Rereformed schreef:Cathy schreef:Ik denk al bevrijd 8)
Dit is een goed voorbeeld van elkaar misverstaan, of hetzelfde woord voor twee verschillende dingen gebruiken en langs elkaar heen praten.
Ik wist toch al dat je zo zou reageren.....vandaar die smilie 8)
Jij bent als christen 'bevrijd' van de zondelast, doordat je gelooft in het zoenoffer. Zoiets hoef je mij niet te vertellen want ik ken dat denken.
Ik ben 'bevrijd' van dat gehele denkbeeld wat mij van kinds af aan is aangepraat, dat de mensheid 'gevallen' is, 'niet is zoals God het bedoeld heeft', en van dat zog. zoenoffer-idee. Al deze begrippen zijn voor mij volkomen absurd.
De vraag is wat jou dan is aangepraat en of dat terecht was; Een vertoornde God die verzoend, wiens boosheid gestild moest worden? Dan is dat toch bezijden de werkelijkheid. God is niet vijandig naar de mens toe; de mensheid is dat naar Hem.
Hij wil het wantrouwen wat ontstaan is met de ‘zondeval’ wegnemen. En het ultieme gebaar van Zijn liefde was Zich opofferen in Zijn Zoon. Hij probeert Zich alsmaar met ons te verzoenen. Wat kan Hij meer doen? Wij denken maar steeds dat we God moeten sussen, net als de mythische goden. Maar God probeert ons te laten inzien dat Hij ons vertrouwen wil en geen offers (Ps 51:achttien)
Hoezo denkfout? Bovenstaande beaam ik, het waren handvaten die behoorden bij de mens van 1500-0 v.Christus, en deden daarna ook nog een tijd dienst.
Idd tot inmiddels 10 aug 2006. Laat het rusten Reref, voor wie en in welke tijden ze dienst doen.
Ik zou daarom geen enkele voorstelling kaf-achtig of schadelijk willen noemen alleen omdat ik er persoonlijk niets aan heb.
Dát is
jouw denkfout. Want groeiend inzicht impliceert automatisch het
voorgoed achterlaten van verouderde denkbeelden. Het is onzin de frase 'omdat je er persoonlijk niets aan hebt' bij te gebruiken. We hebben het hier over groeiend inzicht van de mensheid als geheel.
Achterlaten is imo iets anders dan ze schadelijk achten. Als ik er persoonlijk niets aan heb kunnen ze voor anderen heel zinvol zijn. Het is geen wetenschap waarin algemene inzichten ingehaald worden door betere inzichten. Het gaat om je persoonlijke spirituele zoektocht door het leven. (klinkt lekker hè?

) Ik heb het dus over het persoonlijke inzicht. ik heb geen idee welk inzicht de mensheid als geheel heeft. Denk zelfs dat dat nooit goed te definieren is
Dat jij niet van weggooien houdt moet jij weten, maar doet niet ter zake.
Het klopt trouwens niet, want als christen heb jij alle duizend-en-een goden die er in omloop zijn weggegooid. Of eer jij de germaanse goden of houd jij de oude griekse godsdienst in ere. Lijkt me sterk. Zo heb jij duizenden dingen die in de geschiedenis achter ons liggen volkomen weggegooid.
Hoe kan ik iets weggooien waarvan ik het bestaan niet kende? Of spreek je via mij weer de mensheid als geheel aan? In de thread met Deadline ga ik daar wel tzt op in. Ben ermee bezig.
Natuurlijk zouden we vandaag de dag een andere Bijbel schrijven, maar de vraag is of deze ook zo zou beklijven.
Beklijven? Bedoel je 'blijven'? Niets blijft. En waarom zou bepaald denken moeten blijven? Indien het goed is, laat het blijven, indien niet, weg ermee, ook al
mijn opvattingen.
Nee, beklijven……duurzaam blijken te zijn. Omdat de mens al eeuwen in conflict is met zijn Schepper, geloof ik dat het blijft…......totdat de mens inziet dat hij/zijzelf het conflict
wil.
Nu volgt nog de onvermijdelijke vraag wat goed denken is en wie dat weer bepaalt.
Ik val dit boek aan omdat het de vijand is van menselijke vrijheid. Dit boek is de grootste hindernis op de weg naar menselijke vooruitgang. ........knip.........Laat mij nu aan de dominees eens één vraag stellen: Hoe kunt u zo verdorven zijn dít boek te verdedigen?
(Robert Ingersoll, About the Holy Bible, 1894) "
Beste meneer Ingersoll ( misschien leest u dit vanuit een andere dimensie

) Waarom valt u een boek aan? Is dat niet een teken van kinderlijk denken? Waarom niet de mensen die zo beroerd lezen. Die te snel denken de wijsheid in pacht te hebben en daarmee macht wensen uit te oefenen op anderen?
Je schijnt volledig ingekapseld te zijn in een hermetisch afgesloten leefwereld. De werkelijkheid is volkomen anders. De moderne mens heeft de bijbel allang achtergelaten, jij behoort tot een hele kleine rest van achterblijvers. Hier in Finland heeft 0,1% de gehele bijbel ooit gelezen.
In Afrika, Latijns Amerika en Azië komen dagelijks mensen tot geloof. De jongerendag van de EO hier in Nederland trekt jaarlijks 30.000 jongeren. En hoeveel ‘ietsisten’ zijn er niet? Met een restje Bijbels denken? Maar aantallen interesseren me niet. Als je ergens van overtuigd bent dan ben je dat. En ik heb geen behoefte om een 'modern mens' te zijn: wat is dat eigenlijk?
Het is een opgroeien van de mensheid, een geleidelijke zaak. De voorroede van de mensheid zijn de wegwijzers naar waar de massa naartoegaat. De menselijke rede is de maatstaf, de wetenschap de scheidsrechter.
Ik hoop dat ik zo'n wereld nooit zal meemaken.
"Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. "
Deze tekst leert dat God een deel van de mensheid bestemd heeft ter heerlijkheid en beloning, en impliceert een ander deel ter verdoemenis en verbranding, waarover in bijv. Mt 25 gelezen kan worden. Er is inderdaad een verklaring voor: zij is de zoveelste godslastering in de bijbel, alsof we het serieus kunnen nemen dat God een deel van zijn schepping afdankt. Een andere verklaring is deze: er bestaat helemaal geen god in de zin van een persoonlijk wezen die zus en zo bepaalt.
Laat maar, jouw ‘oplossing’ voldoet net zo min; ik hou het voorlopig maar weer bij Zijn raadsel.
Rereformed schreef:Wat ik zeg is exact het moderne equivalent van wat Jezus tegen Nicodemus zei: je bent met je inzichten niet ver van het koninkrijk van god, maar moet opnieuw geboren worden. In onze tijd betekent het uit je eigen heilige geest.
Lijkt mij toch niet helemaal overeenkomen met de oorspronkelijk geloofsvoorstelling waar Yeshua duidelijk spreekt over een andersoortige Geest dan de oorspronkelijk menselijke.
Nee, natuurlijk niet, omdat ik een mens van de 21ste eeuw ben.
Nee, je bent in dezelfde val getrapt als Eva.
...maar wellicht ben jij een grotere kenner.
Nee hoor, ik dacht dat ik uit berichten heb kunnen opmaken dat Gerard een Nietzsche-kenner is.
Precies, heel goed gezien, dat is mijn kerngedachte. Alleen ben ik allesomvattend: streep jouw woordjes 'alle gelovigen' door en zet er 'alle mensen' voor in de plaats! Wanneer je op die wijsheid bent gekomen heb je de ware godsdienst, leer je de ware God kennen. Ik moet de christelijke en andere openbaringsgodsdiensten afwijzen om op een hogere mensheid te komen, om de grote synthese te bewerkstelligen, een paraplui die alle mensen omvat en niemand meer buitensluit.
Denk je dat nog tijdens je leven mee te maken? Wees realistisch Reref, er zullen altijd mensen blijven die niet
willen. Ook niet aan jouw vorm van 'godsdienst'
Zoals een kind moet groeien om volwassen te worden, zo moet een mens geestelijk groeien om volwassen te worden. Groeien doe je via eten. Ga mij en een hoop andere forumleden maar goed lezen.
Mag ik nog zelf m'n voedsel uitzoeken?
Omdat de openbaringsgodsdiensten de eeuwige gesel tot verdeeldheid op aarde zijn en onbegrip voor elkaar, dood en verderf brengen.
Mensen doen dat. Daar zit het kwaad in. Laten we wel reëel blijven.
Dit is toch hoop ik een grapje…….110 pagina’s!!!!!!….

....Misschien in de winter…..