Ik wel. Want dàt ze druk op elkaar uitoefenen en hoe ze dat doen is gebonden aan hoe zijzelf en hun omgeving in elkaar zitten en hoe zij zijn samengesteld.siger schreef:Dus je erkent dat mensen druk op elkaar kunnen uitoefenen om de kans op schadelijk gedrag zo klein mogelijk te maken, en dat mensen zich in bepaalde mate aan die druk kunnen aanpassen. Ik zie het verschil met "vrije wil" niet.
Het is niet bewijsbaar maar kan tot op grote hoogte wel aannemelijk gemaakt worden. Het tegendeel is trouwens evenmin bewijsbaar.siger schreef:Het gewone volkje is er nog niet rijp voor? Aangezien je stelling onbewijsbaar is, stel ik me de vraag waarom je verwacht dat ze ooit wel breed maatschappelijk geaccepteerd zal worden, en waarom ze dan waar zou zijn.
Waarom is dat onbegrijpelijk? En natuurlijk werkt dat wèl langs de hersenen. De conclusie is eenvoudigweg dat mensen er niets aan kunnen doen dat ze druk op elkaar uitoefenen, aangezien de drang om zoiets te doen gebonden is aan hoe zijzelf zijn samengesteld.siger schreef:Het lijkt me ook onbegrijpelijk dat je visie is dat mensen er niets aan kunnen doen hoe ze denken en handelen, maar dat je aan de andere kant het wel logisch vindt dat mensen druk op elkaar uitoefenen. Hoe werkt die druk dan volgens jou? Niet langs de hersenen, maar als een soort zwaartekracht?
Voorlopig kom ik niet verder dan dat ik het een aannemelijke veronderstelling vind op basis van de ervaring dat mensen niet kunnen dicteren hoe (bio-)chemische processen (óók in hun binnenste) verlopen. En ik geef ook eerlijk toe dat ik voorlopig niet verder kom dan zo.siger schreef:Hier zijn de woorden van Bertrand Russell van toepassing: verkoop geen theorie of natuurwet als je hem nog moet ontdekken.
Ik vraag mij af hoe je uit mijn uitspraak af kunt leiden dat ik zeg dat "het gedrag van iemand door iedereen veranderd kan worden, behalve door die éne persoon zelf", want dat is niet wat ik beweer. Ik beweer immers niet dat iemands binnenste geen invloed heeft op iemands gedrag. Wèl beweer ik (in veronderstelling) dat elk gedrag (met uiteraard alle wisselwerkingen van gedragingen inbegrepen) onontkoombaar is wegens onontkoombare gebondenheid.siger schreef:Dit is een ongerijmdheid waar ook Daniel Dennett op gewezen heeft (ik parafraseer): waarom zou het gedrag van iemand door iedereen veranderd kunnen worden, behalve door die éne persoon zelf? Tenslotte belonen we onszelf toch dikwijls voor een inspanning?vegan-revolution schreef:Toch zullen mensen er niet aan kunnen ontkomen om druk en maatregelen in te stellen (ze kunnen middels hun onvrije wil niet anders) om dit soort gedrag zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.siger schreef:In het eerste geval zou het "nut" bijvoorbeeld zijn dat een schoolbuschauffeur zijn dagelijkse tocht welgemoed kan aanvatten na het leegmaken van een fles jenever, en onderweg spelletjes doet op zijn ipad. Hem valt niets te verwijten, want zijn daden zijn bepaald door oorzaken buiten hem.
De maatregelen sorteren in mijn zienswijze effect doordat die maatregelen onontkoombare reacties bij mensen teweeg brengen. Mensen kunnen er niet aan ontkomen dàt ze reageren op die maatregelen en hoe ze reageren op die maatregelen. En daarmee is het niet vrij.siger schreef:Ik begrijp je niet. Hoe kunnen de maatregelen die mensen instellen om dit soort gedrag onaantrekkelijk te maken effect hebben, als er niemand vrije wil heeft?
Inderdaad.siger schreef:Dus Hamas kan er niets aan doen?
Ik ben niet anti-democratisch (omdat mijn binnenste onontkoombaar zo in elkaar zit) en conformeer mij aan gangbare overheersende opvattingen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het eens moet zijn met een gangbare overheersende opvatting. Als een overheersende opvatting gebaseerd is op een (in mijn beleving waarschijnlijke) misvatting dan conformeer ik mij daaraan.siger schreef:Je bent antidemocratisch neem ik aan, aangezien het sociaal verkeer een schijnvertoning moet zijn. Wie leidt deze vertoning?
Wat (1) betreft is mijn eigen waarneming (van hoe het bij mijzelf werkt) dat het mij niet lukt om voortdurend te blijven hangen in het idee dat ik een "speelbal" ben, aangezien ik ervaren heb dat dit "er in overdreven sterke mate in blijven hangen" deprimerend kan werken.siger schreef:Daar hebben we het over gehad, maar ook hier ben je niet met waarnemingen voor de dag gekomen die aantonen dat (1) er een werkelijkheid (het niet bestaan van keuzes) is die jij wel aankan, en (2) dat anderen die werkelijkheid niet aankunnen.vegan-revolution schreef:Het is naar mijn idee vermoedelijk (onontkoombaar) zo dat het voor mensen niet mogelijk is om 24 uur van de dag rond te lopen met een perfect besef van hoe de werkelijkheid in elkaar zit, aangezien een mens dit psychisch vermoedelijk niet aankan. En aangezien mensen blijkbaar toch in staat zijn om verder te leven moet er in mijn beleving dus wel een verromantiserend verdedigingsmechanisme in mensen aanwezig zijn die mensen in staat stelt om aan de rauwe werkelijkheid te kunnen ontsnappen en iets van geluk te kunnen beleven.
Wat (2) betreft kan ik mijn persoonlijke ervaring niet zonder meer op anderen projecteren, zodat ik logischerwijze spreek van een vermoeden. Meer niet.
Ik snap niet hoe je deze conclusie kunt verbinden aan hetgeen ik beweerd heb.siger schreef:Wat je feitelijk zegt is dat mensen onbekwaam zijn om hun eigen leven te leiden,