JC was NIET de messias!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

jHenosch schreef:het zou onzinnig zijn om God, als analogie met bv je moeder, waar je uit voortgekomen bent, en die je altijd zal bijstaan, als speelgoed te beschouwen.
Natuurlijk. Maar ik bedoel dan ook niet dat je je moeder als speelgoed beschouwt, maar je denkbeelden die je over haar had. Wanneer een mens opgroeit begrijpt hij vanalles waar hij vroeger geen enkel idee van had en gaan alle waanideeën die hij had overboord.
De volwassen geworden mens ziet bijvoorbeeld in dat hij zijn ouders niet nodig heeft, maar zelf verantwoordelijkheid draagt, hij ziet in dat ze geen aanbidding nodig hebben, maar eenvoudig uit hetzelfde hout gesneden zijn als hijzelf. Hij ziet geen 'straf en angst' meer, maar methode tot opvoeden enz. Hij leert zelfs dat hij een taak heeft voor zijn ouders te zorgen!

De analogie is dat datgene wat wij tot God gemaakt hadden in het verleden niets anders was dan onze eigen volslagen stupiditeit aangaande de realiteit. Traditionele godsdiensten vandaag de dag kunnen vergeleken worden met het dansen om een gouden kalf. Of dansen om een man (met denkwereld) gezeten op een ezel, indien het zo duidelijker is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Woorden

FonsV schreef:Dag rereformed,
Je schreef:Maar in plaats van op te roepen tot teruggaan naar die God van weleer…
Wáár ergens in de geschiedenis plaats je die ‘god’ van weleer en wat versta je onder het woord 'god'? Dat zou namelijk verschil kunnen maken. Denk ik.
Inderdaad komt het uiteindelijk neer op het begrip 'God'. Wanneer ik terugkijk op de geschiedenis en zie hoe 'God' de eeuwen door is aangekleed, dan zie ik deze wetmatigheid: hoe meer, hoe gedetailleerder, hoe begrijpelijker, hoe uitvoeriger het begrip God wordt aangekleed/uitgelegd/omschreven, des te meer het de mist ingaat. De beste uitleg van God is die van de atheïst, zoals je oude motto altijd aangaf.
Veronderstel dat we, desnoods met hangende pootjes, terugkeren naar de wijsheden van die ‘primitieve’, ‘heidense’ en ‘ketterse’ Egyptische hiëroglyfen. Dat is wel héél ver vóór de ‘Verlichting’, zelfs nog vóór het christendom!
Ik zie geen enkele reden waarom we dat zouden moeten doen. Waarom in vredesnaam zouden wij moeten denken dat een gedachtensysteem van antieke Egyptenaren, waarvan de tegenwoordige mens hooguit enige flarden nog van zou kunnen opvangen, iets zinnigs aan ons leven zou kunnen toevoegen wat we ook met onze moderne denkcellen niet zelf zouden kunnen bedenken?
Veronderstel nu eens dat Massey, altijd dichterlijk in zijn taalgebruik, gelijk heeft:

“Het 'Jezus-verhaal', dat begon als een 'spiritueel drama', werd samen met de overleveringsverhalen omgebogen tot de ‘wonderbaarlijke’ maar waar gebeurde gewone geschiedenis van één mens, waarin de christus (gezalfde) van de mythe één individuele man van vlees en bloed werd met de naam Jezus (of Yeshu ben Pandera de Nazoreeër) .
De millennia oude mythische of mystieke 'Jezus' werd vervangen door een 'lichamelijke man' uit Galilea. En daarmee werd het voor eeuwen donker".

Hartstikke donker?

Onmiddellijk toegegeven: Massey’s ideeën zijn nog steeds ‘ongehoord’, zijn woorden zijn vreemd voor ons, behoren tot een wereld die ons volslagen onbekend is en… ‘wij leven in de wereld van onze woorden’. Hoe kun je door woorden te gebruiken van gedachte wisselen, als je de woorden niet verstaat en dus de gedachten niet kunt overnemen? :?
Ik ben nog niet bekend met Massey. Dankzij de boeken die je me aanraadde zal ik er misschien spoedig meer van afweten, maar zo ik het nu kan begrijpen is bovenstaande eenvoudig het verhaal van de gnostiek, dat alle eeuwen door in ontelbare varianten door intellectuelen aangehangen werd, en tot op de dag van vandaag in bijvoorbeeld het denken van theosofen en rozenkruisers beleefd kan worden.

Aangezien deze vorm van religie in onze tijd juist enorm populair is, en elke boekwinkel uitpuilt met gnostieke boeken, veelal onder exotische benamingen als New Age, Mystica Nova, Ankh- Hermes, Kabbalisme, Theosofie, Rudolf Steiner, Blavatsky enz. en aangezien het 'letterlijke', 'lichamelijke', 'bovennatuurlijke', evangelie van alle eeuwen al in de 18e eeuw begon af te sterven, zijn die gedachten juist helemaal niet vreemd voor de moderne mens. Ze zijn zelfs de allerverleidelijkste val voor iedere denker met enige aanleg voor religiositeit. Ik denk vaak dat het de vorm is die de religie waarschijnlijk en masse zal aannemen deze eeuw.

Zelf heb ik het altijd interessant gevonden deze boeken te lezen. Je kan er zo gemakkelijk 'wijsheid' uit opvissen. Maar waarheid is wat anders.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De messias

jHenosch schreef: Ho, ho, bij deze simulatie van een werkelijkheid heeft God al lang van te voren voorspeld dat de wereld even door een nauwe poort zal gaan, en dat de mens daar zelf voor gezorgd heeft, maar dat op het kritieke moment God ons een handje gaat helpen, omdat sommige menselijke elementen er alleen maar een grotere puinhoop van maken, en dat is maar goed ook, want de mensheid alleen, komt er inderdaad niet uit.
Hoe naief en treurig is dit christelijke denken. Is het mogelijk een afgodsbeeldje nog onooglijker, lelijker en zieliger te boetseren?
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

naief?
of getuigende van zelf- en mensenkennis?
gnoote seauton (sokrates)

en ja, er zij vele verleidingen, zowel op materieel vlak als geestelijk vlak
eeen forum als dit kan helpen deze te traceren en te ontmantelen
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Rereformed schreef: Hoe naief en treurig is dit christelijke denken. Is het mogelijk een afgodsbeeldje nog onooglijker, lelijker en zieliger te boetseren?
Dat je wellicht lijdt onder een foute opvoeding dat in naam misschien christelijk was, maar in feite wel haast voor het omgekeerde stond, wil nog niet zeggen dat er niets aan die leer goed is. Vanuit frustratie is het moeilijk redeneren.
Frodo
Forum fan

Re: Messias

Bericht door Frodo »

FonsV schreef:Degenen die zich wat rustig en puur wetenschappelijk over het vraagstuk willen oriënteren kan ik onderstaande boeken aanbevelen:

* Alvar Ellegård: Jezus, honderd jaar vóór Christus.
Het gaat over ene Jeshua ben Pandera, leerling van Jehoshua ben Perachiah, een beroemd wetgeleerde (voorganger van Gamaliël, de kleinzoon van Hillel, die beiden bekend zijn uit de Handelingen) en levende tijdens de regering van koning Alexander Jannaeus. Al deze personen zijn ook bekend in de joodse geschiedenisliteratuur. Jeshua is de ‘stichter’ van de Essenen uit wie de christenen zijn ontstaan. Kortom: schat van betrouwbare historische gegevens.

* Frans Vermeiren: De man die in 70 de kruisdood overleefde.
Deze Jezus zou een bijzondere plaats hebben bekleed in het verzet tegen de Romeinen. Het boek is gebaseerd op een bijna verpletterende literatuurstudie.

Je zult wel een boekhandel in de arm moeten nemen, figuurlijk gesproken, want www.bol.com b.v. geeft ‘niet leverbaar’. Maar… alleszins de moeite waard! Je krijgt wat meer inzicht wat de bronnen (kunnen) zijn van de ons zo bekende verhalen. Je bent bovendien meteen van het messias-idee verlost. :?
Persoonlijk vind ik Ellegård het meest overtuigend en rust gevend. :wink:
Hallo Fons,

Het zal je niet verbazen dat ik alleen maar kan beamen hoe overtuigend Ellegård is. Literatuur voor als je écht geïnteresseerd bent. Maar eerlijk is eerlijk: ook wel taai om doorheen te komen.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
FonsV
Diehard

Messias

Bericht door FonsV »

Dag rereformed,
Je schreef:Inderdaad komt het uiteindelijk neer op het begrip 'God'.
Het is wat met dat begrip ‘begrip’. Zo hanteren we het begrip ‘oneindig’ en wat we ons daarbij ook (noodgedwongen) voorstellen, die voorstelling is altijd fout want oneindig is voor ons onvoorstelbaar. Inderdaad, zoals je zegt, de eeuwen door is het begrip ‘god’ aangekleed en heeft men god op talloos vele manieren ‘voorgesteld’ want niets menselijks is ons mensen vreemd.
Je schreef:De beste uitleg van God is die van de atheïst, zoals je oude motto altijd aangaf.
Intussen heb ik wel gemerkt dat die tekst van me op verschillende manieren wordt uitgelegd. En… daarom laten ik het lekker staan zoals het er staat. :)
Je schreef:Waarom in vredesnaam zouden wij moeten denken dat een gedachtensysteem van antieke Egyptenaren, waarvan de tegenwoordige mens hooguit enige flarden nog van zou kunnen opvangen, iets zinnigs aan ons leven zou kunnen toevoegen wat we ook met onze moderne denkcellen niet zelf zouden kunnen bedenken?
Sinds Champollion (1790-1832) hebben de hiërogliefen (oorspronkelijk beeldschrift, later letterschrift) weinig geheimen meer. Er zijn er tegenwoordig die ze lezen zoals wij de krant lezen. En aangezien er massa’s hiërogliefen bekend zijn, valt het met die flarden nogal mee.

We hoeven ook niet terug naar het gedachtesysteem van die antieke Egyptenaren, we kunnen ons ook bekennen tot hun grondhouding tegenover het bestaande, een houding die, zoals je schrijft, alle eeuwen door - zowel vóór als na die Egyptenaren - in ontelbare varianten is terug te vinden bij mensen die hun verstand gebruikten en gebruiken zoals ook de Egyptenaren deden. (Niet: alle Egyptenaren want er waren er ook die het niet deden.)
Die Egyptenaren baseerden hun houding tegenover het Al, op hun formidabele kennis van sterren en planeten, waarin zij een organisatie en orde ontdekten die hun verstand en macht oneindig ver te boven gingen. En achter die organisatie en orde vermoedden zij ‘Iets’ dat daarvoor verantwoordelijk was en noemden dat Iets ‘intelligentie’, ‘licht’ etc. Daarnaast zagen zij de zon als de fraaiste 'afbeelding' van dat licht en die macht en tenslotte meenden zij dat in iedere mens een vonkje van dat licht aanwezig was: de typisch menselijke intelligentie. Wij noemen een bijzonder intelligent iemand ook wel 'een licht'.

Al denkende kwamen zij tot de overtuiging dat het intelligente vonkje in iedere mens de weg kon wijzen naar een ordelijk, georganiseerd en dus menswaardig bestaan. ‘Gnoothi seauton – Ken uzelf! Van alle vragen die de mens zich t.a.v. het bestaande kon stellen was de belangrijkste vraag: “Wie ben ik”? “Waartoe ben ik”? En het lijkt wel of die vraag – om dan maar eens moderne terminologie te gebruiken – in onze genen is meegegeven, of wij van nature ons de vragen stellen: “Waar kom ik vandaan”?, “Wat heb ik hier te doen”? en “Waar kom ik terecht”? Nagenoeg alle mensen hebben zich die vragen gesteld en op hun, aan tijd en ontwikkeling gebonden manier, gezocht naar het antwoord.

