MOODY BLUE schreef:
Ik heb je hier nog niet zien klagen over de islamitische landen ndie atheïsten en christenen/joden/hindoes/ achmadya gelovigen ovr de kling jagen, hen onderdrukken en als je een weeshuis runt je eruitgegooid wordt omdat men bang is dat je de kindereen infecteert met jouw gedachten.
Wie voert oorlog tegen wie?
Wat denk je dat de Arabieren met de joden gedaan hadden als ze de kans hadden gehad in de oorlogen voor de Gaza en Libanon oorlog?
Die Arabieren/Palestijnen maken alle joden/Israëli's af als ze de kans krijgen.
Ik kan niet slapen dus ga ik maar reageren (ik heb de meeste posts gelezen en je moet toch ergens beginnen, dit is een lekkere makkelijke).
Er zijn veel islamitische landen waar je als atheist-homo-lesbische-christen e.d. niet veilig bent en soms ook niet veilig voor je leven. Maar de vraag is of je als palestijn veilig bent in israel. Feit is dat als je in de gaza strook woont, of je nu iets hebt tegen israeliërs of niet, je gewoon keihard genaait bent. Maar vrijheid zou niet mogen ophouden buiten de grens.
Ik stel me bij het Israël-Palestina conflict altijd de situatie voor waarbij Palestina Nederland is, en Israël België, na WOII. Stel je voor dat belgen als vanouds ook een extremistische ideologie hebben die hun volk (en ras??) bindt (Ik vind nog steeds dat er geen brug is tussen joden als mens(afkomstig uit die streek) en het jodendom als religie). Nederlanders kwakkelen in dit voorbeeld een beetje als germanen bij elkaar, zoals dat in perzië ook ging toen onze Mo het voorbeeld van Noach en medegezanten nog niet had overgenomen...
In hun heilig boek staat dat Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland ooit een prachtig stukje was wat door hun werd geregeerd, ook al is dat natuurlijk niet zo (ook in het voorbeeld niet, net zoals er nooit geen israelische staat is geweest in jeruzalem, hoe hard ze het ook roepen). Ze komen naar hier met moderne wapens vanuit Duitsland, Polen, Frankrijk, Rusland, Tsjechië, de VS, etc. en wij hebben alleen een paar figuren met wat bermbommen en een aantal met connecties die aan een paar RPG's kunnen komen.
Wat zou jij doen? Zou je het over je kant laten gaan dat ze hier aankomen met die bullshit in een boekje? Misschien wel, want "wij germanen" passen ons simpel aan. We zijn flexibel, zakenlui, goedgebekt, handelaars en als het ff kan neutraal in een oorlog. Tenzij de belgen ons natuurlijk afmaken omdat dat in hun heilig boek staat... Maar met een beetje geluk...
Het probleem is dat de palestijnen ook een extremistische religie hebben, nog wat jonger dan het jodendom en daardoor ook nog wat minder volwassen. Daarom zie ik religie hier ook als het probleem numero uno. Allebei zijn ze er aan verslaafd. Israël als "seculiere staat" wellicht wat minder als wat er nu overgebleven is van palestina, maar ook daar vind je grote groepen zwarte-kous-joden. Daar zijn de mensen die gewoon hun leventje willen leven zonder al te veel waarde te hechten aan religieuze onzin de dupe van, en dat zijn er nogal wat.
Ik vind dat mensen die partij kiezen het probleem niet zo goed snappen. Objectief kán je niet vóór één van beide kampen zijn. Wil je het éérlijk.... houden, dan ben je tegen beide.
Het varen met een schip naar een geblokeerde haven onder oorlogsrecht is uitloking... Maar hoe zit het met het anexeren van duizenden kilometers land wat eigenlijk niet van jou is?
Nog een klein woord van kritiek op de openingspost:
Als men het recht op bestaan van die staat enigszins in twijfel wenst te trekken dan noem ik dat een antisemitische ondertoon.
Meer dan 50 jaar na het ontstaan van die staat is de wijze waarop die ontstaan is niet meer zo van belang. Staten ontstaan zelden op een nette manier en het gaat niet aan de huidige zogenaamd universele menselijke waarden op de situatie van toen toe te passen.
Eerst noem je het onstaan onbelangrijk, en daarna zeg je dat mensen die het recht op bestaan (waarmee ook het ontstaan erbij wordt betrokken; immers geen bestaan zonder ontstaan, zeker van belang in dit conflict) van israel in twijfel trekken anti-semitisch zijn.
Mensen die in de tweede wereldoorlog de mening waren toegedaan dat Hitler niet thuishoorde in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Tsjechië, delen van Rusland, Delen van Afrika, Delen van Scandinavië, waren zij dan anti-katholiek??
Ik ben niet anti-semitisch, wel anti religieus (groot verschil) maar als je de oorsprong van een probleem niet mag of kan benoemen in een zoektocht naar een oplossing, in zoektocht naar gerechtigheid, ben je niet eerlijk bezig.
Groet.