De verloedering van de maatschappij.
Moderator: Moderators
-
Tim van Zutphen
De verloedering van de maatschappij.
Ik denk hier al lang over na en dacht dat dit de juiste plek was om mijn zorgen over de hedendaagse maatschappij te uiten.
Ik vind dat de mensen in Nederland (misschien ook wel in andere landen) vaak iets te kort af zijn of erg gehaast zijn. Ook ik doe hier soms bewust, soms onbewust aan mee. Ik zou graag zien dat we allemaal wat meer tijd voor elkaar vrijmaken en wat vriendelijker tegen elkaar doen. Ik denk helaas dat de maatschappij zo erg 'verloederd' is dat we niet meer terug kunnen, hoe denken jullie hierover? Verder zou ik graag willen weten wat de oorzaak van dit alles is, hebben jullie een idee?
Vergeef mij als jullie dit een slecht onderwerp vinden, dit alles is nieuw voor mij.
Ik vind dat de mensen in Nederland (misschien ook wel in andere landen) vaak iets te kort af zijn of erg gehaast zijn. Ook ik doe hier soms bewust, soms onbewust aan mee. Ik zou graag zien dat we allemaal wat meer tijd voor elkaar vrijmaken en wat vriendelijker tegen elkaar doen. Ik denk helaas dat de maatschappij zo erg 'verloederd' is dat we niet meer terug kunnen, hoe denken jullie hierover? Verder zou ik graag willen weten wat de oorzaak van dit alles is, hebben jullie een idee?
Vergeef mij als jullie dit een slecht onderwerp vinden, dit alles is nieuw voor mij.
-
Jinny
Re: De verloedering van de maatschappij.
Maakt niet uit, ik denk dat je het te negatief ziet, juist ik maak mee dat mensen iets voor elkaar over hebben en dergelijke....
Niks verloedering, juist verbetering......
Vergelijk Amsterdam maar eens met 150 jaar terug, je kent het niet terug....
-
Tim van Zutphen
Dat is waar, maar soms denk ik toch: 'waar moet het heen met deze wereld'. Kijk maar naar incidenten zoals in Haren en naar het incident van afgelopen week, waarbij een peuter van een flat werd gegooid. Mijn gedachten zullen ook worden beïnvloed door de media, die alleen slecht nieuws interessant vinden.Jin schreef:Maakt niet uit, ik denk dat je het te negatief ziet, juist ik maak mee dat mensen iets voor elkaar over hebben en dergelijke....
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ikzelf vermoed dat de normen die wij stellen steeds hoger worden, waardoor we de indruk krijgen dat de werkelijkheid steeds minder aan die normen voldoet. Voeg daaraan toe de bredere verspreiding van kennid (en van nieuwd) zodat we ook nog eens veel meer van die normoverschrijdingen merken. Steven Pinker heeft onderzocht hoeveel dodedelijk geweld er door de eeuwen heen heeft plaatsgevinden. Per wereldburger blijkt dat doorlopend gedaald te zijn. Zodat er nooit zo weinig geweld was per hoofd van de bevolking als heden ten dage. Uiteraard zijn er wel steeds meer mensen op de wereld.
Ik wens u alle goeds
-
Tim van Zutphen
Ik denk dat u gelijk hebt, dank voor deze wijze woorden.Peter van Velzen schreef:Ikzelf vermoed dat de normen die wij stellen steeds hoger worden, waardoor we de indruk krijgen dat de werkelijkheid steeds minder aan die normen voldoet. Voeg daaraan toe de bredere verspreiding van kennid (en van nieuwd) zodat we ook nog eens veel meer van die normoverschrijdingen merken. Steven Pinker heeft onderzocht hoeveel dodedelijk geweld er door de eeuwen heen heeft plaatsgevinden. Per wereldburger blijkt dat doorlopend gedaald te zijn. Zodat er nooit zo weinig geweld was per hoofd van de bevolking als heden ten dage. Uiteraard zijn er wel steeds meer mensen op de wereld.
-
siger
Ik kan me wel vinden in wat Tim schrijft. In een stad als Antwerpen durven bejaarden 's avonds de straat niet meer op, en dat was zeker anders in mijn jeugd. Het wordt te snel weggewuifd als een subjectief veiligheidsgevoel. In de steden is het gewoon onveiliger.
Hoe komt dat? Ik heb het al gezegd: we zijn allemaal opgevoed met de "wetenschap" dat we feitelijk allemaal egoisten zijn en dat enkel naïevelingen naar anderen omkijken - de essentie van wat een samenleving is, werd onafgebroken verworpen in het publieke discours. Dat is uiteraard ook niet uit de lucht komen vallen: materiële omstandigheden zijn zo dat de strijd immer harder wordt gevoerd. We zijn globaal niet armer geworden, maar het leven is wel onzekerder.
Hoe komt dat? Ik heb het al gezegd: we zijn allemaal opgevoed met de "wetenschap" dat we feitelijk allemaal egoisten zijn en dat enkel naïevelingen naar anderen omkijken - de essentie van wat een samenleving is, werd onafgebroken verworpen in het publieke discours. Dat is uiteraard ook niet uit de lucht komen vallen: materiële omstandigheden zijn zo dat de strijd immer harder wordt gevoerd. We zijn globaal niet armer geworden, maar het leven is wel onzekerder.
-
Jinny
Siger, een stad als Amsterdam (vergelijkbaar met Antwerpen) kon je ook niet veilig over straat in bepaalde buurten een 100 jaar terug....
Vaste bewoners werden niet lastig gevallen, maar buitenstaanders......
Niks anders dan het huidige moslimprobleem dus......
Armoede en anonimiteit zorgt daarvoor.....
Vandaar dat het op het platteland vaak beter was en is wegens de grotere sociale controle...
Vaste bewoners werden niet lastig gevallen, maar buitenstaanders......
Niks anders dan het huidige moslimprobleem dus......
Armoede en anonimiteit zorgt daarvoor.....
Vandaar dat het op het platteland vaak beter was en is wegens de grotere sociale controle...
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik weet niet zo heel veel over antwerpen, maar ik wed dat ook daar de kans op een geweldadige dood zelden kleiner was dan afgelopen jaar.
Ik wens u alle goeds
-
siger
Tja,
Ieder denkt maar, natuurlijk. Ik heb in Antwerpen geleefd van 1950 tot 2000, en zeg gewoon wat ik zie. Ik begrijp niet zo goed waarom men dit wil tegenspreken.
Ik heb het ook (nog) niet over moslims gehad. Ik denk dat problemen die daarmee verband houden later zijn begonnen.
Ieder denkt maar, natuurlijk. Ik heb in Antwerpen geleefd van 1950 tot 2000, en zeg gewoon wat ik zie. Ik begrijp niet zo goed waarom men dit wil tegenspreken.
Ik heb het ook (nog) niet over moslims gehad. Ik denk dat problemen die daarmee verband houden later zijn begonnen.
Voordat ik over 'de maatschappij' begin, want dat vind ik dan weer wat generaliserend.. en ik kom eigenlijk niet veel buiten Amsterdam (waar Jin - zo blijkt - al 150 jaar rondloopt opeens.. ze blijft verrassen...Tim van Zutphen schreef: Ik vind dat de mensen in Nederland (misschien ook wel in andere landen) vaak iets te kort af zijn of erg gehaast zijn. Ook ik doe hier soms bewust, soms onbewust aan mee
Ik heb de indruk dat je iets anders bedoelt dan dit.. misschien een gebrek aan sociale cohesie oid? Klopt dat of zit ik te projecteren.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
-
Tim van Zutphen
