En er was licht

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Twijfelaar

En er was licht

Bericht door Twijfelaar »

God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. En God zag dat het licht goed was'.

Ik heb het licht gezien. Ik heb een tijd in het duister geleefd en tegenwoordig zie ik kleuren. Al een aardig tijdje geleden heb ik mij voorgesteld. Na die tijd heb ik om mijn naam eer aan te doen een kleine terugval gehad naar het geloof. Wegens recente ontwikkelingen is dat nu volledig over.

Ontsnappen uit een Reformatorische wurggreep
Ik kan het niet anders noemen dan een Reformatorische wurggreep. Mijn hele leven was gebaseerd op Reformatorische regels. Kerk, school, vrienden, muziek en noem het allemaal maar op. Ik was mezelf niet (wie ik werkelijk ben nu weet ik nog steeds niet), ik was geïndoctrineerd. Mijn omgeving heb ik op een aantal vrienden na niets verteld. Als ik dat doe ben ik een outcast. Er zal een (waarschijnlijk gedwongen) traject komen van gesprekken met een Dominee, ouderlingen en al wat dies meer zij. Mijn ouders en resterende familieleden zullen teleurgesteld en erg verdrietig zijn. Daarom ben ik begonnen met een lang traject om me los te weken van het keurslijf der Reformatie. Openlijk plaats ik nu mijn kanttekeningen bij de bijbel en God. Stukje bij beetje kritischer worden in mijn doen en laten. Op deze manier zullen de mensen in mijn omgeving zien dat ik er meer mee bezig bent en dat op een gegeven moment mijn 'coming out' niet als een volslagen verrassing komt.

Muziek van de 'wereld'
Tussen mijn 15e en 18e heb ik de walgelijke film: ' They Sold Their Souls for Rock ‘n Roll ' gezien. Toentertijd hield ik mij veel bezig met muziek. Ik luisterde als braaf christelijk jongetje naar bands zoals Within Temptation, Epica, etc. Ik stond overigens doodsangsten uit als ik ernaar luisterde, maar ik bleef het doen. Beïnvloed door klasgenoten ging ik telkens weer een stapje verder. Op een gegeven moment zouden er stukjes van bovenstaande film bij een niet nader benoemde stichting gedraaid worden. De film heb ik later zelf nog een keer bekeken want ik wist me er niet veel meer van te herinneren. Wat mij wel haarscherp voor de geest bleef staan is dat volgens de makers van die film verschillende muzikanten hun ziel verkochten aan de duivel om zodoende succes te krijgen.

Het hiernamaals
Wat hield mij al die jaren nog tegen om definitief DE stap te zetten? Het uitzicht op de hel. Niets heeft mij meer angst ingeboezemd dan de hel. Ter illustratie daarvan even de volgende opwekkende teksten:
En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt. En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
Vanaf mijn derde levensjaar ben ik met dit soort teksten opgegroeid (inclusief het 'Och mocht het nog maar eens komen te gebeuren'). Zelfs nadat ik maanden geleden twijfels had gezet bij het geloof, bij God en bij alles bleef de hel op de achtergrond zeuren. Hoewel het fenomeen hel absurd is te noemen geeft het mij nog angst. Dit zal een proces van jaren zijn voordat ik me daar enigszins bevrijd van zal voelen.

Waar het fout ging (of/en waar het de goede kant opging)
Waar God in het oude Testament nog wel eens er een handje van had om eens af te dalen naar de aarde, of magisch te verschijnen schijnt hij tegenwoordig met pensioen te zijn (en Hij zag dat het goed was). God hoorde mij niet als ik urenlang voor mijn bed zat op mijn knieën. Zo vaak gevraagd of Hij mijn pijn kon wegnemen, desnoods maar een klein beetje pijn! Vergeving gesmeekt voor mijn zonden, alles opnoemen wat ik me kon herinneren. God luisterde niet, ik was immers maar wat stof? God had wel wat beters te doen dan naar mij te luisteren. Gelukkig stierf Jezus aan het kruis voor mijn zonden en mocht ik zodoende verlossing krijgen. Jezus had voor mij geleden, Hij droeg de pijn voor mij. Ik moet zeggen dat ik dat wel sympathiek vond van Hem, maar gezien het feit het mijn zonden waren, moest ik ook de pijn verdienen. Letterlijk. Ook dat werkte niet om maar 1 seconde aandacht van God te krijgen. Dat sleepte zich een aantal jaren zo door. De angst voor de hel was er dagelijks. Als ik een keer vergat te bidden stond ik doodsangsten uit. Stel dat ik die nacht of dag zou overlijden... Ik weet niet meer precies wanneer of hoe ik begon te twijfelen. In ieder is het sindsdien alleen maar erger geworden. Ik ben verschillende boeken gaan lezen, internet geraadpleegd en met mensen gesproken over God en het geloof.

