Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Karssenberg
Banned

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door Karssenberg »

axxyanus schreef:Jij bent wel naar hier gekomen en valt ons hier lastig met je geloof.
Nee, ik beantwoord vragen aan gelovigen. Maar als je liever hebt dat ik dat niet doe dan zeg je het maar.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Karssenberg schreef: Vraag toch niet steeds naar de bekende weg. Je weet zo langzamerhand wel dat de kern van het christelijk geloof de opstanding van Jezus is.
Ja hoor dat is bekend, en jij je maar afvragen waarom wij je zo'n mafkees vinden.
Een volwassen man, volgens eigen zeggen nog hoger opgeleid ook, die maar pal achter deze idioterie blijft staan, ik ben er nog steeds niet uit of ik moet lachen of huilen.

Karssenberg schreef: Maar laat mij dan ook met rust. We leven in een vrij land en dit is een vrij forum, waar iedereen voor zijn overtuiging mag uitkomen. Toch?
Nee, lees de forum regels nog eens door zou ik zo zeggen want volgens mij is het niet de bedoeling dat je nagenoeg ieder topic vervuild met ongefundeerde kinderachtige lulkoek. :evil3:
Als je lekker dom wil lullen met andere dombo's moet je toch echt op zondag in je kerkje zijn K.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Karssenberg schreef:
axxyanus schreef:Jij bent wel naar hier gekomen en valt ons hier lastig met je geloof.
Nee, ik beantwoord vragen aan gelovigen. Maar als je liever hebt dat ik dat niet doe dan zeg je het maar.
Ik betwijfel dat je vragen beantwoordt. Voor zover ik kan volgen, vragen mensen hier om je geloof te ondersteunen en krijgen ze als antwoord wat je geloof inhoudt. Een echt antwoord op de vragen, dat zou leuk zijn, een herhaald dumpen van je religieus geloof heel wat minder.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Karssenberg schreef:
Ik bewonder je vasthoudendheid, als ik zo zie wat je allemaal over je heen krijgt was ik allang weg geweest.
Ik wil je zeker niet weg hebben.
Een forum met alleen maar gelijkdenkende lijkt me heel saai.
Maar je moet ook begrijpen dat als je hier onzin uitbraakt daar een reactie op komt, dat geld niet alleen voor jou volgens mij.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Karssenberg schreef:Nee, ik beantwoord vragen aan gelovigen. Maar als je liever hebt dat ik dat niet doe dan zeg je het maar.
En ik ben ook van mening dat je het antwoord op de kernvraag in je eerste post van dit topic al heel duidelijk beantwoord hebt:
Karssenberg schreef:Mijn geloof in God is niet gebaseerd op een redenering, maar op een mededeling, een openbaring. Net zoals de wetenschap, dat jij op een bepaalde dag geboren bent niet berust op een redenering, want dat kun je nergens uit afleiden, althans niet precies. Jij gelooft, dat je op ............ te ............ geboren bent, zonder dat je dat kunt bewijzen. Je vertrouwt op degenen, die jou dit meegedeeld hebben. Zo is het ook met het geloof in God. Het is ons overgedragen. En wij geloven het omdat wij degenen die het ons overdragen vertrouwen.
Je geloof in het bestaan van God is niet gebaseerd op rationele gronden, maar op een persoonlijke ervaring en een rotsvast vertrouwen in de authenticiteit van de bijbel. Het is duidelijk dat kritische vragen je daar niet vanaf kunnen brengen. Dat mensen met gelijksoortige ervaringen tot hele andere conclusies komen, doet wat jou betreft ook niet ter zake. Dat de rationalisaties, die jij gebruikt om van de bijbel een coherent geheel te maken, ook toepasbaar zijn op willekeurig welk ander document met twijfelachtige claims vind je ook niet relevant. Als er wordt gesteld dat je waarschijnlijk een net zo overtuigde hindoe zou zijn geweest als je in India was geboren, zie je dat als een onzinnig argument. Opvoeding, cultuur en de daarmee gepaard gaande gangbare opvattingen hebben er wat jou betreft helemaal niets mee te maken.

Wat mij betreft zijn de belangrijkste vragen daarmee wel beantwoord. Ongetwijfeld kunnen we nog honderden pagina's vullen met obscure details, maar daar zal niemand veel wijzer van worden. Bij deze wil ik je bedanken voor je openheid. Het ga je goed verder.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Karssenberg
Banned

Beagle1831 schreef: Ja hoor dat is bekend, en jij je maar afvragen waarom wij je zo'n mafkees vinden.
Een volwassen man, volgens eigen zeggen nog hoger opgeleid ook, die maar pal achter deze idioterie blijft staan, ik ben er nog steeds niet uit of ik moet lachen of huilen.
Nou, dat is niet een vraag die mij veel bezighoudt hoor.
En ik heb denk ik nooit hoog opgegeven van mijn opleiding. Ik ben maar een eenvoudige gelovige.
Lachen of huilen, van mij mag je alles.
Nee, lees de forum regels nog eens door zou ik zo zeggen want volgens mij is het niet de bedoeling dat je nagenoeg ieder topic vervuild met ongefundeerde kinderachtige lulkoek. :evil3:
Als je lekker dom wil lullen met andere dombo's moet je toch echt op zondag in je kerkje zijn K.
Over forumregels gesproken.
Karssenberg
Banned

Doppelgänger schreef: En ik ben ook van mening dat je het antwoord op de kernvraag in je eerste post van dit topic al heel duidelijk beantwoord hebt.
Ja, maar niet iedereen schijnt jouw mening te delen.
Wat mij betreft zijn de belangrijkste vragen daarmee wel beantwoord. Ongetwijfeld kunnen we nog honderden pagina's vullen met obscure details, maar daar zal niemand veel wijzer van worden. Bij deze wil ik je bedanken voor je openheid. Het ga je goed verder.
Ja, ik dacht ook dat ik duidelijk genoeg geweest was. Als iedereen dat vindt kan het topic nu definitief gesloten worden. Maar dat is niet aan ons, stervelingen om te beslissen.
Graag gedaan. Jij ook het beste verder.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Karssenberg schreef:
Doppelgänger schreef:Wat mij betreft zijn de belangrijkste vragen daarmee wel beantwoord. Ongetwijfeld kunnen we nog honderden pagina's vullen met obscure details, maar daar zal niemand veel wijzer van worden. Bij deze wil ik je bedanken voor je openheid. Het ga je goed verder.
Ja, ik dacht ook dat ik duidelijk genoeg geweest was. Als iedereen dat vindt kan het topic nu definitief gesloten worden. Maar dat is niet aan ons, stervelingen om te beslissen.
Graag gedaan. Jij ook het beste verder.
@Karssenberg,
Het word je duidelijk gemaakt dat jij je argumenten wat betreft het onderwerp ter discussie nu geheel op tafel hebt gelegd en dit lang en breed behandeld is. Jouw aandeel aan de discussie is bijgevolg ten einde. Verder off-topic bijdragen resulteren in een waarschuwing.

Hier enkel on-topic verder.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:.....
Ja, ik dacht ook dat ik duidelijk genoeg geweest was. Als iedereen dat vindt kan het topic nu definitief gesloten worden.....
Duidelijk genoeg?
Zoals in elke topic veel duidelijkheid over hoe jij je geloof beleeft, voor zover dat dat nog niet bij iedereen bekend was, maar helaas weinig duidelijkheid over het onderwerp.
NB: Doe wel en zie niet om.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Op TS kan de wedervraag kan natuurlijk net zo gemakkelijk gesteld worden: Geef een reden dat God niet zou bestaan.
Ik denk niet dat er, alleen op rationele gronden, de vraag van TS, dan wel de wedervraag beantwoord kan worden.

Mijn antwoord op de vraag is: God heeft alles geschapen omdat God het zegt. (bijv. Genesis 1:1)
Waarom geloof ik dat als waarheid? Omdat God mij dat geloof aanbood.

Op zich is dit totaal overtuigend, behalve voor degenen die niet geloven.
De vraag is dan: waarom geloven die mensen niet?

Heeft God jullie (dwz. niet gelovigen/atheisten) dit geloof nooit aangeboden?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Fundi schreef:.....
Heeft God jullie (dwz. niet gelovigen/atheisten) dit geloof nooit aangeboden?
Jawel hoor, maar ik vond zoveel tegenstellingen in dat geloof dat ik niet langer kon geloven dat die aanbieding van een God afkomstig was geweest.
Heb jij het aanbod domweg geaccepteerd?
NB: Doe wel en zie niet om.
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Fundi schreef:Geef een reden dat God niet zou bestaan.
O, die is simpel. Om dezelfde redenen dat elfjes niet bestaan, en er geen 9-miljoen karaats diamant in mijn tuin begraven ligt: het zou gewoon te mooi zijn.
Fundi schreef:Mijn antwoord op de vraag is: God heeft alles geschapen omdat God het zegt. (bijv. Genesis 1:1)
Maar we weten al dat Genesis vol staat met onzin. Waarom zouden we de stelling dat Yahweh (of Elohim, of wat dan ook) de wereld geschapen heeft dan tussen die onzin uit plukken en aanvaarden waar we de rest verwerpen?
Fundi schreef:Heeft God jullie (dwz. niet gelovigen/atheisten) dit geloof nooit aangeboden?
Nou je het zegt, nee. Het is me wel vaak aangeboden door gelovigen. Maar op de één of andere manier hebben ze het nooit zo weten te brengen dat ik me bewogen voelde op de aanbieding in te gaan. En dat is gek, want ik koop wel allerlei andere dingen aan de deur. Zoals postzegels die ik nooit gebruik, of oudbakken koekjes die ik voorts gelijk weggooi.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Doppelgänger
Bevlogen

Fundi schreef:Op TS kan de wedervraag kan natuurlijk net zo gemakkelijk gesteld worden: Geef een reden dat God niet zou bestaan.
Dat zou inderdaad kunnen. Het staat je vrij om daar een nieuw topic over te starten.
Fundi schreef:Ik denk niet dat er, alleen op rationele gronden, de vraag van TS, dan wel de wedervraag beantwoord kan worden.
Dus er zijn alleen maar irrationele gronden voor het geloof in het bestaan van God? Vind je dat zelf ook niet een beetje karig? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat op andere gebieden acceptabel zou vinden.
Fundi schreef:Mijn antwoord op de vraag is: God heeft alles geschapen omdat God het zegt. (bijv. Genesis 1:1)
Waarom geloof ik dat als waarheid? Omdat God mij dat geloof aanbood.
Okee, ik geloof je. Betekent het feit dat andere mensen een dergelijk aanbod van hele andere goden hebben gekregen dan dat die goden ook allemaal bestaan? Is er een pantheon?
Fundi schreef:Op zich is dit totaal overtuigend, behalve voor degenen die niet geloven.
De vraag is dan: waarom geloven die mensen niet?
Ik vraag me dan vooral af van welke goden ik het bestaan moet aanvaarden. Van allemaal? Of is er maar één de juiste? In dat laatste geval: is er een lijst met criteria op grond waarvan ik kan bepalen welke de correcte is? Ik zou het namelijk erg jammer vinden als ik ernaast zit.
Fundi schreef:Heeft God jullie (dwz. niet gelovigen/atheisten) dit geloof nooit aangeboden?
Bij mijn weten niet, maar ik zal eens een boterham met hagelslag smeren of een eitje bakken. Het schijnt namelijk dat zijn beeltenis regelmatig in voedselproducten opduikt. Met de juiste combinatie van ingrediënten zou het dus moeten lukken om me voor hem open te stellen.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Doppelgänger
Bevlogen

Gralgrathor schreef:Nou je het zegt, nee. Het is me wel vaak aangeboden door gelovigen. Maar op de één of andere manier hebben ze het nooit zo weten te brengen dat ik me bewogen voelde op de aanbieding in te gaan. En dat is gek, want ik koop wel allerlei andere dingen aan de deur. Zoals postzegels die ik nooit gebruik, of oudbakken koekjes die ik voorts gelijk weggooi.
Oh, maar dan snap ik waarom ik nooit een dergelijk aanbod heb gehad. Ik heb namelijk deze sticker boven mijn deurbel hangen:

Afbeelding

En nee, dat is geen grap, die hangt er echt. Het zou in elk geval wel een hele goeie verklaring zijn.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Karssenberg schreef:
Je blijft maar doordrammen. Eerst suggereer je dat die teksten pas rond 400 zijn ontstaan.
Ik heb alleen maar gezegd dat de oudste nog bestaande tekst uit 400 stamt. Niet dat ze toen zijn ontstaan

Karssenberg schreef:Maar laat mij dan ook met rust. We leven in een vrij land en dit is een vrij forum, waar iedereen voor zijn overtuiging mag uitkomen. Toch?
??? :?m Maar ik niet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie