Maverick schreef:Het gaat hier natuurlijk vooral om de "basic instincts"
Weer wat geleerd!
Waarom zou ik dit van je aannemen?
Mensen die ik al erg lang ken zijn niet allemaal hun hele leven hetzelfde qua gedrag. Ik heb neit de indruk dat iedereen vastgebakken zit aan hetzelfde gedragspatroon. Mensen die je ontmoet hebben ook invloed op je, of kunnen dat hebben.
Klopt, maar dieren hebben onderling ook invloed op elkaar.
Dit zegt dus niets over eventuele analogieën: Er is geen sprake van een categorisch onderscheid.
Jij stelt "basic instincts" gelijk aan een gefixeerd stereotiep gedragspatroon, maar ik niet.
Vechten of vluchten, woede, angst... Allemaal basisinstincten die we delen.
De "hogere" hersendelen bepalen echter voor een deel wanneer we een bepaalde emotie ervaren, danwel omzetten in actie.
Voor een deel, want wie kent het "waas voor de ogen" niet?
Soms neemt het limbische systeem het over.
Een stukje dier in de mens.
En wat dacht je van de voortplantingsdrang?
Zelfs als je bewust kiest om je niet voort te planten, blijft de lichamelijke dwang tot handelingen die de ervaringen van voortplanting evenaren aanwezig.
Zó genant als anderen het zien, maar o zo dierlijk.
Lijkt me onjuist. Iemand kan bijvoorbeeld geen inlevingsvermogen in anderen hebben.
Ik heb het over de regel, en niet over de uitzonderingen.
Lopen en zien is ook evolutionair bepaald.
Dat er mensen in een rolstoel zitten en dat er blinden zijn doet daar niets aan af.
Zo ook het morele compas.
Er zijn overal wel uitzonderingen op te vinden.
Die bevestigen slechts de regel.
En autisme zal nooit een voordeel zijn.
Fysiek is de mens namelijk vrij ongeschikt om alleen te overleven, op de langere termijn.
Mensen hebben in aanleg allerlei verschillende soorten morele kompassen.
Er zijn wel basiseigenschappen, maar die zijn niet bij alle mensen hetzelfde. Dat er een grondslag is voor ethisch handelen, daar heb ik nog nooit enig bewijs voor gezien. Normaal gesproken is dit een religieus drog-argument overigens.
Je hebt daar nog nooit bewijs voor gezien?
Dat wordt dan hoog tijd.
Het religieuze drogargument is dat je zonder God niet goed kan zijn.
Dat is juist het externaliseren van de moraliteit.
Het punt van Marc Hauser is juist dat we God niet nodig hebben om goed te zijn, juist vanwége dat
interne morele compas:
http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdi ... ece?part=1
En als het niet genoeg is, ga het dan eens lezen.
Dat kan je wel. Ik kan het. Dan kan jij het wellicht ook. Wie weet welke kant hij op wil, kan zijn gedragspatronen veranderen.
Ik denk dat je je teveel inlaat met "the secret"?
Zo makkelijk gaat dat namelijk niet.
En dan nog zijn de veranderingen beperkt.
http://www.rongen.com/nederlands/paradox/weerstand.htm