Lucide dromen
Moderator: Moderators
Lucide dromen
Wie weet wel eens dat hij droomt?
Het gebeurt mij regelmatig.
Vorige week droomde ik over een feestje, kamer vol met mensen. Een paar deden een spelletje maar wisten niet hoe het moest. Ik vroeg naar de gebruiksaanwijzing en begon te lezen. De tekst was abracadabra, en toen wist ik dat ik droomde. Ik had geen zin in avonturen, en besloot gewoon mensen aan te spreken dat dit een toneelspel was. Twee vrouwen zaten te praten aan een tafel, en ik zei tegen ze: dit is een toneelspel. Dit is nep. Ze keken verbaasd op. En toen ontplofte de droom en dat ging blijkbaar te abrupt want ik werd bang en ging gillen, was opeens bang dat er indringers in de slaapkamer waren! Het duurde even voordat ik besefte dat ik wakker was en er niets aan de hand was.
Wat is zo frappant vind, is dat alles realistisch is in dromen, maar teksten niet. Als je een boek gaat lezen in een droom, dat gaat gewoon niet. De tekst verandert, er staat onzin e.d.
Ik heb er deze week info over opgezocht op internet en tips gelezen om in een lucide droom te blijven - als je dat wilt natuurlijk - door in je droom om je as te draaien. Dat zou helpen om niet wakker te worden. En als je een luchtsprong maakt in je droom, zou je merken dat de zwaartekracht minder sterk is. Lichtknoppen werken ook niet goed in dromen. Ga ik allemaal eens uitproberen.
Het gebeurt mij regelmatig.
Vorige week droomde ik over een feestje, kamer vol met mensen. Een paar deden een spelletje maar wisten niet hoe het moest. Ik vroeg naar de gebruiksaanwijzing en begon te lezen. De tekst was abracadabra, en toen wist ik dat ik droomde. Ik had geen zin in avonturen, en besloot gewoon mensen aan te spreken dat dit een toneelspel was. Twee vrouwen zaten te praten aan een tafel, en ik zei tegen ze: dit is een toneelspel. Dit is nep. Ze keken verbaasd op. En toen ontplofte de droom en dat ging blijkbaar te abrupt want ik werd bang en ging gillen, was opeens bang dat er indringers in de slaapkamer waren! Het duurde even voordat ik besefte dat ik wakker was en er niets aan de hand was.
Wat is zo frappant vind, is dat alles realistisch is in dromen, maar teksten niet. Als je een boek gaat lezen in een droom, dat gaat gewoon niet. De tekst verandert, er staat onzin e.d.
Ik heb er deze week info over opgezocht op internet en tips gelezen om in een lucide droom te blijven - als je dat wilt natuurlijk - door in je droom om je as te draaien. Dat zou helpen om niet wakker te worden. En als je een luchtsprong maakt in je droom, zou je merken dat de zwaartekracht minder sterk is. Lichtknoppen werken ook niet goed in dromen. Ga ik allemaal eens uitproberen.
Re: Lucide dromen
Ik moet nog even kijken of dit in wetenschap moet blijven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het is wetenschappelijk bewezen dat lucide dromen bestaan. Mensen met lucide dromen konden met oogbewegingen signalen doorgeven dat ze in een droom zaten tijdens de REM-slaap.
http://www.skepsis.nl/lucid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens hoe interessant, jammer dat er de laatste jaren zo weinig onderzoek meer plaatsvindt naar lucide dromen:
Rimpelige handen
Ervaren lucide dromers raden vaak aan om naar je handen te kijken. In een lucide droom zijn de handen namelijk abnormaal en zitten helemaal onder de rimpels. Het is een makkelijke manier om in een droom bewust te worden als je weet dat wanneer je rimpelige handen hebt, je aan het dromen bent. Waarom onze hersenen de handen op deze manier projecteren, is niet bekend.
Niet kunnen lezen
Het is niet mogelijk om in een lucide droom bijvoorbeeld een boek te lezen. Wellicht kan men sporadisch een woord opvangen of bijvoorbeeld een verkeersbord aflezen, maar een grote tekst lezen is niet mogelijk. Dit alles heeft te maken met de werking van de hersenen die niet capabel zijn om dat te doen. In een normale droom lijkt dit soms wel het geval, maar dat is dus een illusie. Wanneer je in een lucide droom leest, zullen alle letters door elkaar heen lopen en bewegen alsof je naar de beruchte monitoren uit de film The Matrix kijkt.
Aflezen van de tijd
Een klok zal nooit goed werken in een lucide droom. Meestal tollen de wijzers in de rondte en is er geen logica in te vinden. De reden dat dit zo is komt door het feit dat ons brein de informatie niet goed kan verwerken, net zoals bij het lezen van grote teksten het geval is. Dit geldt voor zover bekend bij zowel digitale als analoge tijd.
De lucht
De lucht in een lucide droom is vele malen mooier en kleurrijker dan in het echte leven. De zon is ook een heel aparte bezienswaardigheid. Natuurlijk is dit niet bij iedereen precies hetzelfde, maar over het algemeen wordt het als veel intensiever ervaren. Er zijn zelfs verhalen bekend van kunstenaars die in een lucide droom naar de lucht keken en er hun schilderijen op gebaseerd hebben. Het komt ook vaak voor dat je vreemde objecten waarneemt in de lucht. Dit varieert van vreemde ballonnen tot complete ruimteschepen.
Spiegels
Een spiegel in een lucide droom is letterlijk een spiegel om in je ziel te kijken. Wanneer je in de spiegel kijkt zul je de meest bijzondere dingen kunnen ervaren. Je ziet bijvoorbeeld jezelf zoals je je juist wel wil zien, of je ziet jezelf zoals je denkt dat anderen je zien. Je kunt echter ook jezelf zien zoals je dat absoluut niet zou willen. De enige die kan interpreteren wat je ziet ben je uiteindelijk zelf.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4310" onclick="window.open(this.href);return false;
Rimpelige handen
Ervaren lucide dromers raden vaak aan om naar je handen te kijken. In een lucide droom zijn de handen namelijk abnormaal en zitten helemaal onder de rimpels. Het is een makkelijke manier om in een droom bewust te worden als je weet dat wanneer je rimpelige handen hebt, je aan het dromen bent. Waarom onze hersenen de handen op deze manier projecteren, is niet bekend.
Niet kunnen lezen
Het is niet mogelijk om in een lucide droom bijvoorbeeld een boek te lezen. Wellicht kan men sporadisch een woord opvangen of bijvoorbeeld een verkeersbord aflezen, maar een grote tekst lezen is niet mogelijk. Dit alles heeft te maken met de werking van de hersenen die niet capabel zijn om dat te doen. In een normale droom lijkt dit soms wel het geval, maar dat is dus een illusie. Wanneer je in een lucide droom leest, zullen alle letters door elkaar heen lopen en bewegen alsof je naar de beruchte monitoren uit de film The Matrix kijkt.
Aflezen van de tijd
Een klok zal nooit goed werken in een lucide droom. Meestal tollen de wijzers in de rondte en is er geen logica in te vinden. De reden dat dit zo is komt door het feit dat ons brein de informatie niet goed kan verwerken, net zoals bij het lezen van grote teksten het geval is. Dit geldt voor zover bekend bij zowel digitale als analoge tijd.
De lucht
De lucht in een lucide droom is vele malen mooier en kleurrijker dan in het echte leven. De zon is ook een heel aparte bezienswaardigheid. Natuurlijk is dit niet bij iedereen precies hetzelfde, maar over het algemeen wordt het als veel intensiever ervaren. Er zijn zelfs verhalen bekend van kunstenaars die in een lucide droom naar de lucht keken en er hun schilderijen op gebaseerd hebben. Het komt ook vaak voor dat je vreemde objecten waarneemt in de lucht. Dit varieert van vreemde ballonnen tot complete ruimteschepen.
Spiegels
Een spiegel in een lucide droom is letterlijk een spiegel om in je ziel te kijken. Wanneer je in de spiegel kijkt zul je de meest bijzondere dingen kunnen ervaren. Je ziet bijvoorbeeld jezelf zoals je je juist wel wil zien, of je ziet jezelf zoals je denkt dat anderen je zien. Je kunt echter ook jezelf zien zoals je dat absoluut niet zou willen. De enige die kan interpreteren wat je ziet ben je uiteindelijk zelf.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4310" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijzonder interessant onderwerp. Ik heb zelf ook regelmatig lucide dromen gehad. Werd de aarde aangevallen door aliens en opeens wist ik dat ik droomde, en had ik keuze om wakker te worden; uiteraard bleef ik slapen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Lucide dromen kent iedereen wel, denk ik.
Alleen niet ieder denk daar bij na of vraagt zich af wat het betekent.
Mijn ervaring. die natuurlijk even subjectief is als de ervaring van ieder ander:
Op het moment dat je in je droom beseft dat je droomt, ben je feitelijk al aan het wakker worden, maar kun je nog doordromen als je dit neemt voor wat het is en als je dus laat gebeuren wat er gaande is.
Soms kun je dan nog even "bewust" doordromen.
Nooit voor lang.
Ik heb weleens een hele bladzijde in een boek verder doorgelezen in een boeiend verhaal, waarin ik bezig was na het moment dat ik dacht: "Dit is leuk dromen; dat ik een spannend boek lees."
Als ik dat te graag wilde, en te ijverig in mijn boek terugdook, dan bleef ik nog steeds lezen maar de letters vervagen dan of gingen door elkaar lopen.
Feitelijk hetzelfde als het acadabrabra wat onleesbaar is van Loeki.
Het bewijs voor mij (nadien) dat ik wel wilde doordromen, maar dat ik al wakker werd.
Op het moment dat je je iets gaat af vragen over het dromen, is het afgelopen, want je bent dan bewust aan het denken en bedenken;
Dat betekent dus 100% het begin van het het einde van je droom.
In tekenen verzinnen om erachter te komen of iets een droom is of niet en dan doordromen geloof ik niet.
Wat ook de uitkomst is, je bent in feite al aan het wakker worden en hooguit nog tussen waken en slapen in.
Alleen niet ieder denk daar bij na of vraagt zich af wat het betekent.
Mijn ervaring. die natuurlijk even subjectief is als de ervaring van ieder ander:
Op het moment dat je in je droom beseft dat je droomt, ben je feitelijk al aan het wakker worden, maar kun je nog doordromen als je dit neemt voor wat het is en als je dus laat gebeuren wat er gaande is.
Soms kun je dan nog even "bewust" doordromen.
Nooit voor lang.
Ik heb weleens een hele bladzijde in een boek verder doorgelezen in een boeiend verhaal, waarin ik bezig was na het moment dat ik dacht: "Dit is leuk dromen; dat ik een spannend boek lees."
Als ik dat te graag wilde, en te ijverig in mijn boek terugdook, dan bleef ik nog steeds lezen maar de letters vervagen dan of gingen door elkaar lopen.
Feitelijk hetzelfde als het acadabrabra wat onleesbaar is van Loeki.
Het bewijs voor mij (nadien) dat ik wel wilde doordromen, maar dat ik al wakker werd.
Op het moment dat je je iets gaat af vragen over het dromen, is het afgelopen, want je bent dan bewust aan het denken en bedenken;
Dat betekent dus 100% het begin van het het einde van je droom.
In tekenen verzinnen om erachter te komen of iets een droom is of niet en dan doordromen geloof ik niet.
Wat ook de uitkomst is, je bent in feite al aan het wakker worden en hooguit nog tussen waken en slapen in.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Heb ik ook wel eens gehad. Erg leuk, duurt idd niet lang. Zo kan ik ook altijd uit nachtmerries ontwaken door heel hard met mijn hoofd te gaan schudden. ergens weet ik altijd wel dat ik droom.
Groet, Sytze
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Mariakat, je hebt het mis dat je zodra je bewust bent van dromen aan het wakker worden bent. De helft van de mensen droomt nooit lucide, en een klein aantal kan de droom sturen tijdens het dromen en dan is zoiemand in een diepe remslaap. Het wakker worden schijn je uit te kunnen stellen door in de droom om je as te gaan draaien.
De Britse psycholoog Keith Hearne maakte een einde aan alle twijfels. In 1975 ontdekte hij een manier om het bestaan van heldere dromen objectief aan te tonen. Zijn proefpersoon was Alan Worsley, die zeer regelmatig helder droomde. Hearne liet hem vele nachten in zijn laboratorium slapen en gaf hem de opdracht zijn ogen acht keer naar links en rechts te bewegen op het moment dat hij zich van een droom bewust werd. Worsley bleek daadwerkelijk signalen te kunnen doorgeven via zulke afgesproken oogbewegingen. Gelijktijdige metingen van zijn hersenactiviteit wezen uit dat hij ondertussen in remslaap verkeerde en zich niet van zijn omgeving bewust was. Worsley probeerde ook via een drukknop signalen door te geven. Maar dat lukte niet, al was hij er in zijn droom soms van overtuigd dat hij de knop had ingedrukt. Dit onvermogen lag in de lijn der verwachting omdat de spierspanning tijdens remslaap wegvalt, zodat de ledematen niet kunnen worden bewogen.
De Britse psycholoog Keith Hearne maakte een einde aan alle twijfels. In 1975 ontdekte hij een manier om het bestaan van heldere dromen objectief aan te tonen. Zijn proefpersoon was Alan Worsley, die zeer regelmatig helder droomde. Hearne liet hem vele nachten in zijn laboratorium slapen en gaf hem de opdracht zijn ogen acht keer naar links en rechts te bewegen op het moment dat hij zich van een droom bewust werd. Worsley bleek daadwerkelijk signalen te kunnen doorgeven via zulke afgesproken oogbewegingen. Gelijktijdige metingen van zijn hersenactiviteit wezen uit dat hij ondertussen in remslaap verkeerde en zich niet van zijn omgeving bewust was. Worsley probeerde ook via een drukknop signalen door te geven. Maar dat lukte niet, al was hij er in zijn droom soms van overtuigd dat hij de knop had ingedrukt. Dit onvermogen lag in de lijn der verwachting omdat de spierspanning tijdens remslaap wegvalt, zodat de ledematen niet kunnen worden bewogen.
Je openingstopicMariakat, je hebt het mis dat je zodra je bewust bent van dromen aan het wakker worden bent.
Ik had het zuiver over mijn eigen ervaringen.Loekie schreef:Wie weet wel eens dat hij droomt?
Het gebeurt mij regelmatig
Dat is waar je naar vroeg, meer wetenschappelijke wetenswaardigheden ken ik niet.
Aansluitingen bij , ervaring of begrip van de pogingen om een lucide droom te bestendigen, die jij later aanhaalde heb ik niet.
Ik heb het niet over jouw of andermans dromen, daar weet ik niets van, maar over die van mezelf.
Daarom beschreef ik mijn eigen ervaringen en mijn gedachten erover.
Misschien had ik inderdaad overal "ik" moeten schrijven ipv. de paar keren dat ik ook "je" schreef.
Nl. om de volgende redenen.
Grofweg twee soorten momenten vanaf het besef van de luciditeit van de droom.
1 Me bewust zijn van de luciditeit van mijn droom, er verder niet over nadenken, maar gewoon lekker verder lezen, nog minstens een hele bladzijde, geboeid door het verhaal.
2 Me bewust en er over na gaan denken, hoe en waarom en door willen gaan met lezen.
Ad 1 Ik droomde gewoon lucide verder en was me dat ook bewust.
Ad 2 Hoe meer ik moeite deed in mijn droom te blijven, hoe meer ik wakker werd.
Uit jouw link:
Ik heb het idee, dat veel van wat er wordt verteld over dromen een subjectieve ervaring is en de termen "heldere droom" nog weleens uitgewisseld wordt met "lucide" of "bewuste droom".
Oa.
Voor mij een gewone droom dus, waaraan je als die afgelopen is, een heel heldere herinnering hebt.
Vaak mede daardat er lichaamlijke reacties zijn op de onderbewuste psyche, alsof dat bewust was.
Zeker de reflexmatige reacties zijn duidelijk verklaarbaar.
Weet jouw lichaam veel?
Je brein kan zich bewust zijn van je lichaam, maar nooit andersom.
Bekend door het effect van zwetend wakker worden uit een heldere nachtmerrie en door de orgastische droom, die vaak voorkomt, en echt niet bijzonder of zeldzaam is.
Dit artikel staat vol met incidentele verhalen, waaruit ik alleen kan op maken dat de periode tijdens de slaap, dat de geest richting bewustzijn drijft en weer terug in slaap, een heel interssante is, maar met de huidige wetenschap, nog geen duidelijke lijn in te ontdekken valt om een vaste indelingen in soorten dromen te maken.
Het is slechts een verslag van anekdoten, met heel veel persoonlijke interpretaties, zoals, dat wat ik beschreef over mezelf, ook een persoonlijke interpretatie is.
Het enige wat je zou kunnenn vastleggen zijn de overeenkomsten.
Veel conclusies kun je er (nog) niet uithalen.
Wordt dat wel gedaan, dan ben ik zelf altijd heel snel alert op pseudowetenschap.
Zolang de mensheid bewust is heeft hij dromen en heeft hij verklaringen gezocht.
Daarbij zijn de lucide dromen altijd al uitgelicht als heel bijzonder en zelfs magisch en/of goddelijk.
Ik heb het idee, dat veel van wat er wordt verteld over dromen een subjectieve ervaring is en de termen "heldere droom" nog weleens uitgewisseld wordt met "lucide" of "bewuste droom".
Oa.
Wat moet ik me in dit verband voorstellen bij "half lucide"?Lucide dromen duren gewoonlijk maar enkele minuten en zijn lang niet allemaal even helder. Vaak is de dromer zich er niet ten volle van bewust dat alles zich in zijn of haar eigen geest afspeelt. Zo maakte ik tijdens een droom een bandopname zonder te beseffen dat ik die 's morgens niet meer kon afspelen. Ook uittredingservaringen, waarbij jezelf vanuit een hoger gelegen standpunt in bed ziet liggen, kunnen halflucide dromen zijn. De droom eindigt wanneer het zintuiglijk contact met de buitenwereld wordt hersteld en je je eigen fysieke lichaam weer voelt. Als je dreigt te ontwaken is het volgens LaBerge raadzaam om je droomlichaam enige tijd snel rond te draaien. Op die manier kunnen signalen uit de buitenwereld worden onderdrukt.
Voor mij een gewone droom dus, waaraan je als die afgelopen is, een heel heldere herinnering hebt.
Vaak mede daardat er lichaamlijke reacties zijn op de onderbewuste psyche, alsof dat bewust was.
Zeker de reflexmatige reacties zijn duidelijk verklaarbaar.
Weet jouw lichaam veel?
Je brein kan zich bewust zijn van je lichaam, maar nooit andersom.
Bekend door het effect van zwetend wakker worden uit een heldere nachtmerrie en door de orgastische droom, die vaak voorkomt, en echt niet bijzonder of zeldzaam is.
Dit artikel staat vol met incidentele verhalen, waaruit ik alleen kan op maken dat de periode tijdens de slaap, dat de geest richting bewustzijn drijft en weer terug in slaap, een heel interssante is, maar met de huidige wetenschap, nog geen duidelijke lijn in te ontdekken valt om een vaste indelingen in soorten dromen te maken.
Het is slechts een verslag van anekdoten, met heel veel persoonlijke interpretaties, zoals, dat wat ik beschreef over mezelf, ook een persoonlijke interpretatie is.
Het enige wat je zou kunnenn vastleggen zijn de overeenkomsten.
Veel conclusies kun je er (nog) niet uithalen.
Wordt dat wel gedaan, dan ben ik zelf altijd heel snel alert op pseudowetenschap.
Zolang de mensheid bewust is heeft hij dromen en heeft hij verklaringen gezocht.
Daarbij zijn de lucide dromen altijd al uitgelicht als heel bijzonder en zelfs magisch en/of goddelijk.
Dat zijn lucide dromen.Mariakat schreef: Op het moment dat je in je droom beseft dat je droomt, ben je feitelijk al aan het wakker worden, maar kun je nog doordromen als je dit neemt voor wat het is en als je dus laat gebeuren wat er gaande is.
Duidelijk geval dus.Klikzoi schreef:Dat zijn lucide dromen.Mariakat schreef: Op het moment dat je in je droom beseft dat je droomt, ben je feitelijk al aan het wakker worden, maar kun je nog doordromen als je dit neemt voor wat het is en als je dus laat gebeuren wat er gaande is.
Dit is dus duidelijk een ander geval.Lucide dromen duren gewoonlijk maar enkele minuten en zijn lang niet allemaal even helder. Vaak is de dromer zich er niet ten volle van bewust dat alles zich in zijn of haar eigen geest afspeelt. Zo maakte ik tijdens een droom een bandopname zonder te beseffen dat ik die 's morgens niet meer kon afspelen.
Nee, dat is ook een lucide droom. Uitgelegd wordt dat oogbewegingen die je bewust maakt tijdens een lucide (=heldere) droom, als signaal, opgemerkt kunnen worden van buitenaf. Maar als je iets met andere spieren doet, bijvoorbeeld je drukt op een knop, of je maakt een bandopname, die leiden tot niets omdat je verdere spieren - behalve dus je oogspieren! - verlamd zijn tijdens het dromen.Dit is dus duidelijk een ander geval.
Maar in je droom denk je dat je echt op een knop drukt en echt een bandopname maakt. Dat doe je bewust in de droom omdat je een signaal wil geven of iets wil opnemen voor als je wakker bent. Dus dat is lucide.
Je moet heel erg bewust zijn in je droom, om je te realiseren dat je wel wat kunt opschrijven, tekenen of opnemen tijdens de droom maar dat je dat droomt en dat bij het wakker worden er geen tekening, tekst of opname is. Ik heb laatst gedroomd in een lucide droom dat ik een tekening maakte, speciaal voor als ik wakker was. Helaas lag er geen tekening naast mijn kussen.

Leuk onderwerp.
Ik heb een periode van jaren gehad waarin ik regelmatig droomde. Het was een droom met steeds een vervolg, als een tv-serie.
In die droom had ik dan ook een tegenstander, een politierechercheur, die ook steeds ouder werd. En ik was natuurlijk de boef die hem steeds te slim af was.
Elke keer als ik die droom droomde en wakker werd, maakte ik op de pc een notitie , om het niet kwijt te raken. Helaas, door een harde schijfcrash, alles kwijtgeraakt.
Hoe noem je nu een droom met een vervolg?
Ik heb een periode van jaren gehad waarin ik regelmatig droomde. Het was een droom met steeds een vervolg, als een tv-serie.
In die droom had ik dan ook een tegenstander, een politierechercheur, die ook steeds ouder werd. En ik was natuurlijk de boef die hem steeds te slim af was.
Elke keer als ik die droom droomde en wakker werd, maakte ik op de pc een notitie , om het niet kwijt te raken. Helaas, door een harde schijfcrash, alles kwijtgeraakt.
Hoe noem je nu een droom met een vervolg?
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Ik droom ook vaak over eenzelfde situatie. Alleen lukt het me net niet in díé situatie - ik ben dan altijd met een paar katten op stap - om te bedenken dat het wel eens een droom kan zijn.