Geschiedenis van de Gazastrook

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Geschiedenis van de Gazastrook

Bericht door HierEnNu »

Steeds maar blijven vergelden?

Ja, dat zou ook een oplossing kunnen bieden. Zo gaat het tenslotte al eeuwen als bepaalde bevolkingsgroepen elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen waardoor dat 'systeem' van 'oog om oog en tand om tand' ontstaat en eventueel volgehouden kan worden tot iedereen die het overleeft blind en tandenloos is. Waarna een derde nog medogenlozere hond [=bevolkingsgroep!] er met het omstreden been vandoor gaat en/of het karwei zonder al te veel moeite [letterlijk!] afmaakt door die bevolkingsgroepen definitief uit te roeien. Zulks zou ik dan liederlijk willen benoemen als een evolutionaire 'oplossing', want waar de evolutie, die daar geen enkele Morele bezwaren tegen kan hebben, gewoon haar gang kan gaan zullen de sterksten en/of slimsten en/of hetgeen het beste samenwerkt de overlevingsstrijd het langste vol kunnen houden.
  • en vervolgens uiteindelijk zelf ook uitsterven ... :evil:
... maar och, een kleinigheidje houd je altijd wel.

Een iets meer Morele oplossing is echter ook mogelijk.

Zulks heeft de aftermath van de Tweede Oorlog mijns inziens duidelijk aangetoond. Maar dan moet het elkaar de schuld blijven geven van de huidige ellende niet langer gepaard blijven gaan met geweld en moord en doodslag omdat in het recente en verdere verleden men elkaar bestreden heeft met moord en doodslag. Elk individu welk daarmee verder wil blijven gaan
verdient wat mij betreft de doodstraf. :angel12: [ mag niet van de Moraal?]

Het concrete momentele probleem speelt zich echt niet in het verleden af! Los daarvan, we kunnen de huidige problemen niet oplossen door het verleden te veranderen. Revisionisten die de geschiedschrijving vervalsen doen dat juist om verdeeldheid te kunnen blijven scheppen. Die [achteraf revisionistisch geframede!] problemen uit het verleden worden enkel door machtswellustelingen uit eigenbelang opgeklopt en misbruikt om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten onder het credo 'divide and conquer'. En de wat minder ontwikkelde 'Jan met de Pet' trapt er voortdurend in en het zijn dan ook telkens de gewone mensen die alles kwijtraken, inclusief hun kids, hun ouders en vaak zelfs hun hele gemeenschap!
  • Meestal worden de leden van de heersende elite juist beter van de strijd ... :idea:
Er van uitgaande dat het probleem zich afspeelt in het heden en
het verleden niet meer veranderd kan worden,
zal het probleem alleen in het nu opgelost kunnen worden!

Hoe dan?

Wel, het is slechts een voorstel hoor:
  1. door iedere terrorist in en rondom Gaza te vernietigen,
  2. door volledige deMilitarisatie van Gaza,
  3. door UNRWA te vervangen door een op vrede gerichte [VN?] organisatie,
  4. door een bevolkingsbreed deradicaliserend heropvoedingsprogramma in te voeren,
  5. door een soort van Marshalplan voor Gaza in te voeren
    zodat de welwillende vreedzame Gazaanse burger leert
    om zijn eigen broek op te houden zonder afhankelijk te zijn van terroristen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Grappig.
Steeds maar blijven vergelden heeft niet de voorkeur.

Maar wat is punt 1 van een oplossing?
door iedere terrorist in en rondom Gaza te vernietigen,

=D> We moeten stoppen met vergelden door te gaan vergelden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het uitschakelen van een terrorist is niet bedoeld als vergelding maar bedoeld om terrorisme te verminderen (maar of het werkt is zeer de vraag).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 04 okt 2024 10:41 Het uitschakelen van een terrorist is niet bedoeld als vergelding maar bedoeld om terrorisme te verminderen (maar of het werkt is zeer de vraag).
Geen idee of er met terroristen te praten valt. Om de mindset te gaan veranderen. Terroristische groeperingen komen en gaan en niet slechts door ze massaal uit te roeien.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 okt 2024 08:42 Grappig.
Steeds maar blijven vergelden heeft niet de voorkeur.

Maar wat is punt 1 van een oplossing?
door iedere terrorist in en rondom Gaza te vernietigen,

=D> We moeten stoppen met vergelden door te gaan vergelden!
Typisch dat je het zo begrijpt wat ik schrijf ...
... maar ik wil jou perceptie graag proberen te begrijpen!
Dan kan ik het enigszins vanuit jouw standpunt bekijken, snap?

Ik ben het met jou eens dat steeds maar blijven vergelden alleen dan tot vrede kan leiden als één der vechtende partijen voldoende is gedecimeerd dat zij niet anders kunnen dan capituleren waarna vaak bijltjesdag zal volgen welk zo een verliezende partij kan doen besluiten tot een massale laatste zelfmoordactie waarbij ze zoveel mogelijk vijanden mee het graf in trekken. Kamikazi-achtige wanhoopspogingen zou ik ze willen noemen, waarbij ik me terdege realiseer dat destijds de JappenKamikaze het bijna een jaar volhielden en veel vijanden mee het graf in wisten te trekken.

Uiteraard zou steeds maar blijven vergelden ook kunnen leiden tot wederzijdse uitroeïng, zo staan de NAVO en Rusland ongeveer tegenover mekaar. Toch heeft met name die afschrikking er bij beide partijen voor gezorgd dat men 80 jaar de directe confrontatie met elkaar uit de weg is gegaan om te voorkomen dat men in die spiraal van wederzijds vergelden terecht zou komen. Dat Rusland en Oekraïne inmiddels in die spiraal van wederzijds vergelden terecht zijn gekomen is dan ook geen goed voorteken van wat mogelijk nog komen gaat ...
... ik noem ff Rusland en Oekraïne omdat een dergelijk scenario niet ondenkbaar is nu ook Iran en Israël op het punt staan elkaar de oorlog te verklaren, hoewel zulks officieus al gebeurt is. Zodra Iran de facto een kernmacht is zijn de rapen pas echt gaar!

Waar ik het heb over "iedere terrorist in en rondom Gaza vernietigen" lees jij dat zulks vergelding zou zijn. Ik zie dat niet als vergelding, eerder nog als bevrijding van Gaza van een bende medogenloos onderdrukkende machtswellustelingen die als minderheid door middel van terreur hun politieke doelen op proberen te leggen. Vergelding zou het zijn als telkens gewacht wordt tot er een aanslag gepleegd is en dan veelvoudig hard terugslaan. Stoppen dus met vergelden, hetgeen wat mij betreft inhoud dat er niet gewacht wordt tot de volgende terreur aanslag, maar doorzetten tot iedere terrorist is vernietigd, waarna een aanvang gemaakt kan worden om ook het gedachtengoed dat er met terreur veel te bereiken valt via deradicalisatieprogramma's getransformeerd kan worden naar het gedachtengoed dat door middel van samenwerking, ook zonder dat men meteen vrienden hoeft te worden, veel meer bereikt kan worden.

Zoals ik jou begrijp, versta jij onder stoppen met vergelden dat Israël een éénzijdig staakt het vuren afkondigt en dus ook niet meer reageert op de nog altijd voordurende aanvallen van Hamas&Co op Israël, dat Israël zich onmiddellijk en volledig terugtrekt uit Gaza en dus de resterende infrastructuur [tunnel, wapens, militaire stellingen, terroristen] van Hamas&Co intact laat en dus ook de gegijzelden achterlaat in handen van martelende verkrachters en vervolgens in Qatar thee gaat drinken met onderhandelaars van Hamas&Co die als belangrijkste eis op tafel leggen dat Israël zichzelf als staat op moet heffen.

Tot zover wat ik uit jouw woorden heb begrepen.
  • Please, correct me where I am wrong?
Eventuele toevoegingen zijn uiteraard meer dan welkom, want ik heb bijvoorbeeld
sterk de indruk dat als jij het achterste van jouw tong zou laten zien, dat jij dan toch,
vanuit de oprechte[!] overtuiging dat de oprichting van de Staat Israël daar op die plek
een historische vergissing is geweest, als meest adequate en efficiënte oplossing ziet
dat de staat Israël opgeheven wordt, dus niet dat de Palestijnen een eigen staat krijgen
[ergens! elders?], want zulks zou dan Deportatie en 'Ethnic Cleansing' heten, nee,
de meest efficiënte oplossing is [volgens jou? <--- vraagteken!] dat de staat Israël
moet verdwijnen en het eventuele :mrgreen: vertrek van Joden en andere inwoners
die dan terecht voor hun leven vrezen noemen we in dat geval emigratie naar elders,
maar zeker geen Deportastie en/of 'Ethnic Cleansing', want die emigratie
vindt dan zogenaamd op vrijwillige basis plaats.
  • Nogmaals:Please, correct me where I am wrong?

---------------
gerard_m schreef: 04 okt 2024 10:41 Het uitschakelen van een terrorist is niet bedoeld als vergelding maar
bedoeld om terrorisme te verminderen (maar of het werkt is zeer de vraag).
Waarom zou het onmogelijk zijn om iedere terrorist in en rondom Gaza proberen te vernietigen?
Omdat er altijd weer nieuwe terroristen op zullen staan?
Zulen we dan ook maar stoppen met iedere moordende misdadiger te bestrijden,
omdat er toch altijd weer nieuwe moordende misdadigers op zullen staan?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 okt 2024 14:20 Typisch dat je het zo begrijpt wat ik schrijf ...
... maar ik wil jou perceptie graag proberen te begrijpen!
Dan kan ik het enigszins vanuit jouw standpunt bekijken, snap?
Snip.
Ik ben het met jou eens dat steeds maar blijven vergelden alleen dan tot vrede kan leiden als één der vechtende partijen voldoende is gedecimeerd dat zij niet anders kunnen dan capituleren waarna vaak bijltjesdag zal volgen welk zo een verliezende partij kan doen besluiten tot een massale laatste zelfmoordactie waarbij ze zoveel mogelijk vijanden mee het graf in trekken. Kamikazi-achtige wanhoopspogingen zou ik ze willen noemen, waarbij ik me terdege realiseer dat destijds de JappenKamikaze het bijna een jaar volhielden en veel vijanden mee het graf in wisten te trekken.
Hoe ging dat met terreur organisatie RAF? Zijn die allen gedecimeerd of zijn ze tot inzicht gekomen?
Decimeren wekt woede en kweekt nieuwe strijders imo.
Uiteraard zou steeds maar blijven vergelden ook kunnen leiden tot wederzijdse uitroeïng, zo staan de NAVO en Rusland ongeveer tegenover mekaar. Toch heeft met name die afschrikking er bij beide partijen voor gezorgd dat men 80 jaar de directe confrontatie met elkaar uit de weg is gegaan om te voorkomen dat men in die spiraal van wederzijds vergelden terecht zou komen. Dat Rusland en Oekraïne inmiddels in die spiraal van wederzijds vergelden terecht zijn gekomen is dan ook geen goed voorteken van wat mogelijk nog komen gaat ...
... ik noem ff Rusland en Oekraïne omdat een dergelijk scenario niet ondenkbaar is nu ook Iran en Israël op het punt staan elkaar de oorlog te verklaren, hoewel zulks officieus al gebeurt is. Zodra Iran de facto een kernmacht is zijn de rapen pas echt gaar!
Israël IS een kernmacht, Iran (nog) niet. Als Rusland kernwapens mag hebben, mag Amerika dat toch ook? Israël is nu totaal superieur en wat geeft dat voor gevoel bij de tegenstander?
Waar ik het heb over "iedere terrorist in en rondom Gaza vernietigen" lees jij dat zulks vergelding zou zijn. Ik zie dat niet als vergelding, eerder nog als bevrijding van Gaza van een bende medogenloos onderdrukkende machtswellustelingen die als minderheid door middel van terreur hun politieke doelen op proberen te leggen. Vergelding zou het zijn als telkens gewacht wordt tot er een aanslag gepleegd is en dan veelvoudig hard terugslaan. Stoppen dus met vergelden, hetgeen wat mij betreft inhoud dat er niet gewacht wordt tot de volgende terreur aanslag, maar doorzetten tot iedere terrorist is vernietigd, waarna een aanvang gemaakt kan worden om ook het gedachtengoed dat er met terreur veel te bereiken valt via deradicalisatieprogramma's getransformeerd kan worden naar het gedachtengoed dat door middel van samenwerking, ook zonder dat men meteen vrienden hoeft te worden, veel meer bereikt kan worden.
Zo zie ik de decimering van de absurd rechtse regering in Israël als bevrijding van de Palestijnen. Als een weg naar vrede. Van extreem rechts is nog nooit iets goed gekomen.
En nogmaals, iedere terrorist vernietigen kan niet. Je moet het gedachtegoed vernietigen omdat voor iedere dode terrorist er 2 nieuwe zullen opstaan. Wat denk je hoe kinderen in Gaza de Israëlische bezetter zien? Als monsters.
Zoals ik jou begrijp, versta jij onder stoppen met vergelden dat Israël een éénzijdig staakt het vuren afkondigt en dus ook niet meer reageert op de nog altijd voordurende aanvallen van Hamas&Co op Israël, dat Israël zich onmiddellijk en volledig terugtrekt uit Gaza en dus de resterende infrastructuur [tunnel, wapens, militaire stellingen, terroristen] van Hamas&Co intact laat en dus ook de gegijzelden achterlaat in handen van martelende verkrachters en vervolgens in Qatar thee gaat drinken met onderhandelaars van Hamas&Co die als belangrijkste eis op tafel leggen dat Israël zichzelf als staat op moet heffen.
Ik zou willen dat Israël net zo goed met woorden als met wapens was/is! Geef eens iets terug ipv blijven veroveren. Geef Palestijnen een goede gelijke toekomst (zonder terreur). Help opbouwen, stel een regering samen (zonder terreur) en zorg dat ze niets meer hebben om zo ontevreden over te zijn.
......
vanuit de oprechte[!] overtuiging dat de oprichting van de Staat Israël daar op die plek
een historische vergissing is geweest, als meest adequate en efficiënte oplossing ziet
dat de staat Israël opgeheven wordt, dus niet dat de Palestijnen een eigen staat krijgen
Kijkend naar het verleden kunnen we toch zachtjes aan de conclusie wel trekken dat de staat Israël totaal ongelukkig gesitueerd was? In een broeinest van religies, waarbij het jodendom ook zo haar gewoontes en gebruiken heeft die nogal eens botsen met de andere overtuigingen. Een broeinest dus.
Maar dat is het verleden en niet meer terug te draaien. En dus moet er in dat broeinest dat midden oosten heet plaats zijn voor iedereen. En dat betekent NIET decimeren maar praten en onderhandelen en geven en nemen. Dus niet zoals Israël nu doet, alleen NEMEN en decimeren (van o.a bevolking/ burgers)
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 okt 2024 15:30:scissors:
Hoe ging dat met terreur organisatie RAF?
Zijn die allen gedecimeerd of zijn ze tot inzicht gekomen?
Kennelijk heeft men voor alle zekerheid veelvoudig effectief zelfmoord op hen gepleegd ... :idea:
Wikipedia schreef:
Rote Armee Fraktion - Eerste generatie

Holger Meins overleed echter op 9 november 1974 tijdens een hongerstaking, ondanks dat hij aan strenge dwangvoeding onderworpen was.

Nog meer leden van de eerste generatie stierven in de jaren 1974-1980 in de gevangenis, na verschillende mislukte pogingen van de tweede generatie om de groepsleden vrij te krijgen. Allemaal stierven ze met zelfmoord als officiële doodsoorzaak. Bewijzen voor het tegendeel zijn niet geleverd, maar een van de weinige overlevenden van de eerste generatie, Irmgard Möller, heeft altijd bestreden dat er zelfmoord is gepleegd.
Zijn ze volgens jou tot inzicht gekomen? ZULK inzicht gun ik iedere terrorist!

dikkemick schreef:En dat betekent NIET decimeren maar praten en onderhandelen en geven en nemen.

Wat jij nu hierboven schrijft is in tegenspraak met wat je eerder heel resoluut schreef:
dikkemick schreef: 04 okt 2024 15:30 :scissors:
Zo zie ik de decimering van de absurd rechtse regering in Israël
als bevrijding van de Palestijnen. Als een weg naar vrede.
Make up your mind man, vóórdat je intrinsiek tegenstrijdige overtuiging neerschrijft!
Je geeft letterlijk te kennen dat je voorstander bent van decimering van de Democratisch gekozen regering van Israël, een Democratie in werking en nota bene een bondgenoot van jouw land Nederland, en vrijwel gelijktijdig pleit je voor het niet decimeren van de terroristen, want? Lang leve de terroristen? Logisch dat je zo denkt eigenlijk, want wie anders dan de terroristen voor wiens leven jij het opneemt zal jouw wens in vervulling doen gaan dat de rechtse regering in Israël gedecimeerd zal worden?

Nogmaals, make up your mind man, vóórdat je jouw wensenlijsje neerschrijft!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 okt 2024 18:13
dikkemick schreef: 04 okt 2024 15:30:scissors:
Hoe ging dat met terreur organisatie RAF?
Zijn die allen gedecimeerd of zijn ze tot inzicht gekomen?
Kennelijk heeft men voor alle zekerheid veelvoudig effectief zelfmoord op hen gepleegd ... :idea:
Wikipedia schreef:
Rote Armee Fraktion - Eerste generatie

Holger Meins overleed echter op 9 november 1974 tijdens een hongerstaking, ondanks dat hij aan strenge dwangvoeding onderworpen was.

Nog meer leden van de eerste generatie stierven in de jaren 1974-1980 in de gevangenis, na verschillende mislukte pogingen van de tweede generatie om de groepsleden vrij te krijgen. Allemaal stierven ze met zelfmoord als officiële doodsoorzaak. Bewijzen voor het tegendeel zijn niet geleverd, maar een van de weinige overlevenden van de eerste generatie, Irmgard Möller, heeft altijd bestreden dat er zelfmoord is gepleegd.
Zijn ze volgens jou tot inzicht gekomen? ZULK inzicht gun ik iedere terrorist!

dikkemick schreef:En dat betekent NIET decimeren maar praten en onderhandelen en geven en nemen.

Wat jij nu hierboven schrijft is in tegenspraak met wat je eerder heel resoluut schreef:
dikkemick schreef: 04 okt 2024 15:30 :scissors:
Zo zie ik de decimering van de absurd rechtse regering in Israël
als bevrijding van de Palestijnen. Als een weg naar vrede.
Make up your mind man, vóórdat je intrinsiek tegenstrijdige overtuiging neerschrijft!
Je geeft letterlijk te kennen dat je voorstander bent van decimering van de Democratisch gekozen regering van Israël, een Democratie in werking en nota bene een bondgenoot van jouw land Nederland, en vrijwel gelijktijdig pleit je voor het niet decimeren van de terroristen, want? Lang leve de terroristen? Logisch dat je zo denkt eigenlijk, want wie anders dan de terroristen voor wiens leven jij het opneemt zal jouw wens in vervulling doen gaan dat de rechtse regering in Israël gedecimeerd zal worden?

Nogmaals, make up your mind man, vóórdat je jouw wensenlijsje neerschrijft!
Maak je niet zo druk HierEnNu. Slecht voor je hart.
Decimeren kun je op verschillende manieren doen. KILL! is 1 manier, praten is ook een manier. En.... misschien nog belangrijker....het goede voorbeeld geven. Dus niet: "Alles is voor Bassie" maar een strategie bedenken waarin de beschikbare middelen verdeeld worden.
Nogmaals, van extreem rechts is nog nooit iets goeds gekomen, van extremisme ook niet. Water bij de wijn dus, voor BEIDE partijen!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 okt 2024 18:52:scissors:
Maak je niet zo druk HierEnNu. Slecht voor je hart.
Decimeren kun je op verschillende manieren doen. KILL! is 1 manier, praten is ook een manier. En.... misschien nog belangrijker....het goede voorbeeld geven. Dus niet: "Alles is voor Bassie" maar een strategie bedenken waarin de beschikbare middelen verdeeld worden.
Nogmaals, van extreem rechts is nog nooit iets goeds gekomen, van extremisme ook niet. Water bij de wijn dus, voor BEIDE partijen!
Ik schreef net ff geleden al in een ander topic:
  • "Het is weliswaar inmiddels reeds weekend,
    maar toch nog vroeg om nou al teut te zijn."

Vandaar dat "Water bij de wijn dus"?
Voor BEIDE partijen "Water bij de wijn dus" wijs ik resoluut van de hand!
BAHbah, en doodzonde van de wijn, zelfs als het goedkope betreft, nee, tegenvoorstel:
  • jij mag alle wijn hebben en daarmee doen wat jou goeddunkt!
Wel vraag ik me nu af of jij zodra je in kennelijke staat verkeerd een vorm van regressie ondergaat waardoor je het dwangmatig over jouw jeugdhelden Bassie en Adriaan moet gaan hebben. Is zulks jouzelf ook reeds opgevallen dat jij het tijdens discussies hier vaak plotseling zonder enige aanleiding over jouw jeugdhelden Bassie en Adriaan hebt?
Lijkt me eigenlijk meer iets voor jouw groengele ergernissen ... of juist niet natuurlijk!

Zodra ik veronderstel dat mijn opponent waarmee ik in een dispuut verwikkeld ben onder invloed is trek ik me uit de discussie terug tot ik na verloop van tijd niet meer die indruk heb, los van of de betreffende opponent daadwerkelijk onder invloed is, want zulks kan ik niet weten. Snap?

Freethinker Sorry.jpg
Freethinker Sorry.jpg (10.8 KiB) 2146 keer bekeken

Veel plezier verder, "neet te zaat huur!" zou mijn Moeder zaliger toevoegen, en
  • tot 'na verloop van tijd' dan maar! [poe :wink: ]
Plaats reactie