geen bewijs voor god !/?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

God bestaat niet

daarvan heb ik wetenschappelijk bewijs
11
31%
dat meen ik, omdat anderen dat zeggen
0
Geen stemmen
dat weet ik zo net nog niet
13
36%
onzin, hij bestaat wel
12
33%

Totaal aantal stemmen: 36

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

pastor schreef: Ik heb op veel geen antwoorden.
Maar ik krijg ook het gevoel dat jullie die niet willen hebben, ondanks de vragen om bewijs te leveren.
Soms moet je rationeel naar dat gevoel kijken, om te controleren of het gevoel juist is. Ik heb meerdere malen gezegd dat ik overal voor opensta. Lees het citaat van TH Huxley bovenaan het forum, laat het diep op je inwerken. Dat is mijn houding in de discussie met iedereen. Wat ik gevoelsmatig aantrekkelijk vind is voor mij niet belangrijk. De waarheid is voor mij belangrijk. Daarom,, als jij bewijzen levert voor het bestaan van jouw God, of onomstotelijke logica in je argumenten verwerkt, zal ik je zeker gelijk geven.
- er wordt ook kwetsend geschreven.
Als ik iets kwetsends heb gezegd over jouw persoon, dan mijn excuses.
Als mijn mening over jouw God kwetsend voor jou is, dan spijt me dit ook. Maar ik kan mijn mening niet mooier brengen dan hij is. Als ik zeg dat Jahwe een kindermoordenaar is, samenleeft met demonen (leugengeesten), mensenoffer accepteert, dan baseer ik me gewoon op de bijbel. Als ik het verkeerd zie, dan zou ik het graag willen weten, maar ik heb over deze zaken nog niets van je vernomen.
- er wordt ook stellig geschreven.
Op zich hoeft dit niet erg te zijn, als deze stelligheid vergezeld wordt door logica en bewijs.
- er worden bijbelteksten gebruikt als tegen bewijs, maar als ik een bijbeltekst inbreng wordt die gewoon belachelijk verworpen. Als je de bijbel niet serieus wil nemen, gebruik die dan zelf niet. Je hebt toch geen woorden van anderen nodig om je eigen stelling te verwoorden als vrijdenker.
Ik denk niet dat ik me hieraan schuldig heb gemaakt.
- ik zou best op een aantal vragen nog serieus in willen gaan. Bijvoorbeeld of je kunt bewijzen dat Jezus heeft bestaan. Maar op deze wijze van gesprek heeft dat geen zin. Respect ontbreekt.
Generaliseer je hier niet een beetje? Ben ik tegen jou respectloos geweest? Zo ja, waar dan?
iemand schreef: je hebt geen zieltje gewonnen.

