Soms moet je rationeel naar dat gevoel kijken, om te controleren of het gevoel juist is. Ik heb meerdere malen gezegd dat ik overal voor opensta. Lees het citaat van TH Huxley bovenaan het forum, laat het diep op je inwerken. Dat is mijn houding in de discussie met iedereen. Wat ik gevoelsmatig aantrekkelijk vind is voor mij niet belangrijk. De waarheid is voor mij belangrijk. Daarom,, als jij bewijzen levert voor het bestaan van jouw God, of onomstotelijke logica in je argumenten verwerkt, zal ik je zeker gelijk geven.pastor schreef: Ik heb op veel geen antwoorden.
Maar ik krijg ook het gevoel dat jullie die niet willen hebben, ondanks de vragen om bewijs te leveren.
Als ik iets kwetsends heb gezegd over jouw persoon, dan mijn excuses.- er wordt ook kwetsend geschreven.
Als mijn mening over jouw God kwetsend voor jou is, dan spijt me dit ook. Maar ik kan mijn mening niet mooier brengen dan hij is. Als ik zeg dat Jahwe een kindermoordenaar is, samenleeft met demonen (leugengeesten), mensenoffer accepteert, dan baseer ik me gewoon op de bijbel. Als ik het verkeerd zie, dan zou ik het graag willen weten, maar ik heb over deze zaken nog niets van je vernomen.
Op zich hoeft dit niet erg te zijn, als deze stelligheid vergezeld wordt door logica en bewijs.- er wordt ook stellig geschreven.
Ik denk niet dat ik me hieraan schuldig heb gemaakt.- er worden bijbelteksten gebruikt als tegen bewijs, maar als ik een bijbeltekst inbreng wordt die gewoon belachelijk verworpen. Als je de bijbel niet serieus wil nemen, gebruik die dan zelf niet. Je hebt toch geen woorden van anderen nodig om je eigen stelling te verwoorden als vrijdenker.
Generaliseer je hier niet een beetje? Ben ik tegen jou respectloos geweest? Zo ja, waar dan?- ik zou best op een aantal vragen nog serieus in willen gaan. Bijvoorbeeld of je kunt bewijzen dat Jezus heeft bestaan. Maar op deze wijze van gesprek heeft dat geen zin. Respect ontbreekt.
iemand schreef: je hebt geen zieltje gewonnen.
Ik weet niet wie dit heeft gezegd, en spreek nu dus ook niet uit naam van deze persoon. Je moet je realiseren dat er mensen zijn die diep gekwetst zijn door hun religieuze opvoeding, of ernstige zaken hebben meegemaakt met religieuze collega's, familie etc..
Mensen kunnen dan soms wat fel reageren. Je moet daar doorheen kunnen prikken. Ik zit regelmatig in mijn eentje te discussieren met een grote christelijke of islamitische meerderheid (op hun eigen forums). Daar word je dan wel eens onaangenaam geconfronteerd met dingen die op dit forum helemaal niet van toepassing zijn. Je moet tegen een stootje kunnen.
Je ziet dat veel mensen leven zonder God. En jij ervaart dat als koud en kil. Hoe kun jij ervaren wat een ander voelt. Ben je telepatisch? Je kunt pas weten hoe het voelt wat het vrij-denken betekent als je het zélf ervaart. Nu zie je gewoon iets, en ervaar je vervolgens een gevoel van jezelf, wat gecreeerd wordt vanuit je eigen referentiekader.Sterker nog ik zie heel veel mensen zo leven. Ik ervaar dat als koud en kil.
Sta je er ook vrolijk mee op als dit geloof op de proef wordt gesteld? Als je het zeker wilt weten, raad ik je zeker aan om door te gaan met het op de proef stellen van je eigen mening; te kijken of je mening in overeenstemming is met de feiten. Dit is wat veel leden van dit forum bijna dagelijks doen. Er is heel veel moed voor nodig om constant je eigen mening op de proef te stellen, want mensen hebben de neiging om zich aan meningen vast te klampen als deze voor henzelf aantrekkelijk zijn, zelfs al zijn ze onjuist. Maar het vasthouden aan onjuiste meningen veroorzaakt onrustgevoelens. Je wordt opeens iets minder vrolijk wakker. Je krijgt opeens de neiging om de andersdenkenden te ontlopen. Maar dit is slechts uitstel van executie, want onherroepelijk zul je ooit weer met deze meningen geconfronteerd worden. Je kunt je verstoppen in koppigheid; vingers in de oren, en Tralalalala zingen en net doen of je niets hoort en gewoon hetzelfde blijven herhalen, met steeds meer bekeringsijver. Je kunt jezelf ook afsluiten van de wereld; tv weg, computer weg en alleen omgang zoeken met gelijkgestemden. Hoe het ook zij, het zal niet helpen. De waarheid zal opborrelen uit de krochten van je onderbewustzijn.Ik heb enorm veel steun en vreugde met het leven met God. Ik sta er iedere morgen vrolijk mee op. .
Er is een wetenschappelijke naam voor het onrustgevoel dat ontstaat bij het botsen van meningen met de feiten. Cognitieve dissonantie. De beste wijze om cognitieve dissonantie te bestrijden is het wijzigen van de mening, zodra deze in strijd is met de logica of de feiten.
Ik kan nog meer zeggen, maar Kalebas heeft het zojuist prachtig verwoord.
Vriendelijke groet...