Uit de Kast

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Uit de Kast

Bericht door Fenomeen »

Kennen jullie dat programma?
Ik had er nooit van gehoord, laatst zei iemand dat het een goed programma was dus ik ben toch maar eens gaan kijken.
Het is met Arie Boomsma, die sla ik normaal gesproken altijd over.
Daar heb ik volgens mij in het verleden zelfs wat minder aardige dingen over geschreven.
Maar goed, mijn Arie-aversie is over, I love Arie.

het aangrijpende verhaal van Corné, een jongen van 21 jaar, die is opgegroeid in een streng gereformeerd gezin. Hij durft niemand te vertellen dat hij al zijn hele leven op jongens valt.
Zelfs niet aan zijn broers en zusje, waarmee hij een hele sterke band heeft.
In gedachten komt Corné wel tien keer per dag uit de kast, maar hij weet gewoon niet hoe hij dit
moet aanpakken.
Homoseksualiteit ligt erg gevoelig in de omgeving waarin hij is opgegroeid, dus hij is vreselijk bang voor de consequenties.
Hij stelt zijn coming-out steeds verder uit.
Toch is nog langer zwijgen voor hem geen optie. Arie volgt Corné als hij zijn broers en zusje gaat vertellen dat hij homo is. Dan komt het moment dat hij, met de steun van zijn zusje, naar zijn ouders gaat om te vertellen wat hij heel lang voor zich heeft gehouden…
http://uitdekast.kro.nl/seizoenen/2/afl ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Daan (19) weet al sinds zijn dertiende dat hij op jongens valt, maar hij heeft het lange
tijd ontkend. Toen hij zestien was kreeg hij een vriendinnetje.
Hij vond haar echt heel leuk, maar twijfelde ook. Eigenlijk wist hij toen ook al dat hij op jongens viel, maar hij zat nog in een fase dat hij het van zichzelf niet wilde weten.
Tegen zijn vrienden vertelt hij steeds dat hij het wel prima vind als vrijgezel. Maar van binnen 'wordt hij helemaal gek' als hij de leugens nog langer vol moet houden.
Steeds weer die vragen 'hoe het met de meisjes is', en dan de opmerkingen over homo's.
Daans grootste hobby is voetbal. En hij wil nu eindelijk eerlijk zijn naar zijn voetbalteam, maar vindt dat wel heel eng.
Hoe reageren zijn voetbalvrienden?
http://uitdekast.kro.nl/seizoenen/2/afl ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier neem ik dus mijn petje voor af!

=D> =D> =D>

Vanwege het lef dat ze hebben en vanwege de enorme steun die ze voor andere 'Corné's en Daans' zijn die in dezelfde situatie zitten.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Storm
Bevlogen

Re: Uit de Kast

Bericht door Storm »

Ja, ik vind dat Arie Boomsma het integer presenteerd. De aflevering met Corné heb ik gezien.
Raymond "ons" nieuw freethinker lid schrijft er allerlei blogs over en attendeerd meestal op dit soort uitzendingen.
Op een bescheiden manier op de barricades voor mensen die nog de stap moeten zetten om uit de kast te komen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef: Maar goed, mijn Arie-aversie is over, I love Arie.
Hij is er op vooruit gegaan sinds hij naar de KRO is vertrokken. Bij de EO had hij het verkeerde decor en de verkeerde mensen om zich heen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Samante

Bericht door Samante »

Ik heb een paar afleveringen gezien en vond deze mooi. Arie doet het goed als presentator/coach.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Daan (19) weet al sinds zijn dertiende dat hij op jongens valt, maar hij heeft het lange
tijd ontkend. Toen hij zestien was kreeg hij een vriendinnetje.
Hij vond haar echt heel leuk, maar twijfelde ook. Eigenlijk wist hij toen ook al dat hij op jongens viel, maar hij zat nog in een fase dat hij het van zichzelf niet wilde weten.
Tegen zijn vrienden vertelt hij steeds dat hij het wel prima vind als vrijgezel. Maar van binnen 'wordt hij helemaal gek' als hij de leugens nog langer vol moet houden.
Dat een kind zijn volledige pubertijd wordt afgenomen dankzij een klote-geloof. Moesten celstaffen op staan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Let je wel op wie je opsluit? :)
Daan is de voetballer, Corné is de christelijke jongen.

Ik heb deze 2 afleveringen gekozen omdat ik deze erboven uit vond springen; uit de kast komen als christen of voetballer leek me nou net iets lastiger dan als je een opleiding visagie volgt.

Of zoals de VRT schrijft:
"Homo? Dat is een applausje waard"

Homoseksualiteit in de sport, het blijft een moeilijk thema. Opvallend was dan ook de reactie van de ploeggenoten van de 19-jarige Daan in het programma "Uit de kast" op de KRO.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookda ... oetbalhomo" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder valt daar te lezen dat VTM het format heeft aangekocht.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Derk Anne (20) is een zendelingskind en in een christelijke wereld opgegroeid. Het geloof is heel erg belangrijk voor hem. Toen hij ruim een jaar geleden tot de ontdekking kwam dat hij op jongens viel, kwam dat als een grote schok. Derk Anne wist absoluut niet wat hij hiermee aan moest in combinatie met zijn geloof. Hij stortte in en hij werd achtervolgd door de vraag of hij ooit wel een relatie zou mogen hebben. Inmiddels gaat het beter en weten zijn beste vrienden en ouders dat hij op jongens valt. Maar zijn christelijke studentenvereniging en (belangrijker nog) zijn opa en oma, weten nog van niets.
http://uitdekast.kro.nl/seizoenen/2/afl ... 24-01-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Samante

Bericht door Samante »

Fenomeen schreef:
Derk Anne (20) is een zendelingskind en in een christelijke wereld opgegroeid. Het geloof is heel erg belangrijk voor hem. Toen hij ruim een jaar geleden tot de ontdekking kwam dat hij op jongens viel, kwam dat als een grote schok. Derk Anne wist absoluut niet wat hij hiermee aan moest in combinatie met zijn geloof. Hij stortte in en hij werd achtervolgd door de vraag of hij ooit wel een relatie zou mogen hebben. Inmiddels gaat het beter en weten zijn beste vrienden en ouders dat hij op jongens valt. Maar zijn christelijke studentenvereniging en (belangrijker nog) zijn opa en oma, weten nog van niets.
http://uitdekast.kro.nl/seizoenen/2/afl ... 24-01-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de aflevering gezien. In dat milieu is het kennelijk beter dat iemand in depressie raakt en misschien wel uit wanhoop het leven beëindigt, dan dat iemand gewoon kan zijn zoals hij is.
Ik ben benieuwd of Derk Anne over een tijdje werkelijk kan spreken over christelijke naastenliefde.

Mijn eigen coming out werd ook door christelijke bijbelopvattingen veel zwaarder terwijl ik, behalve dan een christelijke schoolkeuze door mijn ouders, niet gelovig werd opgevoed. De door de school meegegeven en voorgelezen bijbel heeft me letterlijk krankzinnig gemaakt. Wat was ik blij dat mijn volledige omgeving mij volkomen bleek te accepteren en geen waarde hechtte aan de christelijke bijbelleer.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef: Ik heb de aflevering gezien. In dat milieu is het kennelijk beter dat iemand in depressie raakt en misschien wel uit wanhoop het leven beëindigt, dan dat iemand gewoon kan zijn zoals hij is.
Ik ben benieuwd of Derk Anne over een tijdje werkelijk kan spreken over christelijke naastenliefde.

Mijn eigen coming out werd ook door christelijke bijbelopvattingen veel zwaarder terwijl ik, behalve dan een christelijke schoolkeuze door mijn ouders, niet gelovig werd opgevoed. De door de school meegegeven en voorgelezen bijbel heeft me letterlijk krankzinnig gemaakt. Wat was ik blij dat mijn volledige omgeving mij volkomen bleek te accepteren en geen waarde hechtte aan de christelijke bijbelleer.
De aflevering heb ik gezien. Deze studentenvereniging moet hier maar eens mee komen lezen. Misschien gaan hun ogen dan een keer open.
Samante

Bericht door Samante »

Het is jammer dat Arie Boomsma de christelijke studentenvereniging en de grootouders niet gewezen heeft op het gebod "Gij zult niet oordelen".
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De BBC doet ook mee:
Britain's Gay Footballers

There are currently around 5,000 professional footballers in Britain, but incredibly not one of them has come out publicly as gay. Amal Fashanu, niece of Justin Fashanu, the only ever openly gay British professional, goes on a mission to discover why no gay player has followed in her uncle's boots in over twenty years.
Vanavond 22:00 BBC 3

Meer:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-16722196" onclick="window.open(this.href);return false;
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

gk schreef:
Niet te ver uit de kast

Homoseksualiteit wordt in Nederland breed geaccepteerd, zo is de ervaring van homoseksuele mannen en lesbische vrouwen. Gunstige teken van die grote mate van acceptatie van homoseksualiteit is dat verreweg de meeste homoseksuele mannen en lesbische vrouwen open zijn over hun seksuele voorkeur. Dat staat in het rapport ‘Niet te ver uit de kast’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat vandaag is uitgekomen.

83% van de bevolking van 16 jaar en ouder vindt dat homoseksuelen vrij moeten zijn om te leven zoals zij willen. Minder geruststellend is dat 29% van de homoseksuele mannen en 23% van de lesbische vrouwen in het afgelopen jaar in de openbare ruimte een of meer negatieve reacties kreeg vanwege hun seksuele voorkeur. Veel homomannen en lesbiennes passen hun gedrag aan om negatieve reacties te voorkomen. Meer dan de helft van degenen met een partner raakt die in het openbaar (soms) om die reden niet aan.

Het rapport van het SCP toont ook aan dat relatief veel homo’s en lesbiennes psychische problemen hebben. 10% van de lesbische vrouwen en 5% van de homoseksuele mannen van 16 tot 64 jaar kan als psychisch ongezond worden getypeerd. Onder de Nederlandse bevolking van 18-64 jaar is dat 3%.
Homoseksuele mannen en lesbische vrouwen hebben ook vaker suïcidale neigingen. 11% van de mannen en 16% van de vrouwen heeft daarvoor ooit een plan gemaakt en 6% van de mannen en 10% van de vrouwen deed daartoe ooit daadwerkelijk een poging. Die percentages liggen beduidend hoger dan onder de algemene bevolking van 18 tot 64 jaar, waar 3% ooit een plan heeft gemaakt en 2% ooit een poging deed. Bij biseksuele vrouwen liggen de percentages nog hoger dan bij lesbische vrouwen. Bij mannen is er nauwelijks verschil in suïcidaliteit tussen de homo- en de biseksuelen.
In de jaren 80 was het makkelijker, met veel minder homo-emancipatie, om uit de kast te komen. :?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:
In de jaren 80 was het makkelijker, met veel minder homo-emancipatie, om uit de kast te komen. :?
Zou het soms zijn dat de emancipatie aan de linker kant verzet oproept aan de rechterkant. In de jaren 80 hadden homo's weinig rechten. Nu, worden ze langzamerhand gelijkgesteld met heteroseksuelen. Ze mogen trouwen, kinderen adopteren en worden in hun carrière-opbouw niet zichtbaar belemmert om hun identiteit. En dan zitten er aan de andere kant evangelicals en moslims die hier niet goed mee uit de voeten kunnen.
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Toch heb ik bij dit soort dingen altijd het gevoel gehad iets ongepasts te doen. Een beetje voyeur zijn in iemands zeer persoonlijke zaken. Ik kan wel begrijpen dat een jonge homo het programma aanwendt uit pragmatische overwegingen; dat laatste zetje om het tóch te doen.
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Samante schreef:Het is jammer dat Arie Boomsma de christelijke studentenvereniging en de grootouders niet gewezen heeft op het gebod "Gij zult niet oordelen".
Zo zijn er wel meer, zoals ''Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen''. Helaas eigenlijk, het zou mooi zijn als mensen hun eigen overtuiging ook daadwerkelijk naleven. Ook hen valt menselijkheid te verwijten.
Plaats reactie