Te erg voor woorden!

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Primaat schreef:
afgestompt dier schreef:
Waar het mij om gaat is dat je als mens willens en wetens de macht hebt over dieren. Hierbij mag dierwelzijn best prevaleren boven puur economische motieven
Jawel, maar moet dat door middel van geweld afgedwongen worden zoals PETA en de partij voor debielen dat doen?
Generalisatie en gebaseerd op weinig. Ik heb het idee dat bij jou, partijen die opkomen voor het dierenwelzijn, afkeer opwekken omdat jezelf of je omgeving je heeft wijsgemaakt dat deze kosten wat het kost over de vleeselijke ruggen van de verzadigde mens de dieren wil beschermen.
Dat krijg je nu als je stemt op een 'one issue' partij. Want wat vinden dierenliefhebbers van asielzoekers? Wat vinden ze van het 'Palestijnse probleem' en de hoogte van uitkeringen?
Dat je als mens goed moet omgaan met dieren is voor mij vanzelfsprekend, dan smaken ze immers ook beter.
Geloof verzet bergen onzin.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Kitty schreef:Ik vraag me eigenlijk wel af of een discussie op deze manier tussen mensen die vegetariër zijn om wat voor goede reden dan ook en mensen die wel graag vlees eten nu voor zin heeft.
Je overtuigt een vleeseter toch niet om vegetariër te worden. Je kan het wel hebben over dierenwelzijn of bio-industrie. En ik vind iemand die vlees eet en zich toch bekommert om dierenleed, dus hier ook verandering in wil zien ook niet verkeerd bezig. Het heeft geen enkele zin een soort van haat achtige hetze te starten tegen mensen die vlees eten. Je krijgt een leeuw tenslotte ook niet aan de boontjes.
Zie laatste zin uit mijn post waar jij op reageert. Van dieren houden en bio-industry vlees eten gaan niet samen.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

freebeer schreef
Vlees eten draagt voor een groot deel bij aan de honger in de wereld? Waar haal je dat nu weer vandaan?
Om een kilo vlees te produceren zijn vele kilo's voer nodig. Het overige wordt via mest in stikstof en amoniak omgezet.
Het veevoer wordt veelal geimporteerd omdat ons landbouw areaal te klein is om de hele bioindustir te voeden. Te denken valt hierbij aan soja uit zuid amerika. Voor deze sojateelt moet wel even wat tropisch regenwoud verdwijnen inclusief bewoners. Maar dan heb je gelijk flink wat tuinmeubelen voor onze vinexwijken.
Al met al is het beter voor het milieu als we met zijn allen wat minder vlees eten (is ook gezonder). Dit ook voor wat betreft de vis want de oceanen lijken toch leeg te kunnen :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Hekel aan dieren,...,....? Gezien dat ik niets van wat je me hierboven toedicht heb beweerd neem ik aan dat je in je eigen zwart/wit wereld leeft. Jouw recht.
Ga jij je dan maar bezig houden waar jij je zorgen om maakt en laat de mensen met rust die verbetering in de wereld willen zien. Ik vermoed dat jij graag de vrijheid wilt hebben om er een bepaalde leefstijl op na te houden en gaat dan partijen aanvallen met ad-hominem redeneringen.
Toevallig wel ja. Ook op het platteland in het Zuiden van India. Dit en Bangladesh is niet te vergelijken met Indonesië (althans, Sumatra waar ik zomer 2002 ben geweest) en zeker niet met toeristisch Indonesië. Als je daar naar toe gaat voor 3 weken kun je een reality check verwachten en bij terugkomst in Nederland het besef hoe ongelofelijke zeikerds wij Nederlands (en volgevreten westerlingen in het algemeen) zijn en hoe we vanuit onze luxepositie ons hebben afgesloten van de minder begenadigde buitenwereld.
Mooi zo. Goed dat je dat hebt gezien. Waar was IK al weer geweest in Indonesië en voor wat voor reden?
Verder begrijp ik niet zo goed wat dat temaken heeft met het opkomen voor dierenrechten. Ben je van mening dat we ons meer zorgen moeten maken om kinderarbeid en slavernij? Maak jij dat uit?
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

collegavanerik schreef:
Primaat schreef: Afbeelding
Rielex man! Niet zo fundamentalistisch!
Ik verwacht van volwassen mensen dat zij zich volwassen gedragen maar misschien heb ik onterecht aangenomen dat je volwassen bent en ben je maar een zich verheven voelend pukkelig pubertje die door de hormonen stroom in zijn lichaam zijn drang naar het "treiteren" van mensen niet kan beheersen.

ik heb hier 2 antwoorden voor je. kies die gene uit die het best past bij je doel aan deze discussie namelijk de troll uithangen en denken mensen boos te kunnen maken.

antwoord A: Gedraag je a.u.b. en denk even wat beter na over dit onderwerp alvorens trieste provocerende oneliners uit te braken. ( mijn favoriet)

antwoord B: EIKEL!!! IK BEN GEEN FUNDY JA!! AAAAAAAAAHH!! BEK HOUWE!!!!!
(ik verwacht jouw favoriet)
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

FreeBeer schreef:
Primaat schreef:Ik ben het in zekere zin eens met Freespirit. Vlees eten draagt voor een groot deel bij aan de vernietiging van het milieu
Welk milieu? En niet-vleeseten draagt niet bij aan de vernietiging van 'dit milieu'?
Primaat schreef:, misstanden in de dieren industrie en de honger in de wereld.
Vlees eten draagt voor een groot deel bij aan de honger in de wereld? Waar haal je dat nu weer vandaan?
Je ontzetende tekort aan kennis over het onderwerp verlangt naar onderzoek. Zoekt en gij zult vinden op het net waarom vlees eten schadelijk is voor het milieu en alles wat daar in leeft incl. de mens zelf. Dr.Who heeft je al wat info verschaft, ga daarmee nog wat verder spitten, misschien dat je tot inkeer komt en gaat begrijpen waarom mensen zich zorgen maken om dierenwelzijn en milieu en daar wat aan willen doen.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Atli schreef:
Primaat schreef:Eet in ieder geval biologisch vlees, dan doe je tenminste voor een groot deel mee aan de bewustwording.
Nee, het lekkere aan bio industrie vees is juist dat ik een levend wezen opeet die speciaal voor mij een slecht leven heb gehad, parchtig!
Soms zou ik willen dat ik net zo kinderachtig kon doen, maar helaas, die eigenschap mis ik. Ik had het eigenlijk best grappig gevonden als ik net als ons beste collegavanerik, een passend emoticon had gebruikt om terug te provoceren maar ik kan me gelukig beheersen. He, wat jammer nou toch.
Heb je ook nog wat te zeggen op een volwassen manier of was dit alles?
FreeSpirit
Geregelde verschijning

@ Kitty,

Bericht door FreeSpirit »

Ik vraag me eigenlijk wel af of een discussie op deze manier tussen mensen die vegetariër zijn om wat voor goede reden dan ook en mensen die wel graag vlees eten nu voor zin heeft.

Ja, daarin kan ik met je meegaan. Ik doe het doorgaans ook niet meer. Ik had deze draad wel gevolgd maar er nog niet eerder op gereageerd.
Ik heb er echter persoonlijk een uitgesproken mening over.
Je overtuigt een vleeseter toch niet om vegetariër te worden. Je kan het wel hebben over dierenwelzijn of bio-industrie. En ik vind iemand die vlees eet en zich toch bekommert om dierenleed, dus hier ook verandering in wil zien ook niet verkeerd bezig. Het heeft geen enkele zin een soort van haat achtige hetze te starten tegen mensen die vlees eten. Je krijgt een leeuw tenslotte ook niet aan de boontjes
ik wil ook niet overtuigen, ik verkondig alleen mijn mening.
Zoals jij de mening hebt dat een carnivoor als leeuw te vergelijken is met een mens. Dat kan in mijn beleving niet omdat de bewijzen anders zeggen. Op basis van fysiologie kun je nooit hard maken dat een mens een carnivoor is...
Maar ook jij hebt recht op je mening.
In de discussie durf ik echter te stellen dat we uit gaan komen op het simpele feit dat je alleen maar vlees eet omdat je het lekker vindt. En dat gegeven dus boven welzijn plaatst van dieren. Zelf heb ik na gedegen onderzoek, al zeg ik het zelf, besloten dat het eten van dieren onacceptabel is als je je bekommert om je medemens, het milieu en jezelf.
Ik kan hard maken op basis van aannemelijke , onderzochte gegevens dat vlees eten op de wijze waarop wij dat doen, schadelijk is voor mens dier en milieu.
de storthoop heeft gesproken....
FreeBeer

Bericht door FreeBeer »

doctorwho schreef:Om een kilo vlees te produceren zijn vele kilo's voer nodig. Het overige wordt via mest in stikstof en amoniak omgezet.
Het veevoer wordt veelal geimporteerd omdat ons landbouw areaal te klein is om de hele bioindustir te voeden. Te denken valt hierbij aan soja uit zuid amerika. Voor deze sojateelt moet wel even wat tropisch regenwoud verdwijnen inclusief bewoners. Maar dan heb je gelijk flink wat tuinmeubelen voor onze vinexwijken.
Al met al is het beter voor het milieu als we met zijn allen wat minder vlees eten (is ook gezonder). Dit ook voor wat betreft de vis want de oceanen lijken toch leeg te kunnen :idea:
Doctorwho, ik reageerde op de stelling "Vlees eten draagt voor een groot deel bij aan de honger in de wereld". Je haalt er vervolgens van alles bij, behalve datgene wat op deze stelling slaat. Mijn vraag naar Primaat blijft nog even onbeantwoord.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Dat krijg je nu als je stemt op een 'one issue' partij. Want wat vinden dierenliefhebbers van asielzoekers? Wat vinden ze van het 'Palestijnse probleem' en de hoogte van uitkeringen?
Dat je als mens goed moet omgaan met dieren is voor mij vanzelfsprekend, dan smaken ze immers ook beter
Doet niet terzaken wat de gemiddelde dierenliefhebber nog meer vindt. Je gaat ook niet aan iemand die voor het Kankerfonds komt collecteren, vragen waarom hij/zij niet voor Unicef komt collecteren. Wat iemand van andere zaken vindt staat los van waar men zich op dat moment voor inzet!
Dat het een "politieke" partij is doet hier niets aan af. Het is duidelijk dat andere partijen, dierenwelzijn niet hoog op de agenda hebben staan. Immers, het is economie> ethiek/ moraal/ normen en waarden.
De reden dat ik niet op de PvdD heb gestemd is juist omdat het een one-issue partij is maar ik kan tenminste relativeren waarom het een goede zaak is dat ze bestaan.
Laatst gewijzigd door Primaat op 23 feb 2007 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Primaat schreef:
collegavanerik schreef:
Primaat schreef: Afbeelding
Rielex man! Niet zo fundamentalistisch!
Ik verwacht van volwassen mensen dat zij zich volwassen gedragen maar misschien heb ik onterecht aangenomen dat je volwassen bent en ben je maar een zich verheven voelend pukkelig pubertje die door de hormonen stroom in zijn lichaam zijn drang naar het "treiteren" van mensen niet kan beheersen.

ik heb hier 2 antwoorden voor je. kies die gene uit die het best past bij je doel aan deze discussie namelijk de troll uithangen en denken mensen boos te kunnen maken.

antwoord A: Gedraag je a.u.b. en denk even wat beter na over dit onderwerp alvorens trieste provocerende oneliners uit te braken. ( mijn favoriet)

Niet schelden, dit heeft niets met treiteren te maken. Moraal, ook wat dierenrechten betreft, is cultuurgebonden en zeker niet absoluut. Je zit hier dogmatisch te evangeliseren waar een jehovagetuige nog een voorbeeld aan kan nemen. In creationistenfora gaan ze ook zo tekeer als de argumenten opdrogen.

Hoe harder je scheldt, hoe meer reacties je van mij kunt verwachten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
FreeBeer

Bericht door FreeBeer »

Primaat schreef:
Hekel aan dieren,...,....? Gezien dat ik niets van wat je me hierboven toedicht heb beweerd neem ik aan dat je in je eigen zwart/wit wereld leeft. Jouw recht.
Ga jij je dan maar bezig houden waar jij je zorgen om maakt en laat de mensen met rust die verbetering in de wereld willen zien. Ik vermoed dat jij graag de vrijheid wilt hebben om er een bepaalde leefstijl op na te houden en gaat dan partijen aanvallen met ad-hominem redeneringen.
Hier moet ik nu toch om lachen. De pot verwijt de ketel, oftewel een staaltje hypocrisie. Ik nodig je uit je bewoordingen na te gaan.
FreeBeer

Bericht door FreeBeer »

Primaat schreef:
Partijen aanvallen met ad-hominem redeneringen? Waar haal je dat vandaan? Graag verduidelijking.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

collegavanerik schreef:
Primaat schreef:
collegavanerik schreef: Rielex man! Niet zo fundamentalistisch!

Niet schelden, dit heeft niets met treiteren te maken. Moraal, ook wat dierenrechten betreft, is cultuurgebonden en zeker niet absoluut. Je zit hier dogmatisch te evangeliseren waar een jehovagetuige nog een voorbeeld aan kan nemen. In creationistenfora gaan ze ook zo tekeer als de argumenten opdrogen.

Ik verheug me er al op hoe je jezelf neerzet als een nog grotere kleuter dan wat ik tot nu toe heb kunnen aanschouwen. Het gaat je niet om de discussie, het gaat je om provocatie. Ik vind het ammusant te moeten constateren dat je ten eerste komt provoceren en weet dat je daar op antwoorden kunt verwachten, en daarna gaat suggereren dat die gene die opkomt voor het goede doel jou deze uitspaken doet laten maken. Die vergelijking met dogmatische jehova's is trouwens zeer leuk gevonden............................voor iemand die niets beters kan bedenken dan.
Moet je je screenname niet aanpassen? klasgenootjevanerikje is een leuke. Gratis tip van mij.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Primaat schreef:
collegavanerik schreef:
Primaat schreef: Ik verwacht van volwassen mensen dat zij zich volwassen gedragen maar misschien heb ik onterecht aangenomen dat je volwassen bent en ben je maar een zich verheven voelend pukkelig pubertje die door de hormonen stroom in zijn lichaam zijn drang naar het "treiteren" van mensen niet kan beheersen.

Ik verheug me er al op hoe je jezelf neerzet als een nog grotere kleuter dan wat ik tot nu toe heb kunnen aanschouwen. Het gaat je niet om de discussie, het gaat je om provocatie. Ik vind het ammusant te moeten constateren dat je ten eerste komt provoceren en weet dat je daar op antwoorden kunt verwachten, en daarna gaat suggereren dat die gene die opkomt voor het goede doel jou deze uitspaken doet laten maken. Die vergelijking met dogmatische jehova's is trouwens zeer leuk gevonden............................voor iemand die niets beters kan bedenken dan.
Moet je je screenname niet aanpassen? klasgenootjevanerikje is een leuke. Gratis tip van mij.
stop met schelden alsjeblieft.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie