Buitenaards leven?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bestaat buitenaards leven?

Zeker niet
0
Geen stemmen
Misschien
6
13%
ik weet het niet
4
8%
waarschijnlijk
24
50%
zeker
9
19%
heb zelf contact gehad.
5
10%

Totaal aantal stemmen: 48

Alogos

Re: Buitenaards leven?

Bericht door Alogos »

Sarnian: uiteraard is dit een aanname. Was dit een zekerheid dan had dit forumdraadje niet bestaan of was het uiterst kort geweest. Wanneer mij echter gevraagd wordt of ik denk dat leven elders bestaat/bestond/zal bestaan zeg ik "ja" omdat de kans mij aannemelijker lijkt. Iemand zou ook "nee" kunnen zeggen en dit beargumenteren. Het is namelijk eenvoudig: X bestaat of X bestaat niet. Je kunt natuurlijk zeggen agnostisch te zijn ("ik weet het niet"), maar moet dan laten zien dat je tot deze conclusie komt doordat redelijke voor en tegenargumenten elkaar evenredig opheffen. Neem je een agnostische houding aan zonder dit te willen doen terwijl er plausibele argumenten op tafel liggen, dan diskwalificeer je jezelf. Je vertikt het dan namelijk om te willen denken. Agnostisch intellectuele luiheid heet dat, hetgeen ik beschouw als de doodzonde van eenieder die zich (vrij)denker noemt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Alogos schreef:
Jagang schreef:Had je ook logische tegenargumenten?
Ik verwonder me alleen maar over de verwonderingen van Kitty waar het "het zich druk maken" van wetenschappers betreft. Meer niet. Waartegen wens je dat ik met logische argumenten kom?
O, ik dacht even te begrijpen dat wetenschappers op dit vlak geen aanname's mochten doen.
Dit vanwege het "het moet toch niet gekker worden."

Maar het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd heb opgevat. :)

Mijn subtiliteitenantenne werkt niet zo fantastisch op fora.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sarnian schreef:[elen hier zijn meer "selfthinkers".
.
Zelf denken, niks mis mee toch? :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

En TOCH zou het leuk zijn om die USS enterprise te bouwen :D

Ik denk dat het wel belangrijk is om als mensheid verder te ontdekken.. we zijn explorers ik denk dat picard daar gelijk in heeft ;) en sinds columbus hebben we niet echt veel grote dingen meer gedaan dus ..
schiet eens op met die maanbasis en dan hup naar mars.

( dan neem ik een maand vrij en zit ik elke dag voor de tv :D :D :D )
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Toepasselijk artikeltje van nu.nl

Mogelijk kunstmatig leven in ruimte'
Uitgegeven: 23 augustus 2010 10:41
Laatst gewijzigd: 23 augustus 2010 11:24
AMSTERDAM – Een gerenommeerde Amerikaanse sterrenkundige vermoedt dat buitenaardse wezens inmiddels kunstmatig leven hebben gecreëerd. Dat schrijft hij in een nieuwe wetenschappelijke publicatie.

Wetenschappers die radiocontact proberen te bewerkstelligen met buitenaardse wezens, moeten rekening houden met het feit dat levensvormen op andere planeten ook van kunstmatige aard kunnen zijn. Dat schrijft astronoom Seth Shostak in het wetenschappelijk tijdschrift Acta Astronautica.

Als buitenaardse wezens radiotechnologie hebben uitgevonden, is de kans volgens Shostak groot dat ze ook kunstmatig leven hebben gecreëerd.
Tijdschaal
“Als je naar de tijdschaal van de ontwikkeling van technologie kijkt, komt er een punt dat je radio uitvindt” verklaart de wetenschapper op BBC News. “Op dat moment ben je vindbaar voor andere bewoners van het heelal. Maar een paar honderd jaar daarna zul je waarschijnlijk al intelligente machines uitvinden. De mensheid zal dat vermoedelijk deze eeuw doen.”
Shostak werkt voor het SETI-instituut, een organisatie die met behulp van computers van particulieren en radiotelescopen naar buitenaardse intelligentie zoekt. De astronoom is echter van mening dat de zoektocht te veel is toegespitst op biologisch leven.
Focus
Volgens de sterrenkundige zou het project zich meer moeten focussen op plaatsen in heelal waar veel materie en energie aanwezig is, omdat een dergelijke omgeving aantrekkelijk is voor kunstmatige intelligentie.
“Ik denk dat we tenminste een paar procent van onze tijd zouden moeten zoeken in de richting van plaatsen die niet in de eerste plaats aantrekkelijk zijn voor biologisch leven, maar waar vooral kunstmatig leven zich zou kunnen schuilhouden”, aldus Shostak.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

doctorwho schreef: astronoom Seth Shostak
Ik luister wel eens naar zijn podcast. Seth is het typevoorbeeld van iemand met het broodnodige over-enthoesiasme voor een zoektocht zoals SETI. :D Die mensen heb je óók nodig, naast de droge realisten. Het zou zo maar eens waar moeten zijn dat het optimisme gerechtvaardigd is...
siger

Bericht door siger »

mrBE schreef:Die mensen heb je óók nodig, naast de droge realisten. Het zou zo maar eens waar moeten zijn dat het optimisme gerechtvaardigd is...
Neem nu die mensen die radio hebben uitgevonden toen radio niet bestond. Dat waren toch geen realisten?
F001
Banned

Bericht door F001 »

Ik denk dat men de fout maakt buitenaards leven teveel te vergelijken met de aardse mens. De kans dat hoogontwikkeld buitenaards leven eenzelfde evolutionaire voortgang heeft gevolgd, is uiters gering te noemen. Wie weet bestaan er andere vormen van communicatie die de uitvinding van radioverkeer volledig overbodig maakt. Bekijk eens het korte tijdsbestek die de mens heeft doorgemaakt om tot verschillende revoluties mbt. communicatie te komen. Een proces wat nog steeds voortgang kent. Wat betekent amper 150 jaar op een evolutieperiode van een hoogontwikkelde soort?
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

F001 schreef:Ik denk dat men de fout maakt buitenaards leven teveel te vergelijken met de aardse mens. De kans dat hoogontwikkeld buitenaards leven eenzelfde evolutionaire voortgang heeft gevolgd, is uiters gering te noemen. Wie weet bestaan er andere vormen van communicatie die de uitvinding van radioverkeer volledig overbodig maakt. Bekijk eens het korte tijdsbestek die de mens heeft doorgemaakt om tot verschillende revoluties mbt. communicatie te komen. Een proces wat nog steeds voortgang kent. Wat betekent amper 150 jaar op een evolutieperiode van een hoogontwikkelde soort?
De fysica is overal dezelfde, hoor... Aan de ene kant vormt dat in zekere mate het soort levensvormen dat mogelijk is (kijk maar naar convergente evolutie, bepaalde oplossingen keren onafhankelijk van elkaar steeds weer terug), aan de andere kant de technologie. Er zijn ongetwijfeld nog nieuwe dingen (zoals potentiële communicatiemiddelen) te ontdekken, maar het valt te vrezen dat die buiten het praktisch bereikbare of toepasbare liggen. Als je kijkt naar de inspanningen (LHC) die we nu al moeten doen om nieuw terrein te ontginnen. Ik geloof eigenlijk niet zo erg dat we dat onbeperkt kunnen schalen. Op een gegeven moment kom je op een punt dat zaken economisch en organisatorisch niet meer te behappen vallen, en nooit verder komen dan het research stadium. :?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

mrBE schreef: De fysica is overal dezelfde, hoor... Aan de ene kant vormt dat in zekere mate het soort levensvormen dat mogelijk is (kijk maar naar convergente evolutie, bepaalde oplossingen keren onafhankelijk van elkaar steeds weer terug), aan de andere kant de technologie. Er zijn ongetwijfeld nog nieuwe dingen (zoals potentiële communicatiemiddelen) te ontdekken, maar het valt te vrezen dat die buiten het praktisch bereikbare of toepasbare liggen. Als je kijkt naar de inspanningen (LHC) die we nu al moeten doen om nieuw terrein te ontginnen. Ik geloof eigenlijk niet zo erg dat we dat onbeperkt kunnen schalen. Op een gegeven moment kom je op een punt dat zaken economisch en organisatorisch niet meer te behappen vallen, en nooit verder komen dan het research stadium. :?
Hoewel de fysische wetmatigheden overal hetzelfde zijn, geldt dat niet voor de omstandigheden waarin het leven zich ontwikkelt. 2 voorbeelden: atmosfeer (bijvoorbeeld bepalend voor de mogelijkheid tot siliciumafhankelijk leven i.p.v. koolstofafhankelijk leven), zwaartekracht (afhankelijk van de massa van de planeet), etc.

Ik denk dat intelligentie zoals die van de mens niet een noodzakelijkheid is in evolutie. Om tot intelligentie te komen is een (relatief) lange evolutieperiode nodig en daarbij moeten basisneurologische en fysiologische zaken een bijdrage leveren aan het overleven, dus omstandigheden dienen goed te zijn. Zo is intelligentie energie vretend (onze hersenen zijn een grootgebruiker van energie). Relatief kleine en weinig complexe organismen zijn wellicht succesvoller dan intelligente levensvormen onder bepaalde omstandigheden. Dit staat niet geheel los van fysische wetten, maar wordt door een complex (omgeving) waarin die wetten zich manifesteren vorm gegeven / bepaald. Ik verwacht dat de kans op een levensvorm die in staat is te communiceren met ons een stuk kleiner is dan de kans op minder complexe levensvormen.

Als we al in staat zouden zijn te communiceren met dergelijk leven, dan zou het niet veel meer zijn dan uitgezonden (radio)signalen die we weer teruggezonden krijgen. Veel meer is er niet aan denk ik. Ook wordt het niet beter omdat het een beetje het niveau krijgt van een film op SBS6 met steeds weer die irritante reclame. Na ieder signaal, volgt zeer waarschijnlijk een aanzienlijke tijd van stilte, door de enorme afstanden (lichtjaren). Deze afstand dient 2x overbrugt te worden (heen en terug). Mogelijk dat de jonge wetenschappers die vandaag een signaal uitzenden, het aan het eind van hun carriere pas weer wat terug zien. Of wellicht is dat nog te kort tijd.

Science fiction uit de hoge hoed als je het mij vraagt. (vraag me niet wat ik daar nu weer mee bedoel...)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Oud-legerofficieren: aliens saboteerden kernraketten
Van onze redactie op 28 september '10, 12:26, bijgewerkt 28 september '10, 13:24

AMSTERDAM - Buitenaardse wezens hebben nucleaire complexen van de Amerikanen en de Britten geïnfiltreerd om kernraketten te saboteren. Dat hebben zes Amerikaanse oud-officieren en een onderofficier op een persconferentie bekendgemaakt.

Lees verder in de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/opmerkelijk/ar ... rnraketten

Kijk verder Larry King live:
http://www.ufoplaza.eu/viewtopic.php?f= ... 29d78#p277

En als klap op de vuurpijl op Ufoplaza dit nieuws:

VN wijst ambassadeur aan voor Ruimtezaken.
De 58-jarige Mazlan Othman, astrofysica uit Maleisië, zal door de Verenigde naties worden aangewezen als Hoofd Ruimtezaken.

http://www.ufoplaza.eu/viewtopic.php?f= ... 29d78#p280
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dit geeft aan dat er ook onder leger-officieren malloten voorkomen. Gelukkig kwam men er achter en nu zijn het "oud" officieren
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

De groep officieren wil binnenkort geheime overheidsdocumenten openbaar maken, die definitief moeten bewijzen dat de buitenaardse wezens al sinds 1948 regelmatig met de Britse en Amerikaanse kernwapens hebben gerommeld.
Spannnnend! 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Ik hoop dat het niet DEZE officieren waren die bij De Knop zaten. :lol:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Die superieure aliens keken naar onze kernwapens, en besloten vervolgens dat ze wel zaken wilden doen met ons.
In het geheim, uiteraard. :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie