noösfeer en huidige voorvallen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: noösfeer en huidige voorvallen

Bericht door Fjedka »

Spam, Gayah.
Dat worden berichtjes vanzelf wanneer ze blijvend aan een bepaald niveau ontbreken.
Dat bepaalde niveau typeer ik als: logisch, wetenschappelijk en intellectueel eerlijk.
Thor laat het trouwens ook weer afweten in dit topic, heb ik een donkerbruin vermoeden, wanneer,
zoals hier nu weer, zaken 'te concreet' dreigen te worden.

Mijn vooringenomen, zo u wilt, (voorlopige uiteraard) standpunt van gezond sceptische ontkenning inzake het vermeend bestaan van een noösfeer of Gaia, of andere dergelijke 'verheven ideeën', wordt telkenmale versterkt door de met stellige overtuiging gebrachte, maar na enig doorvragen blijkbaar telkens weer volkomen gefantaseerde (door henzelf of door degenen die zij lezen) aperte onzin die te berde wordt gebracht ter vermeende ondersteuning.

Gayah, Thor, niet meer dan weer twee kerven op de loop van vrijdenkers' virtuele geweer?
Velen blijken namelijk vooralsnog immuun voor spreekwoordelijk staalharde logische kogels.
Met 'alle' respect voor diegenen die zich aangesproken voelen een welgemeend advies:
"Wordt geen ordinaire gefrustreerde trol zoals uw vele redeloze voorgangers".
Laatst gewijzigd door Fjedka op 30 nov 2010 03:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

heeck schreef: Bewustzijn is net als een schaduw een epifenomeen; het heeft zijn oorzaak in wat de schaduw werpt, maar kan geen effect hebben.
Dus als alle mensen ipv wel, geen bewustzijn zouden hebben, dan zou dat geen effectief verschil maken zeg je.

Als ze geen bewustzijn zouden hebben, dan zou er inderdaad geen sprake kunnen zijn van effectief interpretabele verschillen. Sterker, er zou nergens sprake van zijn.

Maar ze hebben bewustzijn, daarom zijn er full-proof voelbare effecten. In de schaduw kan het bv best uit te houden zijn als het bloedheet is.

Zonder bewustzijn zijn er geen effecten, laat staan licht en schaduw.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef:Spam, Gayah.
Dat worden berichtjes vanzelf wanneer ze blijvend aan een bepaald niveau ontbreken.
Dat bepaalde niveau typeer ik als: logisch, wetenschappelijk en intellectueel eerlijk.
Thor laat het trouwens ook weer afweten in dit topic, heb ik een donkerbruin vermoeden, wanneer,
zoals hier nu weer, zaken 'te concreet' dreigen te worden.
Ik vraag me af wat jij onder noösfeer verstaat. Misschien wil je dat eens toelichten.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ali schreef:Zonder bewustzijn zijn er geen effecten, laat staan licht en schaduw.
..en Ali natuurlijk.
Uw ieders voorland wanneer u het zich denkt te kunnen veroorloven niets onlogisch te zien in bovenstaande stelling zonder de kans te lopen als intellectueel uitgedaagd te worden afgedaan op een forum zoals dit.

edit: Op laatste bericht van Ali:
Beter lezen van alleen al mijn bericht hier direct aan voorafgaand zou moeten duidelijk maken wat mijn standpunt is, laat staan wanneer je regelmatig meeleest op dit forum, zoals ik weet dat jij doet, Ali, en je ook in andere topics hebt meegelezen over Thor's noösfeer. Je vraagt naar de bekende weg.
Je vraagt toch niet om het vragen, Ali?

Vraagje aan Ali in het kader van: "Nee heb je" :

Past de noösfeer dan wel in jouw plaatje?
Laatst gewijzigd door Fjedka op 30 nov 2010 04:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef:
Ali schreef:Zonder bewustzijn zijn er geen effecten, laat staan licht en schaduw.
..en Ali natuurlijk.
Uw ieders voorland wanneer u het zich denkt te kunnen veroorloven niets onlogisch te zien in bovenstaande stelling zonder de kans te lopen als intellectueel uitgedaagd te worden afgedaan op een forum zoals dit.

edit: Op laatste bericht van Ali:
Beter lezen van alleen al mijn bericht hier direct aan voorafgaand zou moeten duidelijk maken wat mijn standpunt is, laat staan wanneer je regelmatig meeleest op dit forum, zoals ik weet dat jij doet, Ali, en je ook in andere topics hebt meegelezen over Thor's noösfeer. Je vraagt naar de bekende weg.
Je vraagt toch niet om het vragen, Ali? 8*)

Vraagje aan Ali in het kader van: "Nee heb je" :

Past de noösfeer dan wel in jouw plaatje?
ik weet al weer genoeg.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ali schreef:ik weet al weer genoeg.
Ik wist 't en ken je al wat langer dan vandaag.
Vissen heet dat ook wel, de techniek die je tot vervelends toe toepast.
Vragen, vragen, maar zo min mogelijk zelf beantwoorden.
Heldere strategie wanneer je antwoorden nergens op blijken te slaan . Ik zou misschien hetzelfde doen wanneer een onverdedigbare positie het enige was dat me psychisch gezien restte omdat ik het tegendeel blijkbaar niet rationeel kon verwerken, alhoewel ik mij zo'n situatie moeilijk kan voorstellen, geef ik grif toe, vooral door mijn nonreligieuze opvoeding, mag ik wel eens denken.
Het scheelt om te beginnen al een rationele achterstand op religieuze basis.

Ergo: Concretiseren is de pest voor wensdenken, zoals in het geval noösfeer tot nu toe, dus babbelen maar.
Verdraaien en omkeren en vooral vroeg beginnen met aanleren dat krom en recht één grote grijze brei is,
met het plaatselijk vermeend goddelijke als stralend middelpunt.

Laat me niet lachen.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Fjedka schreef:Spam, Gayah.
<< >>
Met alle respect Fjedka, maar dit is een ordinaire non sequitur.
Er is geen enkele reden om de veronderstelde spam af te kunnen lijden
aan de observatie van het gebrek aan een door jou gewenst bepaald niveau van berichtjes.
Dat valt dan voor mij onder de term wensdenken ...

Ofwel:

Aarde aan Fjedka: "Hoe kom je dáár nou weer bij?"

*
Hij die denkt Gaia, Akasha Kronieken en de noösfeer te kennen, werpe de eerste steen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Geen spam? Dat is je verweer? Sterk hoor :^o

Lekker on-topic ook 8*)
Ordinair gelovig, zou ik bijna zeggen. Niks speciaals.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Waar moest ik me tegen verweren dan? Wat is je aanklacht?
Dat ik spam? Ik denk dat ik me maar op mijn zwijgrecht beroep dan ...
... wat is het vonnis rechter?
Fjedka schreef:Dat is je verweer?

Lekker on-topic ook
Ik heb aan jouw bijdrages nog niet gemerkt dat jij on-topic zijn belangrijk vindt ...
    • Verbeter het geheel: verbeter op de eerste plaats jezelf!
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Gayah heeft niks over noösfeer in petto, aldus, of iets inhoudelijks te melden.
Duidelijk spam dus. Of niet, wil je zeggen Gayah?
Plaatjes van schijnbaar afgekeurde avatars vond je een verrijking van het topic?
Of is er sprake van frustratie jouwerzijds, die zonodig een uitlaatklep behoeft?
Zit ik niet op te wachten. Ik ken al genoeg gefrustreerde gelovigen.

P.S. waar is je vriendje Thor toch?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Fjedka
*
Ben je hiero nou ook al weer aan het trollen door mij dingen toe te schrijven?
Doe niet zo dom, dalik krijg je zelf nog een ban vanwege je flaming gedrag!
*
Zoals in dat ander topic al aangekondigd:
ik ga jouw reacties verders negeren want daar komt toch niets goeds uit voort,
ik weiger mee te gaan doen aan jouw ruziegezoek,
want dat doet de noösfeer van het FreeThinkersForum,
dat is het bewustzijn van alle lezeres en schrijvers van dit forum tezamen,
jouw bewustzijn maakt daar dus ook onderdeel van uit :mrgreen: ,
dat doet de noösfeer hiero dus bepaald geen goed ...

Dag Fjedka!
  • :arrow:
Fjedka schreef:Gayah heeft niks over noösfeer in petto, aldus, of iets inhoudelijks te melden.
Duidelijk spam dus. Of niet, wil je zeggen Gayah?
Plaatjes van schijnbaar afgekeurde avatars vond je een verrijking van het topic?
Of is er sprake van frustratie jouwerzijds, die zonodig een uitlaatklep behoeft?
Zit ik niet op te wachten. Ik ken al genoeg gefrustreerde gelovigen.

P.S. waar is je vriendje Thor toch?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger, Ali, GayaH en anderen,

Het is pertinent niet mijn bedoeling om hier weer getouwtrek over bewustzijn binnen te slepen.
De pogingen tot wereleggen of half uitleggen passen dus ook niet op mijn bedoeling:
Wat ik wel bedoelde was Thor na te vragen over zijn topic.
Daartoe gaf ik mijn begrip over wat hij leek in te brengen weer.

Wachten op Thor dus, want zeker op andere bovennatuurlijkheden ga ik hier niet in.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,
Versta je onder het begrip lekken, de waarneming, meting van activiteiten?
Nee, met "lekken" wilde ik aangeven dat dit energie is die onbedoeld door de hersenen verloren wordt tijdens het denken, vergelijkbaar met een lekkende emmer.
Je stelt dat de wet van behoud van energie (of massa) voor jou van toepassing is, wat gebeurd er in dat kader dan met de geproduceerde hersenen energie, verdwijnt die, creëert het iets?
Je antwoord: "Je prutst wat met "bewustzijn" om tot je voorbereide conclusie te komen. Je wilt het over de onsterfelijke ziel hebben, maar je vermomt ze als "bewustzijn" om een voos verhaaltje te slijten. En voor spookverhalen moet je bij de kinderen zijn." Je bent goed in het oppervlakkig antwoorden, maar zodra er enkele inhoudelijke vragen moeten worden beantwoord ben je weg.
Zoals geuren en warmte van mensen nog heel lang nadat ze op een bepaalde plaats zijn geweest blijven hangen, waar komt dit vandaan denk je? De mens is toch een gesloten systeem, of zijn er uitzonderingen?
En waar haal je het in godsnaam vandaan dat mensen gesloten systemen zijn?
Vreemde jongen hoor, ik geef aan dat het bewustzijn verder gaat dan de hersenpan, dan wordt daar op gereageerd met: "We zijn het erover eens (met LD) dat waar bewustzijn voorkomt dat volledig in de hersenen van één indivudu zit. ---- Maar dat betekent niet dat ons bewustzijn zich buiten onze schedel zou kunnen begeven, evenmin als ons lichaam een bijl of een tractor gaat omvatten. " We zijn het dus eens met elkaar dat de mens geen gesloten systeem is, maar dat er een interactie is met de omgeving. Overigens heeft LordDragon het constant over elektriciteit als zijnde bewustzijn en jij hebt het over magnetisme.
LD heeft er op gewezen dat actieve hersenen een magnetisch veld veroorzaken, dat buiten de schedel gemeten kan worden, bijvoorbeeld met een scanner in het ziekenhuis. Dit magnetisch veld is niet mysterieus maar een natuurlijk verschijnsel. Alle electrische apparaten - vaatwasser, telefoon, zonnebank - vormen magnetische velden op hun manier.
Er zijn fototoestellen zoals de Kirlianfotografie die aantonen dat het alleen bij levende zaken voorkomt en niet op elektrische apparatuur en als ik met een ijzer materiaal bij een van de door jou genoemde apparaten kom is er van geen magnetische werking sprake.
Bewustzijn is een functie van de hersenen.
Wat is het verschil tussen jou kwalificatie dat bewustzijn een functie van de hersenen is en bij LordDragon dat het het resultaat is van de hersenen. Er zit een aanzienlijk verschil in de constatering dat bewustzijn het resultaat is van de werking van de hersenen, of dat het een functie is van de hersenen, zou je mij dat kunnen toelichten? Want als je "Hersenen kan je kopen bij de slager hoor" koop je dan ook bewustzijn?
Maar je ziet zelf dat het zo niet kan. Dus geef je de veronderstelde persoon een gedeelte van zijn hersenen terug. Daarmee geef je niet alleen zelf aan dat je weet dat er geen bewustzijn bestaat zonder hersenen. Je geeft ook aan dat je dat bewust wegmoffelt.
Nee, de interactie van het bewustzijn en de hersenen (zelfs met een deel) maakt dat het individu zich bewust is van zijn 'bestaan', maar het ontbreken van een deel van de hersenen beïnvloed bijvoorbeeld wel het denken omdat het denken een aantal instrumenten mist. Maar daar kom ik in mijn reactie naar LordDragon nog op terug.
Bewustzijn heeft niets met dit topic te maken. Het is een testbare functie van de hersenen. Zoals de meeste lichaamsfuncties (denk aan lopen, kijken...) is het er soms niet en soms wel.
De wet van het behoud van massa en/of energie zegt iets anders, er kan niets lekken, het is er dan wel en dan niet dat zijn zaken die niet mogelijk zijn, in jou eigen wetenschappelijke kader. Dit testbare functie van de hersenen, het magnetisme, is dus bewustzijn, kun je iets meer over die testen zeggen?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor schreef: aan Siger:
Vreemde jongen hoor, ik geef aan dat het bewustzijn verder gaat dan de hersenpan, dan wordt daar op gereageerd met. . .
Thor,
Het ziet er dus naar uit dat ik redelijk had begrepen waar het je om ging, namelijk "dat het bewustzijn verder gaat dan de hersenpan".

Begrijp ik je verder dan ook goed dat je meent dat zo een verdergaan dan de hersenpan via een noösfeer de RNG's zou beïnvloeden?

Roeland
Ref: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 97#p249697
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

thor
Er zijn fototoestellen zoals de Kirlianfotografie die aantonen dat het alleen bij levende zaken voorkomt en niet op elektrische apparatuur en als ik met een ijzer materiaal bij een van de door jou genoemde apparaten kom is er van geen magnetische werking sprake.
ik ben elentrieker, maar je mag dit vragen aan eender welke elentrieker die je kent, een elektrische lading genereert een elektromagnetisch veld. Je weet hopelijk dat de netstroom wisselspanning is.
Het woord "elektromagnetisch" weerspiegelt het verschijnsel dat elektrische velden en magnetische velden, als ze in de tijd veranderen, altijd samen optreden. Een wisselend elektrisch veld gaat altijd gepaard met een wisselend magnetisch veld, en omgekeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromag ... e_straling

en nog
Elektromagnetisme is de fysica van het elektromagnetische veld: een vectorveld dat heel de ruimte beslaat en bestaat uit twee componenten: het elektrische veld en het magnetische veld. De twee componenten bewegen zich te allen tijde loodrecht op elkaar door de ruimte met de lichtsnelheid. De term elektrodynamica wordt soms gebruikt om de combinatie van elektromagnetisme en mechanica aan te duiden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme

ieder apparaat dat elektriciteit verbruikt genereert dus een elektromagentisch veld capish? Simpele conclusie, waar men het overigens over eens is in de wetenschap, de hersenen genereren een elektromagnetisch veld.
De wet van het behoud van massa en/of energie zegt iets anders, er kan niets lekken, het is er dan wel en dan niet dat zijn zaken die niet mogelijk zijn, in jou eigen wetenschappelijke kader. Dit testbare functie van de hersenen, het magnetisme, is dus bewustzijn, kun je iets meer over die testen zeggen?
hm, weerleg eens dat een mens bvb constant warmte energie afgeeft/lekt. Je geeft dus constant energie af aan de ruimte, de wet van behoud van energie zegt enkel dat de totale hoeveelheid energie nooit verandert, ze zegt niet dat de energie in een systeem altijd dezelfde waarde heeft; Jij komt dan aandragen met de term gesloten systemen, maar voor zover ik weet bestaan er geen natuurlijke gesloten systemen, de condities voor een gesloten systeem kunnen enkel in een labo gecreëerd worden. En als men dan in dat labo proeven doet met dat systeem kan je je weer afvragen hoe gesloten het in werkelijk is, want er een proef op doen staat gelijk aan er externe beïnvloeding op uitvoeren.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Gesloten