De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 05 jan 2026 09:17 Trump hint op inval Colombia en eist leiding in Venezuela | NU.nl https://share.google/AHcQilKgVmfKu0oj4

Natuurlijk willen de VS ditbal langer. Controle over dit deel van Amerika. Trump echter beloofde de kiezer niet te zullen interveniëren in andere landen.

Vraag. 'Supermacht met autoritaire leider die buurland onder valse voorwendselen aanvalt met militaire macht, verkiezingen manipuleert, feiten en meningen uitwisselt, onderwijs en wetenschap inzet voor eigen doelen en mensenrechten negeert.
A: Amerika
B: Rusland
C: A en B
Vergis je maar niet in de Trumpkliek.
Ik met eigen ogen wat gebeurt.
En nu lijkt vrijwel alles mij mogelijk...
Ik heb hem in zijn eerste termijn hier vergeleken met Hitler en ISIS. Beetje wild van mij misschien, maar je ziet....

Bij voorbeeld:
https://www.headliner.nl/item/oud-advis ... af-2197521
Steve Bannon, de prominente pro‑Trump‑podcaster en ex‑strateeg van Trump, zei in een interview met The Economist dat er een concreet plan bestaat om Donald Trump in 2028 weer tot president te laten kiezen — een aanpak die in strijd zou zijn met het 22e amendement van de Amerikaanse grondwet (..)
Tegen de grondwet? Maakt hem het uit.
Heel Zuid-Amerika? Sluit het niet uit. Enz. Jawel, MAGA... (waar ze overigens zich ook achter de oren beginnen te krabben en waar Marjory Taylor Green is afgehaakt,,) Trump denkt na wat zoeken het handvat te hebben. gevonden... Dat smaakt naar veel meer. Het is 2 voor 12 voor de Amerikaan en de wereld.

Ik vraag me zélfs af of er Midtermverkiezingen komen of dat wordt gegrepen naar wat anders afbuigends...
Je ziet aan alles, dat hij op weg is naar dictatorschap. En mocht hij doodgaan, dan is het de vraag wat er nog meer kan gebeuren... :shock: Het land is compleet instabiel en het heeft een heel sterk leger en info. Je roept maar dat de staat in gevaar is en dan is daar alles mogelijk.

Oja.. Cuba.
https://www.nytimes.com/2026/01/05/worl ... -cuba.html
“Cuba looks like it is ready to fall,” Mr. Trump said to reporters on Air Force One. “I don’t know if they’re going to hold out, but Cuba now has no income. They got all their income from Venezuela, from the Venezuelan oil.” (..)
Nou...... en dán moet je oppassen.... :shock:

We moeten nooit vergeten dat wat we nu zien 'de wereld van het denken van Trump' is. Macht, kracht en geld. Verder niets.
Putin weet dat wel. En doet of hij goed overweg kan met Trump, maar laat hem verder barsten. China wil nog wel eens sputteren, maar dat is futiel.
En het Amerikaanse congres heeft al bijna niets meer te vertellen. VN ook niet en Int. Recht ook niet.

De EG/EU, die naar zeggen van het genie is opgericht 'om de VS te naaien' :^o in zijn eigen termen.. mag ook wel heel lief tegen hem zijn... Rutte begrijpt zoiets, hebben we goed kunnen zien op tv....
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De Zwitsers hebben ondertussen iets interessants gedaan, ze hebben tegoeden van Maduro vastgezet (z.g. drugsgeld), zodat nu niemand er mee aan de haal kan gaan...
https://www.straitstimes.com/world/euro ... ate-effect
:D
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c4g0z ... mpaign=rss

Donald Trump heeft opnieuw voorgesteld Groenland te annexeren, nadat Jens Frederik Nielsen van Denemarken er bij hem op had aangedrongen "de bedreigingen" betreffende het eiland te stoppen.

In een gesprek met verslaggevers zei de Amerikaanse president: "We hebben Groenland nodig vanuit het standpunt van de nationale veiligheid".

Trump heeft herhaaldelijk het vooruitzicht geopperd dat het semi-autonome Deense grondgebied een geannexeerd deel van de VS zou worden, daarbij verwijzend naar de strategische ligging voor defensiedoeleinden en minerale rijkdommen.

De Groenlandse premier Jens Frederik Nielsen reageerde door te zeggen "dat is nu genoeg" en beschreef het idee van Amerikaanse controle over het eiland als een "fantasie". (..)
Ik denk dat hij echt in staat is het eiland in te lijven op de manier waarop hij nu Venezuela een soort koloniseert.
En ik heb het idee, dat de Denen daar simpelweg niets aan zouden kunnen doen.
Het is in ieder geval de EU en dus de Navo, dus het zou opzienbarend zijn.
Maar de EU is dan ook geopoliek zeker niet zo zwaar als de Russische Federatie, de Verenigde Staten of China.

