Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Kevin
Diehard

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Kevin »

Job schreef:Nou, ik wel. Maar het zijn keer op keer de voorspelbare stereotype opvattingen van de meeste atheisten hier.
Dat en woorden tussen "quotes" is het enige wat ik tot nu toe van je zie. Karssenberg is zeker netjes gebleven en ik heb niet m'n best gedaan mezelf in te houden maar ik vind dat niet nodig. "troll" (wat ik terug heb genomen want Karssenberg had gelijk met de definitie) en "domme overtuigingen" valt nog wel mee. Het gaat niet om mij maar om de materie.

Daarnaast is dat wat je zegt niet waar (stereotype). Er zijn hier een boel die meer weten van de bijbel en daarnaast nog een eigen kennisgebied hebben. Iedereen heeft zo z'n eigen persoonlijkheid, ook jij en Karssenberg.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

kiks schreef:
PietV. schreef:Job wil je mij even goed citeren. Kan moeilijk reageren als je een andere formulering kiest. Dan raak ik lichtelijk in de war.
Het lijkt verdacht veel op hoe een bepaald "heilig" boek tot stand is gekomen.

Groet

kiks
=D> :evil3:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Job schreef: Nou, wanneer ik dit forum open, valt het met de bezoekersaantalllen reuze mee.
Het leuke van dit forum dat topics symbolisch stoppen maar dat de teller langzaam doorloopt. En als je het dan na een paar jaar nog een keer leest dan zie je het terug met een aantal nullen erbij. Toch geïnteresseerden die hier mee hebben gelezen. Zelf kijk ik van tijd bij een ander topic en zie tot mijn verbazing dat het richting de 100.00 gaat. Misschien zit er iemand tussen die er iets van opsteekt en op een zeker moment bij een reli-claim zijn of haar vinger opsteekt; onder het motto dit deugt niet. En gaat de erosie van het religieuze landschap op deze wijze door.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Maar als je dan weet hoe het niet is dan weet je daarmee nog niet hoe het wel is.
Heel goed. Zou je dit ook aan de creationisten willen doorgeven graag :D

Ik meen dat 'wij' op dit forum wel duidelijk hebben laten merken hoe het dan wel (waarheid) is. 'Wij' gaan uit van feiten, argumenten, logica, wetenschap. Een absolute waarheid bestaat dan ook niet. Alleen voortschrijdend inzicht, die de waarheid alleen maar dichter kan benaderen.
Atheisten hebben dan ook geen manifest of bijbel nodig om hun 'waarheidsvinding'' uit te dragen. Het is zoektocht die continu verandert van richting, geen dogmas zoals de boekgodsdiensten.
Het zou beter zijn als jullie met wat meer thetische argumentatie kwamen in plaats van anti-thetische.
Ik ben trouwens ook a-homeopathie, a-astrologie, a-aardstralen, a-nazisme, a-sociaal...
Moet ik dan homeopathische, astrologische, nazistische en sociale argumenten hiervoor aandragen ?
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

biemer schreef:
Maar als je dan weet hoe het niet is dan weet je daarmee nog niet hoe het wel is.
Heel goed. Zou je dit ook aan de creationisten willen doorgeven graag :D
Daar heb je het weer. Het is niet zoals de creationisten zeggen. Maar hoe is het dan wel?
Een absolute waarheid bestaat dan ook niet. Alleen voortschrijdend inzicht, die de waarheid alleen maar dichter kan benaderen.
Atheisten hebben dan ook geen manifest of bijbel nodig om hun 'waarheidsvinding'' uit te dragen. Het is zoektocht die continu verandert van richting, geen dogmas zoals de boekgodsdiensten.
Ook hier weer hetzelfde: heel vaag, als het gaat om hoe het wel is. 'Absolute waarheid bestaat dan ook niet' (dat stel je nogal absoluut trouwens. En meteen weer in de reactiemode:' 'geen dogma''s, zoals de boekgodsdiensten'.
Ik ben trouwens ook a-homeopathie, a-astrologie, a-aardstralen, a-nazisme, a-sociaal...
Moet ik dan homeopathische, astrologische, nazistische en sociale argumenten hiervoor aandragen ?
Ja, er zijn veel dingen waar je tegen bent, dat is duidelijk. Maar zijn er ook dingen waar je voor bent en waarvoor je thetische argumenten kunt aandragen?
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Karssenberg schreef: Daar heb je het weer. Het is niet zoals de creationisten zeggen. Maar hoe is het dan wel?
en dat is weer een klassiek mistgordijn, doelpaal verschuiven drogredeneren,...

dat ik niets niet weet betekent niet automatisch dat de hersenspinsels, fantasieën en waandenkbeelden van creationisten waar zijn.

ik kan je ook zaken vragen die je niet weet, dat geeft mij niet het recht om er op los te fantaseren en en dan bij hoog ne laag te beweren dat ik het bij het rechte eind heb.
ik kan ook niet afkomen en claimen dat jij mijn waandenkbeelden eerst moet weerleggen voor ik ze intrek.
dat is omdraaien bewijslast en eveneens een drogredenering.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Karssenberg schreef: Daar heb je het weer. Het is niet zoals de creationisten zeggen. Maar hoe is het dan wel?
Maakt niet uit. In ieder is het niet zoals de creationisten zeggen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Karssenberg schreef: Ook hier weer hetzelfde: heel vaag, als het gaat om hoe het wel is. 'Absolute waarheid bestaat dan ook niet' (dat stel je nogal absoluut trouwens. En meteen weer in de reactiemode:' 'geen dogma''s, zoals de boekgodsdiensten'.
Ik kan me wel iets bij deze reactie voorstellen, de doelpalen maken we kleiner. Is de onbevlekte ontvangenis van Maria een absolute waarheid omdat het in de Bijbel staat? Zijn de wonderen die Jezus zou hebben verricht absoluut waar omdat het in de Bijbel staat. Of zijn het slechts verhalen die je niet kunt plaatsen onder absolute waarheden. Het plaatsen onder de noemer dogma's is tamelijk voorbarig want zijn er gegevens voorradig die hiermee in strijd zijn? Is bepaalde kennis ooit toegepast om dit op een zinnige manier te weerleggen?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Ja, er zijn veel dingen waar je tegen bent, dat is duidelijk. Maar zijn er ook dingen waar je voor bent en waarvoor je thetische argumenten kunt aandragen?
Ik ben voor Feijenoord.
Ik geloof dat ze ooit nog een keer kampioen gaan worden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Karssenberg schreef:Maar hoe is het dan wel?
Er is hier ook een wetenschapsgedeelte. Leef je uit zou ik zeggen. Over evolutie is er veel te vinden. Genetica waarschijnlijk ook. Kosmologie ook. Dat zijn de zaken die voor jou interessant zijn omdat je vanaf bijna T=0 heel wat kan wéten.

Heel interessant allemaal. En het mooie is, als je vragen hebt, is er altijd wel iemand die er onderzoek naar heeft gedaan. "Het is nu eenmaal zo" zul je nóóit tegenkomen, hoogstens een "dat weten we nog niet". Er is altijd onderbouwing. De instelling die er heerst is ook héél anders: wanneer iemand ongelijk heeft, zeker iemand die al z'n hele leven met een bepaald onderwerp bezig is, heerst er een positief soort spanning want, wat is waar mis gegaan?? Dit is een kans voor groei en nieuw inzicht!
Ook hier weer hetzelfde: heel vaag, als het gaat om hoe het wel is. 'Absolute waarheid bestaat dan ook niet' (dat stel je nogal absoluut trouwens.
Dit is trouwens een prachtig stukje tekst. Ik weet nog goed dat ik 16 was en met een vriend naar de tweede matrix film ging. Die was toen net uit. Ik zat in die tijd veel bezig met absolutismen en zekerheden. Ik interesseerde me erg voor filosofie en zoog informatie op als een spons. Ik zat toen bezig met het nihilisme. Hoe weet je zéker dat er iets is wat zeker is? Als er geen absoluten zijn, is alles relatief. etc etc.

Absolutismen zijn een val voor het denken. Ze bestaan niet. Neem nou het woord "niets". Ik maakte met een vroegere vriend wel eens grappen dat "niets is een leugen". Hij zei dan "Ik heb heel veel geld! NIETS IS EEN LEUGEN!". Maar het woordje 'niets' is zo'n mooi voorbeeld, omdat het altijd wijst naar de afwezigheid van iets. Het ontleent zijn bestaan letterlijk aan iets. Zonder iets, geen niets. Maar niets kan niet op zichzelf bestaan. Zo is het ook met absolute waarheid. Het zijn concepten die zonder context nooit aan de werkelijkheid te spiegelen zijn: Almacht, ook zo'n mooie. Een alles verzettende kracht die inwerkt op een niet verzetbaar object.

Waarheid is ook zo'n mooi woordje. Het enige wat waarheid zegt is dat de context waarmee het wordt genoemd niet onwaar is en dus van belang voor een conclusie verderop. Alleen wanneer iemand van liegen wordt beticht is daar opeens "de waarheid" als de ridder op het witte paard, de redder in nood. Bij gevoelens is de waarheid soms ook belangrijk. Voel je dat wel echt zo? Hou je wel van mij? Vind je pasta wel écht lekker? Is het echt waar dat je geen cola lust?

Er is een reden waarom de waarheid in wetenschap zo nutteloos en niets betekenend is: Feiten. Er wordt alleen gewerkt met iets wat inhoud heeft. Inhoud is belangrijker dan "de waarheid". Zonder inhoud kan je het schudden, niets goeie bedoelingen, manieren of respect. En constant onderhevig aan de kritische blik en de tand des tijds.

Als wetenschapper behoor je eigenlijk een aangeboren afgunst te hebben voor religie... Niets is zo erg in de ogen van een kritisch mens als een grote groep andere mensen die al ja-knikkend met z'n allen over bepaalde dogma's, het oneens zijn met elkaar over diezelfde dogma's. Lachwekkend en tegelijk tergend en geestdodend.

Mijn twee centen. Weltrusten.

EDIT: Nu ik er zo over nadenk, misschien is taal wel het enige wat religie nog in stand houdt in de 21e eeuw... We moeten op taal net zo kritisch zijn als op wetenschappelijke theoriën. Niet qua spelling, maar wel wat woorden inherent betekenen. Hoe vaak komt het voor op dit forum dat iemand het heeft over "Intelligent Design" alsof dat iets van intrinsieke waarde heeft? Als iedereen tegelijk fel zou letten op de eigenlijke betekenis van woorden, zou een claim als intelligent design binnen 24 uur sterven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik blijf nog wel geinteresseerd in de reden/motivaties (of hoe je het ook wilt noemen) om het christelijk geloof aan te gaan hangen?
Wat maakt het christelijk geloof meer bijzonder dan alle andere geloven 9welke bestaan hebben of nog steeds bestaan).

Waarom zou ik deze keuze gaan maken en geen andere?
Voor wat betreft atheisme kan ik hier heel duidelijk over zijn en ook goed uitleggen waarom ik in geen enkele god geloof.
Maar van de andere kant heb ik dit nog niet kunnen vernemen.

Waarom het christelijk geloof? Wat maakt dit meer bijzonder? Meer helder? Meer waarschijnlijker?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Job schreef: Het poëtisch verhaal gaat over het heden en de toekomst. Het is een gedicht in proza, een literaire constructie. Bij elke zin en elk woord is helemaal niet de vraag aan de orde, wat precies is gebeurd en hoe het gebeuren zich heeft voltrokken, maar wel wat de schrijver ermee heeft bedoeld, wat hij ermee aan de lezer heeft willen duidelijk maken.Dat kun je ook concluderen a.d.h. van het gebruik van getallen in dit verhaal.
en het duurt geen 10 minuten om een stuk of 10 christenen te vinden, niet enkel fundamentalisten, die het fundamenteel oneens zijn met jouw zienswijze

hoe kan ik nu weten dat jij juist ligt of gewoon raaskalt?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Verplaatst naar Job
NB: Doe wel en zie niet om.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

dikkemick schreef:Ik blijf nog wel geinteresseerd in de reden/motivaties (of hoe je het ook wilt noemen) om het christelijk geloof aan te gaan hangen?
Wat maakt het christelijk geloof meer bijzonder dan alle andere geloven 9welke bestaan hebben of nog steeds bestaan).

Waarom zou ik deze keuze gaan maken en geen andere?
Voor wat betreft atheisme kan ik hier heel duidelijk over zijn en ook goed uitleggen waarom ik in geen enkele god geloof.
Maar van de andere kant heb ik dit nog niet kunnen vernemen.

Waarom het christelijk geloof? Wat maakt dit meer bijzonder? Meer helder? Meer waarschijnlijker?
Op mijn beurt zou ik kunnen vragen: wat houdt jou zo getriggerd op het christelijk geloof? Maak je het niet zelf heel bijzonder door daar zo op te focussen?
Maar ik denk, dat ik het wel een beetje begrijp, omdat ik ook lees wat je in andere topics schrijft. Je hebt dagelijks te maken met mensen, die in meer of mindere mate vasthouden aan het christelijke geloof. En nu vraag je je af, wat er toch zo speciaal is aan het christelijke geloof.

Ik ben bang, Dikkemick dat dat een geheim blijft zolang je zelf niet gelooft of het althans niet meer zo bij je vandaan houdt. Jij denkt, dat God niet bestaat maar er zijn tastbare mensen in je nabijheid die dat wel geloven. Neem dan in ieder geval die mensen serieus. En laat de gedachte eens los, dat al die mensen slachtoffer zijn van het CDR-virus.

Ik ben van jongsaf gelovig geweest dus in kan jou niet uitleggen waarom ik voor de christelijke God gekozen heb. Maar zo werkt het ook niet. Ik denk wel dst ik er - meer dan 45 jaar geleden - bewust voor gekozen heb om bij het geloof te blijven, dat mij als kind al is meegegeven door mijn ouders en in de kerk. Dat ik er ook innerlijk van overtuigd werd, dat het de waarheid is.

Ik ken ook mensen in mijn omgeving, die er niet bij opgegroeid zijn en toch heel bewust kiezen voor het christelijke geloof. Afgelopen zondag heb ik nog meegemaakt, dat er in de Arabisch-talige gereformeerde kerk hier in Amersfoort (de Oase-Kerk) drie mensen werden gedoopt, die voorheen Moslim waren. En zij waren de eersten niet. Voor hen geen gemakkelijke keus, want het betekent vaak dat ze door hun keus zich veel onbegrip (en soms erger) van hun familie en vrienden op de hals halen.

Probeer zelf ook eens mensen te vinden in je eigen omgeving, die heel bewust christen geworden zijn. Die kunnen je, nog beter dan ik vertellen wat er zo bijzonder is aan het christelijke geloof.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
appelfflap
Banned

Karssenberg schreef: Op mijn beurt zou ik kunnen vragen: wat houdt jou zo getriggerd op het christelijk geloof? Maak je het niet zelf heel bijzonder door daar zo op te focussen?
dit topic gaat over het christendom en niet over
jodendom
islam,
zeus,
thor,
vliegend spaghettimonster
die duizenden andere opperwezens

dit is weer zo typisch sneren en dus onredelijk
er is geen trieer als of omdat je je aan het onderwerp houdt.
kan van joiu niet gezegd worden, jij bent diegen die altijd opnieuw afdwaalt
Gesloten