Occult belast
Sinds begin dit jaar weet ik dat ik in het bezit mag zijn van een demon. Misschien nog wel meer dan eentje zelfs. Die heb ik gekregen door naar wereldse muziek te luisteren en doordat ik mij een tijd heb beziggehouden met Wicca en het Satanisme. De demon in mij wil alleen maar dingen doen van de wereld en niet de dingen doen die van God zijn... Daarvoor was maar één oplossing... Exorcisme.

Eerst maar wat ervan vooraf ging. Begin dit jaar kreeg ik weer veel twijfels. Veel flashbacks terug naar mijn foute verleden, veel problemen thuis en ik was depressief. Hoe ik erop kwam weet ik niet meer, maar ik begon hier te lezen. Al snel werd mij duidelijk dat ik een probleem had. Ergens staat in één van de artikelen het volgende:

Je kunt aan ernstige vormen van emotionele problemen lijden als je op een bepaald moment je leven (welbewust) aan de duivel hebt overgegeven. Dit gebeurde doordat jij je bevond op een plek waar de Heere God niet was en waar de duivel zich manifesteerde en werkzaam was. Hier denken we in het bijzonder aan occulte handelingen (in allerlei vormen), raad vragen bij alternatieve genezers, toverdokters of waarzeggers, samenzweringen, satanaanbidding en andere occulte praktijken.
Na het lezen daarvan ben ik met iemand erover in contact gekomen. Veel mee gepraat en gebeden. Na verloop van tijd heb ik het contact verbroken omdat ik dat ook niet meer geloofde en weinig zin had in een exorcisme.

En nu
Durf ik na zoveel jaar te zeggen dat God niet bestaat. Het is de enige logische gevolgtrekking die voor mij mogelijk is. God bestaat niet. Alleen dat al schrijven en uitspreken werkt zeer bevrijdend voor me. Ik heb jarenlang naar rust gezocht in het geloof en vond hem daar niet. Ik ben juist tot rust gekomen zonder het geloof in God. Prijs de Heer!
Hebt gij niet gehoord van de dolle mens, die op klaarlichte morgen een lantaarn opstak, op de markt ging lopen en onophoudelijk riep: 'ik zoek God! Ik zoek God!' - Omdat er daar juist veel van die lieden bijeenstonden die niet aan God geloofden, verwekte hij een groot gelach. 'Is hij soms verloren gegaan?' vroeg de een. 'Is hij verdwaald als een kind?' vroeg de ander. 'Of heeft hij zich verstopt? Is hij bang voor ons? Is hij scheep gegaan? Naar het buitenland vertrokken?' - Zo riepen en lachten zij door elkaar. De dolle mens sprong midden tussen hen in en doorboorde hen met zijn blikken. 'Waar God heen is?' riep hij uit. 'Dat zal ik jullie zeggen! Wij hebben hem gedood - jullie en ik! Wij allen zijn zijn moordenaars! Maar hoe hebben wij dit gedaan? Hoe hebben wij de zee kunnen leegdrinken? Wie gaf ons de spons om de horizon uit te vegen? Wat hebben wij gedaan, toen wij deze aarde van haar zon loskoppelden? In welke richting beweegt zij zich nu? In welke richting bewegen wij ons? Weg van alle horizonnen? Vallen wij niet aan één stuk door? En wel achterwaarts, zijwaarts, voorwaarts, naar alle kanten? Is er nog wel een boven en beneden? Dolen wij niet als door een oneindig niets? Ademt ons niet de ledige ruimte in het gezicht? Is het niet kouder geworden? Is niet voortdurend nacht en steeds meer nacht in aantocht? Moeten er 's morgens geen lantaarns worden aangestoken? Horen wij nog niets van het gedruis der doodgravers die God begraven hebben? Ruiken wij nog niets van de goddelijke ontbinding? - ook goden raken in ontbinding! God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars? Het heiligste en machtigste dat de wereld tot dusver bezeten heeft, is onder onze messen verbloed - wie wist dit bloed van ons af? Met welk water kunnen wij ons reinigen? Welke zoenoffers, welke heilige spelen zullen wij moeten bedenken? Is niet de grootte van deze daad te groot voor ons? Moeten wij niet zelf goden worden om haar waardig te schijnen? Nooit was er een grotere daad - en wie er ook na ons geboren wordt, omwille van deze daad behoort hij tot een hogere geschiedenis dan alle geschiedenis tot dusver geweest is!'- Hier zweeg de dolle mens en keek opnieuw zijn toehoorders aan. Ook zij zwegen en keken bevreemd terug. Eindelijk wierp hij zijn lantaarn op de grond, zodat die in stukken sprong en uitdoofde. 'Ik kom te vroeg,' zei hij toen, 'het is mijn tijd nog niet. Dit ongelooflijke gebeuren is nog onderweg. Het maakt een omweg - het is nog niet tot de oren der mensen doorgedrongen. Bliksem en donder hebben tijd nodig, het licht der gesternte heeft tijd nodig, daden hebben tijd nodig, ook nadat ze gedaan zijn, om gezien en gehoord te worden! Deze daad is nog steeds verder van hen af dan de verste gesternten - en toch hebben ze haar zelf verricht! ' - Men vertelt verder, dat de dolle mens diezelfde dag nog verscheidene kerken binnengedrongen is en daar zijn requiem aeternam deo aangeheven heeft. Naar buiten gebracht en ter verantwoording geroepen zou hij telkens alleen maar het volgende geantwoord hebben: 'Wat zijn deze kerken eigenlijk nog, als ze niet de graven en gedenktekenen Gods zijn?
Amen.
Jinny

Re: En er was licht

Bericht door Jinny »

Gefeliciteerd.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom in de club die steeds groter wordt. Dat jouw voorbeeld anderen mag aanzetten om ook deze stap te nemen. Elke dag komen hier veel mensen lezen en het kan zomaar betekenen dat dit inspirerend werkt voor die persoon die de laatste sprong moet nemen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Mijn bewondering voor hoe knap je e.e.a. neergepend hebt. Ik herken het zelf niet uit de praktijk maar kan me de angst en moeite, ook op sociaal vlak / voor sociale consequenties, goed voorstellen / invoelen door jouw stuk.

Ik denk dat jouw schrijven juist ook prettig is voor andere twijfelaars om te lezen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Bedankt twijfelaar voor je bijdrage....
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Twijfelaar schreef: Ik ben verschillende boeken gaan lezen, internet geraadpleegd en met mensen gesproken over God en het geloof.
Heel herkenbaar alhoewel ik niet uit de Reformatorisch hoek kom.

Dit boek nam voor mij het allerlaatste spoortje van twijfel weg.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Twijfelaar schreef:Ik was mezelf niet (wie ik werkelijk ben nu weet ik nog steeds niet), ik was geïndoctrineerd. Mijn omgeving heb ik op een aantal vrienden na niets verteld. Als ik dat doe ben ik een outcast. Er zal een (waarschijnlijk gedwongen) traject komen van gesprekken met een Dominee, ouderlingen en al wat dies meer zij. Mijn ouders en resterende familieleden zullen teleurgesteld en erg verdrietig zijn. Daarom ben ik begonnen met een lang traject om me los te weken van het keurslijf der Reformatie. Openlijk plaats ik nu mijn kanttekeningen bij de bijbel en God. Stukje bij beetje kritischer worden in mijn doen en laten. Op deze manier zullen de mensen in mijn omgeving zien dat ik er meer mee bezig bent en dat op een gegeven moment mijn 'coming out' niet als een volslagen verrassing komt.
En aan alles wat je vroeger niet 'mocht' of wat 'niet betamelijk' is aan jouw nieuwe doen en laten zoals zij die "in de wereld zijn" zal straks worden gebruikt om je te 'bewijzen' en vooral om aan zichzélf te bewijzen dat nu 'duidelijk te zien is' dat je nu jouw 'zondige natuur' laat spreken. De 'brede weg' bewandeld enz. enz. en al die veroordelingen meer die je misschien nog voor je voeten zult krijgen. Ik stel voor om behalve je gelovige vrienden een aantal niet gelovige (humanistische) of ánders gelovige vrienden aan te trekken die rationeel in hun vel zitten en een redelijk normaal sociaal en vriendelijk leven leiden. Die zul je heus ook al wel hebben maar je zult ze misschien nodig hebben om te relativeren wanneer je je nog eens een keer "raar" of schuldig zult voelen omdat je van je jeugd af aan al hebt geleefd onder allerlei morele christelijke veroordelingen zoals Paulus brieven lang zijn gemeente "vermaand en veroordeeld" omdat het zelf een gefrustreerde godsdienstwaanzinnige is geweest. Je zult je zeer zeker nog een paar keer flink schuldig voelen. Dat ben je namelijk gewend. Gezegend is de gelovige die twijfelt.

