Kasese United Humanist Association

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Kasese United Humanist Association

Bericht door PietV. »

Afbeelding

Er is een basisschool in Oeganda, waar volgens een humanistische visie les wordt gegeven. De kinderen krijgen hier de kans om vrij te denken. Ze doen dit in goede harmonie met de plaatselijke geloofsgemeenschappen. De ouders kiezen hier bewust voor.
De grondslagen zijn een zinvol leven zonder het bovennatuurlijke; de rede is het uitgangspunt. Geen religieuze indoctrinatie, geen discriminatie, geen oorlog etc.

De school drijft grotendeels op vrijwilligers. Er zijn een aantal organisaties die steun verlenen. Een belangrijke rol speelt Mark Skubich uit Duitsland. Hij probeert traditionele waarden te integreren in een moderne seculiere samenleving.

Verder is er een samenwerkingsverband met het Institute for Science & Human Values in de Verenigde Staten. Er zijn vorig jaar docenten gekomen die lid zijn van Atheist Alliance International. Deze hebben hier enkele maanden les gegeven.

Er zijn verschillende manieren om dit project te steunen. Ze zoeken mensen die bereid zijn om de docenten te helpen met les geven. Personen die engels, wiskunde of humanistiek willen doceren zijn zeer welkom. Een goede beheersing van de Engelse taal is een belangrijke voorwaarde. Een kind sponsoren behoort ook tot de mogelijkheden. Voor iets meer dan 100 euro kan een kind een jaar naar school. Verder zijn alle financiële bijdragen welkom. Mocht iemand behoefte hebben om een paar maanden van zijn tijd te willen spenderen in de opbouw van deze kinderen. Dan is de gewenste achtergrond agnost, atheïst, humanist of rationalist.

Er is een lijst waar de benodigdheden op staan, waar momenteel behoefte aan is.

Afbeelding
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
a.r.

Re: Kasese United Humanist Association

Bericht door a.r. »

Wat een mooi project Piet.....ik heb een linkje gestuurd aan vrienden en bekenden:
Ik beveel nooit projecten aan, omdat er altijd zo vreselijk veel aan de strijkstok blijft hangen.
Voor deze ene keer maak ik een uitzondering, onderwijs op strikt seculiere grondslag....
nb in Oeganda!!......Een héél bijzonder project en zeer lovenswaardig project mijns inziens!
Mocht je zelf niets kunnen doen of missen, stuur deze mail dan alsjeblieft toch door aan jullie
vrienden en bekenden!
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Erg leuk idee! ik zal even kijken of ik ergens gemotiveerden kan vinden!

groet, sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Alvast bedankt voor jullie sympathieke reacties. Neem eerstdaags weer contact op met iemand uit Oeganda. Het is in zekere zin een bijzonder initiatief. Als je de Afrikaanse kaart erbij pakt dan draait het onderwijs om religie. Of het nu christelijk is of islamitisch. Dit zijn kleine particuliere projecten die een andere onderwijsvorm willen promoten. Ze gaan tegen de stroom in. Maar je moet ergens beginnen. Met niks als je de site doorbladert. Gebaseerd op idealisme. Als dit soort varianten een succes worden, dan kunnen andere ouders ook over de streep worden getrokken. Je kan eindeloos discussiëren maar de praktijk moeten we niet vergeten. Een paar euro is in deze streken het begin van iemands toekomst. Die in dit geval niet belast wordt met religie.
David Bakker
Banned

Bericht door David Bakker »

Het humanisme concurreert met gevestigde godsdiensten en bljkt nu ook in Afrika zieltjes te willen winnen.
Hans DV

Bericht door Hans DV »

Als docent, tegenwoordig onderzoeker, vind ik dit een mooi initiatief.
Dit verdient ondersteuning en navolging.
:idea:
Erelid

Bericht door PietV. »

David Bakker schreef:Het humanisme concurreert met gevestigde godsdiensten en bljkt nu ook in Afrika zieltjes te willen winnen.
Vervelend he, dat kinderen op een niet christelijke school worden geplaatst. De enige in de verre omtrek, waar de kerkelijke instanties niets mee te maken hebben. En dat de personen achter dit verhaal het motto "vrijdenken" hanteren waar jij zo dol op bent :?: En daarbij steun zoeken van geestverwanten.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

PietV. schreef:Vervelend he, dat kinderen op een niet christelijke school worden geplaatst. De enige in de verre omtrek, waar de kerkelijke instanties niets mee te maken hebben. En dat de personen achter dit verhaal het motto "vrijdenken" hanteren waar jij zo dol op bent :?: En daarbij steun zoeken van geestverwanten.
Piet, ik begrijp het hoe en waarom van je reactie op David Bakkers opmerking.
Persoonlijk vind ik het een interessante aanpak voor een goed doel, maar door het lijstje van benodigde boeken kijkend valt het me wel op dat de school organisatie ook wel een beetje gebruik hoopt te maken van de humanistische hefboom om allerlei op geen enkele manier aan humanisme, vrijdenken, en atheïsme betreffende zaken op het "nodig" lijstje te zetten ...

Er staan relatief wel erg veel (voor Afrika) luxe artikelen op. Eerst die school maar goed aan het draaien krijgen en school curriculum en resultaten laten zien.

Wat mij betreft behoren de volgende zaken op een tweede opvolg "nodig" lijstje :

Instrumenten voor het school muziekkorps
2 Computers, 1 Laminating machine, 1 Binding machine, 1 Digital Camera, 1 Photocopying machine
A bus coach, Coaster or Omnibus
Solar panels & solar batteries : in Uganda zijn er geen (school) activiteiten na zonsondergang rond 6 uur
Video screen - desired television 21", sony, panasonic, LG, sharp, Toshiba 220-240 voltage

Noot 1 : ik ben heel goed bekend met het opzetten en draaiend houden van rurale Afrikaanse scholen, en heb als vrijwilliger jarenlang op dat soort scholen lesgegeven.

Noot 2 : als wij nu eens vanuit onze denken en uit de vrijdenkers organisatie ons vooral richten op zaken die het vrijdenken, atheïsme, en humanisme op die school en omgeving promoten, en verder andere zaken aan andere groepen doorsturen? Bij voorbeeld diegenen die hun kinderen op een publieke school hebben dit verzoek door te laten spelen om als school project aan te pakken voor dat soort materialen?

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sarnian schreef:
Wat mij betreft behoren de volgende zaken op een tweede opvolg "nodig" lijstje :

Instrumenten voor het school muziekkorps
2 Computers, 1 Laminating machine, 1 Binding machine, 1 Digital Camera, 1 Photocopying machine
A bus coach, Coaster or Omnibus
Solar panels & solar batteries : in Uganda zijn er geen (school) activiteiten na zonsondergang rond 6 uur
Video screen - desired television 21", sony, panasonic, LG, sharp, Toshiba 220-240 voltage

Noot 1 : ik ben heel goed bekend met het opzetten en draaiend houden van rurale Afrikaanse scholen, en heb als vrijwilliger jarenlang op dat soort scholen lesgegeven.

Noot 2 : als wij nu eens vanuit onze denken en uit de vrijdenkers organisatie ons vooral richten op zaken die het vrijdenken, atheïsme, en humanisme op die school en omgeving promoten, en verder andere zaken aan andere groepen doorsturen? Bij voorbeeld diegenen die hun kinderen op een publieke school hebben dit verzoek door te laten spelen om als school project aan te pakken voor dat soort materialen?

Soms is het handig om ook een stapje verder te kijken. De school is met niks begonnen. Een hoop troep en een paar ballen van de pastoor. En dan komen er een aantal Amerikaanse docenten die gewend zijn om met powerpoint te werken. Hierna haakt er een wetenschappelijk instituut aan. En dan krijg je een soort spiraal van; als het dan toch een succes moet worden. Laten we er dan maar iets van maken dat on-Afrikaans is. Lees op westerse leest gebaseerd onderwijs. En dan krijg je dit soort lijstjes. Sophisticated ontwikkelingswerkers. Aan de andere kant is het een nieuwe vorm van idealisme. De Boison schrijft dat atheïsten de goede dingen van religie moeten overnemen. Het stimuleren van goed onderwijs in een ontwikkelingsland is hier één van. Maar dan gebaseerd op je eigen overtuiging. De betrokken ouders die dus seculier zijn zochten een mogelijkheid om iets te creëren in dit uiterst religieuze land. Ze hebben aangeklopt bij instanties die hen hierbij konden helpen. Het pleit ook voor een groep Amerikaanse atheïsten dat ze nu eens niet oeverloos discussiëren over atheïsme en hoe fijn het allemaal is. Maar gewoon de portemonnee trekken en enkele maanden les gaan geven. Maar op dit punt zullen onze inzichten gelijk op gaan. Ik zie ook beginnersfouten, maar de intentie is goed. En dat wil ik hier ook duidelijk maken op een vrijdenkersforum. Ik mis bijval!!! Maar misschien moeten veel mensen aan dit idee wennen.

Nb. Internet speelt ook een grote rol. De kans dat je nog een Afrikaan tegen komt die niet weet wat een flat screen is. Wordt steeds kleiner.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

PietV. schreef:... En dan komen er een aantal Amerikaanse docenten die gewend zijn om met powerpoint te werken. Hierna haakt er een wetenschappelijk instituut aan. En dan krijg je een soort spiraal van; als het dan toch een succes moet worden.
Ik ken de situatie, ben er lang genoeg zelf mee bezig geweest.
Wat vind je trouwens van mijn noot 2 voorstel?

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sarnian schreef:

Een interessante visie :!: . Echter voorlopig wil ik het persoonlijk even laten uitkristalliseren. Simpel even laten staan en afwachten wat de reacties zijn. Als mensen het project op één of andere manier overnemen dan is dat prachtig. Zelf tast ik voorzichtig af.
Plaats reactie