ASP - Atheistisch Seculiere Partij - Deelname TK ?
Moderator: Moderators
ASP - Atheistisch Seculiere Partij - Deelname TK ?
Ook de ASP was verrast doch niet heel verbaasd over de val van het kabinet-Rutte.
Nadat de PVV zich heeft teruggetrokken uit de Catshuis-onderhandelingen over het opstellen van meer dan 14 miljard aan bezuinigingen om de Nederlandse begrotingshuishouding volgend jaar weer aan EU-normen te laten voldoen heeft premier Mark Rutte het ontslag van zijn voltallige kabinet aangeboden aan de koningin.
Op dit moment zijn we met de leden aan het nagaan of we meegaan doen.
In ieder geval zullen ons inschrijven bij de Kiesraad als partij.
Elke steun financieel en menskracht kunnen we gebruiken, schroom niet doe mee.
http://bit.ly/IruDYr" onclick="window.open(this.href);return false;
We willen een alternatief bieden voor het religieuze denken in de Nederlandse politiek en de volledige scheiding van religie en overheid realiseren. Alle privileges van religie, die verweven zitten in de Nederlandse wetgeving, willen wij vervangen door een seculiere wetgeving.
Wij zijn voor het volledig invoeren van openbaar seculier onderwijs waarmee het afschaffen van bijzonder ‘godsdienstig’ onderwijs wordt bereikt. Het onderwijs aan kinderen, jongeren en volwassenen zal gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en vaardigheden om als een zelfstandig en onafhankelijk denkend individu deel te nemen aan de samenleving.
Kijk op onze website: http://www.atheistischseculierepartij.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadat de PVV zich heeft teruggetrokken uit de Catshuis-onderhandelingen over het opstellen van meer dan 14 miljard aan bezuinigingen om de Nederlandse begrotingshuishouding volgend jaar weer aan EU-normen te laten voldoen heeft premier Mark Rutte het ontslag van zijn voltallige kabinet aangeboden aan de koningin.
Op dit moment zijn we met de leden aan het nagaan of we meegaan doen.
In ieder geval zullen ons inschrijven bij de Kiesraad als partij.
Elke steun financieel en menskracht kunnen we gebruiken, schroom niet doe mee.
http://bit.ly/IruDYr" onclick="window.open(this.href);return false;
We willen een alternatief bieden voor het religieuze denken in de Nederlandse politiek en de volledige scheiding van religie en overheid realiseren. Alle privileges van religie, die verweven zitten in de Nederlandse wetgeving, willen wij vervangen door een seculiere wetgeving.
Wij zijn voor het volledig invoeren van openbaar seculier onderwijs waarmee het afschaffen van bijzonder ‘godsdienstig’ onderwijs wordt bereikt. Het onderwijs aan kinderen, jongeren en volwassenen zal gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en vaardigheden om als een zelfstandig en onafhankelijk denkend individu deel te nemen aan de samenleving.
Kijk op onze website: http://www.atheistischseculierepartij.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Meediscussiëren is mooi, maar het moet hier natuurlijk geen platform worden voor een politieke campagne.
Dit komt op mij toch wat spammerig over.
Dit komt op mij toch wat spammerig over.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: ASP - Atheistisch Seculiere Partij - Deelname TK ?
Maar ja, hij heet ook niet voor niks Hans Als God Het Wil.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
Mijn intentie is niet te spammen; wel om de ASP onder de aandacht te brengen en zeker als dit onderdeel van het forum hier "Politiek" is.
Laat ik dan een aanzet geven voor een politieke discussie vanuit één van de ASP primaire uitgangspunten: Alleen nog maar Openbaar Onderwijs en deze is seculier ingevuld.
Laten we eens kijken we naar verdeling van de ongeveer 10.000 onderwijsinstellingen in Nederland van het Basisonderwijs tot en met het Hoger/Universitair onderwijs. We constateren, dat 52% zijn gegrond op godsdienstige basis en 48% van de instellingen op openbaar en/of algemeen bijzondere grondslag. Kijken we dan in het bijzonder naar de godsdienstige onderverdeling van de onderwijsinstellingen, dan komen we tot een volgende indeling:
25% zijn katholieke scholen;
23,7% zijn protestants-christelijke scholen;
2,7% zijn zwaar gereformeerde, evangelische scholen;
0,6% zijn Joodse, Islamitische en Hindoestaanse scholen.
In hoeverre kun je hierbij nog spreken van een afspiegeling van de maatschappelijke werkelijkheid, als we dit afzetten tegen de verkiezingsuitslag van 9 juni 2010 ?
Het CDA, CU en SGP haalden 28 zetels ofwel een vertegenwoordiging van 18,6% terwijl we met 52% godsdienstig gegrondveste scholen te maken hebben.
Daarnaast moeten alle openbare scholen volgens de wet toegang geven aan kinderen van alle godsdiensten, gezindten en levensovertuigingen. Terwijl de bijzondere scholen op basis van hun godsdienst en/of levensovertuiging kinderen van een andere godsdienst kunnen weigeren. En docenten die zich niet gedragen volgens de vastgelegde leer van de school. Je kunt je afvragen, in hoeverre er nog sprake is van Scheiding van kerk en staat. Hier wordt met overheidsgeld de secularisatie van de samenleving tegengegaan. Als Atheïstisch Seculiere Partij willen we het grondwetsartikel 23 herschrijven met het enige uitgangspunt de zorg voor onderwijs voor iedere ingezetene van Nederland.
Wat heb je aan vrijheid van onderwijs met bekostiging van godsdienstig onderwijs, die daarmee hun privileges buiten de maatschappelijke werkelijkheid kunnen uitoefenen en kunnen overdragen?
Laat ik dan een aanzet geven voor een politieke discussie vanuit één van de ASP primaire uitgangspunten: Alleen nog maar Openbaar Onderwijs en deze is seculier ingevuld.
Laten we eens kijken we naar verdeling van de ongeveer 10.000 onderwijsinstellingen in Nederland van het Basisonderwijs tot en met het Hoger/Universitair onderwijs. We constateren, dat 52% zijn gegrond op godsdienstige basis en 48% van de instellingen op openbaar en/of algemeen bijzondere grondslag. Kijken we dan in het bijzonder naar de godsdienstige onderverdeling van de onderwijsinstellingen, dan komen we tot een volgende indeling:
25% zijn katholieke scholen;
23,7% zijn protestants-christelijke scholen;
2,7% zijn zwaar gereformeerde, evangelische scholen;
0,6% zijn Joodse, Islamitische en Hindoestaanse scholen.
In hoeverre kun je hierbij nog spreken van een afspiegeling van de maatschappelijke werkelijkheid, als we dit afzetten tegen de verkiezingsuitslag van 9 juni 2010 ?
Het CDA, CU en SGP haalden 28 zetels ofwel een vertegenwoordiging van 18,6% terwijl we met 52% godsdienstig gegrondveste scholen te maken hebben.
Daarnaast moeten alle openbare scholen volgens de wet toegang geven aan kinderen van alle godsdiensten, gezindten en levensovertuigingen. Terwijl de bijzondere scholen op basis van hun godsdienst en/of levensovertuiging kinderen van een andere godsdienst kunnen weigeren. En docenten die zich niet gedragen volgens de vastgelegde leer van de school. Je kunt je afvragen, in hoeverre er nog sprake is van Scheiding van kerk en staat. Hier wordt met overheidsgeld de secularisatie van de samenleving tegengegaan. Als Atheïstisch Seculiere Partij willen we het grondwetsartikel 23 herschrijven met het enige uitgangspunt de zorg voor onderwijs voor iedere ingezetene van Nederland.
Wat heb je aan vrijheid van onderwijs met bekostiging van godsdienstig onderwijs, die daarmee hun privileges buiten de maatschappelijke werkelijkheid kunnen uitoefenen en kunnen overdragen?
De kinderen van twee van mijn kinderen (niet religieus) zitten op christelijke scholen, goede scholen en dichtbij.Hans DV schreef: Terwijl de bijzondere scholen op basis van hun godsdienst en/of levensovertuiging kinderen van een andere godsdienst kunnen weigeren.
(Ik zie nog niet hoe je die, in de praktijk, wil veranderen in openbare scholen?)
Overigens geen probleem, behalve de christelijke liedjes

Mijn oudste heeft trouwens zijn hele studietijd, tot aan de universiteit (KUN) op christelijk onderwijs gezeten, maar er niets (christelijks) aan over gehouden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Als ik je goed begrijp Fish, vind je het dus onzin om alleen maar openbaar onderwijs te willen?
Fish heeft (denk ik) gekozen voor christelijk onderwijs omdat het en dichtbij, en goed.
Zelf zou ik de optie dichtbij iets minder zwaar laten wegen, maar dat is persoonlijk.
Zelf zou ik de optie dichtbij iets minder zwaar laten wegen, maar dat is persoonlijk.
Ik val het onderwijs niet aan, de leerkrachten zijn professionals.Fish schreef:De kinderen van twee van mijn kinderen (niet religieus) zitten op christelijke scholen, goede scholen en dichtbij.Hans DV schreef: Terwijl de bijzondere scholen op basis van hun godsdienst en/of levensovertuiging kinderen van een andere godsdienst kunnen weigeren.
(Ik zie nog niet hoe je die, in de praktijk, wil veranderen in openbare scholen?)
Overigens geen probleem, behalve de christelijke liedjes, maar die leren ze snel af als ze naar het vervolg onderwijs gaan.
Mijn oudste heeft trouwens zijn hele studietijd, tot aan de universiteit (KUN) op christelijk onderwijs gezeten, maar er niets (christelijks) aan over gehouden.
MAAR
De school is gebaseerd op godsdienstige ingericht onderwijs.
Je geeft hiermee in handen dat godsdienstig onderwijs gesubsidieerd moet worden door de overheid.
De betreffende christelijke school kan zeggen dat zijn noodzakelijk zijn.
JA
Ik kan mij indenken dat je je kinderen dicht bij huis in de eigen buurt onderwijs wilt laten volgen.
DUS
Als we alleen openbaar onderwijs zouden hebben was daar dus niks mis mee.
DAAROM
Willen we vanuit de ASP zorgen voor wetenschappelijk gefundeerd seculier openbaar onderwijs.
NU
Geef je de onderwijs uit handen aan gelovige instellingen, die zich naar de overheid welk beroepen op hun godsdienstige origine en de wenselijkheid van hun onderwijs.
Hiermee houden en ondersteunen we de verzuilde samenleving.
Nee, a.r dat begrijp je niet goed.a.r. schreef:Als ik je goed begrijp Fish, vind je het dus onzin om alleen maar openbaar onderwijs te willen?

Wat ik wil aangeven is dat je niet moet denken dat christelijke schoolgang betekend dat je kind ook christelijk wordt.
Ik ben ook voor seculier onderwijs, wil je bijzonder onderwijs dan maar zelf (bij)betalen.
Overigens zal er wel verschil zijn naar welke christelijke school je je kind brengt. Katholieke scholen staan meestal wat losser in de leer dan protestandse.
Wonende in de bijbelbelt zou ik mijn kinderen wel naar een openbare doen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik dacht even dat dat ik iets gemist had. 

Het verschil tussen de religies is bekend;Fish schreef:Nee, a.r dat begrijp je niet goed.a.r. schreef:Als ik je goed begrijp Fish, vind je het dus onzin om alleen maar openbaar onderwijs te willen?![]()
Wat ik wil aangeven is dat je niet moet denken dat christelijke schoolgang betekend dat je kind ook christelijk wordt.
Ik ben ook voor seculier onderwijs, wil je bijzonder onderwijs dan maar zelf (bij)betalen.
Overigens zal er wel verschil zijn naar welke christelijke school je je kind brengt. Katholieke scholen staan meestal wat losser in de leer dan protestandse.
* Bij de katholieken kun je na alles wat je gedaan hebt biechten en is alles weer oke.
* Bij de protestanten kan de calvinistische rechtlijnigheid nogal aardig doorgedraaid zijn per groep.
MAAR
Door artikel 23 te accepteren worden vele kinderen wel eenzijdig, soms dogmatisch, in één geloofsrichting geschoold en opgevoed bekostig door de overheid.
Die overheid zou in mijn ogen toch seculier het onderwijs moeten aanbieden opdat ieder kind/volwassenen in opleiding het brede palet van levensbeschouwingen krijgt aangereikt, dan alleen maar die ene gekozen godsdienstige school.
Als ASP vind ik dat we dit principiëler in het vormen van een seculiere samenleving dit moeten uitdragen.
Ik heb enkele vragen over de ASP
1) Waar in de Nederlandse wetgeving, buiten onderwijs dus, zijn geloof en staat niet gescheiden? Mij lijkt het onzinnig om alleen vanwege het bijzonder onderwijs een nieuwe partij te stichten.
2) De meeste partijen in Nederland zijn seculier. Waarom kan men niet via deze partijen de doeleinden van de ASP bereiken?
3) Atheïstisch staat in de naam. Betekent dit dat de ASP niet open staat voor theïsten? Vrijwel alle seculiere partijen accepteren leden ongeacht geloofsovertuiging.
1) Waar in de Nederlandse wetgeving, buiten onderwijs dus, zijn geloof en staat niet gescheiden? Mij lijkt het onzinnig om alleen vanwege het bijzonder onderwijs een nieuwe partij te stichten.
2) De meeste partijen in Nederland zijn seculier. Waarom kan men niet via deze partijen de doeleinden van de ASP bereiken?
3) Atheïstisch staat in de naam. Betekent dit dat de ASP niet open staat voor theïsten? Vrijwel alle seculiere partijen accepteren leden ongeacht geloofsovertuiging.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Hallo Luck,
Ik zal je vragen één voor één kort beantwoorden.
Naast het openbaar onderwijs willen we alle privileges waar gelovigen recht op denken te hebben afschaffen. Namelijk een ieder persoon of rechtspersoon dient gelijk te zijn voor de wet. Dus geen uitzonderingen in de wetgeving voor gelovige groepen (of andersoortige groepen). Er zijn bij een eerste scan al 60 wetten die gelovigen als individu of groep vrijstellen van bepaalde onderdelen in de wetgeving, ofwel worden apart voor gelovigen benoemd. Verder kan de grondwet verder worden opgeschoond. Namelijk artikel 6 "Godsdienstvrijheid" wordt al in de grondwet gedekt door erkenning en recht op vrijheid van levensovertuiging. (ook daar kan godsdienstvrijheid geschrapt worden, een verbijzondering van gelovige groepen boven de seculiere mens)
We zijn voor een seculiere invulling van de samenleving op basis van het Franse Laïcisme principe.
Hier geldt nog steeds de verzuiling van de vorige eeuw als uitgangspunt. Iets wat daadwerkelijk aangepakt dient te worden in de ogen van de ASP om te zorgen voor een seculiere culturele invulling.
Hiermee geef ik aan dat hij/zij wel moet instemmen met onze uitgangspunten.
Ik hoop je voldoende informatie te hebben gegeven anders kijk verder op onze website voor de uitgebreidere argumenten voor de ASP ( http://www.atheistischseculierepartij.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
Het streven naar alleen seculier openbaar onderwijs is maar één van onze basis punten.Luck schreef:1) Waar in de Nederlandse wetgeving, buiten onderwijs dus, zijn geloof en staat niet gescheiden? Mij lijkt het onzinnig om alleen vanwege het bijzonder onderwijs een nieuwe partij te stichten.
Naast het openbaar onderwijs willen we alle privileges waar gelovigen recht op denken te hebben afschaffen. Namelijk een ieder persoon of rechtspersoon dient gelijk te zijn voor de wet. Dus geen uitzonderingen in de wetgeving voor gelovige groepen (of andersoortige groepen). Er zijn bij een eerste scan al 60 wetten die gelovigen als individu of groep vrijstellen van bepaalde onderdelen in de wetgeving, ofwel worden apart voor gelovigen benoemd. Verder kan de grondwet verder worden opgeschoond. Namelijk artikel 6 "Godsdienstvrijheid" wordt al in de grondwet gedekt door erkenning en recht op vrijheid van levensovertuiging. (ook daar kan godsdienstvrijheid geschrapt worden, een verbijzondering van gelovige groepen boven de seculiere mens)
We zijn voor een seculiere invulling van de samenleving op basis van het Franse Laïcisme principe.
Hierbij kun je de vraag stellen wat is seculier? Is de CDA, de CU, de SGP (alleen mannen) seculier? Daarnaast geven alle politieke partijen de ruimte via wetgeving en erkenning aan gelovigen in verbijzondering op seculiere mensen. D66 misschien de meest seculiere partij vindt ook dat het bijzonder 'godsdienstig' onderwijs kan blijven bestaan bekostigd door de overheid. Laten we het dan nog niet hebben op het verzuilde omroepstelsel van RKK, HUMAN, KRO, VPRO, NCRV, EO, IKON, OHM, BOS, HO en ZVK die op basis van hun levensovertuiging zijn gegroepeerd en worden gefinancierd. Daarnaast hebben we dan de wat meer algemene omroepen als de AVRO, TROS, BNN, Powned, WNL en de VARA.Luck schreef:2) De meeste partijen in Nederland zijn seculier. Waarom kan men niet via deze partijen de doeleinden van de ASP bereiken?
Hier geldt nog steeds de verzuiling van de vorige eeuw als uitgangspunt. Iets wat daadwerkelijk aangepakt dient te worden in de ogen van de ASP om te zorgen voor een seculiere culturele invulling.
Elk individu die zelfstandig onafhankelijk denkt en handelt en wetenschappelijke aantoonbare kennis als uitgangspunt accepteert kan lid worden van de ASP en zich wil inzetten voor een volledige seculiere samenleving waarin de scheiding van Religie en Overheid (Staat en Kerk) Zijn of haar theïstische uitgangspunten zien we als een privé opvatting en als die niet missionair worden uitgedragen in de openbare/publieke ruimte heb ik daar geen bezwaar tegen.Luck schreef:3) Atheïstisch staat in de naam. Betekent dit dat de ASP niet open staat voor theïsten? Vrijwel alle seculiere partijen accepteren leden ongeacht geloofsovertuiging.
Hiermee geef ik aan dat hij/zij wel moet instemmen met onze uitgangspunten.
Ik hoop je voldoende informatie te hebben gegeven anders kijk verder op onze website voor de uitgebreidere argumenten voor de ASP ( http://www.atheistischseculierepartij.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
- Ervaren pen
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, wil ik toch even laten weten dat de VPRO al een lange tijd niet meer religieus is. De letters staan al lange tijd nergens meer voor (officieel), en er is geen religieuze programmering op de omroep voor zover ik heb kunnen vinden.Hans DV schreef:Hallo Luck,
Hierbij kun je de vraag stellen wat is seculier? Is de CDA, de CU, de SGP (alleen mannen) seculier? Daarnaast geven alle politieke partijen de ruimte via wetgeving en erkenning aan gelovigen in verbijzondering op seculiere mensen. D66 misschien de meest seculiere partij vindt ook dat het bijzonder 'godsdienstig' onderwijs kan blijven bestaan bekostigd door de overheid. Laten we het dan nog niet hebben op het verzuilde omroepstelsel van RKK, HUMAN, KRO, VPRO, NCRV, EO, IKON, OHM, BOS, HO en ZVK die op basis van hun levensovertuiging zijn gegroepeerd en worden gefinancierd. Daarnaast hebben we dan de wat meer algemene omroepen als de AVRO, TROS, BNN, Powned, WNL en de VARA.Luck schreef:2) De meeste partijen in Nederland zijn seculier. Waarom kan men niet via deze partijen de doeleinden van de ASP bereiken?
Ontzuiling is daarbij dus best goed gelukt, zou ik zeggen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Bij welk van die scholen leert het kind dat Evolutie volgens Darwin maar onzin is?Fish schreef:.........................

Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)