Ervaringen op fundamentalistische forums.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Drosofila schreef:Kennen jullie je het cabaretprogramma "De lachende kerk"? Van een Limburger denk ik, maar ik weet niet meer van wie. En ook niet meer of het een Vlaming dan wel een Nederlander was. Van katholieke stempel, die konden toen heel wat beter relativeren dan de protestanten.
Al knepen ze nogal eens de katjes in het donker. De katjes konden er meestal niet mee lachen.
Nou en of! Cabaretier Fons Jansen - grandioos. Ik heb de hele avond dubbel gelegen van het lachen. We waren met een aantal secretarissen van een groot bedrijf, waarvan één behoorde tot een zwaar gereformeerde kerk. Zij keek heel zuinig, want ja, het is moeilijk onderscheiden nietwaar, of het om de kerk gaat en haar gebruiken, dan wel om God of het geloof in God...
Maar het is zo'n herinnering die ene gouden randje heeft!

Mar
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

FonsV schreef: Een aantal van die fora hebben mijn naam op het internet gezet en gewaarschuwd voor mijn 'verderfelijke invloed'.
Het is m.i. bijna een godswonder te noemen dat er nog geen petities rondgaan om je op de brandstapel te krijgen. ;-)
Gerda

Bericht door Gerda »

an3sdej schreef:Afbeelding

Koning Jezus met een Nederlandse vlag, een foto van onze vorstin :-) ontbreekt nog.

Maar waar blijft de almachtige god bij deze mensen. Jezus wordt helemaal losgekoppeld.

Nou ja, Jezus als opvolger van Bea, ach wie weet doet hij het nog beter dan Alex.
Deze afbeelding was naar aanleiding van koning voetbal.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

hihihi geef mij dan maar koning voetbal :-)
Gerda

Bericht door Gerda »

Enigma schreef:
'Plek zat'! daar, maar niet voor mij, vrees ik.

Groeten.

Fons.
Oooooooooch, knusje van Enigma voor de verstotene? :wink:

Weet je, wat ik er zo jammer aan vind is dat op zo een super Christelijk forum eerlijkheid dus niet loont :shock: Had je je aangemeld met een andere naam had men niet geweten wie je was en dikke kans dat je er probleemloos welkom was geheten.

Zo stimuleren zij achterbaksheid en leugenachtigheid, toch niet echt bijbelse principes. :wink:

Groetjes Enigma
Als je weet WIE er in het huis komt - heb je zorg te dragen voor de aanwezig leden/users.

Als iemand zich registreerd onder een onbekende naam : zal snel genoeg aan het licht komen wie iemand is : en voornamelijk, wat iemand komt doen.

Plexat lijkt mij niet zomaar een christelijk forum !

ik vind het mooi dat er een goeie bescherming is en dat men waakt voor de evt. onrust.

Als mensen oprechte bedoelingen hebben met het lidmaatschap van plexat, lijkt het mij oké om er binnen te komen. Evt. waarschuwingen vooraf -> zal dan naast zich neer gelegd worden omdat de 'bedoelingen oprecht en zuiver' zijn. Er zijn genoeg mensen die alleen op een christelijk forum komen om de boel eens flink onder vuur te nemen. Prima maar daar leent plexat zich niet voor, lijkt mij
Gerda

Bericht door Gerda »

an3sdej schreef:hihihi geef mij dan maar koning voetbal :-)
als je van voetbal houd :lol:
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Mar schreef: Zij keek heel zuinig, want ja, het is moeilijk onderscheiden nietwaar, of het om de kerk gaat en haar gebruiken, dan wel om God of het geloof in God...
Fons Jansen, Mar, en inderdaad grandioos!

En wat dat onderscheid betreft. Ik denk dat de katholieken dat ietwat makkelijker konden maken dan de proitestanten. Het heeft zijn voordeel als je een menselijke leider hebt, naar wie je alle kleine kantjes kan doorschuiven. Die menselijke leider probeert ook zoveel mogelijk "de kerk in het midden te houden", want fundamentalisme houdt het gevaar in dat vele gelovigen het laten afweten.

Protestanten van alle gezindten lopen veel meer gevaar op fundamentalisme, net zoals moslims, omdat alle (gedrags)regels rechtstreeks ontleend zijn aan het heilige boek. Daar valt niets te relativeren noch mee te lachen.

't Is maar een idee, hoor.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Gerda

Bericht door Gerda »

FonsV schreef:Uit nieuwsgierigheid ging ik gisteren een kijkje nemen op PleXat. Macht der gewoonte logde ik in omdat ik niet graag als 'gast' op een forum kom. Voel ik me altijd een beetje een voyeur. :)
Maar ik moest me eerst registeren en dat deed ik dus. Waarom niet?
Per kerende post kreeg ik een welkom e-mail.

Vanmorgen vond ik onderstaande in mijn INbox:

Hallo FonsV,

ik heb je aanmelding voor www.plexat-forum.nl ontvangen.

Omdat er jammer genoeg nog wel eens mensen misbruik maken van onze gastvrijheid wil ik je vragen om je aanmelding even per mail toe te lichten.

Daarnaast wil ik vast benadrukken dat PleXat niet een forum is voor ingewikkelde theologische discussies.

Ik hoop snel van je te horen.

Vr. gr,
wormpje

(administrator PleXat)

++++++++++++++++++

Ik schreef via PB (persoonlijke post) aan Wormpje een net briefje terug dat ik alleen maar even kwam kijken en volstrekt niet van plan was de 'zalige' rust van het forum te verstoren door iets in te zenden.
Vervolgens logde ik in. Maar dat had geen succes omdat mijn wachtwoord niet deugde. Dus vroeg ik een nieuw wachtwoord aan.

Het scherm liet weten: 'Sorry maar je wachtwoord kan niet opgehaald worden omdat je account uitgeschakeld is. Neem contact op met de forum beheerder voor meer informatie'.

Ik denk dat ik de mededeling maar als kennisneming aanneem en de informatie laat voor wat die waard is.

'Plek zat'! daar, maar niet voor mij, vrees ik. :)

Groeten.

Fons.
apart je had toch best als gast een kijkje kunnen gaan nemen
ZONDER je aan te melden als lid - als je toch al niet van plan was om mee te doen.

Ik vind die pb van Wormpje niet vreemd hoor.

ze vraagt de reden van je komst
en
Daarnaast wil ik vast benadrukken dat PleXat niet een forum is voor ingewikkelde theologische discussies.
en verteld je dat plexat geen discussie forum is.

Wat is hier nou zo vreemd aan ? :cry:
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Drosofila schreef:En wat dat onderscheid betreft. Ik denk dat de katholieken dat ietwat makkelijker konden maken dan de proitestanten
Om misverstanden te voorkomen: ik ben "geboren en getogen" protestantse...
De enige contacten die ik heb met de RK lopen via het Abdijhuis in Heeswijk-Dinther...(en of die nou de "zuivere Vaticaanse leer" aanhangen waag ik enigszins te betwijfelen! :wink: )

Mar
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Gerda,

Ben jij die administrator van PleXat of heb je 'toevallig' dezelfde naam als zij?
Gerda schreef:apart je had toch best als gast een kijkje kunnen gaan nemen ZONDER je aan te melden als lid - als je toch al niet van plan was om mee te doen.
Dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar, als ik een forum bezoek meld ik me altijd aan. 'Aparte' gewoonte wellicht, maar waarom niet?
En na me te hebben aangemeld heb ik als gast wat rondgeneusd en dacht toen: 'Niets voor mij'!
Gerda schreef:Ik vind die pb van Wormpje niet vreemd hoor.
Nou ik wel. Het is me nog nooit overkomen dat ik me registreer op een forum en dan een e-mail thuiskrijg met de 'vriendelijk' geformuleerde vraag: "Wat kom je hier eigenlijk doen"? En: "Het is hier geen discussieforum. Vooral niet over ingewikkelde theologische onderwerpen".

Dat vind ik dus een vreemde manier van doen.

Maar… ik begrijp het wel. Ik ken intussen mijn pappenheimers. J

Groeten.

