondvloed als fictief verhaal te beschouwen. In de samenvatting van haar dissertatie schrijft ze: „Door te reflecteren op de zondvloed als een fantasieverhaal wordt het mogelijk om het verhaal met een nieuwe bril te zien, als een manier om ideeën over God op een leuke manier uit te leggen zonder al te dramatisch te zijn, gegeven de omvang van de straf.”
Bijbelgetrouwe christenen die vasthouden aan de historiciteit van Genesis zullen hun wenkbrauwen fronsen bij zo’n formulering.
De werkelijkheid was zo romantisch niet. In Genesis 6 staat dat God welbewust vernietigde wat Hij had geschapen: „En de Heere zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, verdelgen van de aardbodem, van de mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.”
Deze dramatische gebeurtenis heeft vérstrekkende gevolgen gehad. Voor het leven op aarde van dat moment: waarschijnlijk leefden er in Noach’s dagen al vele miljoenen mensen op de aarde – slechts acht van hen overleefden. Maar de ramp had en heeft ook gevolgen voor de wereld ná de zondvloed: nog maar een zeer beperkt deel is sindsdien bewoonbaar, de rest is oceaan, woestijn, bergmassief of ijsvlakte. Ook het klimaat is blijvend veranderd (Gen. 8:22) en dat heeft de leefbaarheid op aarde ernstig aangetast. Een groot deel van de mensheid lijdt honger en heeft gebrek aan water.
Wie gelooft dat de zondvloed bittere realiteit is geweest, zal het Bijbelverhaal in alle facetten serieus nemen. Het is een geschiedenis waarin sprake is van redding, inderdaad. Maar wel van een redding door het oordeel heen. Dat is een notie die niet onbelicht mag blijven. Want ze is nog steeds actueel.
Ten bate van de duidelijkheid, de auteursnaam veranderd, van Therese naar de huidige...
Jin
Enkele zinsnedes:
Het verhaal van Noach en de ark ontbreekt in geen enkele kinderbijbel. Zelfs de allerkleinsten krijgen deze dramatische geschiedenis mee.
Volgens England kan het zinvol zijn om de geschiedenis van de zondvloed als fictief verhaal te beschouwen. In de samenvatting van haar dissertatie schrijft ze: „Door te reflecteren op de zondvloed als een fantasieverhaal wordt het mogelijk om het verhaal met een nieuwe bril te zien, als een manier om ideeën over God op een leuke manier uit te leggen zonder al te dramatisch te zijn, gegeven de omvang van de straf.”
Bijbelgetrouwe christenen die vasthouden aan de historiciteit van Genesis zullen hun wenkbrauwen fronsen bij zo’n formulering.
De werkelijkheid was zo romantisch niet. In Genesis 6 staat dat God welbewust vernietigde wat Hij had geschapen: „En de Heere zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, verdelgen van de aardbodem, van de mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.”
Deze dramatische gebeurtenis heeft vérstrekkende gevolgen gehad. Voor het leven op aarde van dat moment: waarschijnlijk leefden er in Noach’s dagen al vele miljoenen mensen op de aarde – slechts acht van hen overleefden. Maar de ramp had en heeft ook gevolgen voor de wereld ná de zondvloed: nog maar een zeer beperkt deel is sindsdien bewoonbaar, de rest is oceaan, woestijn, bergmassief of ijsvlakte. Ook het klimaat is blijvend veranderd (Gen. 8:22) en dat heeft de leefbaarheid op aarde ernstig aangetast. Een groot deel van de mensheid lijdt honger en heeft gebrek aan water.
Wie gelooft dat de zondvloed bittere realiteit is geweest, zal het Bijbelverhaal in alle facetten serieus nemen. Het is een geschiedenis waarin sprake is van redding, inderdaad. Maar wel van een redding door het oordeel heen. Dat is een notie die niet onbelicht mag blijven. Want ze is nog steeds actueel.
Ten bate van de duidelijkheid, de auteursnaam veranderd, van Therese naar de huidige...
Jin
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Hersenspoeling "allerkleinsten"!
Welkom op Freethinker.
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook
Born OK the first time
welkomTherese schreef:Enkele zinsnedes:
fictief ? en de rest dan
http://www.youtube.com/watch?v=RXpOjKfu3M0" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welkom Therese op freethinker, ik heb het stuk even doorgelezen. Sommige aspecten daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Op een luchtige manier omgaan met de andere kant van de bijbel. Ben nog nooit in een kinderbijbel de slogan tegen gekomen. De gruwelijke God, de massamoordenaar maakt miljoenen kleine kinderen van kant. En of het niet genoeg was deed hij het een paar hoofdstukken verder nog een keer. De kindertjes werden op zijn bevel opengereten en kapot geslagen. En nu gaan we naar het volgende hoofdstuk Lot gaat met zijn dochters naar bed.
Zoals zo veel zaken. Maar zie deze kinderen liever met playmobiel spelen dan naar catechisatie gaan. Waar ze nog verder het moeras in worden gejaagd.Deze speelse en luchtige benadering van het Bijbelverhaal sluit naadloos aan bij wat England in haar proefschrift zegt: het is een leuke manier om iets over God en de Bijbel te vertellen, zonder al te dramatisch te zijn. Ze spreekt van ”didactisch vermaak” en ”gezellige catastrofe”. En zo wordt deze Bijbelse geschiedenis in de praktijk een fictief verhaal, al wordt dat met de mond anders beleden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat is jouw mening, niet de mijne. Het oordeel wat jij actueel vindt, vind ik walgelijk immoreel. De moraal in de bijbel is niet iets waarvan ik wil dat mijn kinderen zich aan spiegelen. Sorry maar ik verwacht meer van mijn kinderen dan te geloven dat een God het recht heeft zijn schepping uit te moorden. Ik verwacht zelfs dat zij met geen enkele vorm van moord of onderdrukking akkoord gaan.Het is een geschiedenis waarin sprake is van redding, inderdaad. Maar wel van een redding door het oordeel heen. Dat is een notie die niet onbelicht mag blijven. Want ze is nog steeds actueel.
Ik weet ook wel dat jij net het andere bedoeld, dat je wil aan tonen aan kinderen dat geloof gewelddadig is. Wel zo werkt het niet.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Pallieter,
Therese quote uit het artikel ik weet niet of dit haar eigen mening weergeeft. Therese hoe sta jij hierin?
Therese quote uit het artikel ik weet niet of dit haar eigen mening weergeeft. Therese hoe sta jij hierin?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Liever eerlijk zijn. Ook naar de kleinsten toe.
Krijgen ze misschien een iets minder grote hekel aan onze oosterburen.
Want: Eerlijk is eerlijk en duurt het langst...Lees de bijbel van A tot Z en probeer dan nog in volle overtuiging die algoede god lief te hebben.
(Liefde en VREES voor 1 en dezlefde dictator gaan helaas samen).
Deze dramatische gebeurtenis heeft vérstrekkende gevolgen gehad. Voor het leven op aarde van dat moment: waarschijnlijk leefden er in Noach’s dagen al vele miljoenen mensen op de aarde – slechts acht van hen overleefden.
Krijgen ze misschien een iets minder grote hekel aan onze oosterburen.
Want: Eerlijk is eerlijk en duurt het langst...Lees de bijbel van A tot Z en probeer dan nog in volle overtuiging die algoede god lief te hebben.
(Liefde en VREES voor 1 en dezlefde dictator gaan helaas samen).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- podocnemis
- Geregelde verschijning
Allereerst bedankt voor jullie welkomstwoorden! "Therese" is eigenlijk een noodoplossing geweest, want Therese = de oude Podocnemis. Maar tengevolge van langdurige ziekte en een verandering van emailadres was het niet meer mogelijk op de oude gebruikersnaam in te loggen. Podocnemis had als onderschrift:doctorwho schreef:Pallieter,
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Indien men het artikel goed leest dan kan men daaruit volgens mij twee conclusies trekken:
1) Emma England verdedigde in haar proefschrift dat het "zinvol kan zijn de geschiedenis van de zondvloed als fictief te beschouwen". De auteur van het artkel geeft met voorbeelden aan dat zelfs bijbelgetrouwe christenen in de praktijk precies op die manier met de geschiednis van de ark omgaan.
2) De auteur van het artikel (Rudy Ligtenberg) geeft aan dat hij het hiermede absoluut oneens is want hij beschouwt de geschiedenis van de ark van Noach en een wereldwijde zondvloed als een werkelijke gebeurd
feit, waaruit hij in de laatste drie alinea's zijn (bizarre!) conclusies trekt.
@Pallieter
Zoals doctorwho reeds heeft geschreven:
"Therese quote uit het artikel ik weet niet of dit haar eigen mening weergeeft."
@doctorwho
"Therese hoe sta jij hierin?"
Reactie volgt hier:
Naar aanleiding van uw artikel "De zondvloed was geen gezellige catastrofe" bijgaand mijn reactie.
U schrijft: "Volgens England kan het zinvol zijn om de geschiedenis van de zondvloed als fictief verhaal te beschouwen."
U schrijft vervolgens:
"Bijbelgetrouwe christenen die vasthouden aan de historiciteit van Genesis zullen hun wenkbrauwen fronsen bij zo’n formulering."
Dat kan ik mij heel goed voorstellen, toch heeft Emma England ook in letterlijke en serieuze zin gelijk!
Het wereldwijde zondvloedverhaal is werkelijk een fictief verhaal en heeft in werkelijkheid nooit plaatsgevonden.
Dat er nooit een wereldwijde zondvloed heeft plaatsgevonden is niet zo moeilijk te beredeneren. Ik ga u een tweetal links geven:
link 1: http://www.bradshawfoundation.com/journey/" onclick="window.open(this.href);return false;
geeft een schematisch overzicht in welke tijdspanne van ca. 160.000 jaar onze verre voorouders vanuit Afrika (bijna) de gehele aarde bevolkten.
link 2: http://www.abroadintheyard.com/modern-f" onclick="window.open(this.href);return false; ... migration/
geeft via genetisch bewijsmateriaal de migratiestroom weer.
Stel dat er wel een wereldwijde zondvloed tussen 2400 v.Chr en 2300 v.Chr. zou hebben plaatsgevonden, hoelang denkt u in tijdsduur dat de aarde vanuit 8 mensen weer bijna helemaal bewoond zou kunnen worden?
in 100 jaar? in 1000 jaar? in 1600 jaar? in 4300 jaar? Onze verre voorouders hebben daar 160.000 jaar overgedaan!
Een tweede punt is het volgende en prof.dr. Paul heeft daar ook reeds op gewezen (link: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/200 ... en-oosten/" onclick="window.open(this.href);return false;), ik citeer:
"Gesteld nu dat de zondvloed plaats vond rond 2350 v. Chr. Dan zijn er toch wel enige eeuwen verlopen voordat er tientallen volken zijn ontstaan, elk met eigen taal, rassenkenmerken en gewoonten." in andere woorden:
Gedurende "enige eeuwen" kan er geen geschiedenis hebben plaatsgevonden bij gebrek aan inwoners in een groot aantal landen, dus zouden er logischer wijs "gaten" in de geschiedenis van die landen moeten zitten en noch in Egypte, Mesopatamie, India, China, Japan, Ancient-Africa of Ancient-America zijn die aanwezig. Dus is mijn conclusie: een wereldwijde zondvloed heeft nooit plaatsgevonden!
Hoe kijkt u hiertegen aan?
In reformatorische kringen wordt nogal "van leer" getrokken tegen het houden cq vieren van sinterklaas, want daarmede wordt aan (kleine) kinderen een leugen verteld en (soms) worden zij daarmede bang gemaakt.
U begint uw artikel met: "Het verhaal van Noach en de ark ontbreekt in geen enkele kinderbijbel. Zelfs de allerkleinsten krijgen deze dramatische geschiedenis mee."
Vindt u het niet hypocriet dat de "allerkleinsten" het verhaal van Noach en de ark "voorgeschoteld" krijgen, terwijl deze "dramatische geschiedenis" nooit heeft plaatsgevonden en eigenlijk worden de
"allerkleinsten" (de vergelijking met sinterklaas doortrekkend) hiermede ook
bang gemaakt!
Kunt u mijn gedachtengang begrijpen?
Ik kan mij daarom ook totaal niet vinden in uw laatste zinsnede: "Wie gelooft dat de zondvloed bittere realiteit is geweest, zal het Bijbelverhaal in alle facetten serieus nemen."
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...