En blijkbaar was het antwoord op die vragen niet in ‘begrippen’ te vatten want het antwoord lag buiten de ‘grijpwijdte’ van ons verstand. En dus namen die Egyptenaren hun toevlucht tot mythische verhalen die zij ontleenden aan de ook al onbegrijpelijke gebeurlijkheden in het heelal.

Waarom schreef ik nu: Veronderstel dat we, desnoods met hangende pootjes, terugkeren naar de wijsheden van die ‘primitieve’, ‘heidense’ en ‘ketterse’ Egyptische hiëroglyfen. Dat is wel héél ver vóór de ‘Verlichting’, zelfs nog vóór het christendom?
Omdat de kerk in het begin van onze jaartelling deze o.a. in Egypte voorkomende grondhouding meedogenloos de nek heeft omgedraaid.
En daarom haalde ik een typische tekst van Massey aan: “Het 'Christus-verhaal', dat begon als een 'spiritueel drama', werd samen met de overleveringsverhalen omgebogen tot de ‘wonderbaarlijke’ maar waar gebeurde gewone geschiedenis van één mens, waarin de christus (gezalfde) van de mythe één individuele man van vlees en bloed werd met de naam Jezus (of Yeshu ben Pandera de Nazoreeër) .
De millennia oude mythische of mystieke 'Jezus' werd vervangen door een 'lichamelijke man' uit Galilea. En daarmee werd het voor eeuwen donker
".

Over de motieven van die christelijke kerk kan worden gediscussieerd. Werd het gedaan om de mythe wat minder ‘intellectueel’, meer ‘voorstelbaar’ en dus meer toegankelijk te maken voor de ‘gewone man’? Of was het een streven naar macht? Mogelijk heeft Massey volledig gelijk met zijn: ‘En daarmee werd het voor eeuwen donker’. ‘Men’ moest voortaan geloven in een onmogelijke geschiedenis in plaats van een onbegrijpelijk mysterie.

Natuurlijk hebben zich hier en daar kleinere groeperingen aan het kerkelijk gezag onttrokken wat hun allerhande narigheid opleverde. Tegenwoordig lijkt er een soort reveil te zijn. De invloed van het kerkelijk gezag is tanende. Maar het is wel zoeken, zoeken en nog eens zoeken naar de juiste verwoording; want je ontworstelen aan een eeuwenoude traditie is geen peulenschil. Woorden hebben al eeuwen geleden een andere betekenis meegekregen en die betekenis vrij van kritiek vastgehouden. Zoals Kuitert zegt, 'Wij leven in de wereld van onze woorden'. Een woord zijn oorspronkelijke betekenis teruggeven kost generaties! De wereld veranderen gaat niet in een handomdraai!
Egyptische kindertjes zongen destijds: "Ik heb een lampje in mijn hart". Christelijke kindertjes zingen tegenwoordig: "Ik heb een lampje in mijn hart en dat is Jezus". (Geintje!) :)
Je schreef:Zelf heb ik het altijd interessant gevonden deze boeken te lezen. Je kan er zo gemakkelijk 'wijsheid' uit opvissen. Maar waarheid is wat anders.
Bestaat er volgens jou wijsheid die onwaarheid is? Wat is waarheid?
Gesteld: zij vertrouwt erop dat haar echtgenoot niet vreemd gaat. Om vast te stellen wat de waarheid is laat zij hem een paar maal volgen door een privé-detective en inderdaad: hij gaat niet vreemd. Zij heeft nu de (wetenschappelijke) waarheid maar… haar vertrouwen is verdwenen. Wie het vatten kan, vatte het!
Hetzelfde geldt van de overtuiging die we ‘geloof’ noemen en dat is iets anders dan ‘iets van een ander op zijn gezag voor waar aannemen’. Als alleen dát waar is wat met positief wetenschappelijke argumenten onweerlegbaar kan bewezen worden, dan verliest - naar mijn idee - het menselijk leven een aanmerkelijk stuk van zijn menselijke schoonheid.

Het was, meen ik, Plasterk, die op de tv het religieus geloof met een superieure en smalende glimlach het ‘Ietsisme’ noemde. Dan is hij in mijn ogen een ‘Nietsist’, want hij verheft het stomme toeval tot uiteindelijke verklaring voor alles. Wat hij wetenschappelijk niet kan begrijpen bestaat blijkbaar voor hem niet. Ook een onbewijsbare overtuiging, maar een andere dan de mijne. En niet eens helaas maar: gelukkig dat er geen detective achteraan is te sturen om te bewijzen wie wetenschappelijk bewijsbaar gelijk heeft! :wink:

Bedankt voor je reactie. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

jHenosch schreef:
Rereformed schreef: Hoe naief en treurig is dit christelijke denken. Is het mogelijk een afgodsbeeldje nog onooglijker, lelijker en zieliger te boetseren?
Dat je wellicht lijdt onder een foute opvoeding dat in naam misschien christelijk was, maar in feite wel haast voor het omgekeerde stond, wil nog niet zeggen dat er niets aan die leer goed is. Vanuit frustratie is het moeilijk redeneren.
Waarom wijt je zoiets aan foute opvoeding? Hoe heb je het lef mijn ouders te betichten van 'slechts in naam christelijk' te zijn, maar 'in feite voor het omgekeerde te staan'? Hoe kom je erbij 'wellicht' te schrijven, terwijl jij totaal onbekend bent met de lotgevallen van een ander? Ik vind zoiets buitengewoon ongepast, en tevens buitengewoon dom.

