Denken = bestaan

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Denken = bestaan

Bericht door sytze »

Ik begin met een uitspraak van René Descartes die naar enig denkwerk van mij niet klopt: Ik denk dus ik besta.
Hier zit een dualistische uitspraak in verscholen: "ik" en "denken". Hier word onderscheid gemaakt tussen denken en ik. + wie is "ik"? "ik" zijn de interacties in de hersenen. "het denken". dus ik denk dat de uitspraak moet zijn: denken = bestaan.

MIjn stellingen: *denken = bestaan.
*het enige wat hoeft te bestaan is het bewustzijn en hetgeen wat dit bewustzijn in stand houd.
*geen bewuste waarnemer = geen bestaan.
(dit "geloof" ik natuurlijk niet echt, het is een stelling)

solipsisme:

denken = bestaan
bestaan = denken
"er zijn" = bestaan
steen = denken / nee
er is geen steen.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Yoyo
Ervaren pen

Re: Denken = bestaan

Bericht door Yoyo »

Wat bedoel je met "er zijn" Sytze?
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

er zijn betekent bestaan. dus aanwezig zijn binnen dit universum.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Maar deze redenatie komt voort uit je denken. Kunnen we iets wel zeker weten?
Kunnen we onze hersenen en de informatie die deze verwerkt. Kunnen we de uitkomst ten volste vertrouwen?
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Het enige waar we over kunnen spreken is de informatie waar we beschikking toe hebben en hetgeen wat we nog aan informatie kunnen vergaren. Informatie buiten ons denken en onze mogelijkheden van denken kunnen we niet bedenken en slaat deze discussie gelijk dood :p

Groet, Sytze
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:Het enige waar we over kunnen spreken is de informatie waar we beschikking toe hebben en hetgeen wat we nog aan informatie kunnen vergaren. Informatie buiten ons denken en onze mogelijkheden van denken kunnen we niet bedenken en slaat deze discussie gelijk dood :p

Groet, Sytze
Klopt, en correctie. Ja, we kunnen dingen zeker weten. Dit betekent echter niet dat we gelijk hebben.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Het gelijk valt altijd te betwisten. Wetenschap is een zelfcorrigerend proces. Dat is het mooie eraan. Maar kun je met jou menselijke brein een van de stellingen onderuit schoppen?

Groet, Sytze
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:er zijn betekent bestaan. dus aanwezig zijn binnen dit universum.

Groet, Sytze
Kun je uitleggen waarom denken gelijk moet staan aan bestaan? Is dit de enige zekerheid die niet omver te werpen is? Of zijn er nog anderen? Bijvoorbeeld: er zijn geen goden of de christelijke god bestaat niet, gras is groen etc.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:Het gelijk valt altijd te betwisten. Wetenschap is een zelfcorrigerend proces. Dat is het mooie eraan. Maar kun je met jou menselijke brein een van de stellingen onderuit schoppen?

Groet, Sytze
Ik denk het niet. Kan jij mijn stelling: "kabouters bestaan" onderuit schoppen?
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Het bestaan dus ik denk is nou juist het solipsistische gedeelte. Je weet het niet. Maar het valt (denk ik) niet omver te schoppen. Maar als dit zo is geld deze beredenatie:

denken = bestaan
bestaan = denken
"er zijn" = bestaan
steen = denken / nee
er is geen steen

En dat de christelijke god niet bestaat is een ding dat zeker is, door de interne contradicties binnen de bijbel. Of er een god bestaat is idd ook een vraag die niet met zekerheid te beantwoorden valt.

het verschil tussen de vragen: bestaat er een god? Is er meer buiten het bewustzijn? etc. en de vraag: bestaan er kabouters? zit een groot verschil tussen. namelijk: Doet het er iets toe? de kabouters niet. de 2 andere vragen zouden heel veel invloed hebben op alles. Dat maakt het denken over kabouters minder belangrijk als het denken over een god of één bewustzijn of meerderen.

Groet, Sytze
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:Het bestaan dus ik denk is nou juist het solipsistische gedeelte. Je weet het niet. Maar het valt (denk ik) niet omver te schoppen. Maar als dit zo is geld deze beredenatie:

denken = bestaan
bestaan = denken
"er zijn" = bestaan
steen = denken / nee
er is geen steen

En dat de christelijke god niet bestaat is een ding dat zeker is, door de interne contradicties binnen de bijbel. Of er een god bestaat is idd ook een vraag die niet met zekerheid te beantwoorden valt.

het verschil tussen de vragen: bestaat er een god? Is er meer buiten het bewustzijn? etc. en de vraag: bestaan er kabouters? zit een groot verschil tussen. namelijk: Doet het er iets toe? de kabouters niet. de 2 andere vragen zouden heel veel invloed hebben op alles. Dat maakt het denken over kabouters minder belangrijk als het denken over een god of één bewustzijn of meerderen.

Groet, Sytze
Hoezo weet je het niet? Voor Descartes was het een absolute zekerheid. De vraag van de kabouters ging over het feit dat JIJ met een stelling komt. Het is niet aan mij de stelling onderuit te schoppen want de bewijslast ligt bij jou. Omgekeerd kan jij mijn stelling ook niet onderuit schoppen. Juist DAAROM ligt de bewijslast bij diegene die iets beweert. Voor Descartes was het bestaan van god ook een absolute zekerheid, Hij zou net zo goed kabouters hebben kunnen zeggen.
Laatst gewijzigd door Yoyo op 31 mei 2012 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

yoyo schreef:

Hoezo weet je het niet? Voor Descartes was het een absolute zekerheid. De vraag van de kabouters ging over het feit dat JIJ met een stelling komt. Het is niet aan mij de stelling onderuit te schoppen want de bewijslast ligt bij jou.

klopt. Ik kan het niet bewijzen. Jij kunt ook het tegendeel niet bewijzen. Dus misschien is er iemand anders die er iets zinnigs over kan vertellen! Het doel van mij is niet om het te verdedigen. want ik geloof zelf ook niet in het solipsisme. Mijn doel is om te leren van de discussie die hier uit voortvloeit.

Groet, Sytze
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:
yoyo schreef:

Hoezo weet je het niet? Voor Descartes was het een absolute zekerheid. De vraag van de kabouters ging over het feit dat JIJ met een stelling komt. Het is niet aan mij de stelling onderuit te schoppen want de bewijslast ligt bij jou.

klopt. Ik kan het niet bewijzen. Jij kunt ook het tegendeel niet bewijzen. Dus misschien is er iemand anders die er iets zinnigs over kan vertellen! Het doel van mij is niet om het te verdedigen. want ik geloof zelf ook niet in het solipsisme. Mijn doel is om te leren van de discussie die hier uit voortvloeit.

Groet, Sytze
Als je het niet kan bewijzen is het geen zekerheid meer en dan zou je het dus net zo goed over het bestaan van kabouters kunnen hebben als absolute zekerheid. Dat betekent echter niet dat je iets (omdat je het niet absoluut 100% zeker kan weten) maar meteen moet verwerpen. Een theorie (zoals de evolutietheorie) kan zo aannemelijk zijn dat het bijna vanzelfsprekend gezien kan worden en aangenomen. Geen enkele theorie is namelijk voor 100% te bewijzen.
Laatst gewijzigd door Yoyo op 31 mei 2012 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Als je het niet kan bewijzen is het geen zekerheid meer
Nee klopt, dat weerhoud mij er niet van stellingen te plaatsen en van de reacties te leren. Een god valt ook niet te bewijzen maar er blijven discussies over bestaan. Dit omdat mensen er van leren. En dat is een van de doelen op dit forum.

Groet, Sytze
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

sytze schreef:
Als je het niet kan bewijzen is het geen zekerheid meer
Nee klopt, dat weerhoud mij er niet van stellingen te plaatsen en van de reacties te leren. Een god valt ook niet te bewijzen maar er blijven discussies over bestaan. Dit omdat mensen er van leren. En dat is een van de doelen op dit forum.

Groet, Sytze
Dat weet ik. Maar het ging over de absolute zekerheid van Descartes. Het is geen zekerheid enkel en alleen omdat je het niet omver kan werpen. Maar sommigen theorieen kunnen daardoor wel erg aannemelijk zijn.
Plaats reactie