Wel blijkt nu dat de gedachte van vroeger een EU na de EG te maken best een slimme is geweest ook al zal dat
waarschijnlijk futiel zijn.

Het is ook typisch want de VS kan allerlei dingen gewoon doen in Groenland. Ze hebben er ook een grote basis bijvoorbeeld.
Groenland is alleen niet hun 'eigendom'.
¥¥
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wederom geweldig nieuws

VS past vaccinatieprogramma aan en adviseert minder prikken voor kinderen | Amerikaanse politiek | NU.nl https://share.google/zIa7D9pbBAWDfj6hI

Gaat echt de goeie kant op daar! Meneer GELOOFT niet in vaccins
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2026 10:50 Zo ziet deze opstandige provincie het niet.
Ze zien zich als de wettige heersers over heel China: Inclusief Mongolië die zei weer als een opstandige provincie zien.
Volgens mij heb jij het over vroeger toen Chiang Kai-shek nog de Kwomintang leidde, en ziet de huidige regering van Taiwan dit helemaal niet zo.

De wereld verandert in 77 jaar tijd aanzienlijk en daarom kun je oude oordelen niet altijd op een nieuwe situatie toepassen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 06 jan 2026 03:51
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2026 10:50 Zo ziet deze opstandige provincie het niet.
Ze zien zich als de wettige heersers over heel China: Inclusief Mongolië die zei weer als een opstandige provincie zien.
Volgens mij heb jij het over vroeger toen Chiang Kai-shek nog de Kwomintang leidde, en ziet de huidige regering van Taiwan dit helemaal niet zo.

De wereld verandert in 77 jaar tijd aanzienlijk en daarom kun je oude oordelen niet altijd op een nieuwe situatie toepassen.
Ik denk dat dat niet is veranderd wel dat het niet meer zo ter sprake komt.
Vooral het bezet houden van die paar mini eilanden wijst daar op.

PS.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus doen ze wel degelijk zaken met elkaar. :mrgreen:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/259713 ... an-de-navo en andere:
Donald Trump lijkt zijn oog niet alleen te hebben laten vallen op Venezuela, Cuba, Colombia en Mexico, ook het mineraalrijke Groenland staat weer hoog op zijn verlanglijstje. (..)

Voor de Groenlandse premier Jens Frederik Nielsen is na de zoveelste dreigementen de maat inmiddels vol. "Geen druk meer. Geen insinuaties. Geen fantasieën meer over annexatie", schreef Nielsen op Facebook. Ook de Deense premier Mette Frederiksen zegt dat Washington moet stoppen met dreigen. Ze benoemt daarbij nadrukkelijk de NAVO. "Een aanval van de VS betekent het einde van de alliantie." (..)
Hoe je een gevoelige balans mondiaal even in de prak kunt werken...
En dat, terwijl hij gewoon gebruik kan maken van Groenland met akkoord van de Denen... Zo is er een VS-basis.
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -groenland
Dit lijkt triviaal, maar zoals we weten... >
Auteur: BNR Webredactie
In een gezamenlijke brief keren verschillende leiders van NAVO-lidstaten tegen de Amerikaanse president Donald Trump (..)

‘Groenland behoort toe aan zijn bevolking. Het is aan Denemarken en Groenland, en alleen aan hen, om te beslissen over zaken die Denemarken en Groenland aangaan’, benadrukken de leiders. (..)
Dat we dit nog mogen meemaken....
Het is toch met geen pen.. eh.. toetsenbord te beschrijven...
Het gaat vast de geschiedenisboekjes in.

Trump, die 'stiekem' :roll: de weg bereid voor Putin.. en ook z'n eigen land een extra risico bezorgt.
Hij denkt n.l. dat hij van alles kan met min of meer vriend Putin, maar ook die is hoogst onbetrouwbaar.
Die aast als krijgsheer b.v. ook op Groenland en Canada en de VS. Het ligt allemaal vlak bij elkaar rond de Beringzee.
En Europa? Dat varkentje denkt Putin makkelijk te kunnen wassen is eerder gemeld.
We hoeven niet bang te zijn, dat we ons de komende tijd in dit opzicht hoeven te vervelen.
¥¥
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 06 jan 2026 13:50:scissors:
We hoeven niet bang te zijn
Eensch!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 06 jan 2026 15:38
Eensch!
Trump zal binnen drie jaar, denk ik, een aanval uitvoeren om Groenland in te lijven, en dat is ook het einde van de NAVO. Europa had allang
op eigen benen moeten staan. Nu is het simpel te laat.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 06 jan 2026 16:07
Eensch!
Trump zal binnen drie jaar, denk ik, een aanval uitvoeren om Groenland in te lijven, en dat is ook het einde van de NAVO. Europa had allang
Te laat voor wat? :)
¥¥
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Eensch!
Ik verwacht eerder dat Groenland eieren voor zijn geld kiest. Een directe militaire aanval lijkt mij niet het meest waarschijnlijke pad. Waarschijnlijker is een politiek-economisch scenario: eerst verdere autonomie of onafhankelijkheid, gevolgd door nauwere aansluiting bij de VS op basis van veiligheids- en economische prikkels. Dat vereist geen geweld en past beter bij hoe invloed tegenwoordig wordt uitgebreid. Als ik Groenlander was zou ik daar voor kiezen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 06 jan 2026 18:38
Eensch!
Ik verwacht eerder dat Groenland eieren voor zijn geld kiest. Een directe militaire aanval lijkt mij niet het meest waarschijnlijke pad. Waarschijnlijker is een politiek-economisch scenario: eerst verdere autonomie of onafhankelijkheid, gevolgd door nauwere aansluiting bij de VS op basis van veiligheids- en economische prikkels. Dat vereist geen geweld en past beter bij hoe invloed tegenwoordig wordt uitgebreid. Als ik Groenlander was zou ik daar voor kiezen.
Het is een weg, maar het beloont het (in mijn ogen krankzinnige) gedrag van Trump van onze NAVO-bondgenoot over decennia.
Als dat oké is voor jou zullen we hem dan maar alle staten op de wereld geven die hij van belang vindt? Dag grondstoffen..
Dat is dan dat.
Of is dat weer wat veel van het goede? :)
Zoiets deed men ook niet met Hitler. Ook niet met Sadam Husein in Kuweit.
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.foxnews.com/politics/dem-se ... -greenland
Senator Ruben Gallego, een Democraat uit Arizona, heeft vandaag een wetsvoorstel ingediend om te voorkomen dat president Donald Trump Groenland binnenvallt.

Gallego kondigde het wetsvoorstel aan via X en zei dat het Congres Trump moet tegenhouden "voordat hij zomaar een ander land binnenvallt". Het wetsvoorstel is een van de vele door Democraten gesteunde initiatieven om Trump ervan te weerhouden militaire actie te ondernemen tegen andere landen na de arrestatie van de Venezolaanse president Nicolás Maduro.

"Gezinnen worden verpletterd door stijgende kosten voor boodschappen en huisvesting, de inflatie stijgt en Trumps naam duikt overal op in de Epstein-dossiers. In plaats van iets te doen om die problemen op te lossen, probeert Trump mensen af ​​te leiden door te dreigen met oorlogen en invasies – eerst in Venezuela, en nu tegen onze NAVO-bondgenoot Denemarken", aldus Gallego in een verklaring.

"Wat er in Venezuela gebeurt, laat zien dat we Trumps roekeloze dreigementen niet zomaar kunnen negeren. Zijn gevaarlijke gedrag brengt Amerikaanse levens en onze wereldwijde geloofwaardigheid in gevaar. Ik dien dit amendement in om duidelijk te maken dat het Congres geen illegale, onnodige militaire acties zal financieren, en om Republikeinen te dwingen te kiezen of ze eindelijk in actie komen of Trumps chaos blijven faciliteren," voegde hij eraan toe.
Daarbij wordt voorbij gegaan aan de wil van Trump de hele Westelijke invloedsfeeer in te richten naar zijn behoeften.
¨Onze veiligheid en flex om te kunnen reageren op wat er ook opduikt¨, stelt Trump zo ongeveer.
Maar ik betwijfel of hij dan denkt aan een leider als Putin. Xi Jinping zou ik me kunnen voorstellen.
Ik heb soms de indruk dat hij daar de Navo niet voor nodig acht.
¥¥
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 06 jan 2026 16:07:scissors:
Interessant dat je dit zo stellig koppelt aan het voortbestaan van de NAVO. Wat ik mij daarbij afvraag is of we hier niet te veel denken in termen van klassieke militaire scenario's, terwijl invloed tegenwoordig vaker via politieke en economische trajecten loopt.

Zelfs zonder directe aanval kan druk op autonomie, investeringen en veiligheidspartnerschappen de facto tot herpositionering leiden. Dat maakt het scenario minder spectaculair, maar mogelijk juist waarschijnlijker.

Hoe zie jij de rol van Groenlandse interne politiek daarin?
.
Plaats reactie