Ik weet niet wie dit heeft gezegd, en spreek nu dus ook niet uit naam van deze persoon. Je moet je realiseren dat er mensen zijn die diep gekwetst zijn door hun religieuze opvoeding, of ernstige zaken hebben meegemaakt met religieuze collega's, familie etc..
Mensen kunnen dan soms wat fel reageren. Je moet daar doorheen kunnen prikken. Ik zit regelmatig in mijn eentje te discussieren met een grote christelijke of islamitische meerderheid (op hun eigen forums). Daar word je dan wel eens onaangenaam geconfronteerd met dingen die op dit forum helemaal niet van toepassing zijn. Je moet tegen een stootje kunnen.
Sterker nog ik zie heel veel mensen zo leven. Ik ervaar dat als koud en kil.
Je ziet dat veel mensen leven zonder God. En jij ervaart dat als koud en kil. Hoe kun jij ervaren wat een ander voelt. Ben je telepatisch? Je kunt pas weten hoe het voelt wat het vrij-denken betekent als je het zélf ervaart. Nu zie je gewoon iets, en ervaar je vervolgens een gevoel van jezelf, wat gecreeerd wordt vanuit je eigen referentiekader.
Ik heb enorm veel steun en vreugde met het leven met God. Ik sta er iedere morgen vrolijk mee op. .
Sta je er ook vrolijk mee op als dit geloof op de proef wordt gesteld? Als je het zeker wilt weten, raad ik je zeker aan om door te gaan met het op de proef stellen van je eigen mening; te kijken of je mening in overeenstemming is met de feiten. Dit is wat veel leden van dit forum bijna dagelijks doen. Er is heel veel moed voor nodig om constant je eigen mening op de proef te stellen, want mensen hebben de neiging om zich aan meningen vast te klampen als deze voor henzelf aantrekkelijk zijn, zelfs al zijn ze onjuist. Maar het vasthouden aan onjuiste meningen veroorzaakt onrustgevoelens. Je wordt opeens iets minder vrolijk wakker. Je krijgt opeens de neiging om de andersdenkenden te ontlopen. Maar dit is slechts uitstel van executie, want onherroepelijk zul je ooit weer met deze meningen geconfronteerd worden. Je kunt je verstoppen in koppigheid; vingers in de oren, en Tralalalala zingen en net doen of je niets hoort en gewoon hetzelfde blijven herhalen, met steeds meer bekeringsijver. Je kunt jezelf ook afsluiten van de wereld; tv weg, computer weg en alleen omgang zoeken met gelijkgestemden. Hoe het ook zij, het zal niet helpen. De waarheid zal opborrelen uit de krochten van je onderbewustzijn.
Er is een wetenschappelijke naam voor het onrustgevoel dat ontstaat bij het botsen van meningen met de feiten. Cognitieve dissonantie. De beste wijze om cognitieve dissonantie te bestrijden is het wijzigen van de mening, zodra deze in strijd is met de logica of de feiten.
Ik kan nog meer zeggen, maar Kalebas heeft het zojuist prachtig verwoord.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Beste vrijdenkers,

Nou een ding moet ik de meeste van jullie toegeven: de reacties op mijn vorige bericht zijn prima. Het geeft het gevoel dat dezelfde dingen, ook anders gezegd/geschreven kunnen worden. Fijn!

Natuurlijk begrijp ik best dat in de discussie soms niet alles even plezierig verwoord kan worden. Doe ik waarschijnlijk ook niet altijd. Het is misschien ook wel een gevolg van een soort mail verkeer. Je tikt en verstuurt. Soms te snel...

Waar ik het gevoel oproep me verslagen te voelen, aangedaan, etc... dat niet. Ik gaf al aan, dat ik niet per direct terugtrok, maar wel hetzelfde gesprek anders wil voeren. En uit diverse reacties krijg ik het gevoel dat dit kan.

Fijn dat sommigen al hun vragen naar mij even hebben samengevat. Want dat is wel zo, je raakt de draad kwijt om naast je dagelijks werk ook de hoeveelheid berichten en onderwerpen te beantwoorden. En nogmaals, ik heb geen rij boeken of websites paraat. Het is tot nu toe kennis die in mijn hoofd heb. Daarom zullen er vast wel eens namen verkeerd zijn geschreven of zelfs dingen nagezegd die ik ooit eens heb gehoord. Waar dit de discussie heeft belemmerd, mijn excuur. Verder zou ik voor een aantal vragen moeten gaan lezen... of de tijd nemen om er zelf over na te denken. Wie wil, mag ook nog wel een korte samenvatting van liggende vragen maken.

Ik gaf zelf al aan, om nog in te willen gaan op de historische Jezus. Het maakt de discussie denk ik anders, als we het met elkaar eens kunnen zijn of Jezus wel of niet bestaan heeft, en in hoeverre de teksten uit de bijbel over Hem betrouwbaar zijn. En aangezien ik geloof dat Jezus een deel van God is, kunnen we misschien via die weg een bewijs van God vinden.

En laten we eerlijk zijn, als er een breed gedragen wetenschappelijk bewijs van God is, dan hoeven we hier niet met elkaar te spreken. Toch is het denkproces goed, althans zo ervaar ik dat.

Kijkend naar de diverse forums lijkt met dat evolutie als thema hier niet verder behandeld hoeft te worden. Daarbij neem ik mee, dat ik veel van Darwin (die feitelijk gedachten van diverse anderen combineert en aanvult) in grote lijnen kan volgen en aannemen. Maar niet alles. Ik ben dus niet iemand, die evolutie ontken. Of om het anders te zeggen ik ben misschien wel een ge-evolutieoneerde gelovige. Maar verder spreken over evolutie brengt ons volgens mij niet verder. Laten anderen dat maar doen op die forums die helemaal over evolutie gaan.

Nou tot zover maar. Ik ga nu even weg, en maandag of dinsdag lees ik wel verder hoe iedereen erover denkt. Dan kom ik met een voorstel hoe verder.

Allemaal een goed weekend gewenst!

pastor
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Pastor schreef:
Maar wat dan ook, ik respecteer jullie opvattingen en keuzen. Het zijn niet de mijnen. Gelukkig heb ik ook in mijn vriendenkring vrienden die niet geloven en tegelijk heel gewoon in de omgang.
Ik respecteer jouw opvattingen. Ik heb goddelozen en ongoddelozen in mijn vriendenkring, erg aardige mensen.

Pastor schreef:
Ik heb op veel geen antwoorden.
Ik heb als ongoddeloze zelfs heel vaak geen pasklare antwoorden en aanvaard dat dit zo is.

Pastor schreef:
Allemaal een goed weekend gewenst!
Jij ook een prettig weekend.

Stan
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

pastor schreef: Ik gaf zelf al aan, om nog in te willen gaan op de historische Jezus. Het maakt de discussie denk ik anders, als we het met elkaar eens kunnen zijn of Jezus wel of niet bestaan heeft, en in hoeverre de teksten uit de bijbel over Hem betrouwbaar zijn. En aangezien ik geloof dat Jezus een deel van God is, kunnen we misschien via die weg een bewijs van God vinden.
Ik ben benieuwd naar het bewijsmateriaal voor het historische bestaan van Jezus. Maar zou je me kunnen uitleggen wat je met dat laatste bedoeld?
ik ben misschien wel een ge-evolutieoneerde gelovige.

Je bent inderdaad een stuk verder geëvolutioneerd dan sommige andere gelovigen :wink: Hoewel ik best geniet van de virtuele schermpartijtjes met creationisten van allerlei allooi, ben ik wel blij dat je niet zo'n Darwinhater bent.

Over het historische bestaan van Jezus (Flavius Josephus) zijn reeds discussies gevoerd in een grijs verleden. Misschien is het interessant om deze even te lezen http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =1111#1111

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Beste Pastor,

Goed om te lezen dat je nog niet de handdoek in de ring gooit.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen mijn reactie op de quote:
Pastor schreef:En aangezien ik geloof dat Jezus een deel van God is, kunnen we misschien via die weg een bewijs van God vinden.
Ik zie niet in waarom het bestaan van de persoon "jezus" het bestaan van een god aan zou kunnen tonen.
Toch niet omdat in de bijbel staat dat hij de zoon van god is?
Dat is voor mij een aanname en verre van een gedegen bewijsvoering.
Als hij al bestaan heeft -en dat laat ik nog open- was hij in mijn ogen een man zoals alle anderen, met het verschil dat hij blijkbaar een goed politucus was die beterschap beloofde in zware tijden. Om de politieke vergelijking nog eens uit de kast te halen, een soort Pim Fortuyn waarin de mensen een oplossing zagen voor hun problemen.
Ik vind het prima om het vraagstuk "jezus" onder een nieuw topic te starten.
Als deze draad nu stopt blijf ik helaas wel achter met een onbevredigd gevoel.
Niet dat je je ongelijk toe moet geven, maar wie A zegt moet ook B zeggen vind ik.

