Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

aton

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door aton »

Uit dezelfde link:
Another archaeologist – Jodi Magness of the University of North Carolina at Chapel Hill – questioned why Jesus, who is known to come from a poor family, would be found in a tomb for middle class and wealthy families.
Kun je ook zeggen dat dit niet de tombe van Jezus is, gezien die verrezen is. Tjonge, wat een pipo zeg !
Als ( volgens de evangeliën ) Jezus de laatste ' tak ' is uit de stamboom van David, was zijn vader vast geen arme schrijnwerker. Is dit een archeoloog zeg !!
http://www.zimdiaspora.com/index.php?op ... Itemid=299" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit gaat om een tweede graftombe, de patio-tombe, terwijl het familiegraf van Jezus de tuin-tombe genoemd wordt. Compleet verslag van beide vondsten kan je lezen in ' De Jezusdynastie ' j.Tabor ( 2006 ). De ' herontdekking ' kan je lezen in ' Het familiegraf van Jezus ' S. Jacobivici (2007 ). En hoeveel maal de naam Maria statistisch voorkwam in die periode, samen met de namen Jozef, Jezus, Jakobus, Mariamne staat er ook in. Dit ten titel dat men niks aan het toeval heeft overgelaten. ( De getallen 0 tot 9 komen ook veelvuldig voor. Het is wél de combinatie van de cijfer waar je een unieke code mee kunt maken.)
En nu nog wachten op de uitspraak van de rechtbank. ( uniek toch ?): http://www.aolnews.com/2010/10/05/judge ... ery-trial/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

aton schreef: Tjonge, wat een pipo zeg !
Als ( volgens de evangeliën ) Jezus de laatste ' tak ' is uit de stamboom van David, was zijn vader vast geen arme schrijnwerker. Is dit een archeoloog zeg !!
Het is een christelijk blad he. :wink:
http://www.zimdiaspora.com/index.php?op ... Itemid=299" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit gaat om een tweede graftombe, de patio-tombe, terwijl het familiegraf van Jezus de tuin-tombe genoemd wordt. Compleet verslag van beide vondsten kan je lezen in ' De Jezusdynastie ' j.Tabor ( 2006 ). De ' herontdekking ' kan je lezen in ' Het familiegraf van Jezus ' S. Jacobivici (2007 ). En hoeveel maal de naam Maria statistisch voorkwam in die periode, samen met de namen Jozef, Jezus, Jakobus, Mariamne staat er ook in. Dit ten titel dat men niks aan het toeval heeft overgelaten. ( De getallen 0 tot 9 komen ook veelvuldig voor. Het is wél de combinatie van de cijfer waar je een unieke code mee kunt maken.)
En nu nog wachten op de uitspraak van de rechtbank. ( uniek toch ?): http://www.aolnews.com/2010/10/05/judge ... ery-trial/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je die uitspraak laat nogal op zich wachten.

De 'Jezusdynastie' is dat boek alleen in het Duits Aton?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aton

Bericht door aton »

Fish schreef: Je die uitspraak laat nogal op zich wachten.
Heb jij ooit geweten dat een wetenschappelijk onderzoek door een rechtbank beslecht moet worden ??? Dat is toch wel een brug te ver ! Begrijpelijk dat dit zo lang op zich laat wachten. Een teken dat men deze tombe en zijn inhoud wel zal moeten voor echt verklaren. Maar dit is wel een ramp voor de " christelijk georiënteerde landen zoals de U.S.A. ( In God we trust... no more ) Kunnen de moslims ook enkele verzen schrappen.
De 'Jezusdynastie' is dat boek alleen in het Duits Aton?
Ik heb het in het nederlands. ( http://www.spectrum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ISBN 10: 90 71206 79 3 )

PS: Het Jacobus-ossuarium is verdwenen tussen het registreren en bovenhalen én de transport naar de magazijnen van het I.A.A. Amos Kloner had hierop toezicht. Om dit ossuarium is het meest te doen geweest en was ook een belangrijke sleutel.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Het boek lijkt uitverkocht, ik ga eens in de bieb kijken.
The Original Bible Project is a project to produced a re-ordered new translation of the Bible in English led by James Tabor. The Project is a non-profit organisation.[1] The translation is expected to eventually be published under the name "Transparent English Bible (TEB)", though TEB is already a common abbreviation for Today's English Bible (TEB).

The project was advertised as early as 1992 in the back of the Bible Review of the Biblical Archaeology Society, and an article Genesis Translation of the Transparent English Bible appeared in the liberal arts magazine of Augustana College in 2006.[2] and has also been mentioned in book jacket biographies of Dr. Tabor.[3][4] The Project's aim is to produce a new version, the Transparent English Bible (TEB) by 2012-2014. The first book, Genesis may be published in advance before this date.[5]
Ben benieuwd naar dit boek van hem.
aton

Bericht door aton »

Fish schreef:Het boek lijkt uitverkocht, ik ga eens in de bieb kijken.
Hier hebben ze het nog.
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... ry=&since=" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelijk ook dit boek erbij nemen. Is zowat het vervolg op de gebeurtenissen en geeft een eigen beeld, en niet enkel wat je in de kritieken kan lezen.
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... +van+jezus" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel leesgenot voor een zacht prijsje. :wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

aton schreef:
Fish schreef:Het boek lijkt uitverkocht, ik ga eens in de bieb kijken.
Hier hebben ze het nog.
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... ry=&since=" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelijk ook dit boek erbij nemen. Is zowat het vervolg op de gebeurtenissen en geeft een eigen beeld, en niet enkel wat je in de kritieken kan lezen.
http://www.antiqbook.com/search.php?act ... +van+jezus" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel leesgenot voor een zacht prijsje. :wink:
Voor het boek bij De Slegte moet ik naar Deventer en dat is me toch te ver, de ander heb ik besteld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=10557" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verhaal rond Ehrman en zijn nieuwste boek kan hier verder besproken worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

aton schreef: Heb jij ooit geweten dat een wetenschappelijk onderzoek door een rechtbank beslecht moet worden ??? Dat is toch wel een brug te ver ! Begrijpelijk dat dit zo lang op zich laat wachten. Een teken dat men deze tombe en zijn inhoud wel zal moeten voor echt verklaren. Maar dit is wel een ramp voor de " christelijk georiënteerde landen zoals de U.S.A. ( In God we trust... no more ) Kunnen de moslims ook enkele verzen schrappen.
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.
1) De relatie tussen het Jacobus-ossuarium en het Talpiot-graf is nergens op gebaseerd.
2) Juist Amerikaanse fundamentalisten willen dat het Jacobus-ossuarium echt is.
3) De rechtszaak zegt niets over de wetenschappelijke discussie over de echtheid van het Jacobus-ossuarium. Het zegt alleen wie de beste advocaten kon betalen.
4) Een archeoloog, Yuval Goren (Tel Aviv University), zegt sporen van vervalsing gevonden te hebben. Ook is er een Egyptenaar opgespoord die toegegeven heeft dat hij voor de vervalser gewerkt heeft (maar dat bewijs was niet toelaatbaar in de rechtszaak).
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
aton

Bericht door aton »

HJVorser schreef: Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.
1) De relatie tussen het Jacobus-ossuarium en het Talpiot-graf is nergens op gebaseerd.
Ja hoor. Bij het ophalen van de ossuaria uit de Talpiot-tombe waren er aanvankelijk 10 stuks. Er zijn er maar 9 aangekomen in de magazijnen van het I.A.A.
Bedoel je christelijke fundamentalisten ? Beseffen die dan wel dat ze hun eigen N.T. hiermee onderuit halen ?
3) De rechtszaak zegt niets over de wetenschappelijke discussie over de echtheid van het Jacobus-ossuarium. Het zegt alleen wie de beste advocaten kon betalen.
Zullen ze ook niet om bovengenoemde reden. En deze beste advokaten hebben er dan wel voor gezorgd dat dit ossuarium binnenkort wel in de vergetelheid zal belanden.
4) Een archeoloog, Yuval Goren (Tel Aviv University), zegt sporen van vervalsing gevonden te hebben. Ook is er een Egyptenaar opgespoord die toegegeven heeft dat hij voor de vervalser gewerkt heeft (maar dat bewijs was niet toelaatbaar in de rechtszaak).
En een hele rits archeologen zijn er voor 100% zeker van dat het géén vervalsing is. Weet je wat het kost om een Egyptenaar te vinden die zonder blozen komt beweren dat hij die vervalsing gemaakt heeft ? 2 kamelen ? En vooral... publiciteit voor zijn zaakje.
En, volg je deze zaak al lang ?
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

aton schreef:Ja hoor. Bij het ophalen van de ossuaria uit de Talpiot-tombe waren er aanvankelijk 10 stuks. Er zijn er maar 9 aangekomen in de magazijnen van het I.A.A.
Omdat er een ossuarium uit een graf kwijt is geraakt is een ossuarium dat later opduikt uit dat graf afkomstig? Ik zie de logica niet.
Bovendien, volgens L.Y. Rahmanis, A catalogue of Jewish ossuaries (Jerusalem 1994), p. 222 was die tiende ossuarium een "plain, broken specimen". Het ding was dus in stukken. Waarschijnlijk is het daarom niet gearchiveerd.
2) Juist Amerikaanse fundamentalisten willen dat het Jacobus-ossuarium echt is.
Bedoel je christelijke fundamentalisten ? Beseffen die dan wel dat ze hun eigen N.T. hiermee onderuit halen ?
Het zou toch fantastisch zijn voor fundamentalisten als ze het ossuarium van de broer van Jezus hadden?
Zullen ze ook niet om bovengenoemde reden. En deze beste advokaten hebben er dan wel voor gezorgd dat dit ossuarium binnenkort wel in de vergetelheid zal belanden.
Weet ik niet.
En een hele rits archeologen zijn er voor 100% zeker van dat het géén vervalsing is. Weet je wat het kost om een Egyptenaar te vinden die zonder blozen komt beweren dat hij die vervalsing gemaakt heeft ? 2 kamelen ? En vooral... publiciteit voor zijn zaakje.
En, volg je deze zaak al lang ?
Het ossuarium schijnt wel echt te zijn, maar het opschrift is waarschijnlijk deels vervalst. Dus dat veel archeologen de echtheid van het ossuarium zelf bevestigen verbaast mij niet.

De zaak volg ik inderdaad al lang.
aton

Bericht door aton »

HJVorser schreef:1) De relatie tussen het Jacobus-ossuarium en het Talpiot-graf is nergens op gebaseerd.
aton schreef:Ja hoor. Bij het ophalen van de ossuaria uit de Talpiot-tombe waren er aanvankelijk 10 stuks. Er zijn er maar 9 aangekomen in de magazijnen van het I.A.A.
Omdat er een ossuarium uit een graf kwijt is geraakt is een ossuarium dat later opduikt uit dat graf afkomstig? Ik zie de logica niet.
Ik zal je even helpen:

80/500 : Mariamne e mara
80/501 : Jehuda bar Yeshua
80/502 : Matteus ( in hebreeuws schrift )
80/503 : Yehua bar Jehosef
80/504 : Jehosef
80/505 : Maria ( in hebreeuws schrift )
80/506 : onleesbaar
80/507 : onleesbaar
80/508 : onleesbaar
80/509 : zoek geraakt. ????
( Matteus is niet de evangelist, maar vermoedelijk de vader van Mariamne e mara.)
Het ossuarium ' Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus zou hier wel dé verbinding maken, alhoewel zonder dit is een tweede soortgelijk cluster onbestaande.
Bovendien, volgens L.Y. Rahmanis, A catalogue of Jewish ossuaries (Jerusalem 1994), p. 222 was die tiende ossuarium een "plain, broken specimen". Het ding was dus in stukken. Waarschijnlijk is het daarom niet gearchiveerd.
1- dit ossuarium was NIET gebroken
2- Omdat een ossuarium gebroken is wordt dit nog altijd gecatalogeerd. Het magazijn van het I.A.A. ligt er vol van.
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

aton schreef: Ik zal je even helpen:

80/500 : Mariamne e mara
80/501 : Jehuda bar Yeshua
80/502 : Matteus ( in hebreeuws schrift )
80/503 : Yehua bar Jehosef
80/504 : Jehosef
80/505 : Maria ( in hebreeuws schrift )
80/506 : onleesbaar
80/507 : onleesbaar
80/508 : onleesbaar
80/509 : zoek geraakt. ????
( Matteus is niet de evangelist, maar vermoedelijk de vader van Mariamne e mara.)
Het ossuarium ' Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus zou hier wel dé verbinding maken, alhoewel zonder dit is een tweede soortgelijk cluster onbestaande.
Omdat het zo mooi uitkomt, is het ossuarium uit dit graf afkomstig? Wishful thinking.
1- dit ossuarium was NIET gebroken
2- Omdat een ossuarium gebroken is wordt dit nog altijd gecatalogeerd. Het magazijn van het I.A.A. ligt er vol van.
Hoe weet jij dat dit 10e ossuarium niet gebroken was? En blijkbaar vond Rahmanis het dit keer niet de moeite waard om het te archiveren. Misschien wel juist omdat er tientallen van dit soort objecten bestaan. Maar dit blijft speculatief, één ding is zeker: het 10e ossuarium is verdwenen.
aton

Bericht door aton »

HJVorser schreef: Hoe weet jij dat dit 10e ossuarium niet gebroken was? En blijkbaar vond Rahmanis het dit keer niet de moeite waard om het te archiveren. Misschien wel juist omdat er tientallen van dit soort objecten bestaan. Maar dit blijft speculatief, één ding is zeker: het 10e ossuarium is verdwenen.
James D Tabor hierover gelezen ? Was bij de opgraving in 1980.
Het onderzoek van S. Jacobovici gelezen ? Alle onderzoeken en briefwisseling hieromtrent ?
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

aton schreef: James D Tabor hierover gelezen ? Was bij de opgraving in 1980.
Nee, dat klopt niet. Dat kun je hier nalezen.
aton

Bericht door aton »

HJVorser schreef:
aton schreef: James D Tabor hierover gelezen ? Was bij de opgraving in 1980.
Nee, dat klopt niet. Dat kun je hier nalezen.
Klopt, hij was aanwezig bij het tweede ' patio-graf ' in juni 2000. Het graf op een vijftigtal meter van de Talpiot-tombe, waar men recent verder onderzoek heeft gedaan. En wat is er nu in tegenspraak van wat ik reeds geschreven te hebben. Leg me dat eens nauwkeurig uit. En je hebt me nog niet verteld wat voor lectuur je hieral over gelezen hebt, als je er al zo lang mee bezig bent ? Voor mij is het opnieuw wat opfrissen na zoveel jaar, maar ik heb de lectuur wél al zolang op de plank staan.
Plaats reactie