Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door Bonjour »

Nazi Humor: Grappen maken over joden in het concentratiekamp. Mag dat of dat totaal ongepast?

Dat was even heel extreem, maar als er zoveel burgers omkomen, mag je daar dan grappen over maken? Hoeveel kinderen zijn er nu dood?

En als het argument is dat Hamas zich onder de burgers verschuilt en er daardoor zoveel omkomen, is het argument dat de meedogenloze Israëlische regering gekozen is en dat daardoor alle Israëlische burgers onderdeel van het conflict zijn, ook niet gerechtvaardigd? Dan had Israël de doden van 7 oktober gewoon moeten slikken.

Ik vind het 'humor' filmpje dat ik gezien heb smakeloos.

Maar goed, bezetters van een land zijn verantwoordelijk voor de nieuwe burgers. Israël moet zijn fatsoen houden en Gaza weer opbouwen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Peter van Velzen schreef: 23 jan 2024 01:51 Wellicht, er is zeker Engelse humor maar dat is irrelevant. Joods is namelijk geen nationaliteit. Ook is het geen religie, geen ras, en geen cultuur. Het is een mix van alle vier. Hetgeen alom tot verwarring leidt. Maar daar kan iemand, die als Joods wordt beschouwd, niet noodzakelijkerwijs iets aan doen.
Dat eerste ben ik het niet mee eens.. Engelse humor is gewoon humor door Engelse mensen bedacht. Net als joodse humor door joodse mensen is bedacht. Maar is het daarmee perse joods? En zo ja, hoe definieer je dat?

Dit is precies waar ik het over heb..

Ik hou van de humor van Micha Wertheim :lol:
De vinger op de zere plek.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Berjan schreef: 23 jan 2024 12:40 Dit is precies waar ik het over heb..

Ik hou van de humor van Micha Wertheim :lol:
De vinger op de zere plek.
Micha definiërt Joods zijn als iets wat anderen je aandoen, en dat lijkt me heel juist. Dat heeft overigens wel degelijk gevolgen voor de soort humor, die je hanteert. Maar daarover zal in Israel geen burgeroorlog ontstaan. Ik verwacht er ook geen, zolang men zichzelf als Jood beschouwd en daarmee als verschoppeling. Dat levert een zekere mate van solidariteit op. (maar niet met de meest verschopten: De "Palestijnen).
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 24 jan 2024 02:39 Micha definiërt Joods zijn als iets wat anderen je aandoen, en dat lijkt me heel juist. Dat heeft overigens wel degelijk gevolgen voor de soort humor, die je hanteert. Maar daarover zal in Israel geen burgeroorlog ontstaan. Ik verwacht er ook geen, zolang men zichzelf als Jood beschouwd en daarmee als verschoppeling. Dat levert een zekere mate van solidariteit op. (maar niet met de meest verschopten: De "Palestijnen).
Joods ben je indien je moeder Joods is of via gijoer (wat, in tegenstelling tot andere religies, vaak niet wordt toegestaan). niet-Joden kunnen anderen niet tot Jood maken. Evenmin impliceert Jood-zijn dat je een verschoppeling bent of religieus bent (veel Jooden zijn atheïst of agnost), al zijn de Joden in de geschiedenis vaak slachtoffer geweest van anti-Joods gedachtengoed. Zoals Micha zegt, is men inderdaad Jood voor het leven.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 24 jan 2024 03:34 Evenmin impliceert Jood-zijn dat je een verschoppeling bent.
Eeuwenlang was dat in Europa meestal wel het geval.
Maar hoe schat jij de kans op een burgeroorlog in?
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Peter van Velzen schreef: 24 jan 2024 04:53 Maar hoe schat jij de kans op een burgeroorlog in?
Zeer klein. De meerderheid wil van Netanjahoe af en na de oorlog zal dat gewoon democratisch gebeuren.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 24 jan 2024 04:55
Peter van Velzen schreef: 24 jan 2024 04:53 Maar hoe schat jij de kans op een burgeroorlog in?
Zeer klein. De meerderheid wil van Netanjahoe af en na de oorlog zal dat gewoon democratisch gebeuren.
En welke extreem rechtse meuk kun je er voor terug verwachten? Of denk je dat de Israëliërs hierna de Palestijnen gelijke rechten willen gaan geven?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 24 jan 2024 08:12Of denk je dat de Israëliërs hierna de Palestijnen gelijke rechten willen gaan geven?
Er zijn zelfs Israëliërs die in het Israëlisch parlement zitten die:

Ofer Cassif:
  • "Hadash wil een oplossing voor het Palestijnse vluchtelingenprobleem in overeenstemming met de besluiten van de Verenigde Naties. Via een akkoord, niet via een oplossing die aan Israël wordt opgelegd. We kunnen de joodse meerderheid in Israël niet kunstmatig terugdraaien. We zullen een balans moeten vinden tussen rechtvaardigheid en realiteit. Mijn strijd is niet tegen Israël, zoals sommigen beweren. Mijn strijd is voor een rechtvaardig Israël.
    :scissors:
    Ons doel is om van Israël een democratische en rechtvaardige staat te maken. Om dat te bereiken, is het niet nodig om de staat Israël af te schaffen, maar wel om hervormingen door te voeren binnen de bestaande staat."
BRON: Mondiaal Nieuws 19 februari 2024
Joods-Israëlisch parlementslid riskeert afzetting
omdat hij genocidezaak tegen Israël steunt
Ofer Cassif: ‘Waarom kunnen we de idealen van Mandela niet toepassen in Israël en Palestina?’
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik vrees dat ze er in Israël niet zelf gaan uitkomen. Wat te doen met het volkomen vernietigde Gaza? En wat met de bezette/geannexeerde gebieden op westelijke Jordaan oever?

En zo te zien zitten er niet alleen maar Mandela's in die regering.

De
Israëlische regering heeft besloten om een deel van de eigen Arabische bevolking tijdens de ramadan weg te houden bij de heilige Al Aqsa-moskee in Jeruzalem. Hoewel de veiligheidsdiensten waarschuwen dat dit alleen maar olie op het vuur is, komen er allerlei restricties voor gelovigen.

Over enkele weken, op 10 maart, gaat de vastenmaand van start. Juist in die periode willen Palestijnen graag bidden in de Al Aqsa, de op twee na heiligste plek van het islamitische geloof. Maar wat de Israëlische minister van Binnenlandse Veiligheid betreft, de uiterst rechtse Itamar Ben Gvir, krijgen alleen moslims die ouder zijn dan 70 toestemming.

Premier Benjamin Netanyahu gaat niet volledig mee in het zondag aangekondigde verbod, maar is wel akkoord gegaan met een aantal andere beperkingen. Welke dat precies zijn, wordt later bekendgemaakt. Waarschijnlijk mogen alleen kinderen jonger dan 10, en volwassenen ouder dan 60 tijdens de ramadan in de Al Aqsa bidden. Er volgen vermoedelijk ook quota: een maximaal aantal gelovigen uit een bepaalde gemeente is dan welkom in Jeruzalem.

http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Tenzij Hamas alle gegijzelden vóór de Ramadan begint heeft vrijgelaten zal het grondoffensief in Rafah op 10 maart aanvangen is nadrukkelijk aangekondigd. Dat Israël zich robuust voorbereid op een frontale botsing rondom Al Aqsa lijkt me gezien de gevolgen van 'Al Aqsa Storm' vanzelfsprekend. Ik hoop dat de Palestijnen op de WestBank hun gezonde verstand zullen gebruiken, anders zal Israël zulks aangrijpen, want het heeft er alle schijn van dat de plannen klaar liggen om ook de WestBank en Zuid-Libanon een stevige 'beurt' te geven.
.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 20 feb 2024 16:17 Tenzij Hamas alle gegijzelden vóór de Ramadan begint heeft vrijgelaten zal het grondoffensief in Rafah op 10 maart aanvangen is nadrukkelijk aangekondigd. Dat Israël zich robuust voorbereid op een frontale botsing rondom Al Aqsa lijkt me gezien de gevolgen van 'Al Aqsa Storm' vanzelfsprekend. Ik hoop dat de Palestijnen op de WestBank hun gezonde verstand zullen gebruiken, anders zal Israël zulks aangrijpen, want het heeft er alle schijn van dat de plannen klaar liggen om ook de WestBank en Zuid-Libanon een stevige 'beurt' te geven.
Ze hebben de Westbank en Hezbollah reeds gewaarschuwd en verklaard dat hun lot in eigen handen ligt.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 20 feb 2024 16:23
HierEnNu schreef: 20 feb 2024 16:17 Tenzij Hamas alle gegijzelden vóór de Ramadan begint heeft vrijgelaten zal het grondoffensief in Rafah op 10 maart aanvangen is nadrukkelijk aangekondigd. Dat Israël zich robuust voorbereid op een frontale botsing rondom Al Aqsa lijkt me gezien de gevolgen van 'Al Aqsa Storm' vanzelfsprekend. Ik hoop dat de Palestijnen op de WestBank hun gezonde verstand zullen gebruiken, anders zal Israël zulks aangrijpen, want het heeft er alle schijn van dat de plannen klaar liggen om ook de WestBank en Zuid-Libanon een stevige 'beurt' te geven.
Ze hebben de Westbank en Hezbollah reeds gewaarschuwd en verklaard dat hun lot in eigen handen ligt.
Ik zou er mijn handen niet voor in het vuur durven steken dat de 'HezboAllah' hun lot nog in eigen handen hebben, want ik vermoed dat er ook in Libanon een invasie op handen is zodra Hamas voldoende is uitgeschakeld in Gaza.
.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 20 feb 2024 16:30
ChaimNimsky schreef: 20 feb 2024 16:23
Ik zou er mijn handen niet voor in het vuur durven steken dat de 'HezboAllah' hun lot nog in eigen handen hebben, want ik vermoed dat er ook in Libanon een invasie op handen is zodra Hamas voldoende is uitgeschakeld in Gaza.
De grote meerderheid van de Israelische troepen bevindt zich aan de grens van Libanon en niet in Gaza. Indien Hezbollah geen stapje terugneemt, dan hebben ze een invasie aan zichzelf te danken. Hezbollah verschuilt zich tenminste niet tussen de burgers en in en onder ziekenhuizen, scholen, UNRWA locaties en moskees, dus - hoewel Hezbollah vele malen sterker is dan Hamas en ongetwijfeld tienduizenden raketten zal afschieten - zal de strijd een stuk eenvoudiger zijn.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hezbollah schiet in de eigen voet, Hamas schiet in de eigen voet en ook alle Palestijnen schieten in de eigen voet.
Jammer dat Israël zoveel moet schieten!
En ja, de eigen bevolking (muv de annexerende orthodoxe) gaat dit nu ook inzien en komt in opstand.
Maar ja, een dictator in het zadel krijg je er maar moeilijk uit.

De anti-Bibi beweging moet nog wat groeien.
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 20 feb 2024 17:18 En ja, de eigen bevolking (muv de annexerende orthodoxe) gaat dit nu ook inzien en komt in opstand.
Het overgrote deel van de Israelische bevolking wil Hamas gedecimeerd zien, ook indien dat ten koste gaat van de gijzelaars. Dat de meerderheid, incusief ikzelf, vindt dat Netanjahoe moet aftreden, heeft daar niets mee te maken.
Zionist
Gesloten