Fons.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Drosofila,
Drosofila schreef:Maar het is zo'n herinnering die een gouden randje heeft!
Vooruit dan: :)

Er was eens een hemelse dominee,
Die altijd een preek van de hemel dee.
Hij hield elke week dezelfde preek,
Waarin hij dan steeds uit Korinthiërs las:
"Het leven begint in de hemelen pas.

Het menselijk geluk, het menselijk verdriet,
De oorlog, de honger, hij zag ze niet.
Hij hield elke week zijn hemelse preek:
"" O luister, gemeente, wat Paulus hier schrijft:
De aarde vergaat, maar de hemel die blijft".

Ineens werd hij ziek, deze dominee,
Men gaf hem nog hoogstens een week of twee.
Hij hield in die week voor 't laatst weer die preek,
Maar zei aan het eind nog iets nieuws bovendien:
"Dan zal ik toch eindelijk die hemel eens zien".

Hij stierf en liep dadelijk op Petrus af,
Die van het balkon af een uitleg gaf:
"Die ronde planeet, weet u niet hoe die heet?
Het aards paradijs, o een wonderlijk oord".
"Het spijt me", zei de dominee, "nooit van gehoord"

Fons Jansen.

En voor nog veel meer van dit fraais: ttp://www.musicfrom.nl/songteksten/jansen,_fons/

Groeten.

Fons.
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

:D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Schitterend!

Mar
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Nog maar eentje. :)

Conference: Gemengde verkering

Ze hebben mij al gevraagd: Hoe kom je nou ineens aan die protestantse kennis. Maar dat is spelenderwijs gegaan. Ik heb een tijdje een gemengde verkering gehad. Ongeveer twee jaar was ik gemengd verkeerd. Verkeerd gemengd dat kan ook, ja. Hoe dan ook, dan kwam ik wel eens in zo'n protestantse kerk. Ik moet u zeggen, dat is voor de buitenstaander even wennen. Preken van een uur. Gelukkig was ik te laat. Ik stootte mijn buurman aan en ik vroeg: Hoe lang is-ie al bezig? Drie kwartier. Waar gaat het over? Heeft ie nog niet gezegd.

Het was wel een merkwaardige predikant. Op een gegeven moment zegt ie: Broeders en zusters, in de meeste gemeenten is het zo, dat de helft van de gemeente meelevend is en de andere helft van de gemeente er niets meer aan doet. Bij ons is dat godzijdank andersom.
En de teksten van de liederen. Zeer ketters. Ik heb niet meegezongen. Ik heb voor mijn geweten niet mee kunnen zingen. Stel u voor, ineens werd er afgeroepen: Na de dienst zullen wij zingen te Betlehem is geboren nummer drie.

En je zit niet lekker in een kerk waar je niet thuis hoort. Je kent de orde van dienst niet, je slaat flaters, je maakt blunders. Ik weet nog dat er gezegd werd: Sta op - ik sta meteen op - Jerusalem - ben ik maar weer gaan zitten
Andersom is ook niets, want ik heb vroeger eens in een apostolische bui een onkerkelijk persoon meegelokt naar een plechtig lof, zo'n avonddienst, want ik dacht ach, zo'n onkerkelijk persoon, alles wat zo'n man nodig heeft is lof zei ik ook: All you need is love. Ja, ik in mijn onschuld, ik dacht, dat zal die man imponeren, maar het tegendeel was het geval, een ramp, een paniek. Stel u dat voor. Het onkerkelijk persoon zit aanvankelijk rustig naast mij in de bank, op het altaar staat de pastoor, in het lang - het is avond, waarom niet? -. De pastoor staat te zwaaien met het wierookvat, opeens rent dat onkerkelijk persoon naar voren, zo dat altaar op en zegt tegen de pastoor: Mevrouw, uw tasje staat in brand.

