Geplaatst: 05 jan 2009 13:27
Dat is aan jou.siger schreef:Dus een PB neem ik aan.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Dat is aan jou.siger schreef:Dus een PB neem ik aan.
Degene die zoiets in de discussie brengt, heeft deze verloren.Theoloog schreef: Verontschuldigingen krijgt iemand van mij wanneer is aangetoond dat ik de persoon in kwestie tekort heb gedaan. Vooralsnog lijk je in je reactie echter nog het meest op een stout jongetje dat nadat die hij is ontmaskerd als iemand die chocolade uit de voorraadkast heeft gestolen, reageert met boosheid.
"Da's niet waar!'
- Maar je hebt chocolade over je hele mond zitten!
[Veegt snel weg]"Jullie zijn niet aardig!"
- En je hebt een wikkel uit je broek steken.
[Duwt dieper in zak]"Nou hoor!"
Als ik Siger goed heb begrepen, zegt hij dat christelijk Europa niet de enige bron is waar de moderne samenleving uit is ontsprongen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het me in die zienswijze helemaal kan vinden, los van de argumenten die Siger heeft gebruikt. Het is mijns inziens buitengewoon kortzichtig om te veronderstellen dat alle verworvenheden van de moderne samenleving puur en alleen te danken zijn aan het Europese christendom, zoals enkele apologeten ons nog proberen wijs te maken. Ik kan me ook amper voorstellen dat iemand als Theoloog of Bipolair de zienswijze aanhangt dat de huidige europese culturen uitsluitend uit het christendom zijn voortgekomen, en dat de oude grieken en romeinen, de joden, de arabieren, ottomanen, en mongolen hier helemaal niets mee te maken hebben gehad.siger schreef: Ik verdedig dat christelijk Europa niet de enige bron is. Niet meer en niet minder.
Het is dan ook een minimalistische stelling, die vrijwel niets zegt over de relatie tussen het christelijk Europa en de moderne samenleving. Het is zoiets als zeggen dat het christelijk antisemitisme niet de enige bron is waar de Holocaust aan is ontsprongen.Devious schreef:Als ik Siger goed heb begrepen, zegt hij dat christelijk Europa niet de enige bron is waar de moderne samenleving uit is ontsprongen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het me in die zienswijze helemaal kan vinden, los van de argumenten die Siger heeft gebruikt.
Is m.i mij ook niks mee maar de discussie is volgens mij een beetje uit de hand gelopen door emoties die worden opgeroepen.Devious schreef: Als ik Siger goed heb begrepen, zegt hij dat christelijk Europa niet de enige bron is waar de moderne samenleving uit is ontsprongen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het me in die zienswijze helemaal kan vinden, los van de argumenten die Siger heeft gebruikt.
Weet ik daarom heb ik het woordje 'opgeroepen' met zorg uitgekozen.siger schreef:Die emoties komen natuurlijk niet uit het luchtledige.
Dat is ook niet de enige bron, en daarom is het - minimalistische stelling, of niet - niet onredelijk om zoiets te zeggen.Theoloog schreef: Het is dan ook een minimalistische stelling, die vrijwel niets zegt over de relatie tussen het christelijk Europa en de moderne samenleving. Het is zoiets als zeggen dat het christelijk antisemitisme niet de enige bron is waar de Holocaust aan is ontsprongen.
Dat is heel goed mogelijk; waarschijnlijk zelfs. Maar verlichtingideologieën houden veel meer in dan alleen utopische toekomstfantasieën. En in dat licht bezien is wat Siger tracht te verdedigen, helemaal niet zo idioot als men klaarblijkelijk wil doen voorkomen. Het kan wél zijn dat het niet helemaal on-topic is, omdat het filmpje zich beperkt tot het vermeende utopische aspect van sommige verlichtingsideologieën. Maar dat verklaart nog niet die felle toon die men aanslaat tegen Siger.Nu beweert John Gray dat de utopische aard van verschillende verlichtingsideologieën haar wortels heeft in de eschatologische visie van het christendom.
Theoloog. Jij bent zélf begonnen over die Pavlov-reacties. Iemand reageert op het geschrevene, wacht, laat ik je even citeren: 'Tot nu toe heb ik noch van Devious (*), noch van Plons, noch van jou ook maar iets gehoord waaruit ik kan afleiden dat jullie de sprekers uit de documentaire werkelijk hebben gehoord. Er is geen interactie. Er lijkt een geloof (het geloof dat kerk en staat gescheiden moeten blijven! en/of: het geloof dat de religie teruggedrongen moet worden en ook zal worden!) te worden uitgedaagd, en hop! daar komen de pavlov-reacties. Net zoals je die krijgt van dogmatische religieuze gelovigen.'Pavlov-reactie? Het beeld van een schuimbekkende keffer komt me dan inderdaad voor ogen.
collegavanerik schreef:siger, kun je misschien toelichten waarom je dit lange citaat hebt geplaatst?
Zie aub ook het klachten forum: Kreten en Gefluister in christelijk EuropaOmdat Theoloog schreef:(http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 754#154754)
Bon,
Mijn geduld met je vooringenomenheid en gebrek aan bereidheid je zorgvuldig in te lezen in datgene waar je over oordeelt is nu op. Evenals met je daaraan rechtevenredig hooghartige houding die uit dat pedante toontje van je spreekt.
[...]
En van Gray zeg je nu:Dus waarop is dat 'ze staan niet hoog op mijn lijstje' eigenlijk gebaseerd? Nergens toon je dat je zelfs maar op de hoogte bent van hun ideeën en argumenten, en je kritiek op hen is gebaseerd op onwetendheid over de sociologische achtergrond van termen als secularisering en secularisme.Ik ken Gray dus niet en laat me dus ook niet tot kritiek verleiden.
dan zou ik me niet zo pedant en vooringenomen opstellen als jij hier doet, maar de gelegenheid gretig aanvatten om me in korte tijd en zonder er veel energie in te hoeven steken vertrouwd te kunnen maken met hun denken.
Zo lust ik er nog wel een: evenmin is het onredelijk te beweren dat niet elk mens vier ledematen heeft.Devious schreef:Dat is ook niet de enige bron, en daarom is het - minimalistische stelling, of niet - niet onredelijk om zoiets te zeggen.
Als bovenstaande je criterium is voor of een analyse deugt, nl. wat de implicaties ervan zouden kunnen zijn voor de toekomst van de seculiere samenleving, ja, dan begrijp ik wel dat je coute que coute wilt voorkomen dat het christendom op welke wijze dan ook als de oorsprong van de Verlichting zou kunnen worden gezien.siger schreef:Die emoties komen natuurlijk niet uit het luchtledige. Het is gewoon belangrijk te weten waar men met onze seculiere samenleving heen wil.
Wij hebben duidelijk een andere voorstelling van wat Siger tracht te verdedigen (zie hier direct boven). Naar mijn indruk baseer jij je voorstelling van wat de kern van Sigers betoog is op één zinnetje, terwijl ik mijn voorstelling baseer op het hele verloop van de discussie.Devious schreef:Dat is heel goed mogelijk; waarschijnlijk zelfs. Maar verlichtingideologieën houden veel meer in dan alleen utopische toekomstfantasieën. En in dat licht bezien is wat Siger tracht te verdedigen, helemaal niet zo idioot als men klaarblijkelijk wil doen voorkomen.Theoloog schreef:Nu beweert John Gray dat de utopische aard van verschillende verlichtingsideologieën haar wortels heeft in de eschatologische visie van het christendom.
Ik krijg hieruit sterk de indruk dat je de discussie maar zeer zijdelings hebt gevolgd. Klopt dat?Devious schreef:Het kan wél zijn dat het niet helemaal on-topic is, omdat het filmpje zich beperkt tot het vermeende utopische aspect van sommige verlichtingsideologieën. Maar dat verklaart nog niet die felle toon die men aanslaat tegen Siger.
'Ik hoor iets niet'.. zegt 'ie dan. Ik hoor inderdaad iets niet: interactie met de ideeën en argumenten die drie vooraanstaande denkers tegen de secularisatiethese en het secularistisch vooruitgangsgeloof inbrengen. Prima dat je kritiek op ze uit, denk ik dan, maar zorg dan dat het op hén is en niet je strooien voorstellingen die je van hen opzet.Devious schreef:Wat moet ik hiervan denken, vanuit de Pavlov-experimenten bezien? Je hoort iets niet; iets waaruit je iets bepaalds kunt afleiden, en meteen komen de vergelijkingen met dogmatische religieuze gelovigen. Voorwaar; het lijkt wel een pavlov-reactie!![]()
Nogmaals: wie zijn die mensen die dat suggereren? En wat heeft dit met de stelling in de documentaire te maken?Devious schreef:Men kan én voorstander zijn van een seculiere staat, én er een persoonlijke religieuze/spirituele overtuiging op na houden. Beide dingen hoeven elkaar geenszins uit te sluiten, zoals sommige mensen suggereren.
Dit gaat op geen enkele wijze in op wat er in het programma gebeurt. Siger heeft het programma dan ook niet gezien. Hij verwerpt a priori, ongezien en "op grond van het beetje dat" hij van (liever: óver) "deze schrijvers gelezen heeft" wat ze te vertellen hebben. Het zijn gelovigen die het idee van de seculiere moderne maatschappij kritisch onder de loep nemen. Kan niets zijn dus! Vervolgens komt er een semantisch argument over het gebruik van het woord 'seculier' door deze denkers, een argument dat totale onwetendheid verraad van hoe in de sociologie en filosofie secularisme en seculariseringsthese gebruikt worden.siger schreef:De mensen in de reportage zijn alle gelovigen, die "seculier" op hun eigen manier gebruiken. Ze bedoelen er afvallig of (desgevallend) ontkerstend mee...
En ook Plons mengt zich zonder nadenken in het koor. Hei-hoo! We hebben een mening, en die moeten we kwijt hoor. 'Piep!-Piep! Het is m.i. een kwestie van het verstand en gevoel te scheiden.'Plons schreef:Lijkt mij ook idd. En Amerika kun je juist als een voorbeeld zien dat het wel kan. Het is m.i een kwestie van het verstand en gevoel te scheiden.
Vragen stellen, de eerste stap naar wijsheid. Volgende keer ook de tweede stap zetten en de video bekijken, Plons, dan ga ik je vanzelf nog serieuzer nemen dan onze forumintellectuelen ook.Plons schreef:De Britse filosoof John Gray is van mening dat het meeste seculiere gedachtegoed zijn fundament heeft in religie, en daardoor ronduit religieus te noemen is.
Wat zou hij daarmee nou precies mee bedoelen? Over welk seculier gedachtengoed heeft hij het nou en hoe-wat of waar is dat te herleiden naar de religie??
Nou nou nou zeg, wat een drama weer.......de rest schrijf ik wel in een pbtje. Kan ff duren want het word volgens mij een lange.Pavlovreactie? Ja, ik ben briesend van woede. En diep, diep teleurgesteld.