Heb je het nooit overdacht dat christenen op afvalligen altijd dit soort clichee-reacties geven? De enige boodschap die hier overkomt is dat de gelovige die zoiets uitspreekt vanuit een hoge arrogante toren naar beneden kijkt en minzaam glimlacht om de miezerigheid en valse denkbeelden van anderen. Medelijden wordt hier gebruikt als instrument ter zelfbevestiging. Gisteren las ik het topicforum over Maarten 't Hart. Ik ging kijken bij bol.com en daar stonden reacties van mensen die Maarten 't Hart gelezen hadden. En ja hoor, kwam meteen weer zo'n opmerking tegen die ik al honderd maal door christenen naar mij heb horen uitspreken:

"vermakelijk
't Harts frustraties over zijn jeugd druipen er vanaf! Moest er af en toe hard om lachen, maar had ook wel medelijden met zo'n verward en misleid mens."

Zo'n reactie heeft geen pas. De realiteit is precies het omgekeerde van jouw woorden: slechts via totale frustratie perst men in zichzelf eindelijk de waarheid over zijn eigen religie eruit, iets waarvoor de vrome gelovige nooit in zijn leven de moed en eerlijkheid kon opbrengen. Zolang de gelovige in zijn zalige wereld van 'het juiste inzicht over het christelijk geloof' verkeert, is hij totaal onmachtig ook maar een moment objektief naar religie te kijken.

Zelfs al zou het waar zijn dat mijn opmerking uit frustratie zo venijnig geformuleerd was, zou ik die niet geplaatst hebben zonder er mijn uitvoerige argumenten voor te kunnen geven. De woorden van zo'n zin zijn eenvoudig de rode achterlichten van een hele lange trein die jarenlang voorbijgegaan is. Om de woorden van de quote waarop je reageerde te kunnen begrijpen zou je mijn site kunnen lezen, oa deze artikelen van mij:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm
Laatst gewijzigd door Rereformed op 31 okt 2006 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Messias

FonsV schreef:Die Egyptenaren baseerden hun houding tegenover het Al, op hun formidabele kennis van sterren en planeten, waarin zij een organisatie en orde ontdekten die hun verstand en macht oneindig ver te boven gingen. En achter die organisatie en orde vermoedden zij ‘Iets’ dat daarvoor verantwoordelijk was en noemden dat Iets ‘intelligentie’, ‘licht’ etc. Daarnaast zagen zij de zon als de fraaiste 'afbeelding' van dat licht en die macht en tenslotte meenden zij dat in iedere mens een vonkje van dat licht aanwezig was: de typisch menselijke intelligentie. Wij noemen een bijzonder intelligent iemand ook wel 'een licht'.

Al denkende kwamen zij tot de overtuiging dat het intelligente vonkje in iedere mens de weg kon wijzen naar een ordelijk, georganiseerd en dus menswaardig bestaan. ‘Gnoothi seauton – Ken uzelf! Van alle vragen die de mens zich t.a.v. het bestaande kon stellen was de belangrijkste vraag: “Wie ben ik”? “Waartoe ben ik”? En het lijkt wel of die vraag – om dan maar eens moderne terminologie te gebruiken – in onze genen is meegegeven, of wij van nature ons de vragen stellen: “Waar kom ik vandaan”?, “Wat heb ik hier te doen”? en “Waar kom ik terecht”? Nagenoeg alle mensen hebben zich die vragen gesteld en op hun, aan tijd en ontwikkeling gebonden manier, gezocht naar het antwoord.
Tot zover niets dan lof voor de Egyptenaren.
En blijkbaar was het antwoord op die vragen niet in ‘begrippen’ te vatten want het antwoord lag buiten de ‘grijpwijdte’ van ons verstand.
Precies hetzelfde probleem als vandaag de dag.
En dus namen die Egyptenaren hun toevlucht tot mythische verhalen die zij ontleenden aan de ook al onbegrijpelijke gebeurlijkheden in het heelal.
En wij maken onze moderne mythen, omdat die oude mythen ons waarschijnlijk niet meer zo aanspreken. Hoewel ons 'begrip' nog steeds ontoereikend is, is het wel mijlenver (namelijk wetenschappelijk) verwijderd van 'het begrip' dat oude Egyptenaren hadden.
Waarom schreef ik nu: Veronderstel dat we, desnoods met hangende pootjes, terugkeren naar de wijsheden van die ‘primitieve’, ‘heidense’ en ‘ketterse’ Egyptische hiëroglyfen. Dat is wel héél ver vóór de ‘Verlichting’, zelfs nog vóór het christendom?
Omdat de kerk in het begin van onze jaartelling deze o.a. in Egypte voorkomende grondhouding meedogenloos de nek heeft omgedraaid.
En daarom haalde ik een typische tekst van Massey aan: “Het 'Christus-verhaal', dat begon als een 'spiritueel drama', werd samen met de overleveringsverhalen omgebogen tot de ‘wonderbaarlijke’ maar waar gebeurde gewone geschiedenis van één mens, waarin de christus (gezalfde) van de mythe één individuele man van vlees en bloed werd met de naam Jezus (of Yeshu ben Pandera de Nazoreeër) .
De millennia oude mythische of mystieke 'Jezus' werd vervangen door een 'lichamelijke man' uit Galilea. En daarmee werd het voor eeuwen donker
".
Dat is één versie van hoe het gegaan is. Er is ook een versie die zegt dat het omgekeerd gebeurde: de gnostische leer werd pas ná het ontstaan van het christendom bijzonder sterk, zozeer zelfs dat het het oorspronkelijke christendom bijna de nek omdraaide.
Over de motieven van die christelijke kerk kan worden gediscussieerd. Werd het gedaan om de mythe wat minder ‘intellectueel’, meer ‘voorstelbaar’ en dus meer toegankelijk te maken voor de ‘gewone man’? Of was het een streven naar macht? Mogelijk heeft Massey volledig gelijk met zijn: ‘En daarmee werd het voor eeuwen donker’. ‘Men’ moest voortaan geloven in een onmogelijke geschiedenis in plaats van een onbegrijpelijk mysterie.
Toegegeven, het verhaal van een letterlijke opstanding van Jezus was ook in die tijd voor sommigen teveel, getuige het verhaal van Paulus op de Areopagus. Maar aangezien er nog steeds miljoenen moderne mensen in kunnen geloven lijdt het geen twijfel of deze 'letterlijke boodschap' van het christendom was niet moeilijk te verteren voor de grote massa in de antieke wereld, en dus geenszins een 'onmogelijke geschiedenis'.
Natuurlijk hebben zich hier en daar kleinere groeperingen aan het kerkelijk gezag onttrokken wat hun allerhande narigheid opleverde. Tegenwoordig lijkt er een soort reveil te zijn. De invloed van het kerkelijk gezag is tanende. Maar het is wel zoeken, zoeken en nog eens zoeken naar de juiste verwoording; want je ontworstelen aan een eeuwenoude traditie is geen peulenschil.
Bram Moerland heeft geloof ik een boek geschreven waar men met veel lof over spreekt.
Mee bekend?
http://www.brammoerland.com/start/

Bestaat er volgens jou wijsheid die onwaarheid is? Wat is waarheid?
Ik zou liever willen vragen: wat is wijsheid? Want alle wijsheid kan een onwaarheid zijn.
Iets wat heel wijs klinkt voor mij, kan iemand anders zo van tafel vegen, zelfs vaak door precies het tegenovergestelde centraal te stellen.
Het boek Aldus sprak Zarathoestra bijvoorbeeld is één lange omkering van alle waarden die het christendom predikt. ik ben zelf vaak geneigd om dan de paradox aan te nemen, dus dat tegengestelde waarden allebei waarheid kunnen zijn. Maar bij een echte paradox -tegengestelden die tegelijkertijd beiden waar zijn- weet ik nooit of ik superintelligent ben erin te geloven of juist aartsdom.

Gesteld: zij vertrouwt erop dat haar echtgenoot niet vreemd gaat. Om vast te stellen wat de waarheid is laat zij hem een paar maal volgen door een privé-detective en inderdaad: hij gaat niet vreemd. Zij heeft nu de (wetenschappelijke) waarheid maar… haar vertrouwen is verdwenen. Wie het vatten kan, vatte het!
Hetzelfde geldt van de overtuiging die we ‘geloof’ noemen en dat is iets anders dan ‘iets van een ander op zijn gezag voor waar aannemen’. Als alleen dát waar is wat met positief wetenschappelijke argumenten onweerlegbaar kan bewezen worden, dan verliest - naar mijn idee - het menselijk leven een aanmerkelijk stuk van zijn menselijke schoonheid.
Ik ging de vraag van empirische waarheid uit de weg, omdat wijsheid er niet mee bewezen kan worden. ik zit dus precies op de lijn die je naar voren wil brengen.
Het was, meen ik, Plasterk, die op de tv het religieus geloof met een superieure en smalende glimlach het ‘Ietsisme’ noemde. Dan is hij in mijn ogen een ‘Nietsist’, want hij verheft het stomme toeval tot uiteindelijke verklaring voor alles. Wat hij wetenschappelijk niet kan begrijpen bestaat blijkbaar voor hem niet. Ook een onbewijsbare overtuiging, maar een andere dan de mijne. En niet eens helaas maar: gelukkig dat er geen detective achteraan is te sturen om te bewijzen wie wetenschappelijk bewijsbaar gelijk heeft! :wink:
Ik zit hier al jaren op te piekeren. Ik wil het met geheel mijn hart met je eens zijn, maar aan de andere kant maakt mijn rede mij vaak voor dwaas uit, zo ongeveer bij iedere opmerking die ik maak als Ietsist. Het is alsof de Nietsist in mij de taak heeft om de Ietsist telkens voor schut te zetten, maar omgekeerd gebeurt ook. De Ietsist doet het echter altijd stiekemer, bijvoorbeeld met de methode waarover ik in mijn vorige reaktie mijn ongenoegen uitte (dus maak je niet ongerust jHenosch: ik ben maar al te bekend met het boetseren van mijn onooglijke afgodjes!).

Maar waarom nou die Egyptenaren en niet -om maar een losse greep te doen- 'de wijsheid' (NB aanhalingstekens geplaatst door de Nietsist, niet door de Ietsist in mij) van Ebeneezer? Of is het uiteindelijk één pot nat?:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 77&start=0
balou
Forum fan

Bericht door balou »

jHenosch schreef;
Wat die opvoeding betreft heb je in mijn geval gelijk. Daar kan ik inderdaad geen goed woord over zeggen. Maar vergeet niet dat behalve mijn pleegouders, er ook nog andere opvoeders aan het werk zijn geweest. Mijn onderwijzers, en niet te vergeten meneer pastoor, en de dirigent van het zangkoor. Allemaal mensen die voorbeelden gaven, en preken, en leerstellingen verkondigden.

Maar omdat veel mensen op dit forum waaronder ikzelf, uitvoerig uit de doeken hebben gedaan welke kwalijke kanten het Christendom in zich herbergt, wil ik je een eerlijke kans niet onthouden.
Kan Jij ons aantonen waaruit dat goede, dat heilzame van het Christendom voor de mens dan precies bestaat?
En als je iets gevonden hebt dat zo overduidelijk heeft bijgedragen aan het heil van de mensheid, kan je ons dan verklaren hoe het toch komt dat men zich daar in veel Europeese landen vanaf heeft gekeerd?
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Kan Jij ons aantonen waaruit dat goede, dat heilzame van het Christendom voor de mens dan precies bestaat?
En als je iets gevonden hebt dat zo overduidelijk heeft bijgedragen aan het heil van de mensheid, kan je ons dan verklaren hoe het toch komt dat men zich daar in veel Europeese landen vanaf heeft gekeerd?
En dan niet aankomen met het zieleheil, want DAT wordt niet bedoeld :wink:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

balou schreef:Maar omdat veel mensen op dit forum waaronder ikzelf, uitvoerig uit de doeken hebben gedaan welke kwalijke kanten het Christendom in zich herbergt, wil ik je een eerlijke kans niet onthouden.
Het punt is dat dit allemaal slechts een bijzaak is. Ik heb bijvoorbeeld een opvoeding gehad waarover ik best tevreden ben. Er is niets ingehamerd, mijn vader had zijn christelijke overtuigingen, maar ging nooit met iemand in discussie hierover; mijn moeder was ook diep gelovig, maar worstelde eeuwig met dat Oude Testament. Mijn ouders zeiden op hun oude dag het oude Testament zelfs niet eens meer te wíllen lezen. Ik heb ook in een christelijk milieu geleefd waar ik overal goedaardige mensen om mij heen had.
En later beleefde ik mijn eigen christelijke geloof zoals je het lied Bridge over troubled water van Paul Simon beleeft, allemaal heel mooi en lief en gevoelig.

Zo'n christendom waar zonde, mag niet, moet, straf en angst voor de hel centraal staat is tegenwoordig een extreem dat je nauwelijks tegenkomt. Tegenwoordig is het precies omgeslagen naar het omgekeerde: allemaal blessings, geweldige gaven van de geest, persoonlijke relaties met Jezus, blijdschap, vrolijkheid, gezelligheid, gemeenschap, lief zijn voor elkaar, glimlachen, vooral niet boos worden, ervaren van krachten enz.

De beleving van het geloof kun je precies zo boetseren als de tijdgeest het vereist. Er is dan ook niets gemakkelijkers dan het aantonen van het heilzame van het christendom voor de mens: het christendom doet niet anders dan inspelen op de tijdgeest, dwz de behoeften van de mens. Op ieder moment in de geschiedenis zet het zichzelf neer als heilzaam. Wanneer duivels overal te zien zijn, is het christendom het heilzame medicijn tegen duivels; wanneer ze de wereld uit zijn, is het christendom opeens de kracht die opkomt voor de onderdrukten; wanneer er geen onderdrukten meer zijn en iedereen in overvloed leeft, is het christendom opeens het middel om 'grootse ervaringen' te proeven. Wanneer we in een macho-maatschappij leven moet de vrouw stilzijn, wanneer die tijd achter de rug is, is de bijbel opeens voor de gelijkwaardigheid, slavenhandel idem ditto. Wanneer alles pais en vree is, veroordeelt het christendom de 'onverschilligheid', wanneer het echter moord en brand wordt, roept het weer als een scheidsrechter op tot harmonie enz. De religie werkt altijd zo dat het inspeelt op de behoeften van de tijd en stelt zich altijd hoog boven het strijdgewoel op als de wijste nummer 1, de grote miskende, de enige die de ultieme wijsheid bezit, maar waar nooit naar geluisterd wordt.
Wanneer je dit slimme spel eenmaal ontmaskerd hebt heeft al dat gepraat over heilzaam geen enkele waarde meer. Het is dé manier om de waarheid over de religie maar niet te hoeven zien, om de christelijke godsdienst maar eeuwig verder te laten voortdobberen, terwijl de bodem allang onder de leer is verdwenen.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

@Reformed
Het is allemaal heel aannemelijk wat jij schrijft over het geglibber en het aanpassingsvermogen van religies aan de veranderde omstandigheden. Ik bedoel maar, wil je nog een beter bewijs voor de evolutie?

Maar daar ging mijn vraag niet over.
Ieder mens met een beetje kennis van de geschiedenis, kan zonder moeite allerlei wandaden en gruwelijkheden opnoemen die het gevolg zijn van religieuze onverdraagzaamheid.
Omdat jHenosch een verwoed verdediger is van het Christendom, vraag ik hem aan te tonen
wat voor heilzame uitwerking 2000 jaar Christendom heeft gehad.
Want na 2000 jaar verkondiging van vrede liefde en zelfopoffering zou je toch verwachten dat dat de christelijke wereld onderhand een lichtend voorbeeld zou moeten zijn voor alle andere naties?
Waarom is dat dan niet zo?

Jij weet wel waarom, en ik weet dat wel, en veel andere forumleden weten dat ook wel... alleen jHenosch weet dat nog niet.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

balou schreef:Omdat jHenosch een verwoed verdediger is van het Christendom, vraag ik hem aan te tonen wat voor heilzame uitwerking 2000 jaar Christendom heeft gehad.
Want na 2000 jaar verkondiging van vrede liefde en zelfopoffering zou je toch verwachten dat dat de christelijke wereld onderhand een lichtend voorbeeld zou moeten zijn voor alle andere naties?
Waarom is dat dan niet zo?

Jij weet wel waarom, en ik weet dat wel, en veel andere forumleden weten dat ook wel... alleen jHenosch weet dat nog niet.
Ik begrijp het, maar ik denk dat jHenosch het ook weet. jHenosch is allang ontmaskerd als iemand die op het punt staat zijn geloof te verliezen.
Iemand die keer op keer met dezelfde slogan aankomt, één die in de 80-er jaren van de vorige eeuw uitgevonden werd, over een God die meelijdt, solidair is, zich opoffert voor de mensheid enz., en zegt dat het er slechts om gaat erin te geloven, niet dat het waar gebeurd is, heeft nog maar een heel klein stootje van Nietzsche nodig voordat hij inziet dat zijn reductie van God tot een ziekenhuisgodje voor stumpers en stakkers, tot de god van alle duistere hoeken en gaten en wazige troost, voortkomt uit het ongezond zijn, de decadentie oftewel overmatig lijden, van de eigen geest.
FonsV
Diehard

Messias

Bericht door FonsV »

Dag rereformed,
Je schreef:Tot zover niets dan lof voor de Egyptenaren.
Je moet er wel rekening mee houden dat ik a) het niet over alle Egyptenaren heb en b) dat de Egyptenaren over wie ik het wel heb niet de enigen waren met die ‘esoterische’ denkbeelden.
Je schreef:En wij maken onze moderne mythen, omdat die oude mythen ons waarschijnlijk niet meer zo aanspreken.
Persoonlijk ken ik geen moderne mythen. Denk aan Moerland: hij behandelt in zijn boek eerst de ‘Geheime woorden’. Het blijkt dat allerlei termen zoals leven, dood, opstanding en blindheid in de gnostiek een heel eigen symbolische betekenis hebben en vooral niet letterlijk verstaan moeten worden.
Mijn indruk is dat onze ‘mentaliteit’ volledig anders is. Wij drukken ons niet meer uit in mythen, wij produceren wetenschap. Kijk alleen maar op dit forum: er worden wetenschappelijk correcte waarnemingen verwacht en onweerlegbare wetenschappelijke bewijzen voor welke bewering dan ook! En als je denkt die te hebben gegeven wordt er gevraagd naar je bronnen of referenties; zijn die niet dezelfde als die van je tegenspeler, dan loopt op zijn best de ‘discussie’ dood.
Je schreef:Hoewel ons 'begrip' nog steeds ontoereikend is, is het wel mijlenver (namelijk wetenschappelijk) verwijderd van 'het begrip' dat oude Egyptenaren hadden.
Inderdaad: technisch zijn wij schier oneindig veel verder dan destijds. En we zullen nog véél en véél verder komen! Er wordt door sommigen zelfs gedacht dat we ooit alles in formules kunnen gieten en dan beheersen. 'Begrip' betekent bij ons voornamelijk 'zeker weten' en 'in de hand hebben'.

Wat ik altijd weer geinig vindt is dat die hiërogliefenschrijvers al wisten dat de aarde om de zon draait ruim 2000 jaar voordat wij dat van de het kerkelijk gezag mochten ‘geloven’. Wellicht hielden zij de zon nog voor het centrum van het heelal, niet bedoeld als astrologisch middelpunt, maar als middelpunt van hun belangstelling en verwondering. Wíj weten dat de zon ongeveer 150 miljoen kilometer van de aarde ‘staat’ (op ’n paar duizend kilometer meer of minder wordt niet gekeken). Of de hiërogliefenschrijvers dat ook al wisten…? :wink:
En van de atomaire wereld wisten ze nog helemáál niets, laat staan van de subatomaire. Wij weten dus écht veel meer dan zij. En Socrates zei: “Hoe meer ik ‘weet’, des te meer ik besef wat ik nog niet weet”. Of iets van gelijke strekking. Robbert Dijkgraaf , die veel meer weet dan Socrates, zei: “Wetenschap is niet het terrein van zeker weten, maar het terrein van de goede vragen stellen”. Klinkt ietwat analoog. :)

Neem voor de grap eens de Relativiteitstheorie van Einstein. Iedereen heeft het daar onbeschroomd over alsof hij die theorie begrijpt. Geeft die theorie de waarheid (de werkelijkheid) weer? Ja, dat doet die theorie, alhoewel… er wordt gefluisterd dat hij conflicteert met de Kwantumtheorie van Planck en dus werken de geleerden aan een ‘Snaartheorie’, die beide moet verzoenen.
Je schreef:Dat is één versie van hoe het gegaan is. Er is ook een versie die zegt dat het omgekeerd gebeurde: de gnostische leer werd pas ná het ontstaan van het christendom bijzonder sterk, zozeer zelfs dat het het oorspronkelijke christendom bijna de nek omdraaide.
Dat ook hier weer de meningen verschillen is me duidelijk. Welke mening de juiste is zal wel niet te ‘bewijzen’ zijn. Het is in ieder geval wél waar dat de gnosis (die óók meerdere ‘gezichten’ had) nooit eerder zo fanatiek is bestreden als tijdens het oorspronkelijke christendom en dan bedoeld: het aan het Romeinse gezag gelieerde christendom. De meeste gnostische bronnen zijn door de kerk verwoest, nagenoeg alle informatie die we tot voor kort erover hadden kwam uit de christelijke hoek. En… normaal wordt de geschiedenis geschreven door de overwinnaars. En dat laatste heeft zo zijn consequenties. :wink:
Je schreef:Toegegeven, het verhaal van een letterlijke opstanding van Jezus was ook in die tijd voor sommigen teveel, getuige het verhaal van Paulus op de Areopagus. Maar aangezien er nog steeds miljoenen moderne mensen in kunnen geloven lijdt het geen twijfel of deze 'letterlijke boodschap' van het christendom was niet moeilijk te verteren voor de grote massa in de antieke wereld, en dus geenszins een 'onmogelijke geschiedenis'.
Voor mensen uit de antieke wereld niet en voor miljoenen van nu nog niet. Destijds was het ook de gewoonste zaak van de wereld dat ’helden’ (als Alexander de Grote, Julius Caesar etc. etc.) wonderbaarlijk waren geboren. Uit de wereldliteratuur zijn er meer dan tachtig bekend. (Ik moet de lijst ergens op schijf hebben staan, maar kan hem niet vinden.) Wie op welk gebied dan ook ‘bovenmenselijk’ groot of machtig was, kon niet gewoon menselijk zijn geboren. Tegenwoordig hoef je met een dergelijke gedachtegang niet meer aan te komen. Wij beginnen de genmanipulatie te beheersen.

En… dat nog miljoenen mensen in een letterlijke opstanding geloven toont de kracht van de traditie aan. Kijk maar eens naar b.v. de ‘Armeense kwestie’! Dat is op basis van een traditie van net 100 jaar! Maar wat maakt een geschiedenis tot een ‘mogelijke geschiedenis’ of waarheid? Is een geschiedenis waar als iedereen of de meerderheid hem accepteert?
Je schreef:Bram Moerland heeft geloof ik een boek geschreven waar men met veel lof over spreekt. Mee bekend? http://www.brammoerland.com/start/

Tot dit moment niet. Had hem alleen een paar maal geciteerd gezien. Op de aangegeven site las ik o.a. (onderstrepingen van mij):
* De gnostici geloofden in de mens. De gnostiek is geen leer of een utopie die de mens kant en klare antwoorden biedt. De gnostiek biedt een weg om te leren je eigen antwoord op het leven te geven.
* 'Allereerst heb je naar mijn mening de diverse teksten van het Thomas Evangelie erg goed verklaard. Talloze keren heb ik gedacht: nú snap ik het pas echt goed'. (recensie van John Mohr)

Toen ik dat las, moest ik denken aan een of meer boeken van Bhagwan (kan uit het hoofd niet zeggen welke), die ook blijk gaf de gnosis goed te begrijpen. Vooral het begin van het Johannes-evangelie was volledig ontdaan van zijn raadselachtigheid.
Je schreef:Ik zou liever willen vragen: wat is wijsheid? Want alle wijsheid kan een onwaarheid zijn. Iets wat heel wijs klinkt voor mij, kan iemand anders zo van tafel vegen, zelfs vaak door precies het tegenovergestelde centraal te stellen.
Dit klinkt allemaal erg vreemd in mijn oren (wat dus niets zegt!). ‘Wijsheid komt met de jaren’ heet het. Wijsheid ontstaat door bezinning op ervaringen (die altijd persoonlijk zijn) niet door alleen het ontwikkelen van syllogismen. Uitgaande van een verschillende ervaring kom je – als je correct redeneert – tot een andere conclusie. Als je de ‘ervaring’ van de ‘wijze’ die aan het woord is niet kunt delen, zul je zijn ‘leer’ niet begrijpen, laat staan het met hem eens zijn.
Je schreef:Het boek Aldus sprak Zarathoestra bijvoorbeeld is één lange omkering van alle waarden die het christendom predikt.
Alleen al het feit dat Zarathoestra, zoals je schrijft, alle waarden uit het christendom omkeert maakt mij achterdochtig. Zelfs in de grootste dwaling is nog enige waarheid te vinden. Elkaar uitsluitende algemene waarden kunnen in mijn ontologie niet beide even reële waarden zijn.
Je schreef:Ik ging de vraag van empirische waarheid uit de weg, omdat wijsheid er niet mee bewezen kan worden. ik zit dus precies op de lijn die je naar voren wil brengen.
Mag ik ook beweren dat wijsheid niet identiek is met positief wetenschappelijk bewijsbaar inzicht?
Een tijdje heb ik me verdiept in moderne literatuur waarin ik o.a. het volgende las:

* als dat is, is een of andere verschijningsvorm van één en dezelfde energie.
* energie is ‘in zichzelf’ niet direct waarneembaar, enkel in zijn effecten.
* energie kan alleen overgaan van de ene verschijningsvorm in de andere en is dus onverwoestbaar (eeuwig).
Klinkt in ieder geval ‘wetenschappelijk’. :)

Vroeger had ik geleerd dat een atoom bestond uit een kern (proton plus neutron) waar omheen zich negatief geladen elektronen bewogen. Nu zou gebleken zijn dat al die grootheden niet anders zijn dan positief of negatief geladen ‘energieveldjes’. Stel je eens voor: een biljartbal is een verzameling energieveldjes, net als een zacht gekookt ei of iets anders! :?

En nu zit ik me voor te stellen: er was eens een oneindig grote hoeveelheid energie. Dat oneindig intrigeerde me want: als ik van een oneindig grote berg steenkool 100 wagonladingen weghaal, schiet er een oneindig grote berg steenkool over. Wat zal ‘oneindig’ ánders betekenen? Of ik het me nu kan voorstellen of niet.

Op zeker moment ‘effectueerde’ een bepaald kwantum van 'de' energie zich in allerhande ‘verschijnselen’. En daarmee begon o.a. de tijd. Zou dat die geluidloze Big Bang geweest zijn? Dat moet wel héél veel energie zijn geweest want er zijn héél veel verschijnselen. Maar… hoeveel verschijnselen het ook zijn, oneindig veel kan niet. Dat ik, ‘koning van de schepping’, het eind van alle verschijnselen niet kan overzien en desnoods het heelal 'oneindig groot' noem, maakt me niets uit.

Als iemand de behoefte heeft om de oneindige energie ‘god’ te noemen, hij of zij ga zijn of haar gang. Maar voor pantheïsme is dan al geen plaats meer want niet de volledige ‘pan’ is ‘verschenen’. ‘Buiten’ de verschenen energie is nog steeds oneindige energie.

Niet dat ik dit allemaal begrijp! Houd me te goede. Het zijn maar fantasieën, die alles openhouden omdat ik het uiteindelijk toch niet kan bevatten. Laat staan bewijzen.
Je schreef:Maar bij een echte paradox -tegengestelden die tegelijkertijd beiden waar zijn- weet ik nooit of ik superintelligent ben erin te geloven of juist aartsdom.
Waarom superintelligent? De grens tussen genialiteit en krankzinnigheid is dunner dan flinterdun. Gewoon tevreden zijn met de intelligentie die je te beurt is gevallen en die in alle rust gebruiken. Zoals die Branbantse boer eens tegen me zei: “Ik heb nie veul verstand, maar wat ik heb is mee van het beste”. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Plaats reactie