Nee, in een kerk waar je niet thuis hoort moet je niet komen. Ik ben ook niet meer in die protestantse kerk geweest. Maar dat had een heel andere oorzaak. De verkering is namelijk niet gemengd gebleven.
Onze pastoor had hogelijk bezwaar tegen het gemengde huwelijk. Hij zei: Dat kan nooit goed gaan. Ik vraag: Waarom niet. Hij zegt: Kijk, dan is men dus ook seksueel verschillend. Ik zeg: Wat dan nog? Hij zegt: Zo bedoel ik het niet.
Ik zeg: Wat bedoelt u dan wel? Hij zegt: Kijk, dan is de katholieke partij seksueel bij het katholicisme en de hervormde partij bij de seksuele hervorming. Ik zeg: Meneer pastoor, weet u wel dat de directeur van het NVSH tegenwoordig een katholiek is.
Er stond duidelijk in het mandement van 1954 dat je geen lid mocht worden van het NVSH maar over directeur stond niets.
En we maken het nog mee dat deze zelfde directeur wordt onderscheiden met het pro sexclesia. Maar wat bleek nou? Dat die hele pastoor niet wist wat het NVSH eigenlijk was. Want hij zei: Wat heeft een naamloze vennootschap voor slechthorenden met seksualiteit te maken.

Oecumene was ook niet zijn sterkste zijde. Ik heb persoonlijk de pastoor helemaal oecumenisch voorgelicht. Over de Wereldraad van Kerken, over Visser 't Hoofd; ik zeg: Dat is een belangrijk man, die naam moet u goed onthouden.
Ach, zei pastoor, dat is niets nieuws, bij de eerste christenen was toch al een visser het hoofd? En ziet ge dan niet, als die protestantse kerken uitgaan, die mensen kijken allemaal bedrukt, dat is bij ons toch heel anders.
Ik zeg: Wiedes, bij ons zijn ze blij dat het afgelopen is. Nou, ik kon praten als Brugman, maar het meisje zou en moest katholiek worden. O ja, toen moest ze worden overgedoopt. En ze zei nog: Ik ben geen prinses. Maar ze moest worden overgedoopt. Het valt me mee dat u dat nog weet. Irene en Carlos is alweer een rel of vier geleden. Die zijn alweer een hele tijd getrouwd. De mensen beginnen nu zelfs te vragen: Waar leven ze toch van? Waar vliegen ze van heen en weer? Waar verhuizen ze van? Weet u het? Ja, ik weet het. Dat is in Spanje zeer goed geregeld. Als je in Spanje niet op de troon zit, krijg je al die tijd een toelage: het zogenaamde vorstverlet.

Als we in Vlaanderen optreden zeggen de mensen daar: Ja, maar wij hebben een koning en jullie niet. Ik zeg: Nee, maar er wordt aan gewerkt, wacht maar tot-ie kingsize is.

Maar waar waren we nou? O ja, het meisje moest worden overgedoopt.
Dat had je dus vroeger, dan moest zo'n doopsel als het ware rooms-katholiek worden nagesynchroniseerd. Tegenwoordig is dat niet meer.
Ik heb pas gelezen: de kerken hebben elkaars doping erkend. Sommige kerken gebruiken doping. Die zijn zeker bang dat ze de jongste dag niet halen.

Het eerste wat dat meisje vroeg was dit: Wat moet ik aan bij de doop.
Ik zeg: Doe iets leuks aan. Ze zegt: Wat hebben jullie aan bij de doop. Ik zeg Nou, meestal luiers.
En hele discussies in de familie - zo'n familie blijft uiteraard gemengd, je kunt maar niet aan het bekeren blijven - over de vraag: Aan welke hand moet nu de ring.
Want dat is in Nederland even principieel geregeld! Verschillende gezindten dragen de trouwring aan andere handen. Ziet u in Nederland iemand met de ring aan de linkerhand, dan kan dat van alles zijn. Dit kan zijn katholiek getrouwd, maar het kan ook zijn protestants verloofd, dat is naar keuze. Dus als je goed nagaat, kunnen twee verloofden in Nederland een huwelijk sluiten door van geloof te veranderen.
Zie je iemand met de ring rechts, dat is dan protestants getrouwd of katholiek verloofd. En aan iedere hand een ring, dat is iemand die van het geloof is afgevallen maar die kon hem er niet meer afkrijgen. Twee ringen aan de linkerhand: een weduwnaar van rooms-katholieke huize. De man gaat zich verloven met een katholiek meisje: hup, rechts nog een ring. De verloving raakt uit, hij verlooft zich met een hervormd meisje: drie ringen aan de linkerhand. Nu aan de rechterhand ook nog drie, dat raadt u niet meer. Weet u wat dat is? Een onkerkelijke juwelier die bang is dat er ingebroken wordt. En helemaal geen ring, dat is ook spannend. Dat kan nog alle kanten uit. Dat is eigenlijk heel veelbelovend. Dat kan van alles zijn. Een bisschop op vakantie.
Het kan ook zijn: de eeuwige vrijgezel. Zijn vader was het ook.

Ach, al die geloven en kerkgenootschappen. In Nederland hebben we er vijfhonderd. En het worden er steeds meer, want als er twee samengaan heb je er drie: het verenigde kerkgenootschap en de twee vorige. Net als bij de voortplanting. En al die kerken hebben waarheden. Maar wat moet een armzalig mens met waarheden.
De mensen vragen liefde, warmte, niet meer eenzaam zijn, geen pijn meer, niet meer bang zijn en ze willen niet dood. Maar kerkgenootschappen hebben alleen maar waarheden. "Ik heb waarheden, ik heb nog hele mooie waarheden, ik heb nog hele mooie waarheden."

Fons Jansen.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Tot slot... :)

HET WAREN TWEE KONINGHS KINDREN *

Het waren twee koninghs kindren,
Sy hadden malkander soo lief.
Sy konden by malkander niet komen,
Het water was veel te diep.

ANONIEM

Het waren twee koninghs kindren,
Sy hadden malkander soo lief.
Sy konden by malkander niet komen,
Het water was er zo diep.
Toen heeft er een zwemles genomen
En dat was verdomd inventiep.

Marijke Höweler

&&&&&&&&&&&&&&&&&

Het waren twee koningskindren,
zij minden malkander zozeer
zij konden bijeen niet komen
of die persfotograaf was er weer.
Zij woonden in schone paleizen
maar minnen dat konden zij niet
want waar zij zich samen vertoonden
daar had je Libelle en Margriet.
Een koningskind bad tot de hemel:
vergun mij een kleine kritiek
waarom is ook de hemel 'n koninkrijk?
Waarom nou eens geen republiek?

Fons Jansen
Gerda

Bericht door Gerda »

FonsV schreef:Dag Gerda,

Ben jij die administrator van PleXat of heb je 'toevallig' dezelfde naam als zij?
ja, wist je dat niet ?
Gerda schreef:apart je had toch best als gast een kijkje kunnen gaan nemen ZONDER je aan te melden als lid - als je toch al niet van plan was om mee te doen.
FonsV schreef:Dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar, als ik een forum bezoek meld ik me altijd aan. 'Aparte' gewoonte wellicht, maar waarom niet?
En na me te hebben aangemeld heb ik als gast wat rondgeneusd en dacht toen: 'Niets voor mij'!
Inderdaad een aparte gewoonte :wink:
Gerda schreef:Ik vind die pb van Wormpje niet vreemd hoor.
fonsV schreef:Nou ik wel. Het is me nog nooit overkomen dat ik me registreer op een forum en dan een e-mail thuiskrijg met de 'vriendelijk' geformuleerde vraag: "Wat kom je hier eigenlijk doen"? En: "Het is hier geen discussieforum. Vooral niet over ingewikkelde theologische onderwerpen".
FonsV schreef:Dat vind ik dus een vreemde manier van doen.
ik niet, daarin verschillen we wellicht van mening. Ik heb die vraag vaker gehad als ik me aanmelde bij een forum.
FonsV schreef:Maar… ik begrijp het wel. Ik ken intussen mijn pappenheimers. J

Groeten.

Fons.
inlegkunde :lol: :lol: :lol:

:wink:
Laatst gewijzigd door Gerda op 23 okt 2004 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie