Simpel. God is licht, in hem is geen duisternis. Dus God gaf zelf licht voordat de zon er was, dat begrijpt een kindwriter schreef:Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is?dikkemick schreef: Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!
Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen maar dat haalt "de rode draad", de boodschap waar om gaat, nog niet echt uit de bijbel heb ik al eens vernomen.
Om ze allemaal te gaan lezen en te weerleggen, het zijn er nogal wat.
En, zoals Salomo zei: ...veel lezens is vermoeiing des vleses (Prediker 12:12)
Contradicties in de bijbel.
Moderator: Moderators
Re: Re:
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Een fractie van een seconde na de Big Bang zijn er fotonen, dus licht, maar nog geen sterren.MoreTime schreef:Simpel. God is licht, in hem is geen duisternis. Dus God gaf zelf licht voordat de zon er was, dat begrijpt een kindwriter schreef:Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is?dikkemick schreef: Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!
Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen maar dat haalt "de rode draad", de boodschap waar om gaat, nog niet echt uit de bijbel heb ik al eens vernomen.
Om ze allemaal te gaan lezen en te weerleggen, het zijn er nogal wat.
En, zoals Salomo zei: ...veel lezens is vermoeiing des vleses (Prediker 12:12)
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
dikkemick schreef:Robbert: ALS je geinteresseerd bent in "alle" contradicties in de bijbel wil ik die met alle liefde plaatsen!
writer schreef:
Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is? Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen.
Het wordt dan nog een hele klus om een echte te vinden. 
Ik weet er nog wel een over een koning met 2 verschillende leeftijden maar mijn opa had ook 2 leeftijden, éen van voor zijn wedergeboorte en éen van er na, ik houd me er daarom maar buiten.
writer schreef:
Is het niet handiger éen voor het christelijk geloof cruciale contradictie te plaatsen waar ook door R. geen speld tussen te krijgen is? Dat eerst het licht werd geschapen en daarna pas de zon lijkt mij echt onmogelijk en niets tegen in te brengen.
RobbertVeen schreef: Een fractie van een seconde na de Big Bang zijn er fotonen, dus licht, maar nog geen sterren.
Ik weet er nog wel een over een koning met 2 verschillende leeftijden maar mijn opa had ook 2 leeftijden, éen van voor zijn wedergeboorte en éen van er na, ik houd me er daarom maar buiten.
Laatst gewijzigd door writer op 08 aug 2014 15:55, 5 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
De vraag is of dat met 'licht' wordt bedoeld. Daarbij heb je een aarde die in het niets draait. Je hebt geen dag of nacht, aangezien de zon nog niet is geschapen, dus hoe kun je dan spreken van de 1ste, 2de 3de dag etc.RobbertVeen schreef:Een fractie van een seconde na de Big Bang zijn er fotonen, dus licht, maar nog geen sterren.
Daarbij is het scheppingsverhaal zo overduidelijk een verhaal dat je hooguit als gedicht kunt lezen, dat het eigenlijk al onzin is om er letterlijk op in te gaan en te doen alsof dit geschiedenis en wetenschap zou zijn. De NBV is de eerste vertaling (bij mijn weten) die dat onderkent en vermeld.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Re: Contradicties in de bijbel.
Had je hier ook niet een grappige smilie achter bedoeld? Dat licht had niet echt veel zin, omdat er nog niets of niemand was om het waar te nemen. Het verhaal berust op een waarneming van de bestaande wereld. Zoals er ook staat dat er 'vee' werd geschapen, terwijl we weten dat de mensheid zelf vee heeft geselecteerd en gefokt. Fotonen lijkt me een beetje vreemd, temeer omdat we nu pas licht kunnen waarnemen dat vlak na de big bang vrijkwam, maar nu als microgolf achtergrondstraling. Ook een vorm van licht, en ook niet waarneembaar.Een fractie van een seconde na de Big Bang zijn er fotonen, dus licht, maar nog geen sterren.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Dit onderwerp is 193.680 keer bekeken.
Dat wil zeggen dat het toch een erg interessant onderwerp is voor veel mensen.
Dat wil zeggen dat het toch een erg interessant onderwerp is voor veel mensen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Mij lijkt dit onderwerp wel interessant.
Zoals jullie weten geloof ik dat de Bijbel het woord van God is, zonder fouten. Ik accepteer het dat er overschrijffouten zijn in getallen e.d.
Kunnen jullie een contradictie in de Bijbel geven die ik niet zou kunnen oplossen?
Zoals jullie weten geloof ik dat de Bijbel het woord van God is, zonder fouten. Ik accepteer het dat er overschrijffouten zijn in getallen e.d.
Kunnen jullie een contradictie in de Bijbel geven die ik niet zou kunnen oplossen?
Als je nieuw bent hier, mag je wel een foutje maken, maar in deze draad staan meer dan 900 Posts, waarvan geschat, de helft bestaat uit contradicties in de bijbel. Waarschijnlijk heb je daar gewoon overheen gelezen. Geeft niet hoor, maar denk ik niet dat we je er een of enkele hoeven te geven, ga gewoon naar het begin van deze draad en lees, welke je denkt te moeten weerleggen.neutraal schreef:Mij lijkt dit onderwerp wel interessant.
Ik hoop dat je meer verweer hebt, dan; van lees dat dan eens of maar dat heb je niet goed begrepen.
Succes met de uitdaging. Ik wacht wel op jouw eerste oplossing.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Probeer deze eens:
Bonjour schreef:Maar, op het moment dat Jezus sterft:1 Korintiers 15 schreef: 20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.En dan nog Lazerus die door Jezus tot leven is gewekt, en nog een enkele andere.Matteus 27 schreef: 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Karssenberg
- Banned
Ik heb al heel wat 'contradicties' langs zien komen, maar deze nog nooit. Dus wat mij betreft krijgt die wel de originaliteitsprijs.Bonjour schreef:Probeer deze eens:Bonjour schreef:Maar, op het moment dat Jezus sterft:1 Korintiers 15 schreef: 20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.En dan nog Lazerus die door Jezus tot leven is gewekt, en nog een enkele andere.Matteus 27 schreef: 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
Toch denk ik wel, dat er verschil tussen de opwekking van Jezus en die van anderen. De laatsten, zoals Lazarus waren ook na hun opwekking nog steeds aan ziekte en beperktheid onderhevig en zijn later wel weer gestorven. Maar Jezus was de eerste, die met een heel vernieuwd lichaam is opgestaan. Zoals het aangehaald hoofdstuk vanaf vers 35 daarover spreekt. Hieruit blijkt, dat alle gelovigen met een vernieuwd lichaam zullen opstaan op de dag, dat 'the last trumpet' zal klinken (vers 52). Dat is nu nog alleen het geval met Christus, vandaar dat Hij de eersteling is.
Ik ben het helemaal met Neutraal eens: er kunnen wel eens (overschrijf)fouten in de bijbel staan. Maar de bijbel is waar en betrouwbaar. Zoals je de notuliste van een vergadering niet beschuldigt van bedrog of verdraaiing van de waarheid, alleen omdat zij een naam verkeerd spelt of een datum noemt, die niet juist is.
Ik weet wel, wat de tegenwerping zou kunnen zijn: christenen pretenderen toch maar, dat de bijbel foutloos is. Dus hoe kunnen dan fouten voorkomen? Zoals gezegd, de bijbel is inderdaad het betrouwbare Woord van God. Maar anderzijds is het ook via mensen tot stand gekomen, die maar geen willoze tekstverwerkers waren, maar mensen van vlees en bloed, die hun eigen achtergrond en cultuur meebrachten.
De Koran wordt wel verondersteld letterlijk aan Mohammed geopenbaard te zijn en er ook altijd al geweest te zijn, dus zonder mensenhanden tot stand gekomen te zijn. De Koran kan dan eigenlijk ook niet vertaald worden, want dan is het de Koran niet meer volgens de Moslims. Christenen geloven ten aanzien van de bijbel niet in mechanische inspiratie en de bijbel is dan ook in meer dan 2500 talen vertaald inmiddels. Ook daarbij zullen soms fouten en kleine tegenstellingen optreden.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Laat u nooit foppen door 'heilige schriften'. En ook niet door kerken, religieuze instituten en autoriteiten daarbinnen.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Deze is ook leuk:
in tegenstelling tot:Jerimia 7:21-22 schreef:21 Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Maak van je brandoffers maar vredeoffers: eet zelf het vlees maar op! 22 Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers.
Een opmerking over het exacte moment "toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde", tov van het moment in Leviticus, in de Sinaï, zou ik wel heel flauw vinden, en ook in tegenspraak met het "nooit".Leviticus 1:1-3 schreef: 1 De HEER riep Mozes en zei vanuit de ontmoetingstent tegen hem: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Als iemand van jullie de HEER een offer uit de veestapel wil aanbieden, moet dat een rund, een schaap of een geit zijn.
3 Wie een brandoffer wil aanbieden en daarvoor een rund neemt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. Hij moet het naar de ingang van de ontmoetingstent brengen, waar de HEER het zal aanvaarden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Dat is de theologie achter het verhaal. De tegenstelling blijft staan.Karssenberg schreef:Ik heb al heel wat 'contradicties' langs zien komen, maar deze nog nooit. Dus wat mij betreft krijgt die wel de originaliteitsprijs.![]()
Toch denk ik wel, dat er verschil tussen de opwekking van Jezus en die van anderen. De laatsten, zoals Lazarus waren ook na hun opwekking nog steeds aan ziekte en beperktheid onderhevig en zijn later wel weer gestorven. Maar Jezus was de eerste, die met een heel vernieuwd lichaam is opgestaan. Zoals het aangehaald hoofdstuk vanaf vers 35 daarover spreekt. Hieruit blijkt, dat alle gelovigen met een vernieuwd lichaam zullen opstaan op de dag, dat 'the last trumpet' zal klinken (vers 52). Dat is nu nog alleen het geval met Christus, vandaar dat Hij de eersteling is.
Leuk dat je het verschil aangeeft, dat wel. Want je ziet dat Paulus enkel in een geestelijk opgestane Jezus geloofde en daarbij dus impliceert dat er nooit iemand letterlijk uit de dood is opgestaan!
Zie ook de opmerking in vers 44: Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt.
Got you!
Ik hoop dat Karssenberg niet alleen de makkelijke contradicties gaat verdedigen maar ook de moeilijker.
Misschien blijft er dan niet éen contradictie over en ligt de weg van naar het geloof voor de afvalligen weer open
Misschien blijft er dan niet éen contradictie over en ligt de weg van naar het geloof voor de afvalligen weer open
NB: Doe wel en zie niet om.
de hele bijbel is niet te verdedigen. laat staan tegenstrijdigheden.writer schreef:Ik hoop dat Karssenberg niet alleen de makkelijke contradicties gaat verdedigen maar ook de moeilijker.
ergens in dit onderdeel staat een videootje over een bijbel-quiz, met op sommige vragen wel drie mogelijke antwoorden.
natuurlijk kan ik die niet terugvinden. wellicht dat één van de scherpere van geest onder ons dat nog weet.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)