Nou Samsa, ik bedoel een beetje hetzelfde als jij, ik zal een voorbeeld geven. Er zijn verschillende liften in mijn school, als er een lange rij staat bij de meest centrale lift (er passen ong. 4 rolstoelen in 1 lift ) neem ik weleens een lift in een hoek van het gebouw. Een 2e voorbeeld, als er iemand voor mij rijdt die langzamer rijdt dan ik, heb ik niet de rust om gewoon rustig achter degene te blijven rijden, dan moet ik er voorbij. Het zit hem zoals je ziet in de kleine dingen. Ik denk inderdaad dat het ligt aan het gebrek aan sociale cohesie. Het zal in een dorp minder zijn dan in een stad, iedereen kent elkaar in een dorp en zal sneller geconfronteerd worden met zijn gedrag. In een stad zal iedereen misschien sneller zijn schouders ophalen.Samsa schreef:Voordat ik over 'de maatschappij' begin, want dat vind ik dan weer wat generaliserend.. en ik kom eigenlijk niet veel buiten Amsterdam (waar Jin - zo blijkt - al 150 jaar rondloopt opeens.. ze blijft verrassen...Tim van Zutphen schreef: Ik vind dat de mensen in Nederland (misschien ook wel in andere landen) vaak iets te kort af zijn of erg gehaast zijn. Ook ik doe hier soms bewust, soms onbewust aan mee).. vraag ik me af waarom je er zelf aan meedoet (bewust/onbewust)? Of eigenlijk niet waarom maar wat je concreet bedoelt? Ik ben namelijk ook regelmatig een zak als ik ergens heen moet (lees: haast) en er lopen weer 30 toeristen midden op het fietspad.. en soms doen mensen tegen mij zo als ik zelf in de weg loop.. maar ik neem ze dat niet echt kwalijk.. en minstens zo vaak doen mensen gewoon sympathiek.
Ik heb de indruk dat je iets anders bedoelt dan dit.. misschien een gebrek aan sociale cohesie oid? Klopt dat of zit ik te projecteren.
(Was maar een grapje JinJin schreef:Jin leest wel eens wat Samsa......
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
-
Jinny
I know....
En inderdaad Tim, in een dorp kent men elkaar in de regel en is de sociale cohesie meestal wat groter....
En inderdaad Tim, in een dorp kent men elkaar in de regel en is de sociale cohesie meestal wat groter....
Tja.. weet je soms wil je gewoon ergens heen en dat kun je inderdaad Suriname-style doen en een beetje gehaast. Het kan inderdaad wat rustiger. Of met een trap bijvoorbeeld (sportiever). Wat mij betreft vind ik die haast niet zo erg en ik probeer rekening te houden met anderen die dat wel hebben als ik het niet heb.. (zodra je buiten de stad komt heb je daar weinig last van overigens). Dit voelt als een zijspoor, ik kan me niet voorstellen dat je zoiets verloedering noemt.Tim van Zutphen schreef: Nou Samsa, ik bedoel een beetje hetzelfde als jij, ik zal een voorbeeld geven. Er zijn verschillende liften in mijn school, als er een lange rij staat bij de meest centrale lift (er passen ong. 4 rolstoelen in 1 lift ) neem ik weleens een lift in een hoek van het gebouw. Een 2e voorbeeld, als er iemand voor mij rijdt die langzamer rijdt dan ik, heb ik niet de rust om gewoon rustig achter degene te blijven rijden, dan moet ik er voorbij. Het zit hem zoals je ziet in de kleine dingen.
Voel jij je betrokken bij andere mensen? Ik zelf nauwelijks, ik weet niet waardoor het komt. Misschien een generatie dingetje. Ik voel me vaak wat vervreemd of bekneld in mijn leven hier.. ik merk dat bij wel meer mensen in mijn omgeving (die heel specifiek is natuurlijk dus misschien zegt het niets).. maar dat schept geen ideale omgeving om solidariteit of samenhang te kweken. Misschien dat het in een dorp beter zou zijn, alhoewel ik denk niet dat dat voor mij persoonlijk iets zou oplossen omdat het meer veroorzaakt wordt door het divergeren van mijn eigen idealen en die van dingen die belangrijk zijn in de 'wereld om mij heen' en een gebrek aan bewegingsvrijheid of 'keuzevrijheid'.. Misschien ben ik nu te abstract aan het brabbelen.Ik denk inderdaad dat het ligt aan het gebrek aan sociale cohesie. Het zal in een dorp minder zijn dan in een stad, iedereen kent elkaar in een dorp en zal sneller geconfronteerd worden met zijn gedrag. In een stad zal iedereen misschien sneller zijn schouders ophalen.