God's laatste eeuw.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Re: God's laatste eeuw.

Bericht door Deseo! »

heeck schreef: "Why People Believe Weird Things" door Michael Shermer
siger schreef:Je bent de ultieme conformist, die elke standpunt achternaholt waar een meerderheid voor is, en dat dan inpakt als deskundigheid, met gegoogelde lijstjes. En waar haal je al die nietszeggende boektitels?
You're kiddin', right? Shermer - en zijn boekwerken! - is een zeer bekende naam in the skeptics society. Zelfs ander leesvoer waar Roeland mee aan komt zetten, is in dat wereldje zeer bekend.

Zielig.
Kom op, Siger. Dat kan toch allemaal wel anders? Je bent één van de weinigen waar ik niet zo'n reactie van verwacht!
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
siger

Bericht door siger »

Deseo! schreef:Je bent één van de weinigen waar ik niet zo'n reactie van verwacht!
Ik ook niet, eerlijk gezegd. Maar ik heb ook maar een bepaald bullshit laadvermogen.

Ik weet echt niet meer hoe ik moet reageren op al die kolder. Misschien in het vervolg wat minder controversiele standpunten innemen. Me een gids voor sceptici aanschaffen en topics openen over de bijbel en over alternatieve geneeskunde.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
siger schreef:Een woordje om deze topic te besluiten beminde broeders. Laten we ons herinneren broeders, dat je mag zeggen dat god vanalles en niets is, of niet is, zolang je er maar bijzegt dat je niet zonder kan.
siger je weet toch dat eens een vraag gesteld ( deze maal onder vorm van een hypothese )
deze dient beantwoordt te worden, ze kan in ieder geval niet teruggenomen worden.
dit principe word algemeen aangenoemen, samen met een ander "cliché" : de vraag stellen is ze beantwoorden.
er bijzeggen dat je niet zonder kan?
kan ik als pantheïst zonder god. neen want dan besta ik niet, dan bestaat de wereld waarin
ik leef niet, het zonnestelsel, het universum zijn eveneens onbestaande.
ik kan dus niet zeggen dat ik god niet nodig heb, want de natuur is god en ik maak deel uit van
de natuur.

een ander misverstand dat regelmatig in de weerwoorden aan het pantheïsme gelinkt wordt is bijvoorbeeld het feit dat de pantheïstische gedachte tot enkelvoudige materiele feiten word herleid.
een fiets is dus god heb je gesteld.
even kortsluiten, god is al-(les). niet de fiets, niet de rempedaal, niet de achterreflector of banden van
deze.
in het al is dit allemaal begrepen maar maakt er zo een klein onderdeeltje van uit dat het in het oneindige geheel, van alle materie en energie in het oneindige universum samen, niet eens opvalt.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
siger

Bericht door siger »

jo12ver schreef:in het al is dit allemaal begrepen maar maakt er zo een klein onderdeeltje van uit dat het in het oneindige geheel, van alle materie en energie in het oneindige universum samen, niet eens opvalt.
Val jij op?
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
siger schreef:
jo12ver schreef:in het al is dit allemaal begrepen maar maakt er zo een klein onderdeeltje van uit dat het in het oneindige geheel, van alle materie en energie in het oneindige universum samen, niet eens opvalt.
Val jij op?
neen, zeker niet in de oneindigheid van het universum, de natuur.
ik val op tussen familieleden, kennissenkring, werkomgeving, vrienden, enz...
ik heb wat kleine eigenschappen die dat veroorzaken.
evenzo vallen deze familieleden, kennissen, werkcollegas en vrienden om
diezelfde reden bij mij op.
maar zoals gesteld, wat betekend dat tegenover het totale geheel
van de natuur, bekend of onbekend.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Plaats reactie