eef schreef:
Ik luister naar argumenten, maar luisteren en het met die argumenten eens zijn is wat anders.
Als je de argumenten hebt overwogen en daarna tot je mening komt is het goed. Als je je mening al hebt en daardoor niet meer wilt of kunt luisteren naar de argumenten wordt je mening een dogma, iets waarover niet meer te discussieren valt.
Ik durf te twijfelen aan mijn geloof, maar dat is nog nooit nodig gewwest.
En zolang je de bijbel onvoorwaardelijk gelooft zal dat ook niet nodig zijn. Ik wil juist vraagtekens stellen bij dat onvoorwaardelijke geloven, want onvoorwaardelijk iets geloven is dom en zelfs gevaarlijk. Er bestaat dan namelijk de kans dat je iets aanneemt, waar je 'diep van binnen' heel anders over denkt en later spijt van krijgt.
Het liefste zou ik met je discussieren zonder de bijbel, niet alleen omdat ik het een eng boek vind, dat was je al duidelijk geworden, maar vooral omdat ik wil weten wie Eefje is. Maar omdat ik weet dat de bijbel jouw houvast is, weet ik ook dat het heel moeilijk zal zijn om de bijbel er buiten te laten.
Daarom vraag ik je aan de hand van tegenstrijdigheden die
ik zie in de bijbel, hoe jij daar over denkt. En omdat de waslijst van tegenstrijdigheden nogal groot is, probeer ik het simpel te houden en te vereenvoudigen tot de grootste tegenstrijdigheid die ik tegenkom: het veroordelen van medemensen (ongelovigen, homoseksuelen, niet-christenen, kortom andersdenkenden). Ik kan maar niet begrijpen dat jij onvoorwaardelijk gelooft in een boek dat zegt dat bepaalde groepen mensen moeten boeten omdat ze anders denken dan jij.
Zo geloof ik niet in de verlossing door Jezus of de erfzonde. Je weet verder niets van mij, in elk geval niets van mijn daden en toch sta je er achter dat ik naar 'de hel' ga. Dat houdt in dat jij een beeld hebt van mij dat ik slecht ben....want zo staat het in dat boek. Daardoor lijken wij niet meer met elkaar normaal als mensen te kunnen praten. Het boek (de bijbel) zegt jou hoe je moet denken over mij, in plaats dat je dat zelf doet. Hoe kan ik me daartegen verdedigen? Ik maak toch nooit een kans tegen die bijbel? Tenzij ik jouw geloof overneem
er wordt gezegt dat er eerst met goede argumenten moeten aankomen voordat mensen in God geloven.
Over geloof in God heb ik niets gezegd.
Ook zonder bijbel is het mogelijk om in God te geloven. Het zegt niets over het wel of niet bestaan van God. Ik vind het een stuk aangenamer zonder bijbel, want mijn Godsbeeld laat wel ruimte voor jou, ook al denk je anders.
Je zegt nu dat ik niet voor mezelf denk. Maar iedereen baseert zijn mening op iets. Waar haal jij je mening vandaan?
Door te praten met anderen en te durven twijfelen aan mijn mening.
Inmiddels ben ik van mening dat een boek dat mij leert dat bepaalde groepn slecht zijn, voor mij niet een boek is waarop ik mijn leven
wil bouwen. Ik maak hierin een keuze.
Als 1 gelovige/kerk dat doet in de naam van God, maakt dat hun allemaal slecht. Moet ik boeten voor de fouten van een ander? Ik zeg ook neit dat als 1 ongelovige een kinderverkrachter is, dat de andere ook een kinder verkrachte is.
Ik ken geen moordenaars die uit naam van het atheisme of agnosticisme hun daden plegen. Er zijn echter heel erg veel mensen vermoord uit naam van God (die in de bijbel staat). Dan mag je toch vraagtekens zetten bij dat boek of de rechtvaardigheid van de God die er in beschreven wordt?
Moet ik boeten voor de fouten van een ander?
Moet ik dat dan wel voor de fouten van Adam en Eva?
Sorry voor deze hele lange post.
Groeten