Anyway, ik vroeg me af wat er zou gebeuren als er een globale atheistenrevolutie zou ontstaan.
Zoals jullie wel weten wordt er in discussies met gelovigen vaak de "zonder god geen normen en waarden"-kaart aangehaald. Nu is het voor de mensen hier meer dan normaal dat mensen geen god, dreiging van hel en belofte van hemel nodig hebben om zich te gedragen. Maar is dit wel voor ieder mens zo? Als sommigen mensen enkel niet moorden omdat de Bijbel of een ander boek/god hen dat opdraagt, wat voor effect zou dat dan hebben als zulke mensen hun geloof verliezen?
Is de wereld wel klaar en volwassen genoeg om zelf verantwoordelijkheid te nemen? Wellicht wel in rijke, ontwikkelde landen. Maar hoe zit het met derdewereldlanden? Zijn sommigen mensen simpelweg niet in staat om zonder religie zich te gedragen en is daardoor een religie noodzakelijk? Ik zeg niet dat alle religieuzen zich goed gedragen want dat is niet zo. Maar wellicht zou hun gedrag nog veel erger zijn als ze geen religie hadden.
Hoewel ik me natuurlijk besef dat het veel van de religieuzen het niet zo nauw nemen met "gij zult niet doden". En natuurlijk is er een innerlijke gevoel van wat juist/niet juist is. Daar is geen religie voor nodig.
Maar toch, ik denk wel dat er mensen zijn die uit angst voor god zich wellicht proberen te gedragen. Niet de beste motivatie maar beter dan geen motivatie at all.
Wat vinden jullie? Was er vroeger een noodzaak van religie? (Vanwege armoede,slechte educatie, slecht rechtssytsteem) Is die noodzaak er nu nog steeds? Ik heb het niet zozeer over de bestaande religies maar gewoon een religie. Iets wat mensen dicteert hoe ze moeten leven omdat niet iedereen zelfstandig kan nadenken blijkbaar.