Materie is een lastig woord hier. Word hier natuur bedoeld, of ondeelbare deeltjes materie? Die laatste kunnen bestaan, het bestaan is niet aan te tonen, dus kunnen ook niet bestaan. Het vertrekpunt is dus een aanname. Word materie vervangen voor "elementen" dan zie ik geen probleem. Er word gesteld dat er kentheoretisch materialisme is. Zijn er dan ook andere vormen? Word niet vermeld.
lanier schreef:Maverick:
Materie = De bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd. Volgens de natuurkunde bestaat materie uit fermionen. Dit zijn deeltjes die gekenmerkt worden door een halftallige spin, zoals elektronen, muonen, protonen en neutronen. Ik weet niet hoe het staat met jouw kennis van natuurkunde en quantummechanica, maar het bestaan van elektronen, protonen en neutronen is bijvoorbeeld wel degelijk aangetoond. Het vertrekpunt is geen aanname en volkomen duidelijk. We hoeven geen woorden te vervangen, je hoeft alleen maar te snappen wat er precies staat geschreven.
Was het maar zo simpel.Dan zou je geen richtingenstrijd hebben. Alle waarneming is immers subjectief, objectieve waarneming bestaat niet omdat alles via de zintuigen waargenomen word. Er is dus ruimte voor twijfel als je je beperkt tot logica. Isologia en Ali hebben al duidelijk aangeven dat er meer speelt. Ik laat hun even aan het woord om de vinger op de zere plek te leggen, ik beperk me even tot logica latem botsen met de bewering dat het bestaan van elektronen aangetoond is.
Eventjes een stukje deductie
1) Materialisme beschijft het universum
2) Uit een materialische benadering kan aangetoond worden dat elektronen bestaan
3) Er zijn elektronen in het universum
Materialisme beschijft het universum
Bij 1 kan je vraagtekens zetten, want het universum word alleen subjectief ( via zintuigen ) waargenomen. Ik wil niet het topic vrije wil hier binnesmokkelen, maar slechts ter vergelijk: de stelling dat de vrije wil een illusie is, is niet weerlegbaar. De meeste mensen hebben hier geen moeite mee, de vrije wil word nou eenmaal door een hoop mensen als een illusie gezien. Maar als het onderbewustzijn een vrije wil als illusie kan presenteren, kan het ook een geheel leven als illusie presenteren. Het is niet weerlegbaar.
Dus het bestaan van elektronen is in filosofie niet aangetoond omdat de algemene regel niet aantoonbaar juist is. Of mensen dat nou leuk vinden of tenenkrommend, dat is nou eenmaal filosofie.
Uit een materialische benadering kan aangetoond worden dat elektronen bestaan
Er is wel aangetoond dat de waarnemingen van elektronen samenhangend zijn met andere waarnemingen van de natuur. Dat is ook iets wat vanuit logica beoordeeld word: is alles wat gezegd word in onderlinge samenhang? Daarom is er binnen het materialisme geen reden voor twijfel en word de inzet dus om materialisme gezien mag worden als een filosofie om de gehele werkelijkheid te beschrijven.
Er zijn elektronen in het universum
Geen probleem ten opzichte van de bijzondere regel, maar wel ten opzichte van de algemene regel
De vraag is: Zien we de wereld zoals ze is of zien we alleen een idee van de wereld?
Zin 1: 100% waar
Zin 2: Dat eerste kan waar zijn, dat tweede is niet aannemelijk maar kan ook waar zijn.
Als je bekend bent met de quantummechanica dan weet je dat je een idee van de wereld ziet. Volgens Heisenberg zien we de waarschijnlijkheid van de positie van bijv. een elektron, we weten het nooit en te nimmer nauwkeurig. We hebben dus slechts een idee van de wereld.
Iets is niet waar omdat Heisenberg dat zegt, iets is alleen waar omdat het niet mogelijk is dat het niet waar kan zijn. Ik was bekend met deze voorstelling van zaken, maar ga er slechts met de volgende twee kaasschaven overheen: kan ik me het voorstellen en is het logisch? Het antwoord is twee keer ja.
Neem er ook notie van dat Lord Dragon, geen domme jongen, kritiek heeft op bepaalde punten. Ik zeg niet dat hij zegt dat Heisenberg er naast zit want dat zegt hij niet, ik zeg slechts dat hij van mening is dat bepaalde deeltjes om principiele redenen buiten het materialisme geplaatst moeten worden. Wat ik dan lees : men is het onder elkaar niet eens. Aan LD zijn bijdrages kan ik zien dat hij thuis is in de materie, dus ik slik niet alles voor zoete koek maar heb er ook geen kaas van gegeten, hooguit de geur van geroken.
Siger krijgt morgen antwoord.
off topic: Ja word maar lekker boos.......
Ik wil niet meer van deze reacties zien in een discussie. Ik zal ze zonder enig pardon in het vervolg verwijderen. Klachten kun je deponeren in een klachtentopic of stuur anders die persoon die je wilt aanspreken een PB. [/quote]
Geen probleem, Ik deed het slechts als reactie op woorden van derden. Ik neem aan dat het principe gelijke monniken, gelijke kappen gehanteerd word en vind het jammer dat ik een beetje meegegaan ben in een negatieve spiraal.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.