Kitty schreef:Tolerantie en ruimte die ons land van oudsher heeft geboden aan allerlei denkbeelden en de vrijheden die daaruit voortkwamen, lijken tot moeilijkheden te leiden, en zich juist tegen vrijheden van bepaalde groepen te richten. Je kunt, mijns inziens, ook ten onder gaan aan het teveel ruimte bieden aan het mogen invullen en uitoefenen van religie. Wat eerst mooie en gewenste vrijheden waren, kunnen nu een voedingsbodem zijn voor haat en intolerantie. Net bij die groepen die van de verleende tolerantie misbruik maken.
Jagang schreef:Maar als je je daar tegen wil beschermen, moet je dus van de democratie af.
Want zodra je het democratische model aanvaardt, aanvaard je ook dat een democratie zichzelf kan opheffen.
Dat zit er bij in "gebakken".
Dan kan je beter de sterke punten van democratie benutten en er op vertrouwen dat het systeem superieur is aan dictatuur.
Geloofsvrijheid ten opzichte van discriminatie is iets wat steeds opnieuw ingevuld moet worden. Algemeen uitgangspunt is, is dat je niet mag aanzetten tot haat en niet mag oproepen tot geweld.
Wat dat betreft sta ik ook wel eens met mijn oren te klapperen. Enkele jaren geleden riep een geestelijk moslim leider dat homo''s van de hoogste toren gegooid zouden moeten worden. Als dat geen aanzetten is tot haat, wat dan wel?
Met name de onnodig harde woorden mogen gerust wel bestraft worden met boete's. Echter, heeft iemand het absurde standpunt dat zijn god danwel engel danwel wat ook vind dat homosexualiteit niet goed is, dan moet dat geuit worden en met argumenten bestreden worden.
Open en fair debat moet mogelijk zijn, dat kan alleen als meningen geuit worden.
Juist dat open debat stuwt integratie voorwaarts. Je moet dus je eigen sterke punten benutten. Je niet laten regeren door angst.
Nu minder tollerant worden op gebied van vrijheden zou fout zijn, optreden tegen gedrag dat debat smoort en aanzet tot haat lijkt me juist wel goed.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.