Positief zoals bijvoorbeeld ......?Otter schreef:Zowel positieve als negatieve invloeden.Kitty schreef:die invloed hebben op een samenleving
Gegroet
Negatief zoals bijvoorbeeld ......?
Moderator: Moderators
Positief zoals bijvoorbeeld ......?Otter schreef:Zowel positieve als negatieve invloeden.Kitty schreef:die invloed hebben op een samenleving
Gegroet
jHenosch, dit was heelaas niet het enige wat Jezus zei.jHenosch schreef:, die stelt dat deze uiteindelijk alleen zal bestaan uit het helpen van de armen, zoals Jezus zei, kan alleen maar positief zijn dunkt me, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
de enorme hoeveelheid organisaties die vanuit hun (religieuze) achtergrond goed werk doen. Te denken valt aan ontwikkelingshulp, voedselbanken, ziekenhulp, psychiatrie en vele andere.Positief zoals bijvoorbeeld ......?
De kruistochten. Het onthouden van het gebruik van condooms door de rkk. en enkele anderen....Negatief zoals bijvoorbeeld ......?
Dat de zachtmoedigen de aarde zouden beërven en dat godsdienst uiteindelijk niets meer dan bovenstaande zou zijn, zonder enig ritueel behalve het ritueel van hulpverlening,bad_religion schreef:jHenosch, dit was heelaas niet het enige wat Jezus zei.jHenosch schreef:, die stelt dat godsdienst uiteindelijk alleen zal bestaan uit het helpen van de armen, zoals Jezus zei, kan alleen maar positief zijn dunkt me, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Je bent net zo'n verkoper van kredieten, met het geld staan zwaaien maar de rente vergeten te vertellen....
Het criminele terreurkaf wel ja, lijkt me logisch.bad_religion schreef:Nadat het kaf (andersdenkenden) van het koren was gescheiden en in het eeuwige vuur werd geworpen?jHenosch schreef:dat de zachtmoedigen de aarde zouden beërven en dat godsdienst uiteindelijk niets meer dan dat zou zijn, dus dat is finaal.
Religie stelt op zich niets, je ligt er nu maar een aspect uit. Religie als totaal gaat niet uit van helpen van elkaar. Als dat zo was, was er geen probleem. Dus je kan niet spreken van een goede religie omdat er ook mensen zijn die hiervan uitgaan. Je moet kijken wat de invloed is in de wereld van religie en wat de schadelijkheid daarvan is. En dan maakt het geen moer uit dat er ook mensen tussenlopen die roepen dat we lief moeten zijn voor elkaar. Die invloed is namelijk niet sterk genoeg om de schadelijkheid te verminderen. Daar gaat het om. Het is altijd leuk hoor om te roepen. Nee hoor, religie is liefde! Maar zolang we daar wereldwijd zo verdomd weinig van zien, ben je dus, om het even Bijbels te houden, een roepende in de woestijn.jHenosch schreef:Religie, die stelt dat godsdienst uiteindelijk niets meer is dan het helpen van de armen, zoals Jezus zei, kan alleen maar positief zijn dunkt me, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_VerlichtingWikipedia schreef:Gedachten- en geloofsvrijheid waren belangrijke eisen van de aanhangers van de Verlichting, die op dit punt sterk beïnvloed werden door John Lockes werk "Brieven over de Verdraagzaamheid" uit 1689. Het verstand en de vrijheid zouden de mensheid eindelijk kunnen verlossen van onderdrukking en armoede, stelden ze.
Uiteraard wist je waarom ik dit vroeg.Otter schreef:de enorme hoeveelheid organisaties die vanuit hun (religieuze) achtergrond goed werk doen. Te denken valt aan ontwikkelingshulp, voedselbanken, ziekenhulp, psychiatrie en vele andere.Positief zoals bijvoorbeeld ......?
De kruistochten. Het onthouden van het gebruik van condooms door de rkk. en enkele anderen....Negatief zoals bijvoorbeeld ......?![]()
Gegroet
.Wat ik daar mee bedoel is dat het een identiteit is,in plaats van een besef
De "verlichting "heeft net zo min geholpen om de mens verdraagzamer en vrij te laten zijn van armoede. De enkele die strijden tegen armoede en onverdraagzaamheid ten goede.Rebekka schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/De_VerlichtingWikipedia schreef:Gedachten- en geloofsvrijheid waren belangrijke eisen van de aanhangers van de Verlichting, die op dit punt sterk beïnvloed werden door John Lockes werk "Brieven over de Verdraagzaamheid" uit 1689. Het verstand en de vrijheid zouden de mensheid eindelijk kunnen verlossen van onderdrukking en armoede, stelden ze.
En daar is ook niet veel van terecht gekomen
Religie zoals het bedoeld is? Door wie? En hoe dan? Hoe weten we dan precies hoe religie bedoeld is? Waar baseer je die bedoeling dan op? Niet op de Bijbel of andere heilige Boeken. Of bedoel je meer de persoonlijke bedoeling die jij aan religie geeft. En wie zegt dan dat dat de juiste bedoeling van religie is?Rebekka schreef:Religie,zoals het bedoeld is kan heel bijzonder zijn,en heeft niets met dogma"s,machtsmisbruik en alle andere dingen die onfortuinlijk zijn.
Religie is dus een identiteit, aangenaam kennis maken mevrouw innerlijke religie ik ben Jan van de Trapgevallen!Rebekka schreef:Wat ik daar mee bedoel is dat het een identiteit is,in plaats van een besef.