Nietzsche 's denkbeelden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

Nietzsche 's denkbeelden

Bericht door a.r. »

a.r. schreef:
op welke wetenschap geeft Nietzsche af?
Qualia schreef:
Misschien is jouw antwoord hierop een goed startpunt voor een wat algemener gesprek hierover?
Ik zelf weet niet precies waar je heen wilt met deze vraag.
Laat mij eea duidelijk proberen te maken...we schrijven 2007...een ongelovig mens, ten diepste worstelend met het leven ontvangt een mailtje dat ze Nietzsche eens zou moeten lezen....en schaft zich om die reden "De Antichrist" aan....een dun boekwerkje, dat op het moment van lezen weinig indruk op haar maakt en waarna ze terugmailt "Nou was dát het??" :? Denkend: "Weinig indrukwekkend voor iemand die ongelovig is"...een mail terug ontvangend... Lees " Aldus sprak Zarathoestra" eens. "Je moet het langzaam lezen en herkauwen"....mopperend...."ja hoor het zal wel"..." ik begrijp daar vast ook niets van" en "waar maak je je druk over"...maar dus begon a.r. braaf aan "Aldus sprak Zarathoestra" ...langzaam lezend, herkauwend...maar zo bedacht ze zich al snel "er is helemaal niet zoveel te herkauwen" "ik begrijp precies wat hij bedoelt te zeggen" "deze man(Nietzsche) spreekt mijn taal" , "spreekt mijn gedachten en woorden" uit...en "ik had deze woorden kunnen schrijven"...langzaam verder ploeterend door een boek waarvan ze ten diepste begreep wát er gezegd werd en dat de chaos in haar hoofd steeds rustiger maakte....steeds rustiger en stiller....tot het moment van de diepste stilte.... dat ze volkomen één werd met de schrijver....en wist dat haar leven voor altijd veranderd zou zijn, dat ze een heel bijzonder iemand had ontmoet, iemand die reeds ruim honderd jaar overleden was, maar die woorden en zinnen had geschreven "aan haar"..."een boek voor allen en een boek voor niemand" zo schreef hijzelf...en zo ontvlamde op pagina 1 van "Aldus sprak Zarathoestra" mijn liefde voor Nietzsche. Ben ik daarom kritiekloos op zijn gedachten/overpeinzingen/schrijven??? Nee, zeker niet. Nietzsche was een mens, ten diepste mens...met de fouten en gebreken die ieder mens, hoe intelligent en liefdevol ook, heeft! Terug naar mijn vraag en de vraag van Qualia aan mij daarop...Nietzsche en zijn kritiek op religie alsmede zijn kritiek op de toenmalige wetenschap.....ik heb een stukje overgetypt gisteren betreffende de volgens Qualia kritiek van Nietzsche op de wetenschap (of beter gezegd wat indertijd als wetenschap werd gezien) :

@Qualia, Nietzsche schreef dit boek in 1887. Waar hij het over heeft betrof bijv. Kant, Schoppenhauer, Socrates, Wagner

5
_Wat betekenen ascetische idealen dus? In het geval van een kunstenaar, dat begrijpen we nu langzamerhand wel: helemaal niets!...Of zoveel verschillende dingen, dat het op helemaal niets neerkomt!...Laten we eerst de kunstenaars wegstrepen: die staan lang niet zo onafhankelijk in de wereld en tegenover de wereld, dat hun waardeoordelen en hun levenswandel op zichzelf al onze belangstelling zouden verdienen! Zij waren altijd lakeien van een moraal of filosofie of religie; nog helemaal hiervan afgezien, dat zij, helaas, vaak genoeg al te plooibare hovelingen van hun aanhangers en beschermheren en vleiers met een fijne neus voor oude of pas opkomende machten zijn geweest.Op zijn minst hebben ze altijd een verschansing, een ruggesteun, een reeds gevestigde autoriteit nodig: De kunstenaars staan nooit op eigen benen, het alleen staan druist in tegen hun diepste instincten. Zo koos Richard Wagner toen ‘de tijd gekomen was’ de filosoof Schoppenhauer tot zijn voorman, tot zijn verschansing:- wie zou het ook maar denkbaar kunnen achten dat hij de moed tot een ascetisch ideaal had gehad zonder de ruggesteun die Schoppenhauers filosofie hem bood zonder de in het Europa van de jaren zeventig de overhand nemende Schoppenhauer? (Nog buiten beschouwing gelaten of een kunstenaar in het nieuwe Duitsland zonder de melk van een vrome, rijksvrome denkwijze zelfs maar mogelijk zou zijn geweest.)- En daarmee zijn we aan een serieuzer probleem toegekomen.: wat betekent het, wanneer een echte filosoof het ascetisch ideaal huldigt, een werkelijk onafhankelijke geest als Schoppenhauer, een man, een ridder met stalen blik, die zichzelf aandurft, die alleen kan staan en niet eerst voormannen en hogere vingerwijzingen afwacht? – Laten we hier dadelijk ingaan op Schoppenhauers opmerkelijke, voor allerlei soorten mensen zelfs fascinerende verhouding tot de kunst: want die is voor Richard Wagner duidelijk de eerste aanleiding geweest om naar Schoppenhauer over te stappen (daartoe overgehaald door een dichter, zoals men weet: Herwegh) en dit zo drastisch, dat er een perfecte theoretische tegenstrijdigheid tussen zijn vroeger en later esthetisch credo ontstond, - het eerste zoals bijvoorbeeld in Oper und Drama wordt uitgedrukt, het laatste in de geschriften die hij sinds 1870 heeft gepubliceerd. In het bijzonder wijzigde Wagner van toen af, en dat bevreemdt ons misschien nog het meest, zijn oordeel pver de waarde en de positie van de muziek zelf, en dat op een meedogenloze wijze: wat kon het hem schelen dat hij tot dan toe een middel, een medium, een ‘vrouw’ van haar had gemaakt, die eenvoudig een doel, een man, nodig had om te gedijen – namelijk het drama! Hij begreep plotseling dat er met de Schoppenhaueriaanse theorie en vernieuwing meer te doen viel in majorem musicae gloriam, - namelijk met de soevereiniteit van de muziek zoals Schoppenhauer die zag: de muziek afgescheiden van alle andere kunsten, de onafhankelijke kunst bij uitstek, die niet zoals de andere kunsten kopieën, van de wereld der verschijnselen te bieden heeft, maar veeleer de taal van de wil zelf spreekt, rechtstreeks vanuit de ‘afgrond’, als de meest eigene, oorspronkelijke, onmiddelijke openbaring daar-van. Met deze buitengewone opwaardering van mziek, zoals die uit de Schoppenhaueriaanse filosofie scheen voort te vloeien, steeg plotseling ook de musicus zelf ongehoord in prijs: hij werd nu een orakel, een priester, een soort spreekbuis van God, - hij gaf metafysica ten beste: is het een wonder dat hij tenslotte op een goede dag ascetische idealen ten gehore bracht?...
We schrijven 1887, meer dan ruim honderd jaar geleden en Nietzsche ageert tegen zaken die indertijd als wetenschappelijk werden beschouwd...tegen religie, filosofen en musici/componisten ( in het bijzonder Wagner) . Hij verteld ons (telkens weer) dat we ons op het aardse moeten richten en dat moeten liefhebben/aanvaarden....niet zoals de huidige maatschappij ons leert dmv kortstondige goedkope gemakszucht/genotszucht en ressentiment/slavenmoraal, maar door respect voor onszelf en de wereld waarin wij leven dmv intellecuele eerlijkheid....hij verfoeit de intellectuele oneerlijkheid en/of wat hij noemt de dichters, die teveel liegen, dat we op moeten groeien én onzelf op moeten voeden...dat we streng moeten zijn voor anderen en het strengste voor onszelf, dat metafysica eindelijk eens door ieder ontmaskerd en afgezworen zou moeten worden!

Ik weet niet of duidelijk genoeg ben geweest in mijn schrijven Ik denk dat Rereformed het veel duidelijker had kunnen uitleggen, maar het staat jullie natuurlijk vrij je vragen te stellen....ik heb mijn woorden zo zorgvuldig mogelijk gekozen...maar wellicht waren ze nog niet zorgvuldig genoeg...of ben ik zelfs zoveel jaar later nog steeds bang tekort te schieten en de woorden van Nietzsche die ik zo goed en ten diepste begreep te bezoedelen...ook ik ben maar een ten diepste-mens...met al mijn fouten en gebreken! En nee, Nietzsche is geen godheid voor mij, geen idool, wel een inspiratiebron...ik sluit af met de woorden van Nietzsche die de diepste indruk op mij maakten

"Wat hoor ik!" sprak de oude paus met gespitste oren. "O, Zarathoestra, je bent vromer dan je denkt, met zulk een ongeloof! Eén of andere god in jou heeft je tot jouw goddeloosheid bekeerd. Is het niet je vroomheid zelf die jou niet meer aan een god doet geloven? En je overgrote oprechtheid
zal je ooit nog eens voeren naar gene zijde van goed en kwaad! Kijk toch, wat er uiteindelijk voor je overbleef! Je hebt ogen en hand en mond, die tot zegenen zijn voorbeschikt sinds eeuwigheid. In jouw nabijheid ruik ik, ook al wil je de meest goddeloze zijn, een heimelijke wierookgeur van lange zegeningen;
ik krijg er een brok van in mijn keel. Laat me jouw gast zijn, Zarathoestra, voor één enkele nacht! Nergens op aarde voel ik me zo gelukkig als bij jou."

Zarathoestra antwoordt hierop: "In mijn domein mag niemand iets overkomen. Mijn grot is een veilige haven. En het liefst zou ik eenieder die treurt weer op de vaste wal en op vaste benen zetten."
Blues-Bob
Bevlogen

Re: Nietzsche 's denkbeelden

Bericht door Blues-Bob »

@AR
Ik neem van het weekeinde even wat meer tijd om het nogmaals en goed door te lezen en waar mogelijk te reageren. Alvast bedankt voor dit topic! (Nog even voor march madness wat te doen :lol: )

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Om Nietzsche nog beter te begrijpen is het raadzaam om ook de werken van Baltasar Gracián te lezen.
Vooral zijn De criticon of de kunst van het leven is een boek waarvan je na lezing daarvan al snel inziet dat Nietzsche daar best wel aardig veel uit heeft opgepikt ter inspiratie.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

a.r.,

Het is me niet duidelijk wat de door jou geciteerde passage te maken heeft met Nietzsche's kritiek op (toenmalige) wetenschap. Het woord wetenschap komt er bv niet in voor. Kun je dit toelichten?
We schrijven 1887, meer dan ruim honderd jaar geleden en Nietzsche ageert tegen zaken die indertijd als wetenschappelijk werden beschouwd...tegen religie, filosofen en musici/componisten

Het is me vooral niet duidelijk wat je bedoelt met: zaken die indertijd als wetenschappelijk werden beschouwd. Kun je daarvan een paar voorbeelden noemen? Denk je bv dat Nietzsche Schopenhauer en Wagner zag als wetenschappers?
Ik zou zeggen, kijk bv naar Darwin (en het Darwinisme), een wetenschapper wiens werk Nietzsche fel bekritiseerd heeft.

Maar ik wil eerst duidelijk stellen dat wanneer Nietzsche het heeft over wetenschap, hij noch de filosofie, noch de kunsten, noch de religie bedoelt, maar de wetenschap! Die wetenschap draagt (volgens N) dezelfde levenshouding met zich mee als die van het ascetische ideaal (kort door de bocht: nederigheid, armoede, onthouding):
These two things, scientific knowledge and the ascetic ideal - they really stand on a single foundation - I`ve just clarified the point, namely, that they both stand on the same overvaluing of the truth (or more correctly, on the same faith in the inestimable value of the truth, which for them is beyond criticism). In that very claim they are necessarily allies, so that, if someone is going to fight against them, he can only fight them together and place them both in question. An appraisal of the value of the ascetic ideal unavoidably also involves an appraisal of the value of scientific knowledge.
(genealogie van de moraal, 25)

Daarnaast wordt rationaliteit door Nietzsche zeer geproblematiseerd. Als je wetenschap rationeel wenst te noemen, moet deze kritiek ook op de wetenschap van toepassing zijn.

Hij lijkt er ook op te willen wijzen dat 'waarheid' en 'leven' niet altijd tot elkaar te herleiden zijn. Men kan (een vorm van) waarheid kennen, zonder het leven te begrijpen. En deze waarheid zonder leven is decadent. De waarheid buiten de ervaring van het leven plaatsen wijst op een mens of een samenleving die in verval is. In deze context moet zijn opmerking begrepen worden dat er altijd metafysische vooronderstellingen voorafgaan aan een onderneming als de wetenschap; de waarheid als het hoogste goed is zelf een metafysische vooronderstelling.

Dus kritiekpunten:
1: wetenschap en ascetisch ideaal
2: rationaliteit als problematisch
3: waarheid en leven moeten samengaan

Hierbij moeten twee dingen van elkaar onderscheiden worden:
1.Nietzsche bekritiseert de levenshouding van wetenschappers
2.Nietzsche levert felle kritiek op een aantal wetenschappelijke theorieën

Als het nu zo was dat enkel de levenshouding werd bekritiseerd, dan zou het gemakkelijker zijn te verdedigen dat hij het eigenlijk niet had over de wetenschap. Maar zo is het niet. De twee kritiekpunten vloeien wel in elkaar over.

Als je anders wilt beweren dan ik hier doe, hoop ik op behoorlijke aanwijzingen dat hij niet bedoelde wat hij zei (dat hij geen wetenschap bedoelde als hij wetenschap zei), of dat de wetenschap zodanig getransformeerd is sindsdien dat men onmogelijk nog zou kunnen beweren dat een kritiek die toen geformuleerd werd, nu nog geldig zou zijn.

Ik denk zelf dat Nietzsche's kritiek op de wetenschap vandaag de dag vijf keer zo hard zou zijn. Ik denk ook dat daarop wel uitzonderingen zouden zijn (die waren er toen ook, volgens hem) en het zou me interesseren te achterhalen welke dat zouden kunnen zijn.

Ik sluit af met de richting die ik graag op zou willen gaan met dit topic, n.m.een analyse van een specifieke wetenschappelijke theorie waarop Nietzsche kritiek had. Het kan misschien een basis bieden om toe te werken naar wat Nietzsche nu zou zien.
I see all philosophers and the whole of science on their knees before a reality which is the reverse of the struggle for life as Darwin and his school understood it- that is to say, wherever I look, I see those prevailing and surviving, who throw doubt and suspicion upon life and the value of life.- The error of the Darwinian school became a problem to me: how can one be so blind as to make this mistake?
(will to power, 685)

ps: citaten komen uit secundaire literatuur
the possible ranks higher than the actual
a.r.

Bericht door a.r. »

@Qualia,

Je gebruikt "een beetje van dit" en "een beetje van dat"...en trekt conclusie's uit boeken die je niet gelezen hebt, gebruikt secundaire bronnen zonder bronvermelding en plaatst Engelstalige quotes waardoor ik mij suf mag zoeken waar ik in de Nederlandse boeken (en ik heb ze allemaal) terug kan lezen waar wát staat. In die zin heb ik een geheugenprobleem, ik heb grote moeite met te onthouden waar een alinea terug te vinden is en vooral als het (voor mij) geen hoofd/halszaak is! Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat je Nietzsche en mij pootje probeert te lichten, maar misschien vergis ik mij en is het wederom je eigen warrige kluwe wol van dunne en dikke draadjes dat je parten speelt. Hoe dan ook, je hebt mij er op gewezen dat Nietzsche nogal overhoop lag met Darwin's evolutietheorie. Iets waar ik nog nooit diep over nagedacht heb, omdat het mij niet onlogisch lijkt, gezien de tijd waarin hij leefde en waarin veel discussie was over Darwin's denkbeelden en dat mij daarom niet wakker heeft gehouden, zomin bijv. Nietzsche's kritiek op vrouwen mij wakker houdt omdat ik in het licht van die tijd plaats en voorts de grote lijn volg ipv de door jou imho niet veelzeggende details zoals door mij hierboven verwoord!
Het is me niet duidelijk wat de door jou geciteerde passage te maken heeft met Nietzsche's kritiek op (toenmalige) wetenschap. Het woord wetenschap komt er bv niet in voor. Kun je dit toelichten?
Ik heb me een middag in mijn nederlandse boek(en) sufgezocht naar de door jou geplaatste engelstalige passage(s) waaraan je refereerde het leek mij dat je ongeveer hierop doelde.
Het is me vooral niet duidelijk wat je bedoelt met: zaken die indertijd als wetenschappelijk werden beschouwd. Kun je daarvan een paar voorbeelden noemen? Denk je bv dat Nietzsche Schopenhauer en Wagner zag als wetenschappers?
Ik zou zeggen, kijk bv naar Darwin (en het Darwinisme), een wetenschapper wiens werk Nietzsche fel bekritiseerd heeft.
Theologie bijv., filosofie/filosofen die een godheid nodig hadden als kruk...
Maar ik wil eerst duidelijk stellen dat wanneer Nietzsche het heeft over wetenschap, hij noch de filosofie, noch de kunsten, noch de religie bedoelt, maar de wetenschap! Die wetenschap draagt (volgens N) dezelfde levenshouding met zich mee als die van het ascetische ideaal (kort door de bocht: nederigheid, armoede, onthouding):
These two things, scientific knowledge and the ascetic ideal - they really stand on a single foundation - I`ve just clarified the point, namely, that they both stand on the same overvaluing of the truth (or more correctly, on the same faith in the inestimable value of the truth, which for them is beyond criticism). In that very claim they are necessarily allies, so that, if someone is going to fight against them, he can only fight them together and place them both in question. An appraisal of the value of the ascetic ideal unavoidably also involves an appraisal of the value of scientific knowledge.
(genealogie van de moraal, 25)
Oh maar oa dát bedoelt hij weldegelijk, je trekt hier eea zo verschrikkelijk uit z'n verband....
Ik zal zien dat ik vanmiddag of vanavond tijd vind om de lange passage hierover over te typen!
Ik raad je vooral aan Nietzsche, zelf eens te gaan lezen, want je hebt er tot nog toe helemaal niets van begrepen. Ik laat het hier maar even bij.....want op het overige reageren trekt de zaak nog meer uit z´n verband en ik wil eerst duidelijkheid scheppen over bovenstaande.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

a.r.

Het zijn jouw draadjes die ik probeer te ontwarren!Teksten waarin wetenschap niet voorkomt, vage verwijzingen naar Wagner en Schopenhauer, totaal niet terzake doende.

Nu is het grappig dat ik op een universiteit gewoon stukken tekst kan citeren uit boeken die ik niet in hun geheel gelezen heb. Men spreekt in dat geval over het citaat, niet over het boek. Dat is ook wat ik doe. Maar nee, zo niet in de a.r. school.

Mijn citaten komen inderdaad uit secundaire literatuur, ik heb geen boeken van Nietzsche tot mijn beschikking, maar ik heb wél naar goed gebruik stukken tekst van Nietzsche erbij gepakt om de juiste context aan te voelen.

Het leek me onnodig er een literatuurlijst bij te geven (een plaatsing in Nietzsche's eigen werk leek me voldoende voor anderen om de context te kunnen terugzoeken), maar daarin had ik dus ongelijk.

Kijk hier eens naar bv, waaruit een van mijn bovenstaande citaten komt:
No! People should not come at me with scientific knowledge when I am looking for the natural antagonist of the ascetic ideal, when I ask, "Where is the opposing will, in which an opposing ideal expresses itself?" For that purpose, scientific knowledge does not stand sufficiently on its own; for that it first requires an ideal value, the power to make value, in whose service it could have faith in itself. But scientific knowledge is never in itself something which creates values. Its relationship to the ascetic ideal is not inherently antagonistic at all. It`s even more that case that it represents the constantly forward driving force in the inner development of that ideal. Its resistance and struggle, when we inspect more closely, are not concerned in any way with the ideal itself, but only with its external trappings, its clothing, its masquerade, its temporary hardening and petrification into dogma. Scientific knowledge makes the life of this ideal free again, since it denies what is exoteric in it.

These two things, scientific knowledge and the ascetic ideal - they really stand on a single foundation - I`ve just clarified the point, namely, that they both stand on the same overvaluing of the truth (or more correctly, on the same faith in the inestimable value of the truth, which for them is beyond criticism). In that very claim they are necessarily allies, so that, if someone is going to fight against them, he can only fight them together and place them both in question. An appraisal of the value of the ascetic ideal unavoidably also involves an appraisal of the value of scientific knowledge. And for that people should take the time to keep their eyes open and their ears alert!

(As for art - let me offer a preliminary remark, for I`ll be coming back to it at some point or other at greater length: the very art in which the lie sanctifies itself and the will to deceive has good conscience is much more fundamentally opposed to the ascetic ideal than is science. That`s what Plato`s instinct experienced - the greatest enemy of art which Europe has produced up to this point. Plato versus Homer: that`s the entire, the real antagonism - on one side, the "beyond" of the best will, the great slanderer of life; on the other side, life`s unintentional worshipper, the golden nature. A artistic bondage in the service of the ascetic ideal is thus essentially the worst corruption of the artist there can be. Unfortunately it`s also one of the most common, for nothing is more corruptible than an artist.)

Physiologically considered, scientific knowledge rests on the same foundation as the ascetic ideal: a certain impoverishment of life is the precondition for both - emotional affects become cool, the tempo slows down, dialectic replaces instinct, seriousness stamped on faces and gestures (seriousness, this unmistakable sign of a more laborious metabolism, of a life of struggle and hard work). Just look at those periods in a population when the scholars step up into the foreground: they are times of exhaustion, often of evening, of decline. An overflowing force and certainty about life and the future have gone. A preponderance of mandarins never indicates anything good - no more than does the arrival of democracy, the peaceful tribunal instead of war, equal rights for women, the religion of pity, and all the other things symptomatic of a degenerating life. (Science grasped as a problem: what does science mean? - on this point see the preface to The Birth of Tragedy).
http://nietzsche.classicauthors.net/Gen ... als68.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn andere verwijzing uit de vorige post (over Darwin) komt uit deze tekst:
http://www.mrbrodie.com/Philosophy/Niet ... Darwin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

de verwijzing uit 'natuurlijk is er geen god' kun je hier in zijn context lezen bij 24:
http://records.viu.ca/~johnstoi/Nietzsc ... alogy3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
a.r. schreef: Hoe dan ook, je hebt mij er op gewezen dat Nietzsche nogal overhoop lag met Darwin's evolutietheorie. Iets waar ik nog nooit diep over nagedacht heb, omdat het mij niet onlogisch lijkt, gezien de tijd waarin hij leefde en waarin veel discussie was over Darwin's denkbeelden en dat mij daarom niet wakker heeft gehouden
Je dient in dit geval evenmin diep na te denken over zijn visie op het Christendom, gezien de tijd waarin hij leefde waarin er veel discussie was over het Christendom (...). Je kunt alles wel gaan kapot-relativeren eh.

Ik denk dat Nietzsche's kritiek op Darwin, als die goed belicht wordt, naar een dieper begrip kan leiden van Nietzsche's visie op wetenschap en naar hoe zijn denken zich verhoudt tot die wetenschap. Hij kan overigens anti-darwin genoemd worden, tegelijkertijd kan bijna niet anders dan dat hij bepaalde aspecten van diens theorie heeft verwelkomd. Dat wens je ongetwijfeld ook te relativeren.

A.r.: inhoudelijk nu en anders hoeft het niet voor me. Je gaat er maar mee om dat jouw geliefde Nietzsche ook kritiek had op jouw geliefde wetenschap. Het is niet mijn probleem.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

hé a.r. ik ga dit nog even heel goed doorlezen. Je had me namelijk gevraagd hier me even in te verdiepen en dat ga ik doen!

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
a.r.

Bericht door a.r. »

a.r.

Het zijn jouw draadjes die ik probeer te ontwarren! Teksten waarin wetenschap niet voorkomt, vage verwijzingen naar Wagner en Schopenhauer, totaal niet terzake doende.
Nee,nee, je probeert te verhullen dat je er niets van af weet, "het metafysische" terug te brengen, door Nietzsche en zijn soms niet niet geheel correcte kennis/overwegingen betreffende bijv. de evolutietheorie in een kwaad daglicht te willen plaatsen, mede door eerst vage, mistige vragen te stellen en vervolgens mij te beschuldigen dat ik het allemaal niet begrijp en verkeerde teksten plaats.
Voorts ...weldegelijk terzake doende, maar niet naar jouw zin, omdat je perse het woord wetenschap tegen wilt komen. Niet begrijpende dat kritiek op wetenschap heel hard noodzakelijk was en is en bestaat. Nietzsche had kritiek op wetenschap en ik ook, maar dát wil/kun jij niet zien. En Nietzsche had niet altijd gelijk....hij claimde dan ook niet "De Waerheid" in pacht te hebben, maar aangezien je niets van hem gelezen hebt, kun je dat natuurlijk ook niet weten.
Nu is het grappig dat ik op een universiteit gewoon stukken tekst kan citeren uit boeken die ik niet in hun geheel gelezen heb. Men spreekt in dat geval over het citaat, niet over het boek. Dat is ook wat ik doe. Maar nee, zo niet in de a.r. school.
Ik zal nederig zwijgen, jij kunt op de universiteit immers gewoon stukken tekst citeren uit boeken die je domweg niet gelezen hebt!
Hoe bedoel je....cheryypicking, autoriteitsprincipe, kortzichtigheid, zelf niet weten waarover je spreekt maar wel een ander als minderwaardig wegzetten. Ik vind het weinig grappig, zeker niet gezien het feit dat jij daarmee een papiertje kunt halen, in kunt lijsten en gebruiken om te laten zien dat je tot de intelligentia van dit land behoort....Triest![/quote]
Mijn citaten komen inderdaad uit secundaire literatuur, ik heb geen boeken van Nietzsche tot mijn beschikking, maar ik heb wél naar goed gebruik stukken tekst van Nietzsche erbij gepakt om de juiste context aan te voelen.
Nee, dat heb je zeer zeker niet!
Het leek me onnodig er een literatuurlijst bij te geven (een plaatsing in Nietzsche's eigen werk leek me voldoende voor anderen om de context te kunnen terugzoeken), maar daarin had ik dus ongelijk.
Zoals je zelf zegt! En zoals je het ook niet nodig vind om één heel boek van hem te lezen, of teksten in het Nederlands erbij te zoeken, zodat "we" iig weten waar "we" in de Nederlandse boeken (mits in "ons" bezit) kunnen terugvinden, wáár, wát staat.
Je dient in dit geval evenmin diep na te denken over zijn visie op het Christendom, gezien de tijd waarin hij leefde waarin er veel discussie was over het Christendom (...). Je kunt alles wel gaan kapot-relativeren eh.
:lol: Ik wist dat ie ging komen!
http://www.ziedaar.nl/article.php?id=197" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat Nietzsche's kritiek op Darwin, als die goed belicht wordt, naar een dieper begrip kan leiden van Nietzsche's visie op wetenschap en naar hoe zijn denken zich verhoudt tot die wetenschap. Hij kan overigens anti-darwin genoemd worden, tegelijkertijd kan bijna niet anders dan dat hij bepaalde aspecten van diens theorie heeft verwelkomd. Dat wens je ongetwijfeld ook te relativeren
Ik had je in mijn vorige post duidelijk geschreven dat ik vanmiddag of vanavond tijd zou proberen te vinden om die lange passage over te typen (waarvan ik in het licht van de ontwikkelingen voorlopig eventje vanaf zie....ik kan mijn tijd wel beter gebruiken nl) , alsmede al eerder dat Nietzsche een mens was en geen goddelijke/profetische Waarheden verkondigde...een mens, je weet wél iemand die fouten en gebreken heeft...zoals hijzelf ook schreef!
A.r.: inhoudelijk nu en anders hoeft het niet voor me. Je gaat er maar mee om dat jouw geliefde Nietzsche ook kritiek had op jouw geliefde wetenschap. Het is niet mijn probleem.
Ik heb een poos gewacht op het inhoudelijke door jou, en er veel tijd ingestoken om het wél inhoudelijk aan je te laten zien. Voorts commandeer je hond en blaf zelf!! Ga eerst maar eens naar de biblioteek en lees eens één van de boeken waaruit jij citeert zonder kennis van zaken.

Ik ben tot dan uitgepraat met je!
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

a.r. schreef:Nee,nee, je probeert te verhullen dat je er niets van af weet, "het metafysische" terug te brengen, door Nietzsche en zijn soms niet niet geheel correcte kennis/overwegingen betreffende bijv. de evolutietheorie in een kwaad daglicht te willen plaatsen, mede door eerst vage, mistige vragen te stellen en vervolgens mij te beschuldigen dat ik het allemaal niet begrijp en verkeerde teksten plaats.
Hehe, ik vroeg jou antwoord te geven op je eigen vraag in een nieuw topic. Dat die vraag mistig en suggestief was zal ik niet ontkennen. Maar dat hij van mij was, dat is gewoon niet waar.

Ik heb daar ter plekke ook aangegeven dat je misschien meer Nietzsche gelezen hebt dan ik (iets waar ik nu niet meer zo zeker van ben). Nu lekker drammen dat ik wil verhullen er niets vanaf te weten terwijl het zo overduidelijk is dat je nergens op in wenst te gaan omdat hier dingen boven komen waar je blijkbaar niets mee kunt, is gewoon kinderachtig en intellectueel oneerlijk.

Ik heb genoeg Nietzsche gelezen om erover mee te praten, ik heb er hoorcolleges over gevolgd, ik heb óver Nietzsche gelezen en ik heb er (aiaiai) over nagedacht.

Ik zie overigens zeer interessante aspecten in Nietzsche's kritiek op de evolutietheorie maar je staat alweer klaar met je oordeel. Helaas is dat oordeel gewoon niet inhoudelijk.
a.r. schreef:En Nietzsche had niet altijd gelijk....hij claimde dan ook niet "De Waerheid" in pacht te hebben, maar aangezien je niets van hem gelezen hebt, kun je dat natuurlijk ook niet weten.
Oh god. Vraag me om iets toe te lichten als je iets wat ik schrijf niet begrijp, of ga ertegenin, dan komen dat soort dingen vanzelf wel boven tafel. Nietzsche had niet altijd gelijk...wat een vreselijke dooddoener.
a.r. schreef:Ik zal nederig zwijgen, jij kunt op de universiteit immers gewoon stukken tekst citeren uit boeken die je domweg niet gelezen hebt!
Hoe bedoel je....cheryypicking, autoriteitsprincipe, kortzichtigheid, zelf niet weten waarover je spreekt maar wel een ander als minderwaardig wegzetten. Ik vind het weinig grappig, zeker niet gezien het feit dat jij daarmee een papiertje kunt halen, in kunt lijsten en gebruiken om te laten zien dat je tot de intelligentia van dit land behoort....Triest!
Inderdaad, men kan op een universiteit stukken tekst citeren uit boeken die men niet in zijn geheel gelezen heeft. Sterker nog: meestal is het zo dat mensen wordt aangeraden vooral veel hoofdstukken te lezen en hier en daar een volledig boek mee te pikken, om niet te verzanden in een tunnelvisie.
Jouw eigen cherrypicking is me in ieder geval pijnlijk duidelijk aan het worden, a.r.. Zonde.
a.r. schreef:Nee, dat heb je zeer zeker niet!
Jawel dat heb ik zeer zeker wel. Ga je waarheid aan iemand anders opleggen.
a.r. schreef:Zoals je zelf zegt! En zoals je het ook niet nodig vind om één heel boek van hem te lezen, of teksten in het Nederlands erbij te zoeken, zodat "we" iig weten waar "we" in de Nederlandse boeken (mits in "ons" bezit) kunnen terugvinden, wáár, wát staat.
Het was niet zo gemakkelijk de Nederlandse teksten te vinden. Ik ben altijd bereid tot vertalen en meezoeken als je iets niet kunt vinden. Maar niet op deze manier he, madam.
a.r. schreef:Ik had je in mijn vorige post duidelijk geschreven dat ik vanmiddag of vanavond tijd zou proberen te vinden om die lange passage over te typen (waarvan ik in het licht van de ontwikkelingen voorlopig eventje vanaf zie....ik kan mijn tijd wel beter gebruiken nl) , alsmede al eerder dat Nietzsche een mens was en geen goddelijke/profetische Waarheden verkondigde...een mens, je weet wél iemand die fouten en gebreken heeft...zoals hijzelf ook schreef!
Als jij tijd wenst te maken om iets inhoudelijk te bespreken moet je niet als proloog alvast op je stokpaardje van stukjes wol kruipen. Dan krijg je een reactie van me en daar doe je het dan maar mee.
Waar je verder heen wilt met Nietzsche als god...het is me een volledig raadsel en veel plezier ermee.
a.r. schreef:Ik heb een poos gewacht op het inhoudelijke door jou, en er veel tijd ingestoken om het wél inhoudelijk aan je te laten zien. Voorts commandeer je hond en blaf zelf!! Ga eerst maar eens naar de biblioteek en lees eens één van de boeken waaruit jij citeert zonder kennis van zaken.
Laat me niet lachen. Je weigert ook maar één inhoudelijke zin te typen. Lekker bashen, verder niet meer over praten, begraven op een ver plekje en nooit meer aankomen.

Vive Nietzsche
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Allen
Mijn conclusies tot dusver:

Nietzsches tijd was anders dan de onze. Toen ik Aldus sprak Zarathustra las, besefte ik mij dat Nietzsche in een andere tijd leefde. Ik herken AR's opmerking dan ook, dat het bizar moderne taal was voor die tijd. Wat volgens mij een goed gebruik is, is om schrijvers uit de zelde tijd met elkander te vergelijken. In de 19de eeuw was het volgens mij heel gewoon om poeet te zijn, romanticus, kunstenaar. Dat was volgens mij in die tijd de enige weg van arbeider naar iets met status. Adel kon je niet worden, laat staan dat je democratisch gekozen kon worden.

In die tijd was de samenleving veel verticaler ingericht dan nu. Mensen die meer van mijn stukjes lezen zullen herkennen dat mij dat wel prettig lijkt. Duidelijk. Maar daar staat Nietzsche, en die zegt ineens dat dit kwalijk is (of eigenlijk zegt Zarathustra dat). Hoezo kwalijk? Welnu Nietzsche herkent dat duidelijkheid gepaart gaat met grenzen. En grenzen beperken de vrijheid. Dat is het universele thema wat ik Zarathustra herken, als ik het projecteer op mijn leven. Dat is het inzicht wat Nietzsche mij gegeven heeft. Of ik mijzelf vervolgens de persoon vind om voor anderen grenzen te stellen, dat is per situatie verschillend. Maar in die tijd, toen ik het las, och ik was een echt mannetje type "follow-by-example-leader", be-as-you-preach, afmaken waarmee je begint (en dan vooral goed afmaken), en hield vooral niet van verliezen (dat je dan wint is een mooie bijkomstigheid). Niet bepaalt Zarathustra dus. Zarathustra was een eenling, die het zelf allemaal wel deed. Zarathustra had zogezegd schijt aan authoriteit. Maar toch was Zarathustra niet slecht. In tegendeel, Zarathustra was wellicht praktischer dan ikzelf. Niet alles is maakbaar, falen hoort bij het leven, en hen die perfectie nastreven raken los van de realiteit, met alle immorele gevolgen daarvan. Iemand die nooit verliest is immoreel, is kortweg de boodschap. Hen die nooit verliezen, staan bovenaan de sociale ladder. Het verticale systeem wordt dus geleidt door de meest immorelen. En dat is ergens wel een punt. Dit kun je toepassen op kerken, en wetenschappers (zeker van toen).

Wetenschappers:
Wetenschappers doen proefjes om zaken te bewijzen. Zeker destijds was er volgens mij geen ethische toetsing van experimenten. Sommige zaken druizen in tegen het gevoel van prettig samen zijn. Echter de wetenschapper kan zich niet tot doel stellen hier prettig samen op de aardkloot rondlopen. Wetenschappers kunnen willen publiceren, zich verrijken. Als er studie naar medicijnen gedaan wordt, kijken ze even mbv een vragenlijstje of er geantwoord wordt hoevaak de proefpersoon aan eerdere medicijnstudies heeft meegedaan. Is dat lang genoeg geleden (op papier) is hun geweten gesusst, en gaan ze over tot waarmee ze kennis kunnen maken. Het doel is immers iet te weten te komen.
Daarnaast herken ik in Zarathustra de prakticus. Minder literair, maar even wat duidelijker is het fokke en sukke stripje wat ik hier ooit heb geplaatst.
Afbeelding
De theoretisch wetenschapper is in staat de waargenomen fenomenen af te doen met: "dat klopt niet met de theorie".
Voor wat betreft Darwin denk ik dat Zarathustra zeer veel problemen zou hebben met het idee van winnen om te overleven. De sociale studies en hun biologische grondslagen die we tegenwoordig kennen zouden Nietzsche dan ook niet hebben doen verbazen.

Ik ga me snel weer bezig houden met mijn dochtertje, want die is weer aan het wakker worden, zo te horen.

Laat me weten wat jullie van mijn stukje vinden!

Groet,

Bob
a.r.

Bericht door a.r. »

In die tijd was de samenleving veel verticaler ingericht dan nu. Mensen die meer van mijn stukjes lezen zullen herkennen dat mij dat wel prettig lijkt. Duidelijk. Maar daar staat Nietzsche, en die zegt ineens dat dit kwalijk is (of eigenlijk zegt Zarathustra dat). Hoezo kwalijk? Welnu Nietzsche herkent dat duidelijkheid gepaart gaat met grenzen. En grenzen beperken de vrijheid. Dat is het universele thema wat ik Zarathustra herken, als ik het projecteer op mijn leven. Dat is het inzicht wat Nietzsche mij gegeven heeft. Of ik mijzelf vervolgens de persoon vind om voor anderen grenzen te stellen, dat is per situatie verschillend. Maar in die tijd, toen ik het las, och ik was een echt mannetje type "follow-by-example-leader", be-as-you-preach, afmaken waarmee je begint (en dan vooral goed afmaken), en hield vooral niet van verliezen (dat je dan wint is een mooie bijkomstigheid). Niet bepaalt Zarathustra dus.

Geen mens houdt van verliezen, BB. Maar als je dan toch verliest, weet je verlies dan zo te dragen (om te buigen) in de wetenschap van- en met de trots dat je er alles aan gedaan hebt om te winnen (verliezen en winnen te lezen als in ...met volledige overgave de dingen doen die je doet)! Ik realiseer me dat wat ik hier schrijf heel extreem en als toestemming tot geweld opgevat kan worden en dat is wat ik direct wens te weerleggen! Wanneer je Nietzsche/Zarathoestra leest en begrijpt dan zie je een liefdevol, bewogen en bevlogen mens, een worstelaar met het leven...iemand die zichzelf en anderen duizend vragen stelt en duizend antwoorden geeft en krijgt (of iig probeert te vinden/krijgen). Iemand die je een spiegel voor durft te houden mbt tot je overtuiging....klopt die overtuiging wel? En waarom kán het niet óók anders zijn? Wat is waarheid én wat is onwaarheid? Wát is winnen en wát is verliezen? Is verliezen een ondergang? Of is verliezen een overgang? ...nl, in de zin van een leerproces, waardoor het verlies je nog dieper, nog verder, nog hoger doet zoeken naar hoe het beter kan.
Zarathustra was een eenling, die het zelf allemaal wel deed. Zarathustra had zogezegd schijt aan authoriteit. Maar toch was Zarathustra niet slecht. In tegendeel, Zarathustra was wellicht praktischer dan ikzelf. Niet alles is maakbaar, falen hoort bij het leven, en hen die perfectie nastreven raken los van de realiteit, met alle immorele gevolgen daarvan. Iemand die nooit verliest is immoreel, is kortweg de boodschap. Hen die nooit verliezen, staan bovenaan de sociale ladder. Het verticale systeem wordt dus geleidt door de meest immorelen. En dat is ergens wel een punt. Dit kun je toepassen op kerken, en wetenschappers (zeker van toen).
Zarathoestra had "zijn as de berg opgedragen" en zich jarenlang teruggetrokken om het leven en vooral de menselijke geest,(vooral ook de zijne) diep te overdenken en Zarathoestra was door al dat overdenken zijn eigen autoriteit geworden. Hij had autoriteit ontwikkeld door zichzelf iedere vraag duizend keer op een verschillende manier te stellen en te beantwoorden en daarmee zaken en zichzelf volkomen ontmaskerd. Hij had dus niet zozeer "schijt aan autoriteit" maar had begrepen dat "autoriteit om de autoriteit" ansich ("het" papiertje bijv :D ) volkomen nietszeggend is.

Heb ik je voorlopig genoegen te overdenken gegeven? :wink:
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@AR
Ik heb inderdaad wat te overdenken. Je zult misschien weten dat "trots verliezen" en issue is waar ik mij in het verleden over uitgesproken heb. :D

Ik ga nog even nadenken over het stukje authoriteit, het uitprinten en nog een paar keer doorlezen. Heb ik wat te doen tussen het huishouden door. :D

Bovendien ben ik tot het grootse inzicht gekomen dat het "Zarathoestra" is en niet "Zarathustra". Haha.

Groet,

Bob
Plaats reactie