Gebruikers die wat vaker op riool-journalistiek klikken op X en soortgelijke media, krijgen automatisch steeds vaker soortgelijke content voor de kiezen. Degenen die nooit op riool-journalistiek klikken, krijgen er juist minder van voorgeschoteld.
Er stroomt behalve riool-journalistiek dus ook zuivere info.
Het grotere gevaar van dergelijke algoritmes is dat gebruikers zonder dat ze zich daarvan bewust zijn steeds verder in een soort
'filterbubbel' geplaatst kunnen worden. Hierdoor zien ze dan steeds meer sensationele en polariserende inhoud, die hun mening over de echte wereld gaat vormen.
Dergelijke algoritmes kunnen ook andere factoren meenemen, zoals wie je volgt, wat je populair vindt, en de bredere trends op het platform die je volgt. Bovendien zijn sociale media vaak ontworpen om gebruikers zoveel mogelijk betrokken te houden, wat betekent dat het algoritme vaak gericht is op het tonen van inhoud die de meeste emoties oproept of die de gebruiker in de verleiding brengt om langer te blijven kijken. Want zulks levert advertentie inkomsten op.
Toch heeft de surfer het in zekere zin zelf in de hand. Door bewust te kiezen waar je al dan niet op klikt, je voorkeuren en instellingen bewust aan te passen, of actief andere content te zoeken, kun je voorkomen dat je in een filterbubbel terechtkomt.
Hoewel je als gebruiker controle hebt over je interacties, zal het platform zelf uiteraard ook een rol spelen in wat je uiteindelijk te zien krijgt. Met bewust mediagedrag kan de invloed ervan aanzienlijk verkleint worden.
Mijn antwoord op de vraag of X en/of andere social media een open riool zijn?
+=+=+=+=+=+=+=+=+
Liefdevol AanModderen:
. . "Zeg het met bloemen!" ???
Gooi ook eens met modder!
+=+=+=+=+=+=+=+=+
Want:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.