Resten mij nog mijn vragen:
Gelovigen menen dat ongelovigen iets missen. Ze worden dus niet voor vol aangezien.
Ook in de bijbel wordt de ongelovige als een minderwaardig persoon gezien, en dan druk ik mij nog netjes uit, wat in mijn optiek ronduit discriminerend is.
Ik voel me als atheïst verre van incompleet, eerder vrij!
  • In wat voor zin zou het je als mens completer maken om in een god te geloven?
    Hoe verhoudt deze zienswijze zich tot "god is (naasten)liefde"?
Volgens jou bestaan de goden van andere religies ook.
Volgens de bijbel is er maar 1 god, dat maakt alle andere goden dus valse goden.
  • Waarop baseer je dat je de juiste (lees: ware) god te pakken hebt?
    Wat is de definitie van de ware god?
Tot besluit:
Je bent van mening dat evolutie hier niet meer verder behandeld hoeft te worden, prima, maar dan moet me toch nog wat van het hart.
Pastor schreef:Jammer, dat niemand eens noemt dat Darwin zelf niet echt achter zijn theorie stond. En dat vele wetenschappers de evolutietheorie ook niet onderschrijven. En als er echt empirisch bewijsmateriaal is, waarom noemt iedereen het dan nog een theorie en geen wet of gegeven.
Hier verguis je de persoon Darwin met deze onware uitspraak, maar nu ga je ineens wel mee in zijn visie en nu ben je bijna evolutionist.
Je hebt 2 gezichten!
En als je zegt dat je de theorie in grote lijnen kan volgen en aannemen, maar niet alles, dan ben ik nieuwsgierig naar wat je dan niet aan kan nemen en waarom niet?

Ook een prettig weekend gewenst.
Laatst gewijzigd door Erik op 22 mar 2005 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Andromeda

Bericht door Andromeda »

God bestaat niet.

Eerste post, meteen een test! :wink:
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Hartelijk welkom andromeda

Je schreef :
God bestaat niet.
Hoezo ?
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Andromeda schreef:God bestaat niet.

Eerste post, meteen een test! :wink:
Welkom Andromeda.
Ben benieuwd naar de onderbouwing van het niet bestaan van god.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Andromeda

Bericht door Andromeda »

tsjok45 schreef:Hartelijk welkom andromeda

Je schreef :
God bestaat niet.
Hoezo ?
Bedankt "tsjok45"

Dat is mijn mening althans,

En of ik daar bewijzen voor heb, nee natuurlijk niet.
Hoe kan men uberhaupt iets dat niet bestaat, bewijzen dat het niet bestaat?
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Andromeda schreef:
tsjok45 schreef:Hartelijk welkom andromeda
Je schreef :
God bestaat niet.
Hoezo ?
Bedankt "tsjok45"
Dat is mijn mening althans,
En of ik daar bewijzen voor heb, nee natuurlijk niet.
Hoe kan men uberhaupt iets dat niet bestaat, bewijzen dat het niet bestaat?
Welkom Andromeda,
Leuke binnenkomer, die transformatie van atheïst naar agnost. :D
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Iets vertelt mij dat deze draad of een oefening voor Pastor wordt in het zoveel mogelijk woorden besteden aan het niet beantwoorden van vragen, of een aaneenschakeling van drogredenaties, of een mixje van de twee.
Dat "iets" is overigens de talloze discussies van een soortgelijk karakter die ik reeds heb gevoerd. (En lang dat die krengen kunnen worden... poeh poeh)
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Re: geen bewijs voor god !/?

Bericht door Akkersloot »

pastor schreef:Als God niet bestaat, heb je een leuke discussie gehad.
1. Die discussie houdt nooit op.
2. Eigenlijk moeten we onze tijd beter besteden. Bijvoorbeeld aan naastenliefde. Lijkt me een beter idee.
En als God wel blijkt te bestaan, heb je geluk dat je iets van Hem weet.
HOE WEET JIJ DAT !!!!!!!!!!!!! Ken jij God dan.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Pastor,
Bijvoorbeeld of je kunt bewijzen dat Jezus heeft bestaan. Maar op deze wijze van gesprek heeft dat geen zin. Respect ontbreekt.
Ik wil het met alle plezier met je erover hebben of het bestaan van Jezus (zoals in de evangeliën beschreven) is te bewijzen. Ik denk dat dat niet historisch wetenschappelijk is te bewijzen. Ik denk zelfs dat historisch wetenschappelijk is te bewijzen dat die Jezus nooit heeft bestaan.
En dan hoef ik alleen maar te denken aan het boek 'Jezus, honderd jaar vóór Christus' van Ellegård die bewijst dat Jezus ± 100 v.C. leefde onder de naam Yeshu ben Pandera. Dan is er het boek 'De man die in 70 de kruisdood overleefde' van Frans Vermeiren, zéér doorwrochte studie met een lawine aan historische gegevens, waardoor van de evangelieverhalen nauwelijks nog iets overblijft. Verder nog 'Lost Light' van Alwin Kuhn, die weer 'onweerlegbaar' aantoont dat de evangelieverhalen niet meer zijn dan een bewerking van de oude Egyptische mythen: men heeft van allegorieën gewone geschiedenis gemaakt.

Ik zou het dus best over dit onderwerp willen hebben, maar ik zie er tegen op. Ik sluit niet het bestaan uit van iets of iemand, die 'god' wordt genoemd. Ik heb alleen niet het flauwste idee wat ik me bij dat woord moet voorstellen. Ik vind eigenlijk dat iedereen die zegt dat wel te 'weten', meer zegt dan hij kan verantwoorden. Niemand 'kent' hetgeen of degene die achter dat woordje 'god' zou zitten. Dus denk ik: 'Waarover praat je dan en ga je nog eens zitten ruzie schoppen ook'? Kun je niet beter zwijgen over waarvan je geen enkele kennis of weet hebt?
Maar de God waar ik het met jullie over heb, heeft Zelf enorm veel over gehad om te laten zien dat Hij van mensen houdt.
Dat jij dat 'gelooft' onttrekt zich aan mijn kritiek, afkeuring of iets dergelijks. Maar heeft die God van jou ergens veel voor over gehad? Als ik al een godsbegrip heb, is daarin voor 'enorm veel overhebben' geen plaats. Mij een al té menselijke eigenaardigheid.
Hij is als mens (zijn goddelijkheid tijdelijk afgelegd) naar de aarde gekomen.
Voor mij is een God, Die Zijn goddelijkheid aflegt om mens te worden en intussen toch weer God te blijven (ik durf het bijna niet neer te schrijven): klinkklare onzin.
Jezus is met Kerst geboren en heeft alles wat mis is op Zichzelf genomen en is daaraan letterlijk gestorven.
Mijn eerlijk en spontane reactie is: "Wie heeft dát nu weer verzonnen'?
Jezus is niet dood gebleven, maar is uit de dood opgestaan.
Ik kan dat niet serieus aannemen. Dood is dood. In de wereldliteratuur staat trouwens een groot aantal 'helden' beschreven die na hun dood weer levend werden. Julius Caesar was er zo eentje.
Jezus is naar God teruggegaan, is weer een volledig een deel van God.
Alleen de terminologie al: Jezus is een deel van God. Hoe stel je je dat weer voor: God, bestaand uit onderdelen?
Zeg maar God, als u bestaat, laat dan dat merken in mijn leven. Als je dat oprecht tegen Hem zegt, zal je merken dat Hij Zichzelf gaat bewijzen.
En dat Zichzelf bewijzen bestaat er dan in dat je ineens ziet dat alle evangelieverhalen tóch waar gebeurd zijn? Of zoiets?

Ik ben geen theïst en geen atheïst. Dat is voor mij terminologie uit de oude doos. Ik kan me al helemaal niets voorstellen van een God, Die zit te wachten op onze aanbidding en/of verheerlijking. Ik vind het maar een knullig godje dat daaraan behoefte heeft en ook nog eens over de rooie gaat als het zijn zinnetje niet krijgt.

Maar… ik huiver nogal om dit allemaal frank en vrij op papier te zetten want ik weet uit ervaring dat er mensen zijn, die dat totaal niet kunnen verdragen. Ik ben een fervent voorstander van vrije mening en vrije meningsuiting. Maar… als daarmee alléén wordt bereikt dat anderen worden gekwetst, dan lijkt me je mond houden toch even beter.

Dus, zeg het maar. Wil je in alle openheid van gedachtewisselen zonder te vervallen in banaliteiten? Indien 'Ja', dan doe ik naar vermogen wel mee. :)

Groeten.

Fons.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

There is no arrogance in believers who state that they believe in G-d.

More arrogant it seems to me are people who state the knowledge that G-d doesn't exist.

because at the most one can say that we do not know wether G-d does, or does not exist.

still you may believe in a good and loving G-d who in the end will Redeem His Creation.

Het judeo-christelijke gedachtengoed blijkt het sterkste bewijs te bevatten,

het Jodendom voldeed en voldoet aan de voorspelling van de eigen joodse (OT) boeken van de ontkenning van de Heilige Israels,

en de Islam voldeed en voldoet aan de falsificering die zou plaatsvinden rondom het jaar 666 door een valse profeet, doorwie het verhaal van Jezus (de Heilige Israels) tegengesteld (anti) zou worden gemaakt, onder andere via de bewering dat Jezus alleen slechts een mens was en niet het lichamelijke deel van G-d op aarde.

en ook niet voor ons gestorven is en weer uit de dood opgestaan, als solidair en medelijdend gebaar naar Zijn schepping, een bewijs van Zijn Identiteit van Liefde!

Achteraf iets beweren of inleggen wat al gebeurd is, is zwakker dan van tevoren iets beweren wat later, na honderden of duizenden jaren ook echt bewaarheid wordt,

Dit wetenschappelijke bewijs, met een Popperiaanse falscificatie, kwetsbaarheidsstelling, die in het experiment van de geschiedenis overeind blijft, is uniek tov alle andere religie.

YWH, betekent dan ook

Ik die is en zal zijn wie Hij zal wezen !
(bewezen door de geschiedenis, het uitkomen van de profetieën)
Laatst gewijzigd door jHenosch op 24 mar 2005 11:50, 7 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

maar ook een emotief, gevoelbevestigend bewijs !

vanuit allerlei geloven bekeren mensen zich tot G-d.

en velen geloven ook dat Jezus er geweest is om ons een Troosting te zijn in de moeilijke heidense tijden die nog komen zouden, voordat Hij zal terugkomen om die tijden te eindigen,

dat mag je geloven, maar is geen voorwaarde om in het paradijs te komen, hoewel uiteindelijk door Christus het heil voor de mensheid zal worden uitgestort.

geloven in Jezus zoals Hij de als mens verklede G-d hier op aarde was om met ons mee te lijden, is vooral bedoeld als Troosting, want de Geest van Jezus, de Heilige geest zal vooral voor Margareth Hassan et al een grote geruststelling zijn geweest, maar ook voor haar nabestaanden !

en eigenlijk alle mensen die weten dat ze in niet onafzienbare tijd een ongewisse dood zullen meemaken, of hun kinderen.

want G-d heeft immers ook Zijn symbolische Zoon laten opofferen voor de goede zaak.

Dit was de eerste godsdienst die liet zien dat G-d voor ons letterlijk door het vuur van de dood wil gaan.

De Compassie, en het medelijden van G-d op aarde met de mens, waarvan er oh zo velen soms welhaast onschuldig moeten lijden en op een ongewisse manier moeten sterven!
Laatst gewijzigd door jHenosch op 24 mar 2005 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie