Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Job
Banned

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Job »

PietV schreef:Een verzachtende omstandigheid, de gelovigen die naar dit forum gaan zijn niet bepaald degenen die open staan voor andere opvattingen.
Nou, ik wel. Maar het zijn keer op keer de voorspelbare stereotype opvattingen van de meeste atheisten hier.
(99 ...200 vragen voor de believer...enz.)
Ook als je vrijzinniger bent, dan nóg komen ze met stereotype vragen, die niet zeldzaam volledig hun doel voorbij schieten. Daar word ik een beetje moedeloos van.
PietV schreef:En als er met scherp wordt geschoten, dan hebben zij daar patent op.
De atheïsten hier dan toch.
Nou ja...scherp.... :lol:

Job
Laatst gewijzigd door Job op 16 okt 2014 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

PietV. schreef:
Job schreef: Gôh, Kevin. Lukt het jou ook niet om een gelovige te bekeren tot het ware atheïsme ?
Het is me wat, hè.
Job
Een verzachtende omstandigheid, de gelovigen die naar dit forum gaan zijn niet bepaald degenen die open staan voor andere opvattingen. Om een afvallige te worden hoef je niet in een loopgraaf te schieten op vrijdenkers, dat gaat meestal vanzelf in je luie leunstoel tijdens Holland got talent.
Of tijdens het doordacht lezen van dit boek:

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps, laat het duidelijk zijn, ik heb het puur over een persoonlijke visie en overtuiging van het boek naar mij toe.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Job wil je mij even goed citeren. Kan moeilijk reageren als je een andere formulering kiest. Dan raak ik lichtelijk in de war.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Weet je wat nou zo grappig is Job.
Gelovigen zoals jij en Karssenberg zijn nagenoeg niet gevoelig voor redelijke en logisch onderbouwde argumentatie van ongelovige kant.
Dat besef hebben de meesten hier wel.
Echter vele meelezende twijfelende gelovigen zullen ongetwijfeld WEL de redelijke en logische onderbouwde argumentatie van de ongelovigen hier op waarde weten te schatten.
Tel daarbij op het gewurm en gedraai, de intelectuele oneerlijkheid en het botweg negeren van te moeilijke vragen door jou en Karssenberg, en deze meelezers hebben het laatste duwtje gekregen naar afvalligheid.
Dit forum kan geloofspropagandisten als jullie prima gebruiken als anti-reclame voor het geloof. :twisted:

Bedankt voor jullie inzet!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Erik schreef:Weet je wat nou zo grappig is Job.
Gelovigen zoals jij en Karssenberg zijn nagenoeg niet gevoelig voor redelijke en logisch onderbouwde argumentatie van ongelovige kant.
Echter vele meelezende twijfelende gelovigen zullen ongetwijfeld WEL de redelijke en logische onderbouwde argumentatie van de ongelovigen hier op waarde weten te schatten.
Tel daarbij op het gewurm en gedraai, de intelectuele oneerlijkheid en het botweg negeren van te moeilijke vragen door jou en Karssenberg, en deze meelezers hebben het laatste duwtje gekregen naar afvalligheid.
Dit forum kan geloofspropagandisten als jullie prima gebruiken als anti-reclame voor het geloof. :twisted:

Daar moet ik je voor 100% gelijk in geven! Voor mij was uiteindelijk de discussie met Henoch, http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=4245" onclick="window.open(this.href);return false; de reden waardoor ik definitief van mijn geloof afviel! Kortom, ik stel jou, Henk, dezelfde vraag, hoe maak je jouw God op je eigen manier belachelijk irrelevant? Dat kunt je toch niet op de een of andere manier ontkennen? Als je dat wel doet wil ik je adviseren de discussie echt nog eens terug te lezen. Het grote voordeel wat je hebt ten opzichte van Henoch is dat je zeker dieper op de dingen ingaat, maar voor niet gelovigen blijft het hetzelfde gedraai en gekronkel! Sorry!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Job schreef: Nou, ik wel. Maar het zijn keer op keer de voorspelbare stereotype opvattingen van de meeste atheisten hier.
(99 ...200 vragen voor de believer...enz.)
Ook als je vrijzinniger bent, dan nóg komen ze met stereotype vragen, die niet zeldzaam volledig hun doel voorbij schieten. Daar word ik een beetje moedeloos van.
Maar je bent hier toch volledig uit vrije wil? Misschien is je uitleg niet bevredigend en roept het meer vragen op dan antwoorden. Dan kun je de bal bij de vrijdenker leggen en hem verwijten een stereotyperend beeld te hanteren, of bij jezelf te rade gaan dat jij het beeld versterkt. En er sprake is van een karikaturaal beeld van iemand die boodschappen tracht te ontcijferen uit overleveringen uit de bronstijd. Hoe skeptisch sta je zelf tegenover deze metafysische pogingen. Levert het structureel iets op?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Job
Banned

Bericht door Job »

Erik schreef:Weet je wat nou zo grappig is Job.
We hebben in het verleden wel eens met elkaar van gedachten gewisseld, Erik.
Maar van een degelijke onderbouwing was van jouw zijde geen sprake.
Alleen wat cliché's en oude mantra's.

En hoe ik ook mijn visie ook uiteen probeer te zetten, en hoe je de bijbel beter kunt lezen,
je krijgt keer op keer oude afgezaagde voorspelbare cliché's terug.
Dovemansoren en oogkleppen op.
Erik schreef:Echter vele meelezende twijfelende gelovigen ....
Nou, wanneer ik dit forum open, valt het met de bezoekersaantalllen reuze mee.
En jij weet natuurlijk wel fijntjes te vertellen dat deze bewuste meelezers allemaal "twijfelaars zijn".
Erik schreef:....zullen ongetwijfeld WEL de redelijke en logische onderbouwde argumentatie van de ongelovigen hier op waarde weten te schatten.
Jazeker.. :^o Dream on...

Job
Laatst gewijzigd door Job op 16 okt 2014 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

:lol: 8*)

Bedankt voor de bevestiging!
Laatst gewijzigd door Erik op 16 okt 2014 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

PietV. schreef:Job wil je mij even goed citeren. Kan moeilijk reageren als je een andere formulering kiest. Dan raak ik lichtelijk in de war.
Het lijkt verdacht veel op hoe een bepaald "heilig" boek tot stand is gekomen. Het zegt vooral iets over de constructeur van de gemanipuleerde tekst.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Christelijk geloof aangevallen door Dikkemick

10 Reasons I’m an Atheist

1. If we truly had one creator speaking to prophets, it would do so consistently, not contradictory as thousands of different religions have proven.

2. “Is God willing to prevent evil, but not able? Then He is not omnipotent. Is He able, but not willing? Then He is malevolent. Is He both able and willing? Then whence cometh evil? Is He neither able nor willing? Then why call Him God?” – Epicurus

3. It is better to find your own answers and make an educated decision, than to intentionally remain uneducated and make a fearful one.

4. If I were to astonishingly find myself face to face with a supreme being, I would expect to be judged on my life as a humanist, and how I treated others, (just as most Christians plan to be judged on character, not on the actual Ten Commandments). If my positive actions were ignored, and I was instead judged on using my intelligence to doubt religious doctrines created by human sinners, I would rather be eternally punished than bow to such an unfair tyrant who made things seemingly impossible for humans to succeed at this horrific game.

5. Even though all religions exist, there is no such scientific evidence that will favor any one of them. Books written in the ancient times were by people who didn’t have an understanding of the scientific aspect of the world. They were mere observers when they wrote the books, with no evidential backing to support their claims. These books are not worthy of being taken seriously even if they have a fan base of millions. Many superstitions are still followed all over the world that is laughed upon by people from other countries. Religious followers all the time ask atheists to prove the non-existence of God but are in a fix when asked to prove the existence of God. So if no one can satisfactorily provide evidence of existence, why follow?

6. It amazes me on the amount of time religious followers spend in supporting their beliefs. They pray, chant, preach, sing hymns, bow, mumble, kneel, make unnatural movements with their bodies, wear special garments, lockets, do fast, visit swamis and gurus, visit extremely hard to reach ‘religious’ places, do pilgrimage, rituals etc. But is there any evidence that these activities promote the personal well-being of a person and give positive results? The answer is no. Many disasters have occurred in places of religious worship, followers have been brutally murdered, exposed to accidents and natural calamities. The time and energy spent in such activities is tremendous but serves little purpose.

7. I will not follow any laws or rules which teach rape, murder, and evil and to follow blindly without questioning.

8. I always strive for the truth, and anything that hinders me from doing so I cannot put my trust in.

9. What I have seen religion do to people horrifies me. Everything from people strapping bombs to their chest to murdering innocent people.

10. Reading Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Ayaan Hirsi Ali, Charles Darwin, Bill Maher and having conversations with my step-dad, my high school Biology teacher and many more amazingly smart people.

adapted from original written by David Smalley of Dogma Debate.

Het christelijk geloof in God is niet te verdedigen met rede, logica en het verstand. Gevoel, geloof en (blind) vertrouwen zijn slechte leermeesters.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

As a former Christian I examined several major religions and various Christian cults and concluded there wasn’t sufficient objective evidence for any of them. I was a skeptic of all other religions except my own particular evangelical sect. What happened that changed my mind is that over the years I learned to apply the same objective evidential standards to my own faith that I had already applied to the other faiths I rejected....
http://debunkingchristianity.blogspot.n ... vs-dr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je eerlijk naar je eigen overtuiging kunt (en durft te) kijken! DAN ben je redelijk met je geloof bezig.

Nr 10 is zeker de moeite waard van het lezen:
10) God raised Jesus from the dead.

En ik zou zo graag eens 10 reden willen lezen om in de christelijke God te gaan geloven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Erik schreef: Gelovigen zoals jij en Karssenberg zijn nagenoeg niet gevoelig voor redelijke en logisch onderbouwde argumentatie van ongelovige kant.

Argumentatie waarvoor? Het meeste,dat hier naar voren wordt gebracht is niet zozeer argumentatie voor een bepaald standpunt alswel ageren tegen de bijbel en tegen het geloof.
Duidelijk is dat atheïsten eigenlijk geen gemeenschappelijke eigen visie hebben. 'Er is geen god' is eigenlijk het enige,dat een atheïst 'belijdt'. Er is geen atheïstisch manifest, er is geen atheïstische bijbel, er zullen dus ook nooit contradicties in het atheïsme gevonden worden, simpelweg omdat het atheïsme eigenlijk niets anders poneert dan dat er geen god is, geen ontwerp, niets.
Het atheïsme, althans zoals het hier tentoongespreid wordt vindt zijn kracht in het ageren tegen religie, tegen gelovigen. Niet een eigen standpunt of visie, maar alleen het reageren op de visie van de andere kant. En inderdaad, dan kun je veel verschillen vinden tussen de ene gelovige en de andere of tussen de ene religie en de andere. En de conclusie zou dan moeten zijn: omdat ze elkaar tegenspreken zullen ze allemaal wel ongelijk hebben. Veel bewijs uit het ongerijnde: stel dat de bijbel waar is, dan zou dit en dan zou dat en dat is nu natuurlijk absurd. Conclusie: de bijbel is niet waar.
Maar als je dan weet hoe het niet is dan weet je daarmee nog niet hoe het wel is. Het zou beter zijn als jullie met wat meer thetische argumentatie kwamen in plaats van anti-thetische.

Daarom ben ik nog niet zo erg onder de indruk van de logica en de redelijkheid, die hier ten beste wordt gegeven. Omgekeerd wordt tegen ons vaak gezegd, dat het ons aan logica ontbreekt. De pot verwijt de ketel? Nee, want voor een gelovige is logica niet het allesbeheersende terwijl jullie claimen, dat dat voor jullie wel het allerbelangrijkste is. Ik ben niet zo bang, dat veel lezers hier ongelovig zullen worden. Als je een gelovige van zijn geloof wilt afbrengen dan moet je niet met hele onwaarheden komen, maar met halve. Zoals de al of niet fictieve duivel deed in het al of niet fictieve paradijs bij de al of niet fictieve Adam en Eva.

Een ander punt, wat ik hier vaak mis is nuance. Om een voorbeeld te noemen: ik weet nu al, dat wat ik hierboven achreef, dat 'logica voor een gelovige niet allesbeheersend is' zal worden uitgelegd als, dat geloven dus onlogisch is. Maar er is nog wel verschil tussen, dat iets in het leven niet allesbeheersend is en dat het er helemaal niet is. Gewoon een kwestie van taal, maar taalbesef ontbreekt hier volgens mij bij menigeen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het atheïsme, althans zoals het hier tentoongespreid wordt vindt zijn kracht in het ageren tegen religie, tegen gelovigen. Niet een eigen standpunt of visie, maar alleen het reageren op de visie van de andere kant. En inderdaad, dan kun je veel verschillen vinden tussen de ene gelovige en de andere of tussen de ene religie en de andere.
En DAT is inderdaad onze fout.
Geef ons nou aub eens 10 reden (zoals ik hierboven 10 reden heb gegeven om niet te geloven), om in de Christelijke God te gaan geloven.
Wat maakt deze God waarschijnlijker dan alle andere goden. Waarom is de christelijke God uniek en waarom zou het voor ons ook logisch zijn erin te gaan geloven?
Hoe ga je nou met (10) logische punten deze God verdedigen?
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

dikkemick schreef:

Als je eerlijk naar je eigen overtuiging kunt (en durft te) kijken! DAN ben je redelijk met je geloof bezig.

Nou, daar ben ik het in zekere zin wel mee eens. Dat geldt denk ik voor alle overtuigingen, ook politieke, levensbeschouwelijke of de overtuiging, dat er geen god is. En soms moet je wel eens principes overboord gooien. Dat heb ik ook wel gedaan in de afgelopen 10 jaar. Bijvoorbeeld de mening, dat winkels op zondag niet open mogen zijn. Dat vind ik nu niet meer.
Maar als je bij je overtuiging blijft dan hoeft dat nog niet te betekenen, dat je dan DUS niet goed gekeken hebt.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef:
dikkemick schreef:

Nou, daar ben ik het in zekere zin wel mee eens. Dat geldt denk ik voor alle overtuigingen, ook politieke, levensbeschouwelijke of de overtuiging, dat er geen god is. En soms moet je wel eens principes overboord gooien. Dat heb ik ook wel gedaan in de afgelopen 10 jaar. Bijvoorbeeld de mening, dat winkels op zondag niet open mogen zijn. Dat vind ik nu niet meer.
Maar als je bij je overtuiging blijft dan hoeft dat nog niet te betekenen, dat je dan DUS niet goed gekeken hebt.

Maar ik zou toch wel heel graag de motivaties/reden lezen waarom wij atheisten in de christelijke God zouden moeten gaan geloven.
Want aanvallen heeft inderdaad geen zin. Maar geen ons aub eens de reden/motivaties zoals de atheist de reden kan geven, waarom ze niet geloven.
Einstein/Mick
Gesloten