Twijfelen is voor gelovigen een deugd. Een "gave Gods" zou ik haast zeggen. Je hersenen gebruiken. Het geeft mij op de één of andere manier een veiliger en beter gevoel wanneer vijf wetenschappers het niet met elkaar eens zijn en er samen nog niet helemaal uit zijn dan wanneer vijf godsdienst leiders het niet met elkaar eens zijn. Die kunnen het namelijk niet eens worden. Wetenschappers zijn verplícht om het met elkaar eens te worden. Dat is het verschil.

Nogmaals welkom. Twijfelaar.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

welkom twijfelaar.

Kijk ook eens op de site die PietV hier eens gepost heeft, exchristian.net. Er staan hele goede stukjes tussen, van mensen die hun geloof na korte of langere tijd vaarwel hebben gezegd.

Vandaag weer een pareltje gelezen: http://new.exchristian.net/2012/07/open ... sheep.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien kom je iets tegen dat een mooi raakvlak heeft met je eigen situatie. Of misschien vind je het wel leuk om je eigen bijdrage in het Engels te vertalen.....
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Dag Twijfelaar,

Behalve dat mijn familie niet Refo is, is je verhaal ontzetten herkenbaar! Uit de kast komen is echt een ware beproeving. Het geloof is zo geslepen in wie je bent, dat je je afvraag wie je bent zónder. Daar heb ik ook moeite mee. Als de 'feiten' en 'zekerheden' verdwijnen die je altijd werden aangedragen, moet je die vervolgens opnieuw invullen. Maar hoewel dat een grote klus is, is dit altijd beter dan de schone schijn ophouden.

Ik hoop ook dat je wat lotgenoten ontmoet, is me nog niet vaak gebeurd. Maar die gaven me eerlijk gezegd nog de meeste bevestiging, en helpen je ook het beste om van je angsten af te komen.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe 'ik' :wink:

groet,
Tanager
Samante

Bericht door Samante »

Welkom Twijfelaar. Zal me benieuwen hoe lang je nickname nog de lading dekt.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Twijfelaar schreef: En nu
Durf ik na zoveel jaar te zeggen dat God niet bestaat.
Heel goed dat je religie de deur uit doet, ik ben echter van mening dat het net zo vreemd is om te zeggen dat god niet bestaat als dat ie wel bestaat. En niet dat ik een agnost ben, maar eerder een relativist.
Ik ben dus ook een twijfelaar en dat vind ik prima.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Heel herkenbaar, dank voor dit stukje!
Twijfelaar schreef:Daarom ben ik begonnen met een lang traject om me los te weken van het keurslijf der Reformatie. Openlijk plaats ik nu mijn kanttekeningen bij de bijbel en God. Stukje bij beetje kritischer worden in mijn doen en laten. Op deze manier zullen de mensen in mijn omgeving zien dat ik er meer mee bezig bent en dat op een gegeven moment mijn 'coming out' niet als een volslagen verrassing komt.
Ik kan je al wel vertellen dat dat heel moeilijk gaat worden... Ik zit zelf soms nog middenin deze situatie. Praten en discussiëren helpt op een bepaald moment niet meer. Mijn ouders probeerden echt me te begrijpen, maar dat lukt ze niet. Ze zitten zover in het geloof dat zelfs al breng je ze even aan het twijfelen met een argument, dat direct de 'cognitieve dissonantie' weer begint te werken.
Ik ben nu gestopt met praten over geloof etc. Gewoon met je ex-medegelovigen omgaan alsof er niets aan de hand is. Discussies uit de weg gaan; het klinkt zwak maar aangezien je hele omgeving gelovig is, is het alternatief een compleet isolement...
Twijfelaar schreef:Wat hield mij al die jaren nog tegen om definitief DE stap te zetten? Het uitzicht op de hel. Niets heeft mij meer angst ingeboezemd dan de hel.
Ook bij mij was dit de aanleiding. Mijn weg ging via theologen die zeiden dat de hel niet zo letterlijk in de bijbel staat. Voor elke hel-tekst is een uitleg. Dat verzachte de angst wat. Maar ook die stak en steekt nog wel eens de kop weer op. Wat als we het allemaal mis hebben? Gelukkig wordt je op een bepaald moment immuun voor hel-praatjes.

Dit hele proces duurt lang, zeker als je je hele leven tot nu toe in het teken van geloof heeft gestaan. Ook aan atheïstische kant is er niet altijd begrip voor je worsteling. Dat komt omdat iemand die nooit heeft geloofd zich niet kan voorstellen hoe moeilijk het is om er weer los van te komen. Ik zou zeggen, doe rustig aan; het uiteindelijk gevoel van vrijheid is de moeite van het strijden waard. Een vrijheid die je 'onder heerschappij van Jezus' niet kan ervaren.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

MoreTime schreef:
Twijfelaar schreef:Wat hield mij al die jaren nog tegen om definitief DE stap te zetten? Het uitzicht op de hel. Niets heeft mij meer angst ingeboezemd dan de hel.
Ook bij mij was dit de aanleiding. Mijn weg ging via theologen die zeiden dat de hel niet zo letterlijk in de bijbel staat. Voor elke hel-tekst is een uitleg. Dat verzachte de angst wat. Maar ook die stak en steekt nog wel eens de kop weer op. Wat als we het allemaal mis hebben? Gelukkig wordt je op een bepaald moment immuun voor hel-praatjes.
Wat zijn gelovigen toch in de war he? Juist door alle onzin in de wereld wordt de mensheid geremd te groeien. Christenen die bang zijn voor hun eigen hel en anderen daarmee proberen te manipuleren (danwel gelovig te houden door ermee te dreigen) leven in een gevaarlijke waan en je 'mag er niets van zeggen'. De gemiddelde Nederlander heeft een wazige aureool van misplaatst 'respect' om het hoofd voor religie omdat dát beleefd is.

Fuck'em! Ik brand hun leugens af met alle kritiek die voor handen is. Religie moet overal ter wereld flink verdunnen en flink beargumenteert, De mensheid dient op te groeien met weten-schap. De "schap" van het "weten" dus. Niet met hellevuur verspreiding maar door humanisme en leven en laten leven, kennisvermeerdering en kennis overdracht. Men moet niet liegen over het doel en bestemming van het leven. Het is alles wat je hebt en daar moeten religieuze idioten en geestelijk gestoorden met hun helgeloof met hun smerige vuile vieze gore destructieve grijptengels van af blijven.

Ze geloven de meest bizarre dingen zoals Jezus die demonen uit de mensen wierp en dat de gelovigen "grotere dingen" zou kunnen doen dan Jezus deed.

Nou en dat proberen veel "hel/hemel gelovigen" dan ook gewoon op straat. Gewoon op iemand aflopen en dan een 'demon' aanspreken die "in iemand" zit.

Zo iemand moet men toch onmiddellijk zijn bijbel afpakken en moet toch eigenlijk direct door naar een gezondheidscentrum?

Maar ja .... Jezus gaf zelf de opdracht.

Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in Mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken. (Marcus 16:17)

Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen. (Lucas 10:19 )

En zo wordt deze christenen geleerd te luisteren naar wat in de bijbel staat en daar moeten we 'respect' voor hebben.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Erg fijn om te lezen dat je er vanaf bent. Maar ook erg moeilijk om weer eens te lezen dat je zoveel moeite hebt gehad met het geloof in je leven. Zoiets hoort niet te kunnen. Iedereen moet vrij zijn om te geloven en ook om niet te geloven. En je bent niet vrij om niet te geloven als je al van kinds af aan geïndoctrineerd word met het geloof. Die angst voor de hel kan ik mij erg goed voorstellen. Mij is vroeger ook verteld dat er een hel was en dat verkeerde mensen daar naartoe gaan. En dit is er niet ingestampt maar omdat ik een hele rijke fantasie heb is dit voor mij vrij heftig geweest. En zelfs nu nog denk ik ooit dat ik dingen moet laten omdat er zoiets als een hel als gevolg kan optreden na mijn dood. Ik hoop dat je jezelf kunt ontplooien op dit forum! Hier leer je erg veel. als je ooit je religie helemaal hebt los geweekt is hier ook nog plek om vrij te denken op alle gebieden! Mocht ik je ergens mee kunnen helpen als je het moeilijk hebt stuur je maar even een pb'tje! Ik weet niet of je hier behoefte aan hebt (van een wildvreemd iemand!)

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

welkom twijfelaar

wat een verschrikkelijk idee dat je van jongs af aan bang bent gemaakt voor een hel wat zeker niet bestaat, ik krijg het idee dat uit die angst je verschillende keuzes hebt gemaakt die je nu gemaakt hebt wie je bent ...hopelijk ben je nu van deze angst af , het belangrijkste is voel je vrij om te denken en te zeggen wat je wil,ook al stoot je daarmee sommige mensen tegen de kop ,wat ik het belangerijkste vond voor mezelf om vanuit m,n eigen gevoel dingen te bezien en wel of niet te geloven
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie