Wij betalen dus mee aan de instandhouding en verrijking van religieuze instituties. Uiteraard werd hierover in uitgesproken christelijke media, zoals het Reformatorisch Dagblad of het Christelijk Informatie Platform, met geen woord gerept.Landbouwsubsidies EU naar kerken
DEN HAAG - In 2011 is minstens acht ton aan Europese landbouwsubsidies uitgekeerd aan Nederlandse kerkgemeenschappen en stichtingen ter behoud van religieus erfgoed. Van geld dat bedoeld is voor de 'leefkwaliteit op het platteland' werd onder meer een mortuarium gebouwd.
Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. De bedragen gingen naar de verbouwing of het onderhoud van kerken en een synagoge. Ook ging er steun naar kerkgemeenschappen die akkerland of bossen exploiteren of beheren. Veel van de subsidies worden uitgekeerd ter verbetering van de 'leefkwaliteit op het platteland', een onderdeel van het Europese landbouwsubsidiebeleid dat steeds belangrijker wordt.
[LEES VERDER]
Landbouwsubsidies EU naar kerken
Moderator: Moderators
- Doppelgänger
- Bevlogen
Landbouwsubsidies EU naar kerken
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Re: Landbouwsubsidies EU naar kerken
Ook onder andere polsstokverspringverenigingen, een sjoelclub en honden- en paardrijclubs ontvingen landbouwgeld uit Brussel. "Idioot", reageert Tweede Kamerlid Michiel Servaes van de PvdA. "De definitie van plattelandsontwikkeling wordt wel erg ver opgerekt.
En het doel van de subsidies was dus ooit:
Tegenwoordig gaat veel subsidie naar natuurbescherming en leefbaarheid van het platteland
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Met een twist moet ik toch concluderen dat het geld op deze manier goed gebruikt is.
Het is tenslotte uitgegeven aan een bedreigde soort, en deze willen ze graag in stand houden.
Dan is het wel weer vreemd dat er een mortuarium van is gebouwd...
Nee, zonder gekheid, dit is verkwisting van het geld. Niet zozeer dat het naar kerkgemeenschappen is gegaan, maar dat het niet naar de juiste doelen zijn gegaan.
Schijnbaar komt er niet genoeg binnen via de collecte...
Het is tenslotte uitgegeven aan een bedreigde soort, en deze willen ze graag in stand houden.
Dan is het wel weer vreemd dat er een mortuarium van is gebouwd...
Nee, zonder gekheid, dit is verkwisting van het geld. Niet zozeer dat het naar kerkgemeenschappen is gegaan, maar dat het niet naar de juiste doelen zijn gegaan.
Schijnbaar komt er niet genoeg binnen via de collecte...
De eerste schijf van de inkomstenbelasting is indertijd verhoogd om de publieke omroep van inkomsten te blijven voorzien. Indirect ook de instandhouding van een behoorlijke groep confessionele omroepen. Terwijl de samenleving seculariseert verandert er weinig in deze verplichte afdracht. Religieuze instituten hebben het nog niet zo slecht in Nederland.Doppelganger schreef: Wij betalen dus mee aan de instandhouding en verrijking van religieuze instituties. Uiteraard werd hierover in uitgesproken christelijke media, zoals het Reformatorisch Dagblad of het Christelijk Informatie Platform, met geen woord gerept.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
hoe zou het staan met oneigenlijk gebruik van de landbouwsubsidies in andere landen binnen de EU...?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kunt u zich een plattelandsdorpje in Drente de Achterhoek of Zuidlimburg voorstellen zonder dat daar één of meer kerktorens bovenuit pieken? Ik wel. Maar dan hebben wij het wel over een kaal dorpje waar de tanden uit getrokken zijn. Kerkgebouwen synagoges en moskeeën bepalen mede het dorpsgezicht, net zo goed als oude molens, kastelen, ruïnes en begraafplaatsen.
Onlangs dreigde bij ons in de buurt een kerk afgebroken te worden. Het gebouw stond al geruime tijd leeg, en het bisdom kon het onderhoud niet langer betalen. Gelukkig is er actie gevoerd en de kerk kwam op de monumentenlijst. De restauratie is geslaagd en de kerk, met haar bijzondere kapconstructie blijft behouden.
Niet met landbouwsubsidie maar uit een ander potje. Uiteindelijk wordt hiervoor belastingeld gebruikt. En dat is een uitstekend idee!
Let wel, ik sta vijandig tegen godsdienst, en tegen bekeringsgodsdiensten in het bijzonder.
Ik heb waarachtig reden genoeg om die instituten diep te haten.
Maar hun culturele bijdragen zijn van grote waarde voor de totale gemeenschap. Dat geld voor de gebouwen, de kloosters, de muziek, de beeldende kunst etc. etc.
Ik schat dat 75% van ons nationaal kunstbezit bestaat uit religieus geïnspireerde voorwerpen. Ook dat wordt allemaal door de gemeenschap betaald. Dat willen wij zo. En wat meer zegt: Ik wil het zo!
Onlangs dreigde bij ons in de buurt een kerk afgebroken te worden. Het gebouw stond al geruime tijd leeg, en het bisdom kon het onderhoud niet langer betalen. Gelukkig is er actie gevoerd en de kerk kwam op de monumentenlijst. De restauratie is geslaagd en de kerk, met haar bijzondere kapconstructie blijft behouden.
Niet met landbouwsubsidie maar uit een ander potje. Uiteindelijk wordt hiervoor belastingeld gebruikt. En dat is een uitstekend idee!
Let wel, ik sta vijandig tegen godsdienst, en tegen bekeringsgodsdiensten in het bijzonder.
Ik heb waarachtig reden genoeg om die instituten diep te haten.
Maar hun culturele bijdragen zijn van grote waarde voor de totale gemeenschap. Dat geld voor de gebouwen, de kloosters, de muziek, de beeldende kunst etc. etc.
Ik schat dat 75% van ons nationaal kunstbezit bestaat uit religieus geïnspireerde voorwerpen. Ook dat wordt allemaal door de gemeenschap betaald. Dat willen wij zo. En wat meer zegt: Ik wil het zo!
- Peter van Velzen
- Site Admin
gaat dit nu over cultuursubsidies of over landbouwsubsidies?
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen vroeg
nieuwe gewassen te telen etc. Maar ook om het landschap in te richten en culturele verworvenheden te behouden.
Zo krijgen boeren in Zuid Limburg geld voor het herplanten van hagen en het inrichten van graften het onderhoud van holle wegen etc. In sommige streken komt het uit de pot natuurbeheer, en andere gewesten geven ze het weer een andere naam.
Mij kan het niet schelen. Ik noem het allemaal belastingeld. En de voorbeelden van kerk-behoud; indien
beeld bepalend voor het dorpsgezicht, vind ik goed besteed belastinggeld.
Volgens mij landbouw subsidies. De plattelandsbewoners krijgen vaak subsidies om stallen in te richtengaat dit nu over cultuursubsidies of over landbouwsubsidies?
nieuwe gewassen te telen etc. Maar ook om het landschap in te richten en culturele verworvenheden te behouden.
Zo krijgen boeren in Zuid Limburg geld voor het herplanten van hagen en het inrichten van graften het onderhoud van holle wegen etc. In sommige streken komt het uit de pot natuurbeheer, en andere gewesten geven ze het weer een andere naam.
Mij kan het niet schelen. Ik noem het allemaal belastingeld. En de voorbeelden van kerk-behoud; indien
beeld bepalend voor het dorpsgezicht, vind ik goed besteed belastinggeld.