Er is nou eenmaal beperkte ruimte voor een enigszins pakkende titel.axxyanus schreef: ↑22 mei 2023 07:33Bij de titel zoals die geschreven staat. Niet bij wat mensen ervan maken, zoals praten over essentie e.d.Peter van Velzen schreef: ↑22 mei 2023 01:27Waar stonden de palen oorspronkelijk?axxyanus schreef: ↑21 mei 2023 09:40Dit is een verzetten van de doelpalen. Er is een belangrijk verschil tussen de vraag: "Wat is de zin van het leven?" en de vraag: "Welke zin heeft iemands specifieke leven voor hem/haar?"
Ik heb er geen probleem mee dat ieder op zijn manier zijn leven betekenis geeft. Waar ik een probleem mee heb is dat men het leven in zijn algemeenheid zin probeert toe te schrijven.
Ik koos voor het korte 'Wat is de zin van het leven?' en gaf in de OP vervolgens meteen aan"
- "Het leven als zodanig is zinloos, althans,
ik kan geen inherente betekenis of doel ontdekken. "
- "Mijn eigen leven ervaar ik als zinvol op momenten dat ik er zelf zin aan geef,
maar zodra ik er ff serieus over nadenk weet ik dat mijn leven zinloos is.
- "Als ik echter helemaal nergens over nadenk
voel ik een diepe dankbaarheid en aangename opwinding
voor al dat verwonderlijk wonderbaarlijks":- "al is er geen zin in,
ik heb er wel zin in!"
- "al is er geen zin in,
Ik betwijfel of de antwoorden die anderen hebben aangaande zingeving een persoon die het leven als zinloos ervaart over het algemeen niet helpen. Maar ik zal me hier en nu ff beperken tot mijzelf.axxyanus schreef:Omdat het op dit forum niet gaat of het gevaarlijk is of niet maar of het juist is of niet. Men mag wat mij betreft elders van alles proberen om de zin van het leven te vinden. Als men echter hier op dit forum beweert die zin van het leven te kennen dan wijs ik erop dat dat onzin is.Peter van Velzen schreef:Ik vrees dat jij het Rugby-doel alleen voor voetbal wil gebruiken. “Want de zin van HET leven” duidt nu juist op datgene waar jij een probleem mee hebt!
OK men mikt er (met HET leven) veel te hoog mee, maar ik heb er geen problemen mee, als iemand iets probeert, dat m.i. nooit zal lukken. (Zo lang het niet gevaarlijk is, en niet te veel overlast geeft). Waarom jij wel?
Er is geen zin van het leven. Men kan enkel zin geven aan zijn eigen leven. Want als iemand het leven als zinloos ervaart, dan zullen de antwoorden die anderen hebben, die persoon over het algemeen niet helpen.
Ik zat in een diepe depressie, kon nergens meer van genieten, kon nauwelijks nog slapen en als ik dan eindelijk ff sliep werd ik achtervolgd door nachtmerries, emotioneel was ik zo goed als gevoelloos maar fysiek ervoer ik voortdurend krampende pijnen en last but not least: ik vond mijn leven niet alleen zinloos en waardeloos, maar tevens voelde ik me ook tot last van mijn geliefde naasten!
Na mijn tentamen suicidii werd ik geconfronteerd met de gevolgen van mijn poging en moest constateren dat die gevolgen feitelijk meer leed veroorzaakten dan mijn oorspronkelijke leed. Ik realiseerde me terdege dat die gevolgen nog veel erger zouden zijn geweest als mijn poging wel was gelukt!
De antwoorden die anderen mij destijds aanreikten aangaande zingeving hebben mede voorkomen dat ik er niet alsnog ben uitgestapt, al zou zulks dan meer een soort van [zelf]euthanasie zijn geworden na een zo mogelijk fatsoenlijk afscheids'feestje'
Zo nu en dan lukt het me inmiddels om een ander antwoorden aan te reiken aangaande zingeving en zelfs als die ander daar dan niet meteen iets mee kan, heb ik toch het gevoel dat ik zinvol bezig ben en mijn bestaan zin geef. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar hoe een ander diens leven zin geeft:
- want ik kan daar wat mee,
ook als ik er voor mijzelf niets mee kan.