Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

HenkM
Superposter

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door HenkM »

Demiurg schreef:
HenkM schreef: mijn punten zijn logisch onjuist? welke ?
Deze stelling is logisch onjuist:
"Het idee dat als één van die boek 'verzonnen' is, ze dat allemaal wel moeten zijn is op zijn zachts gezegd nogal kortzichtig."

Verder laat ik je punten voor wat ze zijn, discussie met iemand die zelf zegt niet ingelezen te zijn in het onderwerp en zelfs niet geïnteresseerd is in de hoofdvraag* is niet alleen vermoeiend, maar ook zonde van mijn tijd.

* "Ik ken de boeken van Ehrmann noch Doherty.
Het maakt mij namelijk niets uit, of ie wel of niet echt bestond."
Moeilijk, hè, lezen.

Ik vind het hoogst interessant. Het zou echter nog interessanter zijn/worden als er ook maar één betrouwbaar, oorspronkelijk, geschrift zou worden gevonden. Dan nog liefst van rond 1980 jaar geleden.
Nada/nix/noppes

Maar voor mijn bestaan maakt het geen donder uit. Ik geloof niet in goden. Ik geloof niet in een goddelijke jezus.

Maar op mijn punten ga je niet, kun je niet ingaan. Niet met bewijzen. Zelfs niet genoeg om wat dan ook aannemelijk te maken.

Puntje bij paaltje: ik denk dat Ch. Vergeer het dichtst bij de werkelijkheid komt met 'Jezus de Nazarener'.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef: Ockham's Razor komt er weer bij kijken: de eenvoudigste verklaring is de verklaring met zo weinig mogelijk tussenstappen.
Daarom heb ik altijd zo'n afkeer gehad van deze regel. Ik zou zeggen dat het afhangt van de kwaliteit van aannames.
Of je er 1 of 10 hebt, vanaf het moment dat een aanname niet juist is, is het vervolg (conclusie) ook fout, of op z'n minst onvolledig.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

JHN schreef: De punten a t/m d zijn juist.
Punt e gaat over wat HenkM zich zelf voorstelt. Als jij zegt dat dat is wat je je voorstelt HenkM, dan is dat vast waar. (Sorry maar je moet nu eenmaal op je woorden letten hier want dingen blijken snel verkeerd te kunnen worden geïnterpreteerd.) Wat de inhoud van de voorstelling betreft, dat is op zijn minst een reële mogelijkheid waarmee rekening moet worden gehouden. Als de auteur schreef in het Grieks, terwijl zijn eigen eerste taal Aramees was, dan voorziet die in een betere verklaring voor die ‘fouten’ waar Demiurg/Casey het over heeft dan de veronderstelling van een Arameesche, al dan niet orale traditie die terug zou gaan op een historisch personage. Omdat die in overeenstemming is met wat wij weten van de rol van het Grieks op die plaats in die periode en derhalve uit gaat van wat bekend is, terwijl de hypothese van een Arameesche traditie iets poneert dat vooralsnog onbekend is en niet vereist is voor een verklaring (Ockhams Razor). Nog afgezien van het feit dat de conclusie dat een historisch personage aan het eind van de veronderstelde Arameesche traditie zou staan non-sequitur is, en binnen dit debat bovendien een petitio principii aangezien het bestaan van dat historische personage de vraag onder discussie is. Immers, geen historisch personage, ook geen Arameesche traditie, is de consequentie van de redenering. Die voorgestelde verklaring is dus in ieder geval logisch onjuist om meerdere redenen.

Wat betreft punt f, dat bestrijd ik. Sommige delen van de Bijbel zijn wel degelijk geschiedschrijving. Ook al voldoet het nergens aan de moderne normen voor geschiedschrijving en zelfs niet aan de normen van de betere Griekse geschiedschrijvers van die dagen. Je vindt het niet op de plaatsen die er voor gelovigen het meeste toe doen, maar het is er wel.
Demiurg schreef:
HenkM schreef:Het maakt mij namelijk niets uit, of ie wel of niet echt bestond.
Geen voorkeur hebben voor het één boven het ander is iets anders dan dat men niet graag zou willen weten welke van de twee het is, stel ik mij voor.
Dat sommigen ongetwijfeld wel een zeer sterke voorkeur hebben en dat dat de reden is waarom men zich inlaat met de discussie, is duidelijk. Maar het is een logische fout om te denken dat het zelfde moet gelden voor iedereen die zich met de discussie bemoeit.

