axxyanus schreef: ↑31 jul 2022 15:41
Leon schreef: ↑31 jul 2022 14:59
Ik dacht dat ik al uitgelegd had hoe dat verwaarlozen op zich al niet deugt. Maar het is een kwestie van smaak, fabriekstaart niet wensen. Als jij fabriektstaart even goed kan waarderen als de taart van je dochter, dan mag dat natuurlijk.
Ik moet die uitleg dan gemist hebben. Kan je mij een verwijzing geven waar je dat uitgelegd hebben?
Indirect was het bij dat voorbeeld van die fabriekstaart, verder had ik het over inertiaalstelsels die theoretisch zijn, wat voor mij aangeeft dat ze in de praktijk niet voldoen, wel toepasbaar zijn, maar als het ware met geweld.
axxyanus schreef:
Je moet natuurlijk wel rekening houden dat wat jij als een goede reden ziet, niet noodzakelijk zo erkent wordt door anderen hier. Daardoor kan jij denken dat je het goed uitgelegd hebt, terwijl anderen dat helemaal niet zien. De enige manier om daar uit te komen lijkt me om in te gaan op de vragen die je uitleg oproep i.p.v. die vragen als teken van kwade wil te zien.
Uiteraard.
axxyanus schreef:
Leon schreef: ↑31 jul 2022 14:59Je zou kunnen zeggen dat in fabriekstaart minder vrijheid zit. Dat kan je niet direct meten, maar wel voelen. Het heeft niet alleen met versheid te maken. De stukjes appel zijn te eenvormig en zacht, de gelei is te overheersend, de korst is te melig, het is te zoet, en uniform van smaak, het is allemaal te week, te nat, de maat is niet goed, het ziet er te gelijkvormig uit. De totaalervaring is die van gebrek aan kwaliteit.
Sorry maar dat begrijp ik niet. Waarom zouden eenvormige stukjes appel op een gebrek aan kwalitieit wijzen? En wat heeft minder vrijheid ermee te maken? Dat jij een fabriekstaart niet kan waarderen daar kan ik wel ergens inkomen maar ik kan sommige taarten van de banketbakker een blok verder ook niet waarderen. Dus als je dit als uitleg hebt bedoeld, dan is die wat mij betreft teveel gebaseerd op jouw subjectieve waardering.
Het zijn ook precies de subjectieve ervaringen waarmee geen rekening gehouden wordt bij fabriekstaart. Iedereen moet de bepaalde smeuïgheid maar lekker vinden, de specifieke zoetigheid waarderen, de glans mooi vinden. We worden gedwongen in een keurslijf, onze vrijheid wordt aangetast. Er is in de winkel geen andere keuze dan dit soort producten, misschien wel 10 soorten taarten, maar allemaal met hetzelfde manco.
axxyanus schreef:
Leon schreef: ↑31 jul 2022 14:59Het gaat niet alleen om een appeltaartje, het gaat om het hele idee dat kwaliteit te kwantificeren is. Kwaliteit is een aparte categorie.
Maar kwaliteit is in heel wat gevallen wel te kwantificeren. Mijn kwaliteitsschoen gaan zowat dubbel zolang mee als de niet kwaliteitsschoenen. Mijn kwaliteitsschoen houden mijn voeten ook ongeveer dubbel zolang droog in een stortbui als mijn niet kwaliteitsschoenen. Mijn kwaliteitshemden houden het ook langer uit voor ik door mijn ellebogen zit of voor de uiteinden van de manchetten duidelijke slijtsporen vertonen, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik wil best aannemen dat er sommige aspecten aan kwaliteit zijn die niet te kwantificeren zijn, maar beweren dat kwaliteit in zijn geheel niet te kwantificeren valt, lijkt me ongegrond.
Omdat je bereid bent twee keer zoveel te betalen is er nog kwaliteit. Maar “onverwoestbaar” bestaat niet meer, terwijl er wel een heleboel troep bestaat.
Ik zie een direct verband tussen “winst maximaliseren” en “troep leveren”. Waarbij wetenschappelijke modellen ingezet worden. De schaduwkant dus.
axxyanus schreef:
Leon schreef: ↑31 jul 2022 14:59Met modellen verwaarloos je kwaliteit. En de wereld is bijna volledig in modellen gevangen. Als je niet vanzelf inziet wat een nadeel dat is, gaat het mij niet lukken de geschikte woorden en voorbeelden te geven.
Ik ben het niet eens met je oordeel dat modellen kwaliteit verwaarlozen. Een wetenschapper die onderzoek doet naar de kwaliteit van taarten kan IMO best met een model van taartbakken komen waarmee hij een uitleg verschaft waarom fabriekstaarten over het algemeen minder smaakvol zijn dan zelfgemaakte taarten. Een wetenschappelijk model is iets anders dan een automatisatiealgoritme.
Toegepaste modellen bepalen de kwaliteit. Maar goed ik wil graag weer naar het oorspronkelijke onderwerp van MaartenV.