Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Ad2. Dit treft ons allen. In de genetica zijn talloze aandoeningen die slechts bepaalde groeperingen treffen. Bepaalde families blinken uit in hoge leeftijd en dito gezondheid.
Dus waarom treft deze "erfzonde" bepaalde groeperingen harder en is er in bepaalde families een hoger risico waarneembaar op bv. borstkanker. Doet me niet denken aan een hogere macht die rechtvaardig straft.
Dat is dus het minder simpele eraan..maar je gaat hier wederom van het standpunt uit dat het God is die deze hele ellende veroorzaakt en dit als straf van Hem opgevat kan worden. Ik geloof dat niet. Ik geloof dat hier heel veel oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen, ook geestelijke. Vergelijk het bijv. met psycho-somatische klachten en o.a. Ex. 23: 25-26.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tamara schreef:Geen flauw idee wat ik in een eeuwigheid moet, maar ja, dat zien we dan wel weer.
Wat zou je kunnen doen.

Een paar voorbeelden:

1. Spelen met de vegetarische leeuw
2. Luisteren naar het gekerm van je kinderen in de hel
3. De hele dag zingen
4. Goud poetsen
5. etc.

Grt,
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Deadline schreef: Volgens mij heeft het geen zin om je druk te maken over het leven na het leven. Je kan je beter druk maken over dit leven. Ik denk dat als al die gelovigen hun energie van het bidden naar hun god in het doen van goede daden zouden steken, dat de wereld er al veel beter uit zou zien.
Met dat laatste ben ik het eens. Er is werk genoeg aan de winkel. Er is genoeg dat de aandacht verdient van de gelovigen.

Maar wat is er mis om EN te bidden EN goede werken te doen. Als God bestaat en toch zo almachtig is als Hij beweert kan Hij misschien voorzien in middelen, mensen en kracht om de goede werken te doen. Bestaat Hij niet dan is er niets verloren !!

Je druk maken over een leven na de dood heeft ook geen zin. Maar ik vind het wel de moeite om eens goed over na te denken. Veel mensen hebben een levensverzekering om hun nabestaanden niet financieel in de kou te laten staan. Waarom geen levensverzekering met God afsluiten zodat jijzelf het na je dood goed hebt.

Natuurlijk is het niet zo simpel want je kan geen levensverzekering met God afsluiten als je niet in Hem gelooft. En de premie die je nu moet betalen is ook onbetaalbaar tenzij je gelooft. Dus het gaat niet zozeer over je druk maken over een leven na de dood maar meer wat moet ik met die God ?

Groetjes Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Stanhope schreef:P.S. Ik heb koppijn.
Zal ik voor je bidden ?
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Achnaton schreef: Je zal mij niet gauw horen beweren dat kennis slecht is, maar je zou misleid kunnen worden door te denken dat religie een goede kennis geeft.
Zou het ook niet kunnen dat enkele van de forumbezoekers hier een tikkeltje vooringenomen zijn wat religie betreft.

Groetjes Daniella
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mysterieus2000 schreef:
Deadline schreef: Volgens mij heeft het geen zin om je druk te maken over het leven na het leven. Je kan je beter druk maken over dit leven. Ik denk dat als al die gelovigen hun energie van het bidden naar hun god in het doen van goede daden zouden steken, dat de wereld er al veel beter uit zou zien.
Met dat laatste ben ik het eens. Er is werk genoeg aan de winkel. Er is genoeg dat de aandacht verdient van de gelovigen.

Maar wat is er mis om EN te bidden EN goede werken te doen. Als God bestaat en toch zo almachtig is als Hij beweert kan Hij misschien voorzien in middelen, mensen en kracht om de goede werken te doen. Bestaat Hij niet dan is er niets verloren !!

Je druk maken over een leven na de dood heeft ook geen zin. Maar ik vind het wel de moeite om eens goed over na te denken. Veel mensen hebben een levensverzekering om hun nabestaanden niet financieel in de kou te laten staan. Waarom geen levensverzekering met God afsluiten zodat jijzelf het na je dood goed hebt.

Natuurlijk is het niet zo simpel want je kan geen levensverzekering met God afsluiten als je niet in Hem gelooft. En de premie die je nu moet betalen is ook onbetaalbaar tenzij je gelooft. Dus het gaat niet zozeer over je druk maken over een leven na de dood maar meer wat moet ik met die God ?

Groetjes Daniella
Hoi Daniella,

ok stel nu (wat NIET zo is) dat god bestaat. En hij is almachtig. Dan zou hij toch niet toestaan dat er zoveel ellende in de wereld is? Almacht betekent toch dat je tot alles in staat bent? Dan zou god allang de problemen in de derde wereld hebben opgelost. Maar neen, geen oplossingen. En de gelovigen maar bidden.... Is god dan doof en of geldt het almachtige voor hem anders. M.a.w. almachtig moet in het geval van god vertaald worden als: "in zekere zin machtiger dan de mens".

Over die premie: ik heb eerder het idee dat gelovigen meer moeten betalen aangezien zij niet met volle teugen van dit leven mogen genieten. Omdat ze anders misschien de duivel zullen dienen. Nee ik zie het ongelovig zijn helemaal niet als een onbetaalbare premie. Ik zie het als een pure vrijheid en een leven zonder premies of het premie-denken.

Eigenlijk zegt het genoeg dat jij kennelijk het leven ziet als het doel om je druk te maken over je schuld aan god. Leef je dan vrij en gelukkig?

Groeten,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Deadline schreef:
mysterieus2000 schreef:

Groetjes Daniella
Hoi Daniella,

ok stel nu (wat NIET zo is) dat god bestaat. En hij is almachtig. Dan zou hij toch niet toestaan dat er zoveel ellende in de wereld is? Almacht betekent toch dat je tot alles in staat bent? Dan zou god allang de problemen in de derde wereld hebben opgelost. Maar neen, geen oplossingen. En de gelovigen maar bidden.... Is god dan doof en of geldt het almachtige voor hem anders. M.a.w. almachtig moet in het geval van god vertaald worden als: "in zekere zin machtiger dan de mens".

Over die premie: ik heb eerder het idee dat gelovigen meer moeten betalen aangezien zij niet met volle teugen van dit leven mogen genieten. Omdat ze anders misschien de duivel zullen dienen. Nee ik zie het ongelovig zijn helemaal niet als een onbetaalbare premie. Ik zie het als een pure vrijheid en een leven zonder premies of het premie-denken.

Eigenlijk zegt het genoeg dat jij kennelijk het leven ziet als het doel om je druk te maken over je schuld aan god. Leef je dan vrij en gelukkig?

Groeten,
Deadline
En even een toevoeging:

het volgende is er mis aan het EN bidden EN goed doen: je hebt de tijd die je dan alsnog bidt meer dan nodig om mensen te helpen. Met alleen goed doen kun je per saldo meer mensen helpen.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Hallo deadline,
Deadline schreef: ok stel nu (wat NIET zo is) dat god bestaat. En hij is almachtig. Dan zou hij toch niet toestaan dat er zoveel ellende in de wereld is? Almacht betekent toch dat je tot alles in staat bent? Dan zou god allang de problemen in de derde wereld hebben opgelost. Maar neen, geen oplossingen. En de gelovigen maar bidden.... Is god dan doof en of geldt het almachtige voor hem anders. M.a.w. almachtig moet in het geval van god vertaald worden als: "in zekere zin machtiger dan de mens".
Dan zitten wij terug bij de vraag van wat betekend goed en kwaad. God versus duivel. De vrije wil. De invloed van de zondeval en de gebroken wereld. Het plan dat God heeft met de mens en met wereld. Ik kan hier allemaal wel een antwoord op geven. Als je echt het antwoord wil weten kun je kijken bij de berichten die ik reeds geplaatst heb. Wil je nog over iets doorbomen no problem dan geef je het maar aan.
Het is wel waar dat je als christen op zijn minst een bewuste keuze maakt om niet de duivel te dienen. Dat is ook de kern van het evangelie.

Door zonde gedaan door onszelf bewust of onbewust, gedaan door anderen tegen ons , of gedaan door onze voorouders zetten wij de deur open voor invloed van de duivel. Of je nu christen bent of niet dit kan ons allemaal overkomen. Zo kan je de duivel gaan dienen zonder dat je het weet. Op zo'n moment ben je niet vrij maar een slaaf van hem.

Als christen kies je ervoor om Jezus jouw Heer te laten worden. Hij koopt je dan vrij uit de slavernij van de duivel. Hij wordt dan je Heer. Deze Heer is je Vader, je broer, je vriend. Tegelijk is Hij ook je Koning en je meester. Hij is zelfs je bruidegom.

Dus als je vraagt of ik vrij ben, ja want ik ben geen slaaf meer van de duivel.
Neen want ik ben nu een slaaf van Jezus.
Ben ik gelukkig ja want Hij haalt het beste uit mij naar boven.
Maak ik me druk om mijn schuld aan God. Neen want mijn schuld is weg, foetsie !!

Groetjes Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Deadline schreef: En even een toevoeging:

het volgende is er mis aan het EN bidden EN goed doen: je hebt de tijd die je dan alsnog bidt meer dan nodig om mensen te helpen. Met alleen goed doen kun je per saldo meer mensen helpen.
Logisch geredeneerd voor een atheïst :lol:
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Bidden doe je toch niet alleen met je ogen dicht, gevouwen handen en/of op je knieen..kan ook gewoon onder het stofzuigen, werken, in de auto..
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Tamara schreef:

Bidden doe je toch niet alleen met je ogen dicht, gevouwen handen en/of op je knieen..kan ook gewoon onder het stofzuigen, werken, in de auto..
De vraag is dan of je nog bewust bezig bent met de dingen die je doet terwijl je bidt. Als je goed wil doen, dan vind ik dat je er ook 100% bij moet zijn, ook in je gedachten. Je kan iemand niet helpen en met je gedachten totaal elders zijn. Zo verlies je je aandacht voor de zaken in het heden en geef je degene die echt aandacht nodig heeft niet 100% de aandacht. Beetje raar, vind je niet?
groet, Deadline
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mysterieus2000 schreef:Hallo deadline,
Deadline schreef: ok stel nu (wat NIET zo is) dat god bestaat. En hij is almachtig. Dan zou hij toch niet toestaan dat er zoveel ellende in de wereld is? Almacht betekent toch dat je tot alles in staat bent? Dan zou god allang de problemen in de derde wereld hebben opgelost. Maar neen, geen oplossingen. En de gelovigen maar bidden.... Is god dan doof en of geldt het almachtige voor hem anders. M.a.w. almachtig moet in het geval van god vertaald worden als: "in zekere zin machtiger dan de mens".
Dan zitten wij terug bij de vraag van wat betekend goed en kwaad. God versus duivel. De vrije wil. De invloed van de zondeval en de gebroken wereld. Het plan dat God heeft met de mens en met wereld. Ik kan hier allemaal wel een antwoord op geven. Als je echt het antwoord wil weten kun je kijken bij de berichten die ik reeds geplaatst heb. Wil je nog over iets doorbomen no problem dan geef je het maar aan.
Het is wel waar dat je als christen op zijn minst een bewuste keuze maakt om niet de duivel te dienen. Dat is ook de kern van het evangelie.

Door zonde gedaan door onszelf bewust of onbewust, gedaan door anderen tegen ons , of gedaan door onze voorouders zetten wij de deur open voor invloed van de duivel. Of je nu christen bent of niet dit kan ons allemaal overkomen. Zo kan je de duivel gaan dienen zonder dat je het weet. Op zo'n moment ben je niet vrij maar een slaaf van hem.

Als christen kies je ervoor om Jezus jouw Heer te laten worden. Hij koopt je dan vrij uit de slavernij van de duivel. Hij wordt dan je Heer. Deze Heer is je Vader, je broer, je vriend. Tegelijk is Hij ook je Koning en je meester. Hij is zelfs je bruidegom.

Dus als je vraagt of ik vrij ben, ja want ik ben geen slaaf meer van de duivel.
Neen want ik ben nu een slaaf van Jezus.
Ben ik gelukkig ja want Hij haalt het beste uit mij naar boven.
Maak ik me druk om mijn schuld aan God. Neen want mijn schuld is weg, foetsie !!

Groetjes Daniella
Daniella,

ik ga me weer even in de schijnwereld van de strenggelovige christenen begeven, dus ik doe even alsof god bestaat...

Het leuke aan christenen is altijd dat zodra het over misstanden gaat de duivel uit het doosje komt. De duivel is overal en altijd in de buitenwereld aanwezig als het kwade verklaard moet worden. Want de duivel is overal en altijd behlave daar waar de ware gelovigen zijn (dat is een logische redenatie van een gelovige he Daniella :wink: ).

Als de duivel zo alomtegenwoordig is, is het dan niet zo dat god niet almachtig is? Lees deze (wel logische) redenatie eens:

Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij wel, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij wel en wil hij wel?
Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij niet en wil hij niet?
Waarom noemt men hem dan God? -
Epicurus, Grieks filosoof

Als ik de bijbel goed begrijp heeft god zelfs het kwaad geschapen. Satan was immers zijn eerste engel. Dus als god alwetend en almachtig was had hij allang voorzien dat dit een domme zet was. Want je tegenstander de wereld in helpen dat is toch niet logisch? Of je bent zelf kwaad, want het kan onmogelijk zo zijn dat als je oneindig goed bent dat je dan het kwaad wil scheppen. Dat is gewoon onzin.

En als de duivel echt in al die kwade dingen aanwezig is dan is het dus andersom: de duivel is almachtig (want hij heeft alles wat anders is dan christelijk in zijn bezit en macht) en god kan er niks tegen in brengen.
groet, Deadline
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Deadline schreef:De vraag is dan of je nog bewust bezig bent met de dingen die je doet terwijl je bidt. Als je goed wil doen, dan vind ik dat je er ook 100% bij moet zijn, ook in je gedachten. Je kan iemand niet helpen en met je gedachten totaal elders zijn. Zo verlies je je aandacht voor de zaken in het heden en geef je degene die echt aandacht nodig heeft niet 100% de aandacht. Beetje raar, vind je niet?
Het gaat om de relatie en die is niet alleen op zondagochtend...Denk niet dat het aan ons is om te oordelen of dat raar is of niet. Een ieder doet het zoals hij denkt dat goed is om te doen.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

tjeerdo schreef:
Tamara schreef:Geen flauw idee wat ik in een eeuwigheid moet, maar ja, dat zien we dan wel weer.
Wat zou je kunnen doen.

Een paar voorbeelden:

1. Spelen met de vegetarische leeuw
2. Luisteren naar het gekerm van je kinderen in de hel
3. De hele dag zingen
4. Goud poetsen
5. etc.

Grt,
:? De helft valt al af.. :D
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Tamara schreef:
Deadline schreef:De vraag is dan of je nog bewust bezig bent met de dingen die je doet terwijl je bidt. Als je goed wil doen, dan vind ik dat je er ook 100% bij moet zijn, ook in je gedachten. Je kan iemand niet helpen en met je gedachten totaal elders zijn. Zo verlies je je aandacht voor de zaken in het heden en geef je degene die echt aandacht nodig heeft niet 100% de aandacht. Beetje raar, vind je niet?
Het gaat om de relatie en die is niet alleen op zondagochtend...Denk niet dat het aan ons is om te oordelen of dat raar is of niet. Een ieder doet het zoals hij denkt dat goed is om te doen.
Tamara,

dus mediteren naar jou god is ook goed? Ik dacht dat er bepaalde voorschriften voor waren. Anders valt men toch in de handen van de duivel?
groet, Deadline
Plaats reactie