Groet,

John
Voor 'e' gaf ik slechts een mogelijkheid voor misverstanden/al of niet opzettelijke aanpassingen.

Mijn "Ockham" heb ik allang uit het raam geflikkerd. Zie ook mijn antwoord hierboven aan rereformed.

Jouw laatste twee opmerkingen: de eerste heb ik al in dergelijke bewoordingen gezegd tegen Demiurg.
Jouw tweede heb ik het zelfs niet over gehad.
Een ieder moet maar voor zichzelf uitmaken waarom ie discussieert en wat zijn/haar doel is.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Rereformed schreef: Ockham's Razor komt er weer bij kijken: de eenvoudigste verklaring is de verklaring met zo weinig mogelijk tussenstappen.
Is dit ook niet van Ockham?

"Want er moet niets nieuws voorgesteld worden zonder een geldige reden, tenzij het vanzelfsprekend is, of door ervaring bekend of door de autoriteit van de Heilige Schrift bewezen.

:D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Dat beloof ik schreef:Het blijft raar.
Je hebt een religieus boek waarin allerlei figuren voorkomen.
Het is boek zonder twijfel deels verzonnen, en van de overige delen is tot op heden niet bewezen of het verzonnen is of niet.
Buiten het boek is er geen enkel bewijs dat religieuze evenementen in dit boek, op welk punt dan ook, ondersteunt.
Van de personages in dat boek kun je logischerwijs dus nooit zeker zijn dat ze bestonden.
Je strooit hier en daar (ook buiten dit topic) met de rotsvaste overtuiging dat Jezus niet als historische persoon heeft bestaan. Je hebt je, begrijp ik, ook bemoeit met de Wikipedia-pagina over dit onderwerp. Ik zie dat je stellingen van mysticisten verdedigt, maar vraag me het volgende af:

Welke auteurs, die de historiciteit van Jezus verdedigen, heb jij bestudeerd en wat was precies je kritiek op hun boeken?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef:Wat Brodie en Price zeggen gaat dan ook veel verder. Het gaat niet om een overlevering die je in een verband met het OT zet, maar om een herschrijving van OT teksten. De NT teksten komen bijgevolg niet uit overlevering, maar zijn creaties van de NT-bijbelschrijvers, die ze heel zorgvuldig opbouwden aan de hand van oudere literatuur. Anders gezegd: ze wilden de boodschap van wat in oude geschriften ooit gezegd werd op een nieuwe manier in hun eigen tijd toepassen.
Ik heb een paar hoofdstukken van het boek van Price gelezen, maar die gingen daar niet over. Ik zal het hoofstuk over Marcus uit dat boek binnenkort lezen.
Van Brodie heb ik Hst 7 gelezen. Mij lijkt dat hij vooral laat zien dat er in het NT veel ontleent is aan verhalen in het OT, de voorbeelden die ik beter bekeken heb gingen juist vooral over stijlvormen/zinsconstructies en verwijzingen. Niet zozeer een letterlijke ontlening. Maar goed, ik zal het nog eens overlezen met dit in mijn achterhoofd.
Wat Brodie keer op keer benadrukt is dat aan de ene kant alles wat men over orale traditie zegt aannames zijn zonder enig bewijs en zelfs zonder enige geldige criteria voor wat als een bewijs zou kunnen gelden (zie topic over Brodie).
Terwijl aan de andere kant ieder blootleggen van literaire connecties meer tastbaar bewijs van literaire afhankelijkheid geeft, en dus op veel vastere bodem staat.
Dat is een beetje flauw, want je kunt een orale traditie nooit op hetzelfde manier bewijzen, om de doodeenvoudige reden dat de aard van de traditie nu juist is dat er geen fysieke overblijfselen zijn. Neemt niet weg dat er veel goede/verantwoorde bewijzen zijn.

In “Jesus Remembered”, besteedt James Dunn uitgebreid aandacht aan de orale traditie achter de verhalen over Jezus. (Jesus Remembered, pp 173-254) Hij geeft een hele reeks voorbeelden, waarin hij verschillende versies van verhalen naast elkaar zet. (meestal Marcus naast Matteus/Lucas of Paulus) Ik zal twee voorbeelden hier citeren:
(pp 218-220)

The Syrophoenician Woman: Matt. 15.21-28 – Mark 7.24-30
“Here too the same feature is evident as in the stilling of the storm: the variation between the two versions is such that the hypothesis of literary dependence becomes very implausible. A connection at the level of oral retelling is much the more probable. Either Matthew knew the story through the tradition of oral performance and drew directly from that tradition, or he himself retold Mark's story as a storyteller would. We should note that it would be misleading to say that Matthew knew a different version of the story. For that would be to slip back into the idiom of literary editions, as though each retelling of the story was a fresh 'edition' of the story; whereas the reality with which we are confronted is more like spontaneously different variations (retellings) on a theme (the identifiable subject matter and core).”

The Healing of the Possessed Boy: Matt. 17.14-18 – Mark 9.14-27 – Luke 9.37-43
“Here again we find what is clearly the same story — the healing, as is generally recognized from the description, of an epileptic boy. And here again the verbal agreement across the three accounts is very modest, hardly inviting the xplanation that Matthew and Luke derived their versions solely as an exercise in literary editing of Mark's account. If indeed Mark's long version was the only version they knew, then they have severely abbreviated it by retelling it in oral mode, feeling free to vary introduction, description of the boy's condition and cure, and conclusion, and holding constant only the core of Jesus' verbal rebuke. Alternatively, the degree of verbal agreement between Matt. 17.16b-17/Luke 9.40b-41 could indicate that Matthew and Luke happened to know another (oral) version which they echoed at that point.”

Later concludeert hij als volgt:
(pp. 249)

“In oral transmission a tradition is performed, not edited. And as we have seen, performance includes both elements of stability and elements of variability — stability of subject and theme, of key details or core exchanges, variability in the supporting details and the particular emphases to be drawn out. That is a very different perspective. And it allows, indeed requires, rather different conclusions. These include the likelihood that the stabilities of the tradition were sufficiently maintained and the variabilities of the retellings subject to sufficient control for the substance of the tradition, and often actual words of Jesus which made the first tradition-forming impact, to continue as integral parts of the living tradition, for at least as long as it took for the Synoptic tradition to be written down. In other words, whereas the concept of literary layers implies increasing remoteness from an 'original', 'pure', or 'authentic' layer, the concept of performance allows a directness, even an immediacy of interaction, with a living theme and core even when variously embroidered in various retellings.”
Laatst gewijzigd door Demiurg op 03 aug 2014 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Demiurg schreef:
Welke auteurs, die de historiciteit van Jezus verdedigen, heb jij bestudeerd en wat was precies je kritiek op hun boeken?
Ik blijf het een misvatting hebben dit een noodzakelijke vraag te vinden.

Wat er gezegd wordt dient op inhoud te worden bezien.
Het is niet van belang welke schrijvers, wetenschappers, buurjongens, of BN'ers hier uitspraken over deden.

Dat je dan een (deel van) je onderbouwing verliest .... tja

Maar men zou veel meer in 'als>dan' beschouwingen kunnen denken.
Wat als het (gestelde) waar is ....

Maar waar ik dan wel huiverig voor ben is het betrouwbaarheidsgehalte van Wikipedia (off topic), maar dat geldt voor elke bijdrage en elk willekeurig lemma.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Demiurg schreef:
Dat beloof ik schreef:Het blijft raar.
Je hebt een religieus boek waarin allerlei figuren voorkomen.
Het is boek zonder twijfel deels verzonnen, en van de overige delen is tot op heden niet bewezen of het verzonnen is of niet.
Je begint al met de denkfout dat de bijbel één boek is. In werkelijkheid is een verzameling boeken van verschillende auteurs, uit verschillende tijden en met verschillende gedachten. Het idee dat als één van die boek 'verzonnen' is, ze dat allemaal wel moeten zijn is op zijn zachts gezegd nogal kortzichtig.
De bijbel is één boek en ik weet ook wel dat het is samengesteld. [-o<
Ik zeg niet als als één boek verzonnen is, ze allemaal wel verzonnen moeten zijn. [-X
Wat ik wel heb gezegd, staat er boven en dat is duidelijk iets aders.
Het ligt dus denk ik niet aan mijn kortzichtigheid, maar aan jouw begrijpend lezen.
Als je goed begrijpend had gelezen, vermoed ik dat je ook wel had gezien dat ik schrijf dat de bijbel uit meerdere delen bestaat, die jij dan betitelt als aparte boeken.
Dat mag hoor, ik begrijp dat.
Maar komt dan niet met begrippen als 'denkfout' en 'kortzichtig' naan mijn adres.
Laten we hier in vredesnaam als volwassenen met elkaar omgaan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HenkM schreef:
Demiurg schreef:

Het is niet van belang welke schrijvers, wetenschappers, buurjongens, of BN'ers hier uitspraken over deden.
Dat laatste is zeker waar. Maar Demiurg vraagt heel gewoon hoeveel je jezelf erover geïnformeerd hebt om tot deze of gene uitspraak te komen. Je ontwijkt de vraag, waaruit ik de indruk krijg dat je er helemaal geen boeken over gelezen hebt. Maar toch heb ik je geregeld een eindconclusie zien doen wat betreft waar je staat. Moet je natuurlijk zelf weten, maar zonder dat iemand zich over een onderwerp als dit van beide kanten bijzonder goed geïnformeerd heeft heeft zo'n stellingname niets om het lijf. Begrijp me goed, het is echt geen schande om er nooit boeken over te hebben gelezen. Maar in dat geval moet je dat je gesprekspartners laten weten. Het schept duidelijkheid in een discussie.
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef:
HenkM schreef:
Demiurg schreef:

Dat laatste is zeker waar. Maar Demiurg vraagt heel gewoon hoeveel je jezelf erover geïnformeerd hebt om tot deze of gene uitspraak te komen. Je ontwijkt de vraag, waaruit ik de indruk krijg dat je er helemaal geen boeken over gelezen hebt. Maar toch heb ik je geregeld een eindconclusie zien doen wat betreft waar je staat. Moet je natuurlijk zelf weten, maar zonder dat iemand zich over een onderwerp als dit van beide kanten bijzonder goed geïnformeerd heeft heeft zo'n stellingname niets om het lijf. Begrijp me goed, het is echt geen schande om er nooit boeken over te hebben gelezen. Maar in dat geval moet je dat je gesprekspartners laten weten. Het schept duidelijkheid in een discussie.
Dit is nu het resultaat van slecht quoten. Demiurg reageerde niet op mij. Ik reageerde 'slechts' op de vraag welke boeken er werden bestudeerd teneinde in staat te zijn inhoudelijk een Wiki-lemma aan te passen, dan wel een mening te verkondigen.

Met dit onderwerp heb ikzelf geen eindconclusie (maar ik neig naar het standpunt van aton als het meest logische).
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HenkM schreef:Dit is nu het resultaat van slecht quoten. Demiurg reageerde niet op mij. Ik
Ah, da ik zie het. Demiurg vroeg het aan dat beloof ik. Jij had al eerder opgemerkt dat je noch Ehrman, noch Doherty had gelezen. Maar wel Vergeer als ik het goed begrijp.
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef:
HenkM schreef:Dit is nu het resultaat van slecht quoten. Demiurg reageerde niet op mij. Ik
Ah, da ik zie het. Demiurg vroeg het aan dat beloof ik. Jij had al eerder opgemerkt dat je noch Ehrman, noch Doherty had gelezen. Maar wel Vergeer als ik het goed begrijp.
Die gaat er aan komen, Vergeer dan. Ja, ik weet het: zowel jij als JHN zijn het niet met die schrijver eens :wink:

Op dit moment loop ik een beetje achter met lezen: (over) Nietsche, (over)Ahrendt, Dennett en Harris liggen er nog.
Dus nog een erbij schiet niet op.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Dat beloof ik schreef: De bijbel is één boek en ik weet ook wel dat het is samengesteld. ....<>.......
Als je goed begrijpend had gelezen, vermoed ik dat je ook wel had gezien dat ik schrijf dat de bijbel uit meerdere delen bestaat, die jij dan betitelt als aparte boeken.
Je ontkent, maar blijft het stug één boek noemen. 'Eén boek dat samengesteld is'.
Ook je opmerking dat de bijbel uit 'verschillende delen' bestaat en dat ik dat aparte boeken noem, lijkt wel degelijk te impliceren dat je weigert in te zien dat de bijbel niet één boek is, maar een verzameling boeken. Vervolgens zeg je niet letterlijk dat als één boek verzonnen is, ze dat allemaal wel zullen zijn: wat je wel doet is de geloofwaardigheid van de gehele bijbel ophangen aan de ongeloofwaardigheid van bepaalde delen. Dat komt feitelijk op hetzelfde neer, want je bent nergens expliciet welke delen je ongeloofwaardig acht en welke delen dat eventueel niet zijn. En dus zou ik kunnen concluderen dat je bijv. niet geloofwaardig acht dat een zendeling met de naam Paulus in het Romeinse rijk heeft rondgereist om te evangeliseren, omdat er in de bijbel pratende slangen voorkomen. Als je zoiets niet bedoelt, wat bedoel je dan wel?

De voornaamste reden waarom ik op jou gereageerd hebt is dat je met de grootst mogelijke stelligheid beweert dat Jezus niet als historische persoon heeft rondgelopen, zonder dat je er blijk van geeft de literatuur op dat punt te kennen.
En dat je een en ander lijkt op te hangen aan je persoonlijke visie op het christendom blijkt in andere topics. Zo zeg je bijv. "Het is niet-bestaan van Jezus hoeft niet te worden bewezen. Het is aan gelovigen om het bestaan van Jezus aan te tonen, niet andersom."
Als je zou zeggen dat gelovigen enige bewijslast hebben als zij beweren dat Jezus God is en als zodanig op aarde is geweest, dan kan ik dat onderschrijven. maar dat is niet wat je zegt. Je zegt dat het bestaan van Jezus als persoon (dus niet alleen God, maar ook als mens) niet bewezen hoeft te worden door hen die dat ontkennen. Ondanks het feit dat we toch een aantal historische bronnen hebben.

In het bericht waarop ik reageerde zeg je nog dit:
"Buiten het boek is er geen enkel bewijs dat religieuze evenementen in dit boek, op welk punt dan ook, ondersteunt.
Van de personages in dat boek kun je logischerwijs dus nooit zeker zijn dat ze bestonden."

De logica die jij hier hanteert is dat als er in een boek een religieus evenement wordt beschreven die niet ondersteunt kan worden door bewijzen, dat dan ook de niet-religieuze informatie ongeloofwaardig is. Zo werkt dat niet, kan ik je vertellen. Veel pre-moderne bronnen bevatten legendarische of mythische informatie. Als een historicus veel bronnen heeft om uit te kiezen zou hij zich kunnen permitteren om bronnen om die reden buiten beschouwing te laten. In de praktijk is dit zelden het geval. Verder is de suggestie die van je opmerking uitgaat, dat de bijbel als één bron gezien moet worden ook niet echt serieus te nemen. Zelfs afgaande op de strengste historici ter zaken gaat het om tenminste drie bronnen: Marcus, Lucas/Matteus en Paulus. Als je een bepaald gegeven vanuit die drie bronnen kunt bevestigen, dan kun je al van enige historische zekerheid spreken. (of dat zo is, is uiteraard de vraag van dit topic)

Verder zeg je nog dit:
"a. Van een willekeurig personage uit dat boek kun je dus niet zeker weten of hij heeft bestaan.
b. Elke redenatie waarmee men het bestaan van een personage uit het boek wil bewijzen en die (deels) is gebaseerd op dit boek klopt niet, om dat je niet zeker weet of de delen waarop de redenatie baseert, verzonnen zijn."

Hiermee suggereer je dat een historicus niet in staat zou zijn om de betrouwbare en onbetrouwbare stukken tekst binnen een bron niet van elkaar kan onderscheiden. Dit is zoiets als beweren dat een wiskundige geen staartdeling kan maken.

In een eerdere reactie zei je dit:
"Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat er geen enkel objectief historisch bewijs is voor JC."
Bedoel je daarmee te zeggen dat een historische bron geen bewijs vormt? Of ontken je dat de bijbel een historische bron vormt?

Tot slot ben ik nog steeds benieuw welke auteur je gelezen hebt die de historiciteit van Jezus bespreekt. Dat is gezien jouw stelligheid wel belangrijk omdat je de wetenschappelijke hoofdstroom niet van tafel kunt vegen zonder dat je jezelf op de hoogte hebt gesteld wat deze mensen zoals zeggen.
R.J. Hoffmann
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HenkM schreef: Dit is nu het resultaat van slecht quoten. Demiurg reageerde niet op mij. Ik reageerde 'slechts' op de vraag welke boeken er werden bestudeerd teneinde in staat te zijn inhoudelijk een Wiki-lemma aan te passen, dan wel een mening te verkondigen.

Met dit onderwerp heb ikzelf geen eindconclusie (maar ik neig naar het standpunt van aton als het meest logische).
De stelling van ATON is niet logisch, het is het geloven dat iets waar is als iets waar kan zijn, en het aan de mythische jezus ophangen van alles dat niet waar kan zijn. Bij aton heb ik het idee dat hij de ene regel als historisch aanneemt, en een regel verderop is het ineens mythisch. Ik heb de afgelopen maanden vele malen discussies met ATON op fok, en we worden het maar niet eens :)

De Jezus uit de Bijbel is zo mythisch als Pietje Bell of Assepoester, en een mens die Jezus heette en in die tijd geleefd zou hebben is niet interessant. Dat is mijn mening althans. Daarom snap ik ook niet dat mensen hier hun tijd aan opofferen. Dan kun je beter iets leuks doen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Berjan schreef: De stelling van ATON is niet logisch, het is het geloven dat iets waar is als iets waar kan zijn, en het aan de mythische jezus ophangen van alles dat niet waar kan zijn. Bij aton heb ik het idee dat hij de ene regel als historisch aanneemt, en een regel verderop is het ineens mythisch. Ik heb de afgelopen maanden vele malen discussies met ATON op fok, en we worden het maar niet eens :)

De Jezus uit de Bijbel is zo mythisch als Pietje Bell of Assepoester, en een mens die Jezus heette en in die tijd geleefd zou hebben is niet interessant. Dat is mijn mening althans. Daarom snap ik ook niet dat mensen hier hun tijd aan opofferen. Dan kun je beter iets leuks doen.
Ik heb de indruk dat aton een van de meest ingelezen personen (op dit onderwerp) alhier is. Dat terzijde.

Jouw laatste alinea sluit het meest bij me aan. Alleen noem ik de jezus uit het nt christus (de maker ervan ene Paulus).

Het niet interessant zijnde, als hij inderdaad bij die rebellen hoorde, kan wel het gevolg zijn van een bewuste poging om hem 'dood' te zwijgen.
Ik kan me voorstellen dat op geen moment een bezetter zit te wachten op een 'betweter'
Plaats reactie