Wat die laatste opmerking betreft heb je gelijk (denk ik). Maar ik hanteer het begrip "bewust"zennie schreef:Begrijp ik het nu goed als ik lees dat jij stelt dat dhr Karssenberg alleen kan spreken van een bewuste keuze van gereformeerd vrijgemaakt kan hebben als hij andere religies/levensovertuigingen heeft afgewogen, dan is mijn vraag aan jouw van de vele duizenden levensovertuigingen hoeveel moet hij er dan afgewogen hebben voordat het het stempeltje bewust kan hebben?dikkemick schreef:En BEWUSTE keuze is niet een aangeleerde keuze als je een WELOVERWOGEN mening over andere religies/atheisme denkt te hebben.
Enerzijds begrijp ik jouw redenering wel een beetje. Als je van kinds af aan ben opgevoed met levensovertuiging A in hoeverre is het dan dat je bewust kiest voor levensovertuiging A als je weinig tot geen vergelijkend materiaal in een later stadium tot je hebt genomen....
Anderzijds, en daar neig ik toch meer naar is twijfelen aan iemands bewuste beoordeling a.d.h.v. een waslijstje andere opties misschien ook niet een hele faire manier van doen. Immers iemand kan zich bewust zijn van de vele andere mogelijkheden (en ik schat Karssenberg daar zeker wel toe in staat, hij weet freethinker.nl immers te vinden) en bewust te kiezen voor de levensovertuiging A die hij als kind heeft geleerd. Misschien nog geeneens voor de inhoud van levensovertuiging a of de inhoud van andere levensovertuigingen maar gewoon omdat je je als persoon er lekker bij voelt om bij levensovertuiging a te blijven.
Mijn reden van afvalligheid heeft als oorsprong niet de inhoud van leerstellingen, maar een gevoel, een bewuste afweging op basis van gevoel (niet de afweging "Wat is de inhoud van de leer en die van andere", maar de afweging "hoe voel ik me er bij"), pas daarna ben ik andere zaken gaan bestuderen zou ik nu mogen zeggen dat het aannemen van een andere levensovertuiging bewust is gedaan?
Is het niet een grote eis om iemand te houden aan rationele/afwegende bewuste keuzen terwijl veel keuzen die wij maken domweg irrationeel zijn en die wij daarna verrationaliseren?
Ik denk dat dhr. Karssenberg wanneer hij stelt dat hij een bewuste keuze heeft gemaakt bewust heeft gekozen voor een gevoelskwestie niet voor een rationele (afwegende) kwestie.
"bedoeld, bekend, bezonnen, doelbewust, moedwillig, opzettelijk, welbewust, weloverwogen, wetend, met opzet"
Maar bewust is ook: "iets waarvan kennis is genomen".
En als je dan tot aan je puberteit/jong volwassenheid slechts kennis hebt kunnen nemen van alleen het christelijk geloof is het alsof ik zeg: "IK spreek BEWUST Nederlands"
Ik zie in dat dit niet bewust is, maar dat dit samenhangt met het feit dat ik in nederland geboren ben (en opgegroeid).
En omdat iedereen nu antwoord geeft, BEHALVE Karssenberg zelf (hetgeen ik begrijp op zondag), blijf ik met dit vraagteken zitten. Karssenberg denkt (denk ik...) dat IK het beste af zou zijn met het christelijk geloof (ook gezien zijn subtiele pogingen tot evangeliseren).
En ik wil weten (van Karssenberg) waarom ik met dit geloof beter af zou zijn dan met het Moslim-of Hindoegeloof (of iedere andere geloofsovertuiging). Daar moeten (behalve gevoel) goede reden en/of motivaties voor zijn. Dat versta ik nl. onder een bewuste (geloofs)keuze maken. Puur op je gevoel afgaan (als je beseft in dit geloof ondergedompeld te zijn geweest) vind ik wat onverstandig. Dat doet me toch iets teveel aan WC-eend denken.
M.a.w. Hoe ga je een atheist overtuigen (met reden en motivaties) van de voordelen (in al haar aspecten) van het christendom t.